BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: knar46 op 04 August 2015, 12:06:43

Titel: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 04 August 2015, 12:06:43
Ik gebruik het Faller car system (niet digitaal) en bij 3 spoorwegstations ligt een stopsectie (Faller 1675). Elke stopsectie wordt thans met een schakelaar (zowel moment- als permanentschakelaar is bruikbaar volgens de handleiding) bediend. Trafo-aansluiting 12-16V gelijkstroom.
Van "handbediening" wil ik overgaan naar (semi)automatisch schakelen en wel door middel van reedcontacten: bus A gaat rijden en zet stopsectie A aan (bus C gaat stoppen) en tevens stopsectie B uit. Bus B vertrekt, zet stopsectie B aan en tevens stopsectie C uit. C gaat rijden, zet stopsectie C aan en daar blijft het bij. Alles staat nu stil op het moment dat C op stopplaats A is gearriveerd. 
Om alles weer in beweging te zetten wordt de schakelaar van stopsectie A gehandhaafd.
Met de schakelaar van stopplaats A wordt C weer aan het rijden gezet en begint het rondje opnieuw(C-A-B).
Met een bus heb ik op de spoorbaan gecontroleerd of het magneetje van de bus een reedcontact schakelt en dat blijkt het geval.
Met mijn beperkte technische kennis begrijp ik dat ik drie relais nodig heb om te schakelen zoals ik wil.
Mijn vraag is welk kant en klaar relais (merk, catalogusnummer) het meest geschikt is.
Het relais moet sterk genoeg zijn om op één moment twee stopsecties te bedienen.
Knar46
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: gvandersel op 04 August 2015, 13:57:50
Het makkelijkste relais, wat ook via de contacten de stromen kan schakelen is dit relais:
https://www.conrad.nl/nl/12-vdc-2-a-2x-wisselaar-omron-g6ak-274p-st-us-12-vdc-1-stuks-503689.html?sc.queryFromSuggest=true (https://www.conrad.nl/nl/12-vdc-2-a-2x-wisselaar-omron-g6ak-274p-st-us-12-vdc-1-stuks-503689.html?sc.queryFromSuggest=true)
Twee spoelenen twee wisselcontacten heb je dan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 04 August 2015, 18:03:51
Gerard,

dank voor je (snelle) antwoord.
Zou je kunnen aangeven hoe de verbindingen moeten lopen gegeven de wisselaar van Conrad?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0006_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0006_2.jpg)

Mvrgr
Knar46


Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: gvandersel op 05 August 2015, 11:07:20
Oke,

Hierbij je plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/volgorde_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/volgorde_1.jpg)
Ik heb schakelaar S5 toegevoegd, hiermee kun je automatisch rijden. Bus C zal dan bus A weer starten. Dit hangt af van de verschillende trajecten. Je moet bij automatisch rijden eenmalig de boel starten.

Het werkt als volgt:
S4 start het proces. De bus komt langs reedcontact S1 en schakelt de magneet bij halte A weer in en de magneet bij halte B uit. Hierdoor vetrekt de bus bij halte B. Deze zal op zijn beurt reedcontact S2 bedienen en daarmee de magneet bij halte B weer inschakelen en tevens de magneet bij halte C uitschakelen. Dit heeft tot gevolg dat de derde en laatste bus bij halte C vertrekt. Deze bus zal met reedcontatct S3 de magneet bij halte C weer inschakelen. Alle bussen  blijven nu rijden tot ze bij hun halte zijn. Door weer op S4 te drukken begint het van voren af aan.
Mocht de bus die vertrokken is van halte C eerder bij halte A zijn, als de bus die vertrokken is van halte B bij halte C is, dan kun je met schakelaar S5 de puls van S3 gebruiken om de bus bij halte A te laten vertrekken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 05 August 2015, 13:53:04
Gerard,

super!!!!

Mijn dank is groot.

Met vriendelijke groet

Theo alias Knar46
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 26 September 2015, 11:06:01
Voor degene die hiermee aan de slag wil laat ik weten wat Gerard naderhand in een PB heeft geschreven:
"Nog wel een opmerking. Ik ben er recent achter gekomen dat dit relais omgekeerd werkt. Dus wil je de pennen 1 en 2 omwisselen. (Eigenlijk ook 15 en 16, maar die zijn beide verbonden met dezefde spanning dus dat hoeft niet.)"
Knar46

Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 06 October 2015, 11:09:55
Gerard,

ik heb je twee maal een PB gestuurd, de laatste gisterenavond, maar zie ze niet terug in "mijn berichten" en je zult ze dus wel niet hebben ontvangen. Kun je me je email adres geven?
Theo
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: gvandersel op 06 October 2015, 11:44:11
Theo,

Ik heb inderdaad niets ontvangen, terwijl de eerdere berichten gewoon doorkwamen.
Maar hier is mijn email xx @ xx . xx (even een beetje versleuteld voor robots. Heb geen zin in spam).
Ik verwacht dat je er na weglaten en vervangen wel uitkomt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: Rich M. op 06 October 2015, 12:01:43
Gerard, misschien maak ik een fout, maar als de relais in rust toestand de magneten actief houden, en zodra de relais geactiveerd word vallen de magneten af zoals ik het schema lees(exclusief de overneem contacten). Dan kan het toch niet zo zijn dat zodra s4 bedient word gelijk ook magneet b los laat. Of maak ik ergens een denk fout. Verder logisch schema  (y)
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: Timo op 06 October 2015, 12:06:34
@Theo, dat ze niet in je "Mijn berichten" staan is overigens ook de standaard. Standaard slaat het forum (idioot genoeg) je verzonden berichten niet op. Kan je onder ieder te verzenden bericht aan zetten of in je profiel instellingen.


Timo
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: gvandersel op 06 October 2015, 15:36:49
Gerard, misschien maak ik een fout, maar als de relais in rust toestand de magneten actief houden, en zodra de relais geactiveerd word vallen de magneten af zoals ik het schema lees(exclusief de overneem contacten). Dan kan het toch niet zo zijn dat zodra s4 bedient word gelijk ook magneet b los laat. Of maak ik ergens een denk fout. Verder logisch schema  (y)
Ik denk wat anders. Er is geen elektrische verbind8ing van S4 naar relais 2. De schakelaars S1 t/m S3 (S31 is een type fout) zijn reedrelais geen houd contacten. Mocht je toch een elektrische verbinding van S4 naar relais twee zien, laat het dan even weten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 07 October 2015, 20:01:34
Voor een leek op elektronica gebied is het aansluiten van draden aan de hand van een plaatje nog wel te doen maar of alles dan ook perfect werkt staat bij voorbaat niet vast.

Gerard verzekerde me dat het aansluitschema juist is maar ik constateerde dat alles omgekeerd werkte: als bus A vertrok en reedcontact S1 passeerde stond magneet A uit waardoor bus C bij halte A zou doorrijden. Ik kwam op de gedachte de draden van de transformator om te wisselen en zie daar het werkte (bij voorbaat dank voor jullie compliment dat ik dit zelf uitgevonden heb) maar nog niet helemaal goed.
Gerard schrijft onder zijn plaatje dat schakelaar S4 het proces start en als bus A het reedcontact S1 passeert de bus magneet A weer inschakelt maar dat blijkt wat tekort door de bocht. Bij de allereerste start geldt voor relais A dat met een magneet langs S1 gestreken wordt waardoor de magneet aan staat en schakelaar S1 moet op open staan. Door schakelaar S4 te sluiten gaat bus A rijden en moet schakelaar S4 direct weer op open worden gezet. Bij het passeren van bus A van S1 zal magneet A weer aan staan, magneet B worden uitgezet zodat bus B gaat rijden en bus C zal stoppen.
Vervolgens kan met schakelen van S4 (sluiten en direct daarna weer openen) het hele proces opnieuw beginnen(C/A/B).

In het plaatje geeft schakelaar S5 de mogelijkheid magneet A uit te schakelen bij het passeren van reedcontact S3. Maar zo ingesteld zijnde zou dat betekenen dat iedere bus magneet A (= bushalte A) passeert zonder te stoppen. Er is dan sprake van automatisch rijden maar een bus die niet stopt bij een stationshalte dat is toch niet conform de werkelijkheid.
S5 heb ik dan ook uit het schema weggelaten. 

Met dank aan Gerard voor zijn geduldige uitleg werkt het nu zoals het mij voor ogen staat.

Knar46       
 
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: gvandersel op 08 October 2015, 08:38:30
Blij dat het werkt. En het waren maar 2 of 3 emails. Ik heb wel langere sessies achter de rug.
Ik hoop dat de bussen voor plezier op je modelbaan gaan zorgen. Nu alleen nog S4 "Automatiseren".

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 19 April 2016, 21:23:14
De volgende vraag aan Gerard van der Sel was: is het mogelijk de bus op A te laten stoppen en na enige tijd automatisch weer verder te laten rijden?
Als antwoord kreeg ik het volgende schema van Gerard:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0012_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan_Pic0012_4.jpg)

Het gedeelte onder de stippellijnen is het bestaande gedeelte.
Toegevoegd is aan de linkerzijde:
Minitimer 3 impulsvertrager;
Aan/uit schakelaar S5;
reedcontact S6.
Als bus C op halte A is gearriveerd vertrekt hij weer met een druk op "maak"schakelaar (drukknop).
Bij "automatisch" rijden (de bus op A begint vanzelf te rijden) moet schakelaar S5 op open (niet stroomdoorlatend) staan.

Beschrijving Minitimer 3
Voor het vertragen van een massa-impuls voor een instelbare tijd.
Wanneer op de ingang van de module een massacontact wordt geactiveerd (bijv. een toets wordt voor een bepaalde tijd ingedrukt) blijft de uitgang eerst gedurende de ingestelde tijd (tussen 0 en ± 60 seconden) geopend, zodat de erachter geschakelde verbruiker nog geen spanning krijgt. Nadat de ingestelde tijd is verstreken produceert de uitgang een massa-impuls die even lang is als de ingangsimpuls.

In de beginsituatie staat er een bus op magneet A, B en C. Met een druk op "maak"schakelaar S4 gaat bus A rijden. Bij het passeren van reedcontact S1 valt de spanning van B af en gaat bus B rijden. Bus B passeert reedcontact S2: de spanning van C valt af, bus C gaat rijden en er komt weer spanning op B. Daardoor stopt A op B. Bij het passeren van bus B van reedcontact S3 komt er weer spanning op C: bus B stopt op C. Bus B stopt op A. Met een druk op S4 begint het rijden weer opnieuw. Dit alles wordt gerealiseerd op hetgeen is weergegeven onder de stippellijnen.

Zonder spanning blijft een enkele bus op de baan rondjes rijden. Met spanning stopt de (enkele) bus op A en gaat weer rijden met een druk op S4: hij schakelt elke volgende magneet uit totdat hij weer aankomt op A.
Het eerste filmpje is de bus op de baan zonder spanning

https://youtu.be/4012icDziCg

Het tweede filmpje laat de drie bussen op de baan zien.

https://youtu.be/Q2CYtlHsneQ

Knar46

Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: EricZmS op 19 April 2016, 21:41:39
Knar46,

Leuk filmpje, wat heb je een pracht baan (y)
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 01 May 2016, 15:52:22
Het automatisch rijden wil nog niet lukken: de bus stopt op magneet A om na enige tijd vanzelf weer te gaan rijden (dus zonder een druk op S4).
Allereerst maar getest of de verschillende componenten werken: meten is weten.
Als ik reedcontact S5 rechtstreeks op relais2 aansluit en er met een magneet over strijk haalt deze de spanning van magneet A af (dezelfde werking bij een druk op S4 bij handmatig rijden).
Conclusie: het reedcontact is in orde.
Als ik een lampje rechtstreeks aan de uitgangen van de timer hang gaat dit lampje na enige (instelbare) tijd even branden.
Conclusie: de timer werkt.
Zou relais4 (Conrad 503803: mono 2xWissel G6A-274P-ST-US 12DC) dan stuk zijn? Bij vervanging door een ander (nieuw) exemplaar ook geen resultaat.
Bij het automatisch rijden staat (aan/uit)schakelaar S6 dicht (= stroomdoorlatend).
Mijn conclusie als modelspoorbeoefenaar met een technische deuk is dat de puls blijkbaar niet sterk genoeg is in de combinatie timer/relais4/relais2.
Hoe dit op te lossen?
Een sterke(r) reedcontact. Ik ken de sterkte van de huidige niet.
Een impuls versterker? Schijnt te bestaan.
Een condensator inbouwen wordt mij geadviseerd. Als dit de oplossing is, welke sterkte en waar in te bouwen?
Mat dank bij voorbaat voor de reacties.
Knar46.

Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: Menno op 01 May 2016, 16:57:55
Het heeft niets met de relais te maken en ook niets met de reedcontacten.

Ik denk dat je van reedcontact S3 een verbinding moet leggen naar de timer. Nadat de bus op C aankomt, wordt dat contact gesloten: alles staat dan weer in beginpositie en je wil automatisch na bepaalde tijd verder.

Enige optie die ik zie is zorgen dat S3 de timer naar massa trekt en zo opkomstvertragend werkt om de keten weer te starten zoals je met de gewone drukschakelaar zou doen.
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 01 May 2016, 22:33:44
Menno,
ik begrijp je opmerking niet.
Reedcontact S5 zit al op de ingang van de timer.
Een verbinding vanaf reedcontact S3 naar de timer verandert niets.
Knar46
Titel: Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
Bericht door: knar46 op 03 May 2016, 20:32:16
Eureka!!!

Ik heb alles nog eens nagelopen en zie dat ik een fout heb gemaakt: de draad van S6 naar relais4 heb ik verbonden met poot 6 in plaats van poot 4 (die door mij is doorgekrast op het schema).

Ik ben Gerard veel dank verschuldigd voor zijn geduld. Als hij zegt dat een schakelaar open moet staan en ik vat dat als leek op als stroomdoorlatend dan leidt dat dus tot problemen.

Het werkt nu perfect en voor de leken onder ons nog de volgende toevoeging.
S4 staat per definitie altijd open (niet stroomdoorlatend).
Voor automatisch rijden: aan/uit schakelaar schakelaar S6 dicht (stroomdoorlatend dus).
Voor handmatig rijden: aan/uit schakelaar S6 open (niet stroomdoorlatend).
Knar46