BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: wim aarts op 20 October 2007, 23:29:22
-
Een loc die we enkele weken geleden hadden gekocht hebben we altijd in TRIX SX2-1 mode bestuurt en reed altijd perfect. Beginnersset.
Omdat de nieuwe loc enkel in DCC werkt en er in de handleiding wordt afgeraden om beide bedieningscoderingen (TRIX en DCC) tesamen tegebruiken (gemengd gebruik ) , hebben we de bedienings format veranderd naar DCC.
Daarna hebben we het station herstart (220V af en aangekoppeld) en daarna de locs een voor een op de sporen geplaatst: (niet tesamen)
Beide treinen naar met schokken en zeer onregelmatig , ook de verlichting kan niet worden aangeschakeld.
De locs vertonen hetzelfde rijgedrag (schokkerig)
De locs stoppen zelf na enkele minuten en een licht duwtje laat ze weer verder rijden
Ik heb beide locs geprobeert in 14 (DCC-K 14F) ,28 en 126 stappen
We hebben het spoor herbouwt met enkel sporen zonder enige wissel
Alles nagekeken op slechte contacten
Het bedienings station gereset
Het bedienings station op de 2de aansluiting gestoken (van linker positie naar middelste)
Daarna heb ik de config terug aangepast naar TRIX SX2-1 LOC en dan rijd de rode trein weer perfect.
Iemand een idee?
-
Welk station gebruik je?
-
Origineel van TRIX:
Ik heb volgend gedaan en alles rijdt :
Station op dcc en alle treinen op dcc
De TRIX trein rijdt nu overal (bijna) vlot
De fleischmann stoomlocomotief 7167 springt er steeds af op wissel "14951" , op de wissels 14957 en 14956 rijdt hij vlot. Steeds de voortrein spring eraf. Ik denk dat de bocht tekort is voor dat type van trein :( . Ik heb m'n zoon ook effe afgeraden om een bigboy aan teschaffen. (omwille van wissels)
Iemand ervaring met een engelse wissel (14968) ? Ik ben een beetje bang dat de fleischmann er weer gaat "afspringen". En we willen hem centraal gaan gebruiken in het spoorlayout.
-
Wissel 14951 is R1. Dit is id te klein voor de meeste lokomotieven. Dit wissel zou ik persoonlijk alleen in tramlijn achtige spoorbanen gebruiken.
De andere beide wissels zijn dacht ik R2 en R3 radius. Het Engels wissel heeft ook R1 als boogstraal. Ik zou deze dan ook niet adviseren. Kijk eens of de 14960 bruikbaar is in je spoor ontwerp. Hier zullen de meeste loc's wel door willen rijden. Mogelijk dat jou slecht contact probleem aan opwippen van de locs ligt. Dit kan ik zo niet uit je verhaal halen.
Groet,
-
Beste Wim,
Ik zelf heb een TwinCenter en heb ook spoor N. Op mijn baan rijden trix en fleischmann treintjes door elkaar. Dit is geen enkel probleem... misschien ligt het aan je (aanstuur)station. Het probleem van de loc die uit de rails springt heb ik met 1 van mijn locs... toevallig ook een stoomloc. Het probleem is dat de loc te lang is waardoor deze geen scherpe bochten kan maken. Als je toch met zulke locs wilt rijden zal je daar rekening mee moeten houden bij het aanleggen van bochten en wissels.
Groeten,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
De andere beide wissels zijn dacht ik R2 en R3 radius.
Bestaan er wissels van R2 of R3 maar die passen in een rechtspoor? De wissels waarin hij vlot rijdt zijn wissels die zelf een bocht zijn.
Bedankt reeds allemaal voor jullie hulp
-
R2 en R# zijn boogstralen, dus voor gebogen wissels. Rechte wissels hebben vaak maar een klein stukje bocht aangevuld met een stukje rechte rail. Welke stralen je daar aan zou kunnen toekennen weet ik zo niet. De reden dat de meeste treinen wel door deze "halve" bocht wissles rijden zal gelegen zijn in het "slechts" kleine stukje bocht. Te kort om problemen te veroorzaken.
Ongetwijfeld is er een forumlezer die dit beter kan toelichten.
Succes,