BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Quan op 03 August 2015, 12:54:51

Titel: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 03 August 2015, 12:54:51
Hallo,

Ik heb al een tijdje een Trix starterset, maar daar nooit echt iets mee gedaan, behalve rondjes gereden. Ik heb nu vakantie dus het leek me wel leuk om weer eens wat met de trein te gaan doen. Nadat ik de baan weer had opgezet leek het mij wel leuk om de wissels elektrisch aan te sturen. Ik heb hiervoor wat op internet rondgekeken, maar ik weet nog steeds niet wat de beste wisselaandrijving is voor de C-rails. Wel lees ik op veel plekken dat de Märklin wisselaandrijving prut is. Ik wil dus weten wat jullie de beste wisselaandrijving vinden voor de C-rails, of dat het mogelijk is om een andere wisselaandrijving dan die van Märklin te gebruiken op mijn baan. Ik heb een digitale Trix starterset met bochtwissels. Ik zou de wissels gewoon aan willen sturen met die groene drukknopjes van Fleischmann(6920)(Of een ander merk, als die beter zijn :)).

Groetjes, Max.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Remunj op 03 August 2015, 12:59:53
Welkom op het forum.

Welke aandrijving de beste is voor C rails heb ik geen idee van.
Maar misschien is het een idee om in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wissels_digitaliseren) te beginnen met inlezen.
Wie weet wordt je daar al een stuk wijzer van voor het maken van je keuze  (y)
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 03 August 2015, 13:22:33
Bedankt voor je(of uw) snelle antwoord. Dat artikel had ik toevallig al gelezen, maar ook daarvoor bedankt. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan. Maar als iemand anders nog advies heeft is dat zeer zeker welkom.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: laurent op 07 August 2015, 18:05:36
De enige die onder het wissel zal passen zal de Marklin aandrijving zijn, servosturing en dergelijke zijn allemaal bedoelt voor vaste modelbanen (en een servo is niet met drukknopjes te bedienen). Als ik mij niet vergis zou je de eindschakelaar uit de Märklins moeten halen/overbruggen. Snelle blik bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32346.50) leert mij dat het ook zo is.

Voor je wissels zo'n wit kastje met 8 knopjes halen bij de dealer. Die zal je dan ook de goede geven. ;)
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Ros op 07 August 2015, 21:13:20
Servo, past er ook gewoon onder met wat TLC zie bij de buren.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56361.msg1000983#new

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: laurent op 08 August 2015, 02:49:59
Dit moet je weer onder/in de vloer verwerken. Ik krijg de indruk dat TS nog niet zo ver is.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 08 August 2015, 10:20:31
Ik ben inderdaad nog niet zo ver. Ik zal kijken naar de märklin wisselaandrijving met zo'n wit märklin kastje. Kan je die heel makkelijk met een draadje aansluiten of komt daar nog mee bij kijken?
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Ronaldk op 08 August 2015, 10:33:47
Standaard wisselaandrijvingen zijn met de draadjes zo aan te sluiten op iedere "schakelaar" of kastje. De aandrijving heeft 3 draden, 2 gaan er naar de schakelaar. Een voor het omzetten voor stand "recht" en de andere voor de stand "af", de derde draad is de gezamelijke retour naar de trafo.

Bijvoorbeeld:

(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/c/c8/Wisselvoeding-01.gif)
Bron: Encyclopedie artikel: Wisselaansturing met relais (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais)

De schakelaar kan dus gewoon de kastjes van fleischmann, märklin of een drukknop op een paneel zijn.

Groet Ronald.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 08 August 2015, 20:07:53

Bedankt voor de heldere uitleg. Maar gebruik je een trafo niet bij een analoge baan? Of snap ik het niet helemaal.(Ik denk het laatste trouwens)
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: henk op 08 August 2015, 21:13:36
Veel mensen besturen de treinen digitaal, maar bedienen de wissels analoog. Het digitaal besturen van wissels (en seinen) is eigenlijk alleen nuttig bij automatisering.

Overigens wordt een digitale centrale uiteindelijk ook weer gevoed door een trafo, maar dat is een ander verhaal.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 08 August 2015, 21:21:27

Maar hoe moet ik de wisselaandrijving dan aansluiten, want ik heb geen trafo voor zover ik weet.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: NTeering op 08 August 2015, 22:41:39
en een servo is niet met drukknopjes te bedienen

Dat is niet helemaal juist. Kijk hier even hoe je servos's met een drukknop kunt aansturen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61213.0.html
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: henk op 09 August 2015, 07:34:21
@Quan.
Wisselaandrijvingen hebben stroom nodig. De oude analoge regeltrafo's hadden vaak een aparte aansluiting voor de wissels, maar bij de digitale sets is dat niet meer zo. Niet erg, je kan voor de wissels toch beter een aparte trafo aanschaffen. Iedere trafo die ongeveer 15 volt bij 2A stroom kan leveren is goed. Koop geen gloednieuwe trafo van een modelspoormerk, want die zijn altijd een keer of drie te duur. Op beurzen vind je prima gebruikte exemplaren. Misschien heb je ergens een oude laptopvoeding met de juiste specificaties.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Quan op 09 August 2015, 11:48:06
Als ik weer op een beurs kom zal in er naar kijken of ik er een kan vinden.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: laurent op 11 August 2015, 00:41:40
Dat is niet helemaal juist. Kijk hier even hoe je servos's met een drukknop kunt aansturen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61213.0.html
Hiermee bedien je alleen niet de servo's, maar de Arduino. En die Arduino koppelt aan jouw logische actie ook een logische reactie, in dit geval dus gewoon een servo die een andere PWM waarde krijgt.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: NTeering op 11 August 2015, 10:17:52
@Laurent
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar het effect is uiteindelijk toch dat door het indrukken van een knop de servo 'om' gaat.
Er is inderdaad alleen wat extra elektronica (Arduino) voor nodig.
Het ging mij ook om wat meer aandacht voor servo-aandrijving middels een Arduino. Het is verreweg de goedkoopste manier om wissels aan te drijven.
Zeker als je het helemaal digitaal doet.
Kijk even op mijn eigen testbaan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.0.html

Groetjes,
Nico
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Ronaldk op 11 August 2015, 11:17:44
Het ging mij ook om wat meer aandacht voor servo-aandrijving middels een Arduino. Het is verreweg de goedkoopste manier om wissels aan te drijven.
Zeker als je het helemaal digitaal doet.

Maakt qua totaalprijs niet zo heel veel verschil in vergelijk met een "kant en klare" oplossing. In alle varianten schommelt het zo rond de 5 tot 9 euro per servo, soms wat duurder :) Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

Groet Ronald.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Arjen B. op 11 August 2015, 11:48:49
Mijn ervaring is dat de Märklin-wisselaandrijving erg slecht is. Op mijn (analoge) Märklin-baan met C-rails gaan ze ongeveer 1,5 jaar mee. Dan beginnen ze te haperen en enige tijd later doen ze helemaal niets meer. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik elke 1,5-2 jaar de aandrijvingen moet vervangen, maar dit draadje is interessant genoeg om te zien of er wellicht alternatieven zijn. Wel valt het me steeds op dat het probleem van de slechte Märklin-wisselaandrijvingen bij veel winkeliers totaal onbekend is. Vroeger gooide ik de aankoopbonnetjes van wissels e.d. altijd weg, maar tegenwoordig ga ik er gewoon mee terug. Dan krijg ik gratis nieuwe aandrijvingen. Wel via de importeur, dus het duurt wel wat langer.


Groeten,
Arjen
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Rob van Kooy op 11 August 2015, 12:51:34
Mijn ervaring is dat de Märklin-wisselaandrijving erg slecht is. Op mijn (analoge) Märklin-baan met C-rails gaan ze ongeveer 1,5 jaar mee. Dan beginnen ze te haperen en enige tijd later doen ze helemaal niets meer.

Hallo,

Waar het wisselstellers voor K-rails betreft, daar ben ik het geheel mee eens Arjen . Ingezet zoals ze uit de winkel komen zijn ze in het algemeen na kortere tijd onbruikbaar. De oorzaak zit in het systeem van eindafschakeling van de stroom nadat de wissel is omgezet. Bij de oorspronkelijke modellen begint er al mee dat de wisselschakelaar bij omzetten dan niet geheel in de andere ruststand komt (soms komen de wisseltongen dan ook niet in een van de beide ruststanden (lees: met ontsporing als gevolg).  Dat hangt ongetwijfeld samen met oxyderen/vervuilen van de contactlipjes die de schakelstroom moeten doorgeleiden. Je kunt dan met de hand de wisselschakelaar een aantal keren flink heen en weer schuiven waardoor de contactlipjes door het schuren weer geleidend worden, maar dat helpt maar korte tijd en dan is het weer mis. De enige oplossing is de eindafschakeling te overbruggen met twee "soldeerbruggetjes" tussen de beide lipjes en de strip waarlangs de schakelstroom in de schakelaar binnenkomt. Daarna schakelt de wisselschakelaar voortaan meestal probleemloos, maar dan is de eindafschakeling uiteraard wel overbrugd. Druk je dan te lang op de knop waarmee de wissel op afstand wordt omgezet dan brandt de langer onder spanning staande  elektromagnetische spoel geheid door en dan is het einde van het verhaal.

In latere versies van de K-wisselaandrijvingen heeft Märklin getracht d.m.v. schakelaartjes i.p.v contactlipjes een beter functionerende eindafschakeling te maken, maar dit systeem is evenzeer gevoelig voor vervuilende contacten. Het enige probate middel is dan die beide schakelaartjes uit te bouwen en de vier punten waarmee ze op de schakelstroom waren aangesloten alle elektrisch met elkaar te verbinden door middel van een soldeerbaar staafje metaal. Daarmee zijn de eindafschakelaars ook in dit geval dus verwijderd en werkt de wisselschakelaar voortaan probleemloos. Uiteraard met hetzelfde risico dat de spoelen doorbranden als ze net even langer dan noodzakelijk onder stroom staan.

Onlangs schijnt Märklin opnieuw de K-wisselaandrijvingen te hebben gemodificeerd. Ik heb gelezen, dat gebruikers daarvan "niet ontevreden" zijn met die nieuwe versies, maar ik behoud mijn twijfels voor de lange duur.

Maar nu de wisselaandrijvingen voor C-wissels: Die zijn wat groter uitgevoerd, en in principe wordt de eindafschakeling na omzetten van het wissel door gelijksoortige schakelaartjes als in de latere K-wisselschakelaars tot stand gebracht. Hetzelfde risico van vervuiling doet zich in principe ook daar voor, maar op mijn baan is het na vele jaren nog niet voorgekomen dat een dertigtal C-wissels om die reden de dienst weigerden.. Ik heb dus geen ervaring met het moeten ombouwen dan wel verwisselen van C_rail wisselaandrijvingen.

Inderdaad is ook mijn ervaring dat defecte K-wisselschakelaars via de importeur door nieuwe exemplaren worden vervangen.

Een van de redenen van de roep om grondige verbetering van het K-rail systeem is dan ook dat dan ook de wisselaandrijvingen zodanig worden gemaakt, dat de genoemde al tientallen jaren durende ellende zich niet meer voordoet. Velen denken dan ook met spijt aan de vroegere vast aan de K-wissels bevestigde wisselaandrijvingen. Er moest dan wel heel wat gebeuren voordat de spoelen dan doorbrandden zelfs na langere tijd onder spanning te hebben gestaan. Ja, de wisselkast werd dan soms gloeiend heet, maar na afkoeling werkten die K-wissels meestal weer als vanouds!

Gegroet,

Rob
   
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Silvolde op 11 August 2015, 13:19:04
(en een servo is niet met drukknopjes te bedienen)

Met de Switchpilot Servo van ESU kun je 4 servo's zowel digitaal als analoog (met 8 momentschakelaars) aansturen. Tevens is ook de snelheid van de servo handmatig in te stellen.

Rob
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: NTeering op 11 August 2015, 13:57:58
Maakt qua totaalprijs niet zo heel veel verschil in vergelijk met een "kant en klare" oplossing. In alle varianten schommelt het zo rond de 5 tot 9 euro per servo, soms wat duurder

Reken even mee:
Arduino Pro Mini voor 8 wissels: €2,-
8 Servo's SG90 à €2,- = €16,-
Wat extra componenten €4,-
Totaal €24,-. Dus €3,- per wissel.
In de prijs van standaard servodecoders is niet de prijs van de servo inbegrepen.
Spoelen aandrijving is nog veel duurder en standaard ondervloeraandrijving al helemaal.

Een Digikeijs startset met 4 servo's kost al €55, dus €13,75 per wissel.
De extra schakelfuncties die deze heeft zijn softwarematig eenvoudig op de Arduino te programmeren:
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/01/25/new-arduino-dcc-servo-and-function-decoder-software/
Kost alleen een paar extra componenten als je wat meer dan alleen een Led wilt schakelen.

Gr. Nico
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Calimero op 11 August 2015, 16:27:25
(en een servo is niet met drukknopjes te bedienen)

De strekking van deze opmerking komt doordat de TS het al over simpele drukknopjes had en dan klopt het natuurlijk
helemaal dat een servo niet met drukknopjes te bedienen is. Via kunstgrepen kan (bijna) alles maar dat was niet de
strekking van het verhaal. Had Laurent er "zonder meer" tussen gezet had iedereen het gelijk met 'm eens geweest.

Dit neemt niet weg dat ik de aangedragen opties persoonlijk wel interessant vind en als de eindafschakeling van de
wissels over het algemeen het probleem geeft zal daar ook een oplossing voor gezocht moeten worden natuurlijk.
En hoe goedkoop een Arduino clone ook is, het is voor de TS waarschijnlijk een brug te ver.
Ik denk dat er eerder gezocht moet worden naar een simpele oplossing die bij het indrukken van het knopje zorgt dat
de wissel spoel enkel een puls krijgt zodat de eindafschakeling in de wissel overbrugt kan worden.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: henk op 11 August 2015, 16:34:23
De Condensatorontlaadunit heeft dat effect.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04 (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04)

Nu heb ik ook altijd begrepen dat de bizarre soap met de Märklin wisselaandrijvingen alleen over de K-railaandrijvingen ging.
Het is zeker geen wetmatigheid bij aandrijvingen met eindafschakeling. Mijn Roco spoelenaandrijvingen houden het al 12 jaar vol. En de aandrijvingen voor C-rail schijnen beter te zijn.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 August 2015, 17:58:30
De soap met de Märklin wisselaandrijvingen gaat ook over de aandrijvingen in de C-rails. Kortgeleden nog een kennis op bezoek gehad die 5 onwillige aandrijvingen had. In alle gevallen zat het probleem in de microswitches die voor de eindafschakeling zorgen. Die hebben we verwijderd en de aansluitingen overbrugd.
Die switches zijn echt ongelooflijk klein, en niet opgewassen tegen de taak die ze moeten vervullen. Onder een loep zag ik dat de contacten tegen elkaar lagen, maar toch geen elektrische doorgang. Ze vervuilen omdat ze zwaar overbelast worden. Echt een aanfluiting voor meneer M.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: laurent op 11 August 2015, 18:06:33
De strekking van deze opmerking komt doordat de TS het al over simpele drukknopjes had en dan klopt het natuurlijk
helemaal dat een servo niet met drukknopjes te bedienen is. Via kunstgrepen kan (bijna) alles maar dat was niet de
strekking van het verhaal. Had Laurent er "zonder meer" tussen gezet had iedereen het gelijk met 'm eens geweest.
Inderdaad. En met kunstgrepen ben ik bekend, evenals met de aansturing van servo's. Als alles mee zit, mag ik mijzelf over een half jaar ing noemen op het gebied o.a. elektro, dus oplossingen met microchips en servo's zijn mij bekend. Feit is alleen dat je een servo niet aan een drukknop kan knopen, terwijl je de klassieke wisselaandrijving gewoon direct aan een drukknopje kan knopen, zelfs de meest goedkope printplaatdrukkertjes van 100 voor een euro in China. Een Servo lust nou eenmaal graag een PWM signaaltje.

Echt een aanfluiting voor meneer M.
Ach, er zijn wel meer dingen een aanfluiting. En daarnaast, ieder merk heeft zijn nukkigheden, nietwaar?
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Ronaldk op 11 August 2015, 18:41:34
Totaal €24,-. Dus €3,- per wissel.
In de prijs van standaard servodecoders is niet de prijs van de servo inbegrepen.

Je rekent niet helemaal eerlijk al je met het startpunt rekent. Dan moet je ook met een gewone servodecoder rekenen.  Dan komt de prijs met jouw  2 euro servo's uit op 8 euro per wissel. Maar dan hoef je niet zelf te bouwen en Een chip te programmeren met extra uitbreidingen. Mijn kant  en klare oplossing heeft iets van 4,50 tot 5,00 euro per servo gekost. Kant en klaar met ompoling van het punt stuk en alles in te stellen naar mijn wensen :) geen gekloot met chips en ander zelfbouw, hoe leuk dat kan zijn maar niet voor iedereen geschikt.

Spoelen aandrijving is nog veel duurder en standaard ondervloeraandrijving al helemaal

Daar hadden we het niet over  ;)

Groeten Ronald.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: henk op 11 August 2015, 22:03:16
Ach, er zijn wel meer dingen een aanfluiting. En daarnaast, ieder merk heeft zijn nukkigheden, nietwaar?

Vast, maar het nu al tientallen jaren durend gekruk van Märklin met die wisselaandrijvingen is toch wel van de buitencategorie. Zelfs veel verstokte Märklinenthousiasten zijn er helemaal klaar mee.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Ros op 11 August 2015, 23:17:42
En helaas geldt het voor de K- en C-rail aandrijvingen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: henk op 12 August 2015, 09:14:29
Ah, het ging mijn voorstellingsvermogen te boven dat Märklin voor een nieuw railsysteem hele nieuwe aandrijvingen mocht ontwerpen en het nog een keer voor elkaar heeft gekregen.  :o