BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: guest7823 op 30 July 2015, 17:13:06
-
Op dinsdag 28 juli jongstleden is Jaap Nieweg, directeur van de SHM (Museumstoomtram Hoorn – Medemblik) met pensioen gegaan.
In 1974 is Jaap bij de SHM begonnen, voornamelijk omdat hij als van jongs af aan machinist op een stoomtram wou zijn. Hij heeft in die jaren o.a. nog het van de NS overgenomen goederenvervoer bij de SHM meegemaakt en de woensdagen met 7 trams per dag.
In de jaren ’80 is hij bij de SHM weggegaan, voornamelijk wegens verschillen van inzichten met de toenmalige directeur van de SHM.
In de jaren 1993 is Jaap, na een korte periode van interim directeuren na het vertrek van de oorspronkelijke SHM directeur, teruggekeerd als directeur van de SHM.
In zijn directeursperiode is de SHM o.a. uitgegroeid tot een museum dat in staat is om ruim 80% van zijn eigen kosten te verdienen, dit waar de meeste musea met moeite in 20% van hun eigen kosten kunnen voorzien. Jaap heeft o.a. de SHM ook door de moeilijke periode in de jaren rond 2010 geleid, toen de verhoudingen met de lokale politiek (ondanks bovengenoemde dekkingsgraad) uitermate moeizaam waren wegens de vermeende “slechte financiële situatie”. De relatie met de lokale politiek is uiteindelijk weer in orde gekomen en die slechte financiële situatie bleek meer in de hoofden de politici te zitten dan in de financiële verslagen van de SHM. Wel was, helaas, een van de voorwaarden van de politiek dat Jaap Nieweg zou terugtreden als algemeen directeur van de SHM. In het belang van de SHM is Jaap, nadat de verhouding met de politiek genormaliseerd was en er in René van den Broeke een nieuw algemeen directeur gevonden was, toen teruggetreden om verder te gaan als directeur externe betrekkingen. Deze laatste functie heeft hij tot zijn pensioen gehouden.
Naast directeur van de SHM heeft Jaap veel nevenfuncties gehad. Onder anderen bij HRN en als adviseur /ondersteuner van veel museum(spoor) gerelateerde besturen. Het is kort samen te vatten: zonder Jaap Nieweg had spoormuseaal Nederland er niet zo uitgezien als hoe het nu doet en had het waarschijnlijk niet zo gefloreerd als dat het nu doet.
Voor al deze inspanningen is Jaap Nieweg afgelopen dinsdag benoemt tot ridder in de orde van Oranje Nassau.
Jaap Nieweg blijft als vrijwilliger betrokken bij de SHM in zijn functie als machinist. Jaap heeft aangegeven dat hij tot zijn 95e machinist zal blijven en dat hij daarna beschikbaar is voor machinisten diensten in geval van nood.
Veel belangrijker dan de koninklijke onderscheiding is echter het volgende: Als blijk van waardering voor zijn inzet heeft Jaap o.a. een locplaat gekregen en wel die van de 6742.
Op dit moment heeft de SHM nog een aantal andere prioriteiten qua herstellingen, maar het is zoals René van den Broeke zei: "we hebben nog dertig jaar, dus dat moet makkelijk te doen zijn".
Hoewel het besef heerst bij dat je voor de nieuwbouw van een loc iets meer nodig hebt dan twee locplaten (er zijn er drie gegoten, Jaap mag de zijne gewoon houden) heeft de SHM met de lopende en bijna af zijnde herbouw van de 6513 aangetoond in staat te zijn om ook zonder subsidie vanuit de reguliere kanalen ingrijpende projecten voor elkaar te krijgen.
Wanneer er in Nederland weer een Ezeltje zal rijden durf ik nu nog niet te zeggen, maar de kans is groot dat ik dat nog wel mee ga maken.
Over de naam zal ooit vast nog wel een prijsvraag uitgeschreven gaan worden, maar mijn voorkeur staat al vast: ”Feniks” Dit slaat wat mij betreft zowel op de hergeboorte van een Ezeltje als wel de eigenschappen die de SHM, mede dankzij de inzet van Jaap Nieweg, nog steeds heeft om iedere keer te herrijzen uit tegenslagen.
Het is dus nog te vroeg om van de SHM een officieel standpunt te verwachten over de herbouw van een Ezeltje, maar “voor dromen helpt het om, wanneer je wakker bent, alert te zijn op mogelijkheden en kansen”
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6742_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6742_1.jpg)
Links Jaap Nieweg, met de aan hem geschonken locplaat en rechts de huidig SHM directeur René van den Broeke.
Onderin staat de doos met de door Besselspoor gemaakte en geleende Ezel. Hiervoor mijn dank (y)
(c) Rein Korthof
’Mister stoomtram’ vertrekt met lintje, Noord-Hollands Dagblad (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27460440.ece)
Onderscheiding Jaap Nieweg, gemeente Hoorn (incl overzicht nevenfuncties naast directeur SHM) (http://www.hoorn.nl/Int/De-stad-Hoorn/Nieuwsarchief/Nieuwsarchief-2015/Nieuwsarchief-2015-juli/Onderscheiding-Jaap-Nieweg.html)
Toespraak locoburgemeester Hoorn bij uitreiking ridder in de orde van Oranje Nassau aan Jaap Nieweg (http://www.hoorn.nl/Documenten/Internet/Actueel/Nieuws/2015/150728%20Toespraak%20K.O.%20Jaap%20Nieweg.pdf)
Hier een tweetal foto's van het model zoals door Besselspoor beschikbaar is gesteld voor de presentatie van de locplaten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6738_BdJ_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6738_BdJ_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6738_BdJ_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6738_BdJ_02.jpg)
Voor diegene die na ruim 100 jaar na de indienststelling (1883-1889) of bijna een eeuw na de sloop van de laatste Ezel (1933) hun Ezelkennis niet meer up to date hebben een wat ruim citaat * uit "Onze nederlandse stoomlocomotieven, in woord en beeld" van H.Waldorp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6700_5.jpg)
*) Ik vermoed dat dhr. Waldorp als goede vriend van H.Nieweg en zijn zoon geen bezwaar zou hebben gehad tegen dit wat ruime citaat. Zeker niet indien dit leidt tot de herbouw van een Ezeltje. Iets waarvan hij dus de sloop zeer betreurde.
-
Laat maar komen, die Feniks (y) Een mooie aanvulling op de collectie lokaalspoorlocs van de SHM.
-
Zo'n Ezeltje is toch wel een van mijn favoriete lokkies. Lekker klein en aaibaar. Echt lokaalspoor. Dus laat maar komen.... ook al zullen er nog heel wat jaren overheen gaan. Maar zo'n project kan zeker slagen. Kijk maar naar de jongens (en meisjes, ik wil niet vrouwen discrimineren ;D) van De Rotterdamse tramwegmaatschappij die een heus Backertje bouwen. En zeg nou zelf zo'n locplaat hoort aan een locomotief vast en niet aan een muur.
-
Zag in het openingsbericht het fraaie model van de Reiger.
Maar ben nu wat in verwarring omtrent het nummer.
Mijn opa staat op bijgaande foto bij Sijsje, met het 'echte' nummer 6738
Iemand een verklaring?
mvr gr
Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sijsje_6738.jpg)
-
Rob,
Ik heb geen idee ???
Ik vermoed dat de foto de waarheid verteld. In (deze) Waldorp staan alleen de namen i.c.m. HIJSM nummers. Ik heb vast ergens de omnummering van HIJSM naar NS nummer ergens in mijn boekenkast staan, maar weet even zo gauw niet waar ik moet zoeken.
Hoe Besselspoor bij deze naam-nummer combinatie is gekomen zal hij zal moeten uitleggen
Groeten, Kniesoor
PS:- Wel luchtpomp (y)
- Zonder die typerende (maar wel lelijke), rechte, schoorsteenpijp :(
- En veeeeeel erger: bel op het huis >:(. Die heb je als personeel liever ergens voorop en niet boven je hoofd
-
Als je de gegevens op de Waldorp-pagina's goed leest weet je dat de 6738 inderdaad de Sijsje was, en niet een grote kikkerjager.
De Reiger was één nummer lager.
Mogelijk spelen hier RTM-sympathieën mee.
Bovendien: met de komst van de NS nummers verdwenen toch de namen heel erg rap ?
Ik wens overigens met de oorspronkelijke spreker van mening te verschillen als zou een zo belangrijke Koninklijke onderscheiding van minder waarde zijn dan een replica-stoomloc.
Voor ons misschien, maar toch niet voor betrokkene denk ik.
Dirk
-
Voor ons misschien, maar toch niet voor betrokkene denk ik.
Ik zal het hem vragen zodra we weer eens samen op de loc staan. Ik hoop uiterlijk 8 september een antwoord te hebben voor je ;)
Echter ..... ik gok dat ik er wel mee weg kom.
-
Ik betwijfel of Jaap in die omgeving in staat is tot een objectief oordeel... ;)
Dirk
-
Nou had ik toch op de eigen SHM website iets verwacht over de jubilaris...........
Dirk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sijsje_6738.jpg)
Dat zijn van die foto's waar ik als verzamelaar een hebberige kriebel van krijg ;D Heel fraai (y)
Eelco
-
Nou had ik toch op de eigen SHM website iets verwacht over de jubilaris...........
Wel op de SHM Facebook in elk geval. Dat medium gaat meestal iets sneller.
-
Mooi nieuws Paul! Ik denk/hoop dat ik die 6700 dan ook nog ga meemaken (y)
-
Heel goed idee, nieuwbouw van een 'Ezeltje'. Het is echt mijn lievelingslocomotieftype... klein, grappige vorm, schijfwielen en Belpaire stoomverdeling.
Het belangrijkste wat daarvoor nodig is is geld... kunnen we al doneren? Is er al een plan of zijn er alleen nog maar nummerplaten? Ik zou het momentum van de herbouw van de 6513 vasthouden en dus snel beginnen.
Alexander
-
p.s. Het zou logisch zijn de naam met een X te laten beginnen: Xenops, een zangvogel uit de familie van ovenvogels?
-
Feniks, life born out of fire (met dank aan de KRO detectivemaand, voor een van de leukere vroege Lewis afleveringen) ;)
Verder Feniks is een niet bestaand dier. Net zo goed als de 6742 een niet bestaande "Ezel" is.
Maar goed, ik ga niet over de naam dus we gaan het meemaken
-
Als geboren Zwollenaar zou ik bijna gaan schuimbekken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Fenix (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Fenix)
Nog ruik ik de scherpe geur van Dubro en Robijntje, die me eind jaren '80 begeleidden als ik na het stappen onvast naar huis peddelde.
Leuke naam voor een leuke lok.
Wie heeft 'em als eerste in 1/87?
(De Feniks bedoel ik, met correct nummer!)
groeten
Hendrik Jan
-
Volgens mij zijn er meerdere Ezeltjes in h0, de grotere maten wat minder en in 3,5/5/7,25" niet. Althans niet toen ik er voor het pensioneringsfeestje van Jaap, in heimelijkheid, naar zocht.
-
Dilz heeft ooit een Ezeltje gebouwd, maar dat exemplaar is gejat op een beurs...
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38507.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57640.0.html
-
Ja, nee, precies.
Nu nog eentje met de naam "Feniks". En het juiste, fictieve nummer.
(grmblmbl, moet ik dan alles zelf doen? grmblmbl)
Hendrik Jan
-
Nee, een ezel in N maken da's fijn :-/
Een grombellende Kniesoor
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0851_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0851_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0852_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0852_4.jpg)
Hier heb je er nog een ;D
-
PS:- Wel luchtpomp (y)
- Zonder die typerende (maar wel lelijke), rechte, schoorsteenpijp :(
- En veeeeeel erger: bel op het huis >:(. Die heb je als personeel liever ergens voorop en niet boven je hoofd
Ik kwam op sleutelspoor een foto tegen van een Ezel met luchtpomp, 'korte schoorsteen' en de stoombel achter de schoorsteen. Dat is toch een stuk prettiger voor het personeel. Over de juiste combinatie van onderdelen zullen we later ooit uit komen. Er zal wel een goede reden zijn waarom de 'lange' schoorsteen is vervangen door een kortere.
Groeten,
Rutger
-
Dilz heeft er echter twee gebouwd...
Deze moet nog ergens bij mn ouders liggen:
(https://farm1.staticflickr.com/523/19557258754_79a96241ef_o.jpg) (https://flic.kr/p/vNd4Es)HSM 182 "isegrim" (https://flic.kr/p/vNd4Es) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
En voor de reconstructie...
BUNZING.
-
Nee, een ezel in N maken da's fijn :-/
Kom op Paul.... is niet meer dan een uitdaging
-
Het hoort weliswaar niet in deze 1:1-rubriek thuis, maar ik kan het niet laten om ditt model-zijpaadje nog even aan te vullen.
In schaal nul bestaan er ook minstens twee modellen van de Dierenlokjes. Links de bouwer van een ervan. De lok staat rechts op de tafel; de tweede foto geeft een indruk van de kwaliteit van het model.
(https://farm4.staticflickr.com/3939/15396090118_6992a1b620_z.jpg) (https://flic.kr/p/psuZcC)
Spoor Nul Weekeinde 2014 (https://flic.kr/p/psuZcC) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr
(https://farm4.staticflickr.com/3942/14961486134_e0a8aec0ac_z.jpg) (https://flic.kr/p/oN6wzu)
Spoor Nul Weekeinde 2014 (https://flic.kr/p/oN6wzu) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr
En hier is de andere, waarvan de bouw iets eerder begon. De bouwer is de vader van forumlid Jeroen1975 uit het Oosten des lands, die het dus niet van een vreemde heeft.
(https://farm9.staticflickr.com/8233/8565114091_fba4d86f3e_z.jpg) (https://flic.kr/p/e3Ss1T)
P1020133 (https://flic.kr/p/e3Ss1T) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr
(https://farm9.staticflickr.com/8510/8565113873_ca2769239f_z.jpg) (https://flic.kr/p/e3SrX8)
P1020135 (https://flic.kr/p/e3SrX8) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/85744995@N00/), on Flickr
Mooi hè!
Om weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit draadje: aangezien nummerplaten en naamplaten eigenlijk tot verschillende periodes horen, afgezien van een overgangstijd, stelde Jaap Nieweg voor om de replicalok dan maar de kortst mogelijke naam te geven, dus met het kleinste bordje zodat het niet zo opvalt bij de nummerplaat. Zijn suggestie was: "Os".
-
Feniks, life born out of fire (met dank aan de KRO detectivemaand, voor een van de leukere vroege Lewis afleveringen) ;)
Off topic:
inderdaad 3 x gezien intussen dus niet zo verrassend meer. De explosies aan het einde en de dame/heer die zwijgend het vuur inloopt vond ik echter weinig realistisch.
Dirk
-
Nope, mee eens, maar de interactie tussen Lewis en Hathaway daar in tegen ....
-
Heette dat loktype niet ook tuintje?
-
Lewis heeft veel geleerd van Morse. Schitterende man....
-
Blijft een boertje van buutn.
En dat is prijzenswaardig.
Die nurkse Morse was af en toe wel een snob.
En hij betaalde ook nooit zelf zijn drankjes.
Maar wat wil je.
De man reed een jag.
cheers
Hendrik Jan
-
Ezel, priktol, fornuis. Voor mij blijft het een theelepeltjes loc ;-)
-
Alles is relatief, de 2100'den waren wat NJvWJ betrof ook theelepeltjeslocs ;)
Eelco
(nouja, eierlepeltjes, volgens NJvWJ ;) )
-
Eierlöffel?
https://www.youtube.com/watch?v=Pk-sdDDvHxY (https://www.youtube.com/watch?v=Pk-sdDDvHxY)
groeten
Hendrik Jan
-
Ezeltjes op nummer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ezel_nummer_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ezel_nummer_1.jpg)
Ezeltjes op naam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ezel_naam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ezel_naam.jpg)
-
Om weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit draadje: aangezien nummerplaten en naamplaten eigenlijk tot verschillende periodes horen, afgezien van een overgangstijd, stelde Jaap Nieweg voor om de replicalok dan maar de kortst mogelijke naam te geven, dus met het kleinste bordje zodat het niet zo opvalt bij de nummerplaat. Zijn suggestie was: "Os".
Jaap heeft een punt, zoals zo vaak. Echter .......Os is dus al een keer gebruikt.
-
Is er ergens informatie te vinden over het materieel van de SHM?
Ik kan op hun site er vreemd genoeg niets over vinden, ook niets over nieuwbouw van loks en de voortgang daarvan.
Stephan.
-
Het werkplaatsnieuws wordt volgens mij redelijk bijgehouden: http://stoomtram.nl/nl/nieuws/werkplaatsnieuws-projecten-rollend-materieel
Verder qua wat er aan materieel is: http://www.nmld.nl/nl/collectie/11
-
Dank, (y)
Op de een of andere manier kan ik met hun site niet zo uit te voeten om op die pagina te komen maar dat kan ook aan mij liggen.
Stephan.
-
Qua nieuwsvoorziening is de site niet helemaal optimaal, ben ik met je eens. Rechts staat een kolommetje nieuws. Het woordje 'nieuws' is aanklikbaar.
Wat ik idd wel vind missen op de site, is een materieeloverzicht. En voor de liefhebbers een soort 'restauratieplanning'.
-
Hmmmm, rvdbroeke(a)stoomtram.nl
Misschien dat hij zich door anderen wel laat overtuigen dat aan de hobbyisten / geïnteresseerden kant de SHM site wat mager / lastig bladerbaar is.
De SHM site is primair bedoeld voor de bezoeker / reiziger. En in alle eerlijkheid: die is geïnteresseerd in een leuk dagje uit, hoe de dag in elkaar zit en wat er allemaal mogelijk is qua infotainment.
Echter de hobbyist / geïnteresseerde zijn de ambassadeurs van de SHM en die worden (in mijn ogen) wat mager van info voorzien, dan wel, het zit heel ver weg verstopt.
http://stoomtram.nl/sites/all/themes/museumstoomtram/uploads/Werkplaatsnieuws%202014-2015.pdf
http://stoomtram.nl/sites/all/themes/museumstoomtram/uploads/Werkplaatsnieuws_2012-2013.pdf
-
Naampjes die ik nog mis.
Vos, Wolf, Fazant, Gieteling, Reiger, Bever, Ooievaar, Paard, Pauw. Adelaar, (Rat), Gup........
-
- Wolf-> Isegrim, 182 / 6730
- Fazant-> Faisant, 139 / 6704
- Reiger -> 199 / 6737
Vos, Gieteling, Bever missen dus inderdaad
Groeten, Kniesoor
-
Jamaar bunzing!
-
Je haalt me de woorden uit de mond.
Blegh.
-
Ik mis de vis.
Rietvoorn, Stekelbaars, Goudkarper, Snoek, Gup zie ik nu is hierboven (vorige pagina) al benoemd.
-
Potvis. Maar die was er officieus al ;)
-
Jamaar fret is al gebruikt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bunzing
-
Kort maar krachtig: Ram (y)
-
Jamaar fret is al gebruikt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bunzing
das anders. Die heet eigenlijk Anton.
-
Doet me vooral hier aan denken: https://www.youtube.com/watch?v=0a9EIcRT9qE
-
Ik wil pleiten voor UIVER, een echt 19e eeuwse naam, met voor sommigen KLM connecties.
Bovendien leuk om in voorspam met een zekere vierkante loc te laten rijden :-)
Dirk
-
Krokodil
Dan hebben we er eindelijk ook een in Nederland ;)
-
Paarse hebben we anders genoeg in Nederland.... ::) :P
-
Dan vind ik Schnappi wel een mooie naam ;D
https://www.youtube.com/watch?v=vwBj1EIBOg8
-
Loeki. ;D ;D ;D ;D ;D
-
Nijntje
-
Boes :)
-
Ei.
-
Nah , da's me teveel eer ::)
-
En zo gaat ook deze discussie in flauwekul ten onder............
Dirk
-
Doe vooral een nuttige bijdrage dan......
-
Qua nieuwsvoorziening is de site niet helemaal optimaal, ben ik met je eens. Rechts staat een kolommetje nieuws. Het woordje 'nieuws' is aanklikbaar.
Wat ik idd wel vind missen op de site, is een materieeloverzicht. En voor de liefhebbers een soort 'restauratieplanning'.
Klink boven aan de pagina 'ontdek' aan en vervolgens 'collecties': http://stoomtram.nl/nl/collecties-0
Hier vind je materieel en gebouwen overzichten.
Groeten,
Rutger
-
Bedwants!
-
Nononono
(http://www.klukkluk.nl/pictures/pipo_nononono.jpg)
-
Bedwants!
Kakkerlak!
-
Poelifinario
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Poelifinario_(vogel)
-
Doe vooral een nuttige bijdrage dan......
Zie eerder!
Dirk
-
x
-
Rob,
Ik heb geen idee ???
Ik vermoed dat de foto de waarheid verteld. In (deze) Waldorp staan alleen de namen i.c.m. HIJSM nummers. Ik heb vast ergens de omnummering van HIJSM naar NS nummer ergens in mijn boekenkast staan, maar weet even zo gauw niet waar ik moet zoeken.
Hoe Besselspoor bij deze naam-nummer combinatie is gekomen zal hij zal moeten uitleggen
Groeten, Kniesoor
PS:- Wel luchtpomp (y)
- Zonder die typerende (maar wel lelijke), rechte, schoorsteenpijp :(
- En veeeeeel erger: bel op het huis >:(. Die heb je als personeel liever ergens voorop en niet boven je hoofd
Dan bij deze het verlossende antwoord: tijdens de bouw van de loc en het bijbehorende diorama had ik alleen een namenlijst tot mijn beschikking. Ik heb dus verkeerd geteld en had voor de Reiger 6737 moeten selecteren... maar ja dioramas hebben een deadline, dus te weinig tijd om het perfect te doen. Het nummer klopt dus niet, net als de lange schoorsteen. Verder is het model wat versimpeld en zijn er in de loop van tijd ook wat dingen losgeraakt zoals de baanruimers en typerende trappetjes. De lange rookkast en de radstand kloppen echter wel met het nummer. Ik heb Paul daarom aangeboden na deze presentatie de loc wat verder op te knappen zodat hij een wat betere indruk geeft van het mogelijke replica concept.
Groet, Bessel
-
Even voor de H0 fanaten, er staat een perfect messing model van een ezel bij Kuijpers in Utrecht, mits je genoeg (Griekse) euro's meeneemt...
Ik ga voor platje trouwens...