BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: buurtspoorweg op 27 July 2015, 12:37:53
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_met_aansluiting_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rails_met_aansluiting_1.jpg)
Na vele jaren trek ik mijn Märklin rails uit de doos en tref daar o.a. contactrails aan. Deze zou ik moeten kunnen aansluiten op een overweg (nr. 7192) en op seinen.
Klopt dat, en hoe sluit ik e.e.a. op elkaar aan bij een analoge spoorbaan?
-
;D O Héérlijke Nostalgie!
Met deze rails kun je een "schakelpuls" geven, dus ze als schakelaar in de massaleiding gebruiken om een relaisbediende overweg te sluiten en te openen, een overwegbel te laten luiden, een lampje te laten knipperen (iedere Mä-as maakt immers een doorverbinding) enzovoorts
Voor Mä 7192 heb je speciale rails nodig, want het principe is wel gelijk (stroomkring sluiten via de niet geïsoleerde wielen), maar de overweg werkt niet door een relais...
Is het zo een beetje duidelijk?
Frans
-
Als je de Duitse taal beheerst:
7192 (http://www.youblisher.com/p/273146-Maerklin-H0-7192-Anleitung/)
Laatste blad is NL maar wel erg summier ::)
Succes,
Allie
-
Hoi
Zoiets.
http://file1.npage.de/003315/81/download/signalbuch.pdf
Bart
-
Als je de Duitse taal beheerst:
7192 (http://www.youblisher.com/p/273146-Maerklin-H0-7192-Anleitung/)
Laatste blad is NL maar wel erg summier ::)
Succes,
Allie
Dank voor de (snelle) reactie. Ich verstehe deutsch, dus ik kom er wel uit. (y)
-
Ik had ze als bezetmelder in het stroomloos gedeelte van het schaduwstation zitten. Daar stop de lok toch meestal op het zelfde stuk en anders twee rails achterelkaar gebruiken. In mijn station zelf zaten ze ook. Ik kon op het bedieningstableau zien of een trein nog langs het perron stond of al was vertrokken. Je kunt ze ook prima gebruiken voor een langdurig schakelcontact. Märklin gaf aan dat je zo ook de perronverlichting in kon schakelen. Je lok of wagon moet dan wel met de wielen op deze rail uitkomen.
Voor het door een trein schakelen van een overweg heb je de rails nodig met een hele railstaaf geïsoleerd en een set halve rails waarvan een railstaaf voor de helft is geïsoleerd. Deze waren bij de overweg meegeleverd of als set verkrijgbaar voor dubbelspoor. Nr. 7193 is de set en 7160 het wegdek. Nrs. 5115 (het rechte stuk 180mm als 5106) en 5116 gebogen (straal idem als 5100). Vaak zie je bij een aanbieding van een overweg dat de bijbehorende rails ontbreken. Of bij een aanbieding van een hoeveelheid rails opeens het railtussenstuk dat tussen beide overweggedeelten hoort (5125) of een van de beide halve rails (5124).
Dirk,die ziet dat er alweer twee nieuwe reacties met links naar afbeeldingen bij zijn gezet. Bedankt, dat scheelt mij weer... Voor de hele oude railliefhebbers zoals ik staat in het Signalbuch 446 in figuur 5 de oude benaming BSA en BSD voor de contactrail. Dit is voor de serie rails 3900 en 3800. De eerste serie rails met puntcontacten later vervangen door de serie´s 5100 en 5200. Ik hou me aanbevolen voor iemand die serie 3600, 3900 en 3800 rails in een hele goede staat wil slijten.
Voor de liefhebbers van de rails 3600. De overweg is bijvoorbeeld 459MG of 7057 en dubbelspoorset 459Z, rechte contactrail 3600KGR en gebogen 3600KG. Frans: er is nog een andere contactrail 3600 KS dat meer geschikt is om een knipperlicht te maken met Andreaskruis 450G.
Groet´n
Dirk
-
(y) Jouw reactie belandde in het "citaatblokje", maar je kunt dus de humor inzien van:
"Man spricht Deutsch (Frau auch)"...
Maar belangrijker; snap je nou weer hoe je met die contactrails waarmee je alleen maar "massacontact maakt" (en die dus inderdaad 100% verschillen van de "Schakelrails"; die dingen met dat plasticstukje, die inderdaad potentiaalvrij iets kunnen schakelen) moet omgaan?
Frans
-
@Dirk:
Bij de 5100-/5200-rails (voor de jongere lezertjes: "M-rails") :D was het primaire "automatiseringsprincipe" van Märklin inderdaad gebaseerd op de "echte spoorwegen", een geïsoleerd stuk rail, dat bij doorverbinden "Iets veroorzaakt"... en dat was óók het werkingsmechanisme van die overweg 7192: Ik meen mij zelfs te herinneren, dat de K-versie van deze overweg op enig moment goedkoper was dan de M-versie...(bij de K-rails, zowel 2100 als 2200, lagen de spoorstaven immers "af fabriek" al geïsoleerd van elkaar; "een zaagsnede" was aanzienlijk goedkoper dan "een rail op isolatie" en daarom bestonden dus ook geen "verlengsets", dat kon immers met standaardrails...
Railnummers 3800/3900 hebben dus nog middenrail in plaats van de PuKo's?
(En nu vlieg ik waarschijnlijk off-topic): mijn vader bouwde voor mij een baan met Faller B-176, die werd bediend door contactrails, want die stappenmotor wilde "een puls" ; een principe dat Faller als "slim" zag en onderkende, want zij verkochten voor 'niet-Märklinisten" sets die exact datzelfde deden: een massacontact maken!
Tegenwoordig gaat dat via Koploper enzo, maar ik krijg steeds méér 'vochtige ogen' als ik zo'n totaal niét natuurgetrouwe baan zie met die 'jaren-'60-technologie', die immers vóór álles de ontwikkeling van de techniek documenteert die menigeen als "vanzelfsprekend" ziet... Probeer eens lijfelijk een "smartphone-kid' aan te spreken (je kunt ze béter "Appen") en vraag of hij/zij weet wat een Hollerith-kaart/"Ponskaart" is. Schrik niet als ze je nogal stupide aankijken: één van de dingen,die dit land ontbeert is "Historisch Besef" niet alleen Staatkundig, maar ook technisch... Bijna niemand kent de kreet "Philips-screw" waar daar toch een belangrijk stuk Geboortegrond van de kruiskopschroef ligt! :'(
Ik wéét het: ik ben OUD; daardoor op vele gebieden'een fossiel', maar kan ik wél dankbaar zijn voor ontwikkelingen in onze hobby die mij redelijk boven de pet gaan ...
Mijn zoon bevat die technieken beter dan ik en stort zich hierop; prima, maar 'ik hoef niet persé'! En dat noem ik nu eindelijk LEVENSERVARING! ;)
Frans
-
Bijna niemand kent de kreet "Philips-screw" waar daar toch een belangrijk stuk Geboortegrond van de kruiskopschroef ligt! :'(
Die kreet ken ik ook niet. Ik ken wel de Phillips screw (met ll) maar die heeft niks te maken met Philips (met één l).
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Phillips
Het heeft dus niks met onze "vaderlandse trots" *kuch* te maken zo als vaak gedacht wordt.
-
Maar belangrijker; snap je nou weer hoe je met die contactrails waarmee je alleen maar "massacontact maakt" (en die dus inderdaad 100% verschillen van de "Schakelrails"; die dingen met dat plasticstukje, die inderdaad potentiaalvrij iets kunnen schakelen) moet omgaan?
Frans
Hoi
De schakelrail 5146 etc. schakelt ook gewoon naar massa. Niet door railstaven te verbinden, maar door via de sleper een contact (naar de railbedding) te sluiten.
Bart
-
Hoi
Zoiets.
http://file1.npage.de/003315/81/download/signalbuch.pdf
Bart
Nuttige info; daar ga ik mee aan de slag. Dank.
-
:-[ @Bart, Klaas en Ronald:
Zo zie je maar weer wat typefouten kunnen veroorzaken over schroeven: mijn eerste kennismaking met tekst over die dingen zei "Philips" en die firma gebruikte ook bákken van die krengen; dat er later een verbeterde versie 'Poz-I-Driv' kwam weet ik ook wel, maar die "tweede l" heb ik dus altijd als typefout gezien... Mea Culpa!
En bij die schakelrail ga ik óók al de fout in >:( was daar dan het voordeel dat ze "richtingsafhankelijk" waren? Er zaten immer twee aansluitbussen aan zo'n ding...
Frans (kennelijk word ik te oud hiervoor ;) )
-
De contactrail uit je plaatje is niet richtingsafhankelijk. Volgens mij zitten beide bussen gewoon aan elkaar. Er is wel een richtingsafhankelijke schakelrail van Marklin. Deze had geen onderbroken spoorstaaf maar een plastic flapje rond de pukkels. Nummer weet ik zo niet maar vroeger veel gebruikt ;D
Timo
-
Hallo Frans,
Ik heb elk railstuk van de "M-rails" en ook van K. De echte spoorwegen gebruiken nog steeds een massakontact, klopt. Met de screw zat je dus fout. En met de verlengset voor de K-rail-overweg ook. Die sets bestaan er ook, nummer 7593. In de set zit een railstuk met weg en spoorstaven, uitschuifbaar tussendeel van 33 tot 68 mm voorstellende een asfaltweg en twee rails met railstaven waarvan eentje onderbroken is. Er staan rode stippen bij deze railstaaf. De rails met een railstaaf geïsoleerd waren ook als set verkrijgbaar (nummer 2295) voor bijvoorbeeld mijn bezetmelding. In die set zitten ook twee massa-aansluitingen. Ik slijp de railstaven niet door en gebruikt de sets. Vind het zonde de rails te vernielen. Let wel op de wissels behalve de slanke wissels hebben geen twee van elkaar gescheiden railstaven. Neem dus in je schakeltraject geen "normale" wissels op.
Je schreef: "Railnummers 3800/3900 hebben dus nog middenrail in plaats van de PuKo's?" Nee, de 3800 en 3900 serie waren de rails met metalen bedding en kunststof bielzen waarop de railstaven zitten. Ze zijn maar heel kort midden vijftiger jaren van de vorige eeuw in het Märklinprogramma geweest. De doorgaande middenrails is serie 3600 en 3700.
En je zei ...mijn vader bouwde voor mij een baan met Faller B-176, die werd bediend door contactrails, want die stappenmotor wilde "een puls" ; een principe dat Faller als "slim" zag en onderkende, want zij verkochten voor 'niet-Märklinisten" sets die exact datzelfde deden: een massacontact maken!
Klopt een op een Märklin gelijkende sleper aan de wagen of lok en een contactplaatje op je baanplaat. Elke keer als de sleper het contactplaatje raakte had je een puls om de motor van de overweg te schakelen. Faller adviseerde wel een relais in het circuit op te nemen. Het geheel met de sleper was niet rijrichting afhankelijk. Dat zijn de schakelrails 5146, 5147 en 5213 wel.
Ik wéét het nog: de ponskaarten, heb er op school nog les in gehad.
Groet´n
Dirk
-
Hai Dirk,
Ik bedoelde eigenlijk alleen dat er voor K-rail geen verleng-sets waren vanwege die geïsoleerde spoorstaven en dat dus in tegenstelling tot de M-rails...
Maar dat is met herinneringen: het is allemaal oud en soms wat wazig (maar wél leuk!)
Frans
-
Ik ben in het bezit van m rails met elk twee maal een onderbreking van de rail aan één zijde.
Wat kan ik hier mee en hoe sluit ik deze aan?
Op voorhand dank voor de reactie(s)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_11.jpg)
-
Wat je met iedere Märklin schakelrail kan, schakelen van wissels, seinen of relais. Of bij computer sturing, bezetmelding.
Als de loc over de schakelrail rijdt zal het de onderbroken rail verbinden met de massa (Märklin bruine draad). En laat dit nu ook de draad zijn waarmee je normaal (Märklin) wissels en (Märklin) seinen enzo mee schakelt :)
Timo
-
Daar kun je dingen mee schakelen. Sluit voor de aardigheid maar eens een lampje aan met één draad aan de gele aansluiting van je trafo en de andere draad aan dat geisoleerde stukje rail, en kijk wat er gebeurt als er een trein overheen rijdt...