BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Sven op 25 July 2015, 21:05:57

Titel: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 25 July 2015, 21:05:57
Ik heb ondertussen al een flinke verzameling Atlas trams en het fascineert me wel om daarvoor een aandrijving te gaan maken. Ook omdat ik wel even wat afwisseling wilde van mijn stoomtrammetjes, ga ik eerst de Portugese tram ombouwen. Als dit lukt, dan is het redelijk eenvoudig andere twee assers aan te pakken. Deze tram is al door meerdere mensen aan het rijden gebracht, maar met een Kato motor en dat ziet er niet uit. Dan rijdt het ook nog eens alleen op 9 mm spoor. Ik ga het 12 mm maken, H0m.

Ik ga uit van het principe met de riemaandrijving, zoals ook bij mijn stoomtrams is toegepast. Dit werkt zeer goed. Vanmiddag bezig geweest het ontwerp aan te passen. Kost toch altijd meer werk dan je denkt, want je moet toch wel andere oplossingen verzinnen. Omdat er meer ruimte is, wilde ik ook een vliegwiel erin hebben. Mijn Chinese motortjes hebben maar aan één kant een as, dus komt er een Tenshodo LH21 in.

Wat ik nog zoek is een werkende bovenleiding, maar wellicht ga ik die zelf maar etsen. Of heeft iemand een voorstel welke goed zou passen? Tevens ben ik nog op zoek naar plaatjes van het interieur, dat ga ik verven en voorzien van binnenverlichting.

Het was even zoeken hoe de tram open ging, kon er op het Internet niets over vinden. Het model gaat aan de achterzijde open, met veel geweld en twee kleine schroevendraaiers. De achterlichten zitten namelijk vast aan de metalen (!) bodemplaat en die moeten er dus uitgewipt worden. Gelukkig kan het model nogal wat geweld verdragen. Moet je niet met een FUD 3D print proberen...

Onder een plaatje hoe hij open gaat en van het ontwerp van de motor. Het clipje is een nieuwe "uitvinding" van mij, geïnspireerd op de Vario aandrijving van Halling. Mijn nieuwe stoomtrams hebben dit ontwerp nu ook. Het oranje brede schot aan de zijkant is er om de schorten van de wielen tegen aan vast te maken.

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/atlas/portugal-open-small.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/atlas/portugal-open-small.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/atlas/portugal-3d-sm.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/atlas/portugal-3d-sm.jpg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: gerard wo op 25 July 2015, 22:15:44
Hopelijk gaat dit een leuk projectje worden. Zelf heb destijds een twee soort gelijke trans van een ex modelbouwer gekregen. Het is een motorwagen en een bijwagen. Daar de motor en aandrijving van de motorwagen defect is, ben ik ook op zoek naar een passende vervanger.
Wel wil ik trams tzt. digitaal laten rijden. Voor een kleine decoder is wel plaats te creëren tegen de onderzijde van het dak.
Ik ga dit volgen.   
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: janw op 25 July 2015, 23:23:54
Leuk dit; bijna dezelfde modelletjes in H0m liggen overal in Lissabon en omstreken in de souvenirwinkels tussen de toeristenzooi, voor ca. 12 euro (met ramen met gebogen bovenranden en een paar details net anders dan aan de hierboven getoonde Atlas-tram, verder zo te zien identiek). Merk 'Amarelis'.
Deze trammetjes rijden voor toeristen rond in Lissabon; rond 1992 is een heel aantal (45 stuks) gemoderniseerd om als attractie dienst te blijven doen. Behalve op de ' toeristische'  lijn 28 rijden ze ook tussen modernere trams op bv. de 'gewone'  lijnen 15 en 25.
Er is een uitgebreid (maar weinig drukbezocht) trammuseum waar je over het terrein ook in zo'n wagen wordt rondgereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramlisbon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramlisbon.jpg)

Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: janw op 25 July 2015, 23:47:34
En hier wat foto's van echte exemplaren; eerst wagen 535 in het museum (Museu do Carris), en een los twee-assig onderstel; daarna het interieur en gemoderniseerde stuurstand van de actieve 567 's avonds op lijn 15, alle foto's van 23 juli 2015.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01375.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01375.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01377.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01377.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01350.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01350.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01417.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01417.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01421.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01421.jpg)

549 zonder de grote baanruimer voorop (ook in 't museum):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01392.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/new_DSC01392.jpg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: martijn v m op 26 July 2015, 09:17:08
LOL er zit zelfs een OV-Chip paal in  ;D

Wel geinige trammetjes ja.

Ze zijn er toch ook in het rood en met een eenbeenspanto?

Groeten Martijn
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Marc tramt op 26 July 2015, 10:40:09
Gaaf Sven. Ik heb nog een diorama staan met deze tram, aandrijven vond ik toen tè lastig om te maken.

@Martijn: de rode versie is van de toeristen tramlijn in Lissabon. De gele zijn er ook met éénbeen-panto. Volgens mij rijdt alleen lijn 28 door Alfama nog met trolley, de overige lijnen met panto. (Info uit het hoofd, niet gecheckt in boeken/internet... :P)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: eemstede op 28 July 2015, 21:04:11
LOL er zit zelfs een OV-Chip paal in  ;D

Wel geinige trammetjes ja.

Ze zijn er toch ook in het rood en met een eenbeenspanto?

Groeten Martijn

Ja, dat klopt, maar dan zijn ze voor de toeristische inzet. Panto is vooral voor de lijnen langs de rivier,  volgens mij wordt de trolley nog op lijn 28  (en lijn 12?) gebruikt.

Gr Frank.



Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 10:31:26
Gisteren eindelijk aan deze tram kunnen werken. Heb het project in een dag kunnen klaren, met decoder en frontverlichting. Alleen interieurverlichting nog niet gedaan.

Het 3D geprinte frame met motor, Tenshodo tandwielen, Halling H0m assen en Halling aslagers, 8.3 km schijfwielen van eBay. Hij valt perfect in het plastic van de tram.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_225.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_225.jpeg)

Ik plaats de rest van de foto's even in etappes. Niets zo makkelijk posten in de trein van je telefoon.
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 10:37:45
Het metalen frame zagen met de figuurzaag.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_226.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_226.jpeg)

Zo ziet het er dan uit. De tabjes in het midden heb ik uiteindelijk ook weg moeten zagen, want niet eraan gedacht dat de motor er nog doorheen moet. Zo zijn er wel meer dingen waar je pas later achter komt.  8)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_227.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_227.jpeg)

En hier met de aandrijving erin. Past perfect, maar zonder motor dus niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_228.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_228.jpeg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 10:49:33
Ik wilde ook licht hebben, maar dat kon potentieel een probleem zijn om de onderkant vast te laten zitten aan de kast. De metalen U-vorm zit namelijk gehaakt aan het plastic buisje dat de lamp moet voorstellen. Gewoon de metalen U-vorm  doorgezaagd, we zien later wel hoe we dat oplossen.  ;D Hier tussenin komt het licht nu. Later bleek dat het niets uitmaakt, de binnenkant gaat nog steeds met een klik vast.

Wat ook constant aandacht nodig had waren de plastic baanschuivers. Die zou je zomaar platdrukken. Wat dus ook een enkele keer gebeurd is en met secondenlijm vast gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_229.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_229.jpeg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 10:52:39
Met de frees de bodemplaat en een paar stoeltjes uitgevijld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_230.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_230.jpeg)

Ik post later wel meer, ik heb mijn batterij van de telefoon nog langer nodig vandaag.
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: martijn v m op 20 December 2015, 11:02:20
ziet er al goed uit  (y)

je kan je tel toch weer opladen  :P
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 11:04:13
Ga zo wandelen in de bergen en laat een gps tracker meelopen. Dat vreet.
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: martijn v m op 20 December 2015, 11:05:04
Powerbank  ;D :P

wandel ze
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 11:07:06
Ook bij me. Het is ook niet makkelijk op een telefoon foto's posten. Je wacht maar fijn tot vanavond.  ;D
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: martijn v m op 20 December 2015, 11:11:30
 ;D
flauw hoor  ::)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Marc tramt op 20 December 2015, 13:10:20
Héél fraai werk Sven. Onderstel is eigen ontwerp neem ik aan?
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 17:13:36
Cool, in de trein terug en nog 45% batterijtijd over.  (y) Mooi, dat in Engeland wonen. Even een zondag de bergen in, zelfs als je bij Londen woont. Maar terug on topic.

Marc, inderdaad eigen aandrijving. Daar was het om te doen. Zie het plaatje in de eerste bijdrage van dit draadje.

Hier kun je zien hoe ik de wielen heb bevestigd, volgens een eigen concept, geïnspireerd door Halling. Bij de Vario Antrieb van Halling, worden de wielen in plaats gehouden door een afdekplaatje. Bij mij klikken ze in hun plaats, maar is er alsnog een afdekplaatje. Voor de zekerheid, maar ook om het lood af te dekken dat in het grote gat tussen de wielen komt. Bij dit plaatje wordt het duidelijk dat de as met de wormwielen iets te lang is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_231.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_231.jpeg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 17:15:06
...maar dat lossen we eenvoudig op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_232.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_232.jpeg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 17:18:39
Ik heb (nog) geen foto's van de constructie van het licht, maar dat kunnen jullie zelf ook wel verzinnen. Deze gaat onder de plastic binnenkant door. Als ie straks weer uit elkaar gaat maak ik er wel een foto van. Het is ook wel een interessante bevestiging.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_233.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_233.jpeg)

Het lange gele kabeltje wordt voor de binnenverlichting.
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 17:32:56
En als het dan allemaal weer in elkaar zit, heb je hetzelfde trammetje, maar nu met frontverlichting en rijdend. Ik zal later vandaag het filmpje uploaden. De gebruikte motor is redelijk lawaaierig, dus ik zal dat niet nog een keer gebruiken. Maar het was geen dure, dus wat kun je verwachten. Dit was meer een concepttest, zodat ik de techniek kan toepassen op de mooiere Atlas trams.

Wat nog moet gebeuren: binnenverlichting en poppetjes er in. Interieur schilderen zal ik wel niet doen, daar zie je heel weinig van. Maar wellicht denk ik daar anders over met verlichting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_234.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_234.jpeg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: ronald1956 op 20 December 2015, 17:44:51
Mooi werk Sven  (y)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Marc tramt op 20 December 2015, 18:11:23
En nog een panto of trolley er op!
Mooi!  (y)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 19:56:48
De trolley én panto (ja, deze komt met beiden, welke volgens het origineel (http://portuguese-american-journal.com/wp-content/uploads/2011/08/ELCTRI1.jpg) is) heb ik nog even niet gemonteerd. Hij moet toch nog een keer open.

Video:

https://youtu.be/Koy1fUiKJ3w (https://youtu.be/Koy1fUiKJ3w)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: martijn v m op 20 December 2015, 20:22:28
mooi

vergeet de CHIP paal niet. die maakt het helemaal af  :P
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Marc tramt op 20 December 2015, 20:28:10
Mooi, nu nog een baantje erbij.  8)

Volgens mij zit er een foutje in je youtube link:
de verbeterde versie (https://youtu.be/Koy1fUiKJ3w)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 December 2015, 20:43:27
"Baantje erbij"... Wat denkt ie wel niet...  8)

Bedankt, link aangepast.
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: skiptram op 21 December 2015, 09:40:19
Sven,
In de hoop dat ik niet je draadje vervuil.

1.Wat is de as-afstand van dit model?
2.Waarom gebruik je geen Vario aandrijving van Halling of wanneer je deze motor te snel is dezelfde aandrijving met Faulhaber/ Maxxon motor.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/908/zFKKJa.jpg) (https://imageshack.com/i/p8zFKKJaj)
Of waarom geen PMT aandrijving?
3.Ga je deze bodem ook produceren met variabele as-afstand?
4.Is deze bodem geschikt voor Mashima 10x15 of 10x20?
5.Kun je dit concept ook maken met "drehgestellbalken"om er een aangedreven draaistel van 17-19-21 mm van te maken?

Met groet van Paul



Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 21 December 2015, 14:53:13
Hoi Paul,
1. De asafstand is 25 mm.
2. Voor mij was dit gewoon een "proof of concept", om een standaard aandrijving te maken die ik met elke asafstand zou kunnen maken. De motor had ik nog liggen en ik wilde deze ooit toepassen. Nu kan ik pas zijn eigenschappen zien. Ik zou 'm niet nog eens toepassen. Zo'n Maxon heb ik ook nog liggen, dat was inderdaad de toepassing voor een volgende. Het is wel een kostbaar motortje, terwijl de goedkope Chinese motortjes die in mijn stoomtrams zitten hebben eigenlijk in de praktijk dezelfde kwaliteiten. Dat heb ik al eerder in getest. Alleen kun je daar geen vliegwiel opzetten.
Geen PMT aandrijving omdat dat onnodig duur is voor zo'n goedkoop Atlas modelletje.
3. Wellicht. Pas als ik er compleet tevreden mee ben.
4&5. Het ontwerp is heel flexibel. Dus ja. Ik heb je mail al gezien.  :)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 11 February 2016, 15:03:56
Je hebt van die kleine klusjes die je 's nachts wakker houden als je het niet doet. Dit is er zo eentje. Hoewel ik er naar uitkeek, zijn er zoveel andere dingen die ik nog heb te doen. Dus afgelopen week dit trammetje aangepakt. Ik wilde de 5 polige motor vervangen voor een coreless motor, die ik ook succesvol op mijn stoomtrammetjes heb toegepast. Deze motor is stil en kan werkelijk stapvoets rijden. Een verschil in vergelijk met de oude motor, vooral bij het langzaam rijden. Het was een kwestie van omwisselen, draadjes solderen en klaar. Zoals altijd neemt dat iets meer tijd in beslag dan zoals het hier staat, maar gelukkig niet al te lang. De Zimo MX621 zat er al in, CV9 aangepast naar 91, dan rijdt ie langzaam soepel zonder haperen. Koplamp gaat langzaam aan, wat is dat prachtig om te zien.

De door Paul getoonde Maxon motor heb ik ook. Ik heb deze ook geprobeerd en de rijeigenschappen zijn hetzelfde. Het enige voordeel is dat je er een vliegwiel aan zou kunnen hangen, maar buiten dat er geen ruimte is voor een groot vliegwiel, of dat nu 10x de prijs waard is...

Achter de motor ligt een stukje ambachtelijk werk van Smid Sven. Een 1 mm dik stukje lood op een mini aambeeld naar ca 7mm dik in vorm gehamerd. De motor neemt veel minder ruimte in beslag dan de vorige en bij een volgende installatie in hetzelfde model, hoeft er minder interieur weggeslepen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4064_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4064_4.jpg)

Interieur erin. Een kleurtje komt nog, alsmede de poppetjes, als het licht erin zit. Maar dat houdt mij niet zo wakker.  ;) Onderstel ook nog wat roestig maken. Voor en achter zit een plakje lood. Niet echt nodig, maar geeft het wel een prettig gewicht. Later nog maar eens kijken of ik dat zo laat. Gaat opvallen als er licht in zit. Verven, ergens anders in proppen (plat slaan en onder het interieur. Heb nu de smaak te pakken van het lood hameren. Het is net klei.) of maar helemaal eruit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4065_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4065_9.jpg)

Traláá! Vrije doorkijk. De draadjes rechts worden nog georganiseerd als de interieurverlichting is aangelegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066_8.jpg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 20 February 2016, 09:37:42
Verlichting ingebouwd met een led strip. Makkelijk zat. Ik zal nog wel een plaatje met de verlichting maken als het iets donkerder is. Nou nog mijn zittende figuurtjes terug vinden. Altijd leuk zo'n verhuizing.  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4132_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4132_2.jpg)
Titel: Re: Atlas Lissabon ombouw met aandrijving
Bericht door: Sven op 03 April 2016, 11:18:14
Zo, trammetje klaar. Bankjes geschilderd, mensen erin, motor en lood donker geschilderd en je hebt een mooie tram. Rijdt lekker:

https://youtu.be/SxTwATTPM-k

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris1.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris1.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris2.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris2.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris3.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris3.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris4.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris4.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris5.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/carris5.jpg)