BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Grasmaijer op 23 July 2015, 11:16:25
-
Ik heb voldoende Vollmer bovenleiding (masten, draad, enz) om de gehele baan van bovenleiding te voorzien.
In mn draadje baan in de tropen heb ik al laten zien hoe ik het wil gaan doen: de mastjes gebruiken en voor de rijdraad een dunne vislijn. Ik heb een proefstuk gemaakt en dat beviel me wel. Maar een nadeel: wordt verlijmd, kost veel tijd..
Vandaag ben ik de voorraad Vollmer draden eens aan het inspecteren en dan speelt er toch een gedachte om deze draden te gebruiken. Weliswaar wat aan te passen, bv de haken aan het einde van de "hangdraad" er af te slijpen en de draden grondig te richten. Ik zou het alleen willen toepassen als de draden kaarsrecht te monteren zijn.
En nu mijn vraag: wie heeft er ervaring mee om de rijdraad te richten? Hoe kun je dat doen?
-
Hans,
mijn baan is volledig voorzien van originele Vollmer bovenleiding. Ik ga er vanuit dat je de draden niet laat meebuigen in de bochten want dat is niet conform de werkelijkheid en als de stroomafnemers werkelijk langs de draad glijden dan slijten ze op hetzelfde punt. Het is ook mogelijk met een heel dun visdraadje de stroomafnemer net beneden de rijdraad omhoog te laten steken om slijtage te voorkomen. Hangt de stroomafnemer aan de draad dan is het op rechte stukken aan te bevelen de rijdraden te laten zigzaggen: is conform de werkelijkheid en voorkomt slijtage op dezelfde plek.
Ik heb de rijdraden aangebracht door telkens een loc met de stroomafnemer omhoog langs de draad te laten rijden en zo de afstand van de bovenleidingsmast te bepalen. Er is echter ook een apparaatje om die afstand te bepalen.
Ga naar de site van MSA Ameland/klik hier voor de actuele situatie van de bouw/ activiteiten week 09 en scroll naar "jaap is begonnen met de aanleg van schaduwstation" en dan zie je een blauw apparaatje. Dat geeft de juiste afstand aan tussen het midden van de rail en de bevestiging van de mast: met een tikje van een hamer wordt aan de zijkant van de rail een putje in de ondergrond geslagen. Ik heb dat zelf een korte tijd op die baan gedaan. Ik heb het apparaatje nog niet op internet kunnen vinden.
Op het laatste plaatje van de bouw krijg je een goed overzicht van de strakke Vollmer bovenleiding.
Ik heb die aan Jan Theulings geschonken maar erg dankbaar is hij niet: hij wil geen contact meer.
Succes met je opbouw.
Vriendelijke groet
Knar46
-
Ik ben erg gecharmeerd van de oude Märklin bovenleiding. Deze is erg stevig maar ook buigzaam dus kan ertegen wanneer je een keer met je mouw achter een mast blijft hangen of zo. Bovendien heb ik erg krappe bochten (Fleischmann R1) dus met een dunne rijdraad kan ik de pantograaf niet omhoog laten staan. De oude Märklin bovenleiding is gemaakt van geponst plaatmetaal dus deze kan met de rails meegebogen worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_rijtuigen_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LS_rijtuigen_05.jpg)
Bovenleiding met echte draden zouden hier teveel uit het hart komen, of ik zou de masten om de 15 cm. moeten zetten :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150410_232529_1_1_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150410_232529_1_1_resized_1.jpg)
Voordelen:
- de masten kunnen met een schroefje direct op de ondergrond worden vastgeschroefd
- ik vind de kleur ook erg mooi (beetje vaal groen)
- en ze zijn tweedehands nog goed te krijgen (masten en draden) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150530_153212_locon2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150530_153212_locon2_1.jpg)
-
@knar46:
Ik heb in jouw draadje de filmpjes bekeken. Jouw baan is net als die van mij op basis van hetgeen in de jaren 60-80 werd verkocht. Vind ik ook erg mooi. Jij hebt ook Vollmer. Wat mij opviel was dat de draden nogal krom waren. De stroomafnemer hupst er vrolijk op en neer van. Dat wil ik niet. Ik heb nog wel mooie rechte draden, maar er zijn er ook bij die gericht moeten worden. Dat is voor mij een vereiste. Vandaag mijn vraag: wie heeft er ervaring met het weer recht krijgen van de draden. Ik bedoel dan echt kaarsrecht.
-
Sorry hoor, maar dit heeft niets meer met model te maken. :'( Problemen als het sleepstuk niet conform het een op een model is, maar wel speelgoed gebruiken?? Ik snap het niet meer... :-[
-
Goed punt (y)
Beter een lok minder (compenseert prijsverschil) met juiste bovenleiding dan.......
Overigens is Sommerfeldt ook erg stabiel, zelfs de "profi" rijdraad, mits goed afgespannen.
Allie
-
En nu mijn vraag: wie heeft er ervaring mee om de rijdraad te richten? Hoe kun je dat doen?
Eén uiteinde in de bankschroef klemmen. Het andere uiteinde met een plattang/griptang goed vastknijpen. Met een korte ruk de draad recht trekken. De draad wordt wel iets langer. Tip: Eerst even oefenen met een stuk elektriciteitsdraad van 2,5 mm2 en/of 1,5 mm2 en/of nog dunner.
-
@sobat kras: ik heb nu eenmaal al die Vollmer bovenleiding. En mijn vraag is simpel: wie heeft er ervaring met het richten van de draden die door het gebruik krom geworden zijn. Jouw reactie snap ik niet. Heb je een oplossing of niet?
@railroadtycoon:
Ja Sommerfeldt is mooier dan Vollmer. En goud is duurder dan zilver. Natuurlijk kan ik een set Sommerfeldt laten invliegen maar daar gaat het niet om. Ik wil die bovenleiding hergebruiken, maar op de best mogelijke manier.
@martin:
Kijk, Martin komt met een oplossing, waarvoor hartelijk dank. Ik ga het wat gecontroleerder proberen, maar de denkrichting is goed.
-
Hans, bij deze... ;)
Gr, Bert
PS: dit bericht verwijdert zichzelf na ca. 24 uur..
-
Hans/Knar
Dat blauwe apparaatje is van Viessmann.
hoewel jullie zelf dan wel geen Viessmann hebben, kun je dit natuurlijk gewoon gebruiken voor de bepaling van het midden bij vollmer bovenleiding.Het nummer is Art.Nr.: 4196 H0 Fahrdrahtmontagelehre en staat in de boeken voor ongeveer 2,70 Euro
Gr. Ron
-
Ron,
dit apparaatje is bedoeld om bij verschillende railtypes de hoogte van de rijdraad te bepalen: 4196 HO Height marker.
Ik bedoel wat anders: een apparaatje om de mast op juiste afstand van de rail te zetten. Je hebt me met je antwoord bij de juiste leverancier gebracht: Viessmann 4197 HO Mast positioner. Staat in de catlogus voor euro 6,30.
http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=en&cat=c29_Catenary%20H0.html Zie laatste pagina.
Hans.
Nu moet het met je bovenleiding helemaal goed komen: een rechte draad, de juiste hoogte en de mast op juiste afstand.
Je bent van harte welkom om mijn bovenleiding te komen bekijken. ;D De camera registreert meer dan waarneming met het menselijk oog.
Knar46
-
@ron: mooi zo'n hulpmiddel. Brengt me wel op een idee hoe de mastjes te plaatsen.
@knar46: dat richten dmv oprekken is weliswaar een goede oplossing maar gereedschap daarvoor heb ik (nog) niet. Gelukkig zijn de Indonesiërs erg inventief en ik bedenk me dat als ik zo'n krom stukje rijdraad naar een metaal werkplaats breng, dat die mannen daar wel raad mee weten.
Zelf heb ik gisteren met hameren een rijdraad heel aardig recht kunnen krijgen.
Zoals ik al aangaf, ik heb ook nog altijd als alternatief de oplossing met visdraad. Dat oogt sowieso beter, maar is nogal arbeidsintensief.
Ik neem je aanbod graag aan om eens te komen kijken want ik vind je baan erg mooi. Maar de afstand maakt het wat moeilijk. Maar goed wie weet.
-
Heb je een bankschroef ? https://www.youtube.com/watch?v=2Qtfl-JYRa0
Wij moesten op school VD draad (koper draad) recht maken door het iets uit te rekken. Dit ging met koper tot 2,5mm²
al prima met een bankschroef en een combinatie tang. Net ietsje op rekken en het was recht. Ik heb GEEN ervaring
met bovenleiding maar mogelijk heb je iets aan deze info.
-
Richtcentrale
@calimero en alle andere behulpzame mede forumleden:
vandaag bij de ACE store wezen neuzen. Ik loop dan rondjes en doe dan ideeën op.
En bij de bankschroef zag ik deze combinatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2890.jpg)
Thuis geïnstalleerd.
Voor het richten van de bovenleiding en nog veel meer. Hoe dat rechter apparaat heet weet ik niet, maar ik kan daarmee door aan de spindel te draaien een ingeklemde bovenleidingdraad oprekken.
Ook richten door de bovenleiding in de bankschroef te klemmen werkt ook.
Wordt vervolgd.
-
Hoe dat rechter apparaat heet weet ik niet
Kruissupport, wordt oa gebruikt onder een freeskolom soms ook onder een boorkolom ;).
-
ruudns,
een mens is nooit oud genoeg om te leren. Nieuwsgierig geworden door jouw antwoord ben ik op internet gaan zoeken wat een kruissupport is en kom dit tegen (het kruissupport foto no 7):
http://www.bkwatch.nl/cursus/gereedschappen/draaibank.html
Ik heb een technische deuk maar is dit inderdaad een apparaat om een draad recht te trekken?
Gr
Knar46
-
Je hebt kruissupports (draaibank), kruistafels (https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=kruistafel) (freesbank), en wat jij hebt is een kruisbankschroef (https://www.google.nl/search?q=kruis+bankschroef&biw=1680&bih=925&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0CCAQsARqFQoTCIr6yrnv9sYCFYqW2wodJMQG1w). Allemaal zijn ze bedoeld om je werkstuk of beitel (bij een draaibank) in het platte vlak op de juiste positie te brengen. Of dat nu is voor te frezen, te boren of te draaien.
En nee, het is geen draadtrek apparaat (http://www.bukowebshop.com/detail/871320-29-091-draadtrekbank-maxi-1350mm-1880) (wordt gebruikt door juweliers).
Blijft over dat het er wel erg geschikt voor is (y) :).
-
Dag Ruud,
Ook ik ben naar aanleiding van je reactie eens op het web gaan kijken om meer te weten te komen over de kruissupport. Toen ik ik de winkel dit apparraat zag staan, naast een bankschoef (draaibaar), kon ik me een voorstelling maken hoe ik deze twee gereedschappen kon gebruiken om draad recht te trekken. Weliswaar oneigenlijk gebruik zoals je terecht opmerkt, maar... Het werkt en daar gaat het om. Overigens werkt dat richten ook goed met alleen de bankschroef. De eerste resultaten zijn bemoedigend.
@knar46: als je ook wat wil gaan richten probeer eens wat met een bankschroef. Dat heeft als voordeel boven het rekken dat de lengte van de draad ongewijzigd blijft.
-
Märklin heeft ook een apparaatje om de juiste afstand van de mast tot de rail te bepalen:
http://www.ebay.nl/itm/Marklin-Ho-70011-Mastpositionslehre-Set-NEU-/391213582008?hash=item5b162586b8
Knar46