BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sven op 20 July 2015, 16:21:29

Titel: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Sven op 20 July 2015, 16:21:29
Hoe noem je een Bow frame Simplex in het Nederlands?

(http://www.glynvalleytramway.org.uk/NE%20GVT006%20Bow%20Frame%20Simplex%20at%20Chunks%20800P.jpg)

Plaatje van de Glyn valley tramway
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Calimero op 20 July 2015, 17:20:17
*lobroek modus* Doorgezakt ?

Meer serieus:
Ik zie dat de "bow" er anders in zit. En heeft dit ding hier ook gereden dan ? Anders blijft denk ik gewoon
de engelse naam van kracht ?
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Edsko Hekman op 20 July 2015, 17:26:04
Niet gewoon gebogen frame? Hij lijkt niet naar beneden door te hangen of vertekent de foto?
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Calimero op 20 July 2015, 17:32:56
Ik vond een youtube filmpje wat een aardig beeld geeft. https://www.youtube.com/watch?v=zVZH4c5HvHQ
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Ed K. op 21 July 2015, 12:48:29
Een boogframe Simplex, volgens mij.

Gr. Ed
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: ruudns op 21 July 2015, 13:58:02
Wat ik vind mbv Google:
Locomotor
Fabrikant: Simplex
20Hp diesel
Het "Bow framed" model komt uit de jaren rond 1920. Werd ook al in 1917 ingezet gedurende WW1.
Werden oa ingezet door het War Department tbv het vervoer van personeel, munutie en onderdelen en op de retour ritten van gewonden.
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: Sven op 21 July 2015, 14:57:10
Locomotor, dat vindt zelfs mijn spellingscorrectie goed. Ik vind dat wel de meest Nederlandse naam. Ik denk dat de Engelse gewoon dol zijn op techniekspecifieke namen.
Titel: Re: Bow frame Simplex in het Nederlands
Bericht door: draisinenl op 21 July 2015, 16:06:14
Bow frame Simplexen hebben hier in Nederland nooit gereden.


Ze waren een stuk duurder als een Orenstein en Koppel in die dagen...

Na WO2 heeft turfbedrijf Purit 5 latere Simplexen gehad (het gelastte plate frame  type) Ook steenfabriel Hylkema in het noorden heeft zo'n exemplaar gehad...

Met hun voetkoppeling en handgeschakelde ongesynchroniseerde versnellingsbak waren deze machines een beetje ouderwets. en het toen zeer dure Pound Sterling maakten de Simplexen niet geliefd in NL... Diema en Schöma bouwden in de 50'er jaren veel modernere en goedkopere machines...

Michael