BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 19 October 2007, 20:23:01
-
Naar aanleiding van een discussie in de rubriek Re: Show hier je nieuwe aanwinsten! hier maar even een apart draadje geopend.
Mooi model, ik wist niet dat die ook verkrijgbaar was. Ik kwam de T2S 458 een keer tegen (op 26-01-1986 Rtd CS), deze had een donkergrijs dak, is dat dak later donkerblauw geschilderd of had het model een grijs dak moeten hebben?
Ik heb dat rijtuig ook. Alleen ben ik van mening dat het dak zilver was. Ral9006. Het merk Lima heeft ooit dit type ook uitgebracht met zilver dak. Omdat zilver (alminium) een besmettelijke kleur is, slaat deze op ten duur door vuil van de bovenleiding grijs uit. Correct me if i'm wrong. Staat mij trouwens ook iets bij dat LSM dit NS rijtuig ook met zilverdak heeft uitgevoerd.
Volgens mij waren de daken eerst grijs maar zijn deze later donkerblauw geschilderd.
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/lsmodels_t2s_tn.jpg)
In Spoorwegjournaal nummer 126 uit 2002 is een bespreking van het rijtuig van LS models te vinden. In het artikel staan ook foto's van de 1:1 versie van deze rijtuigen. De foto's uit 1992 en 1999 tonen het rijtuig met een blauw dak.
Op basis van diverse foto's van dezr rijtuigen maak ik op dat ze afgeleverd zijn met een zilverkleurig dak. Een zwart-wit foto van de 458 met zilverkleurig dak is te vinden in Op de rails (jaargang 1975, nummer 9 bladzijde 203). Op een later moment heeft het dak een blauwe kleur gekregen. Waarschijnlijk in/voor 1998.
Overigens ook een aardige link is deze: klik (http://"http://www.rolandrail.net/special/special007.htm"). Hier is het T2S-rijtuig - na de verkoop in 2002 - in Oostenrijkse dienst te zien.
Martijn
-
Ik kan mij ook nog een zwart/witfoto herinneren in S&T 1 van de T2S tijdens presentatie te Utrecht, duidelijk een zilver/aluminumkleurig dak. Ik denk dat het dak van de 458 op mijn foto in 1986 ook aluminumkleurig is maar inmiddels zò vervuild dat het donkergrijs is geworden. Iets dat Jeroen al suggereerde.
-
Gelukkig brengt LS ze ook weer opnieuw uit.
-
In Spoorwegjournaal nummer 126 uit 2002 is een bespreking van het rijtuig van LS models te vinden. In het artikel staan ook foto's van de 1:1 versie van deze rijtuigen. De foto's uit 1992 en 1999 tonen het rijtuig met een blauw dak.
ik heb die nog wel liggen zal zou evenvoor jekijken
-
Gelukkig brengt LS ze ook weer opnieuw uit.
Geweldig! Oogt zeer fraai i.c.m. de oude buffet- en restauratiewagens die er in 1:87 dan toch echt lijken te komen!
-
Het LSM model van de T2s is inderdaad zeer puik! Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat dit rijtuig geen echte sluitlichten heeft, maar dat deze gewoon op de wand geschilderd zijn. Maar daar zie je niets van als je het rijtuig tussen andere rijtuigen koppelt.
Ik neem aan dat het nieuwe model dat geplanned is wel echte sluitseinen heeft.
-
is de oude uitvoering niet in samenwerking met Heris gemaakt ?
-
is de oude uitvoering niet in samenwerking met Heris gemaakt ?
Jawel dat was in de tijd dat LS en Heris nog samenwerkte. Zoals op de LS site te lezen is, heeft Heris ze een beetje genaaid en nu zijn ze van elkaar gescheiden.
Ik vermoed dat de matrijzen voor de T2s bij Heris zijn op het moment.
Misschien gaat LS een nieuwe matrijs T2s matrijs maken als ze nog geen hebben maar in iedere geval er is nu concurentie tussen beide firmas ( Ls en Heris) en meestal is LS veel beter. De NS Inox slaaprijtuig hebben ze beiden uitgebracht en die van LS is behalve met 10 euro duurder ook veel mooier dan Heris variant.
-
http://www.lsmodels.com/LS/Pages/Pays_N/LS_Models_N/Pays_Bas_N/Production_Pays_Bas_N.htm en dan links aan de zijkant "in projec...."
-
Op een later moment heeft het dak een blauwe kleur gekregen. Waarschijnlijk in/voor 1998.
Kleine update: In het boek 'Het Tractie- en Reizigersmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen; Deel 2: Lokomotieven en Rijtuigen' staat op bladzijde 128 een foto van beide T2S-rijtuigen van NS. De foto van 8 maart 1987 laat zien dat beide rijtuigen als een (vervuild) blauw dak hebben. De rijtuigen hadden dus al een blauw dak in 1987.
Martijn
-
in dat nummer van de spoorwegjournaal uit 2002 staat
dat hij met het nummer alleen is in te zetten na 1997
ik weet niet of het hetzelfde nummer is
of anders hier in is die in ieder geval 61 84 75-70 459-8
en als ik de fotos goed bekijk is het dak blauw let vooral op het eerst stukje dat omhoog loopt dat is schoon