BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bart Sanders op 19 July 2015, 23:01:16
-
Beste allemaal,
Op dit forum ben ik al een heel klein beetje thuis, zie mijn "Treinbesturing met PC XT-DOS bijdragen". Daarom heb ik voor mijn vraag hier al veel gezocht, maar nog geen antwoord kunnen vinden.
Om bekend te raken met DCC aansturingen en aanverwante zaken heb ik de "stoute" schoenen aangetrokken en een eerste aanschaf gedaan. Een PIKO BR82 met 8-polige stekker, voorbereid voor digitaal bedrijf. MRdirect gevonden (V8) en - zo blij als een kind! - aangesloten aan een oude Märklin 6604 als booster (diens knop naar rechts/stop). De handleiding van MRdirect is daarover super duidelijk. De juiste RS-232 interfacing naar de booster gemaak etc. Op de scoop staat MRdirect via de booster dan ook mooie +18/-18V "boodschappen" te sturen. Of het de juiste zijn kan ik zo niet zien, maar het lijkt allemaal keurig in orde. O ja, de trafo is een TITAN - Märklin "second source" en nieuw uit de doos.
Als ik Titan en DELTA koppel alsof ik er Märklin digitaal mee wil rijden, dan stuurt de DELTA keurig berichten op de rails met een amplitude van +18/-18 V. Dat werkt dus.
Voor de BR82 een UHLENBROCK 76425 gekocht, beter gezegd meteen maar twee gekocht. Dit is (bijna) de decoder die PIKO zelf vrijgeeft voor de BR82 (eigenlijk de 76420 die als "Classic decoder" bij PIKO in de lijst staat). Mooi met een kabel plus 8 polige stekker eraan.
Nadat ik alles nog eens goed had gecheckt de decoder er in gezet. PIKO heeft een brugstekker met twee condensatortjes voor gewoon analoog gebruik. Die er eerst uit en de decoderstekker er in. Alle draadjes dezelfde kleur, pin1 = pin 1 en klaar is Kees. Dacht ik.
Om risico's te verminderen heb ik de gloeilampjes er eerst maar uit gehaald. Als de lok rijdt onder DCC, dan kan dat altijd nog.
De lok zonder kap met wat verzwaring op een stukje testbaan en...... niets!
De standaardinstelling van de decoder, overgenomen in MRdirect:
- 28 rijstappen
- adres 3
- Protokoltype N3
- Verder alleen DCC wissels - dus geen gemengde protokollen op de rails, alleen DCC. Zou dan zo moeten zijn...
Omdat ik de uitleesschakeling nog moet maken, kan ik niet zeggen of de decoder ook werkelijk geprogrammeerd is en of de CV's (standaard) waarden hebben.
Maar, gezien alle meldingen in dit forum zou e.e.a. eigenlijk op zijn minst een reactie van de lok moeten opleveren.
Een in dit forum ook al aangehaalde test op een Duits forum beschrijft deze decoder als een hele goed, ondanks tekortkomingen in de documentatie. Ook daar blijkt dat zo'n ding meteen reacties moet tonen.
Snelheid omhoog, rijrichting, snelheid omlaag. Niks doet de lok. O ja, als DC-lok zonder decoder rijdt ie schitterend, lampjes doen het dan ook.
De contactproblemen van de wielen e.d. uitgeschakeld, door de baanspanning direct aan de zwarte en de rode draad van de lok aan te sluiten (resp. "0" en "B" draden van de Märklin booster). Niets. De lok beweegt voor geen milimeter.
Wel worden de componenten op de decoder iets warmer als MRdirect een tijdje aan staat, er wordt kennelijk wel "gewerkt".
Toen de 2e decoder kersvers uit de verpakking: alles precies hetzelfde!
Ik heb zo vlot geen vergelijkingsmogelijkheid. Mijn baan is 100% klassiek analoog (ref. de XT-PC aansturing).
Wat zie ik over het hoofd?
Wat doe ik eventueel verkeerd?
Help.... :'(
-
Ik heb zo vlot geen vergelijkingsmogelijkheid. Mijn baan is 100% klassiek analoog (ref. de XT-PC aansturing).
Valt me net in, na mijn vraag gesteld te hebben. In de spec van de decoder staat dat gewoon bedrijf op een DC of AC baan tóch mogelijk is. De decoder schakelt dan bijv. in AC bedrijf de rijrichting om met de 24V puls van een Märklin trafo.
Dus....., als ik de lok nu op mijn baan met DC of achter de TITAN trafo gebruik, dan zou alles moeten werken....
En jawel!!!!! ;D Zowel met een oude Fleischmann trafo gaat de lok rijden, heen en weer. En in AC bedrijf ook, de lampjes (net er weer in gezet) doen het keurig richtingsafhankelijk.
Dus..... (2): de decoder lijkt het te doen. Om bovenstaande te kunnen, werkt er al een hele hoop in de diverse chips.
Maar, nog steeds geen kik op de MRdirect aansluiting. :-\
Groet!
Bart
-
Dag Bart,
Ik heb zojuist mijn MRDirect maar eens even opgestart om te kijken wat jouw settings opleveren.
Jij hebt in MRDirect decoder type N3 geselecteerd - da's niet goed.
Type N3 is een DCC decoder met extended adres.
Adres 3 is een "gewoon" adres - het decoder type is dan N1.
Ik denk dat de loc na deze verandering gewoon zal reageren.
Groet, Martin.
-
Ik zat inderdaad ook al te denken dat het een N1 moet zijn.
En ik meen me overigens ook te herinneren dat als je de Delta uit de rechter stop hebt gehaald je eerst weer de spanning er vanaf moet halen voor deze weer in de rechter stop als booster kan werken.
Als je met een scope netjes signalen ziet als je MRdirect aan zet zal dat ook wel in orde zijn. De Delta gaat dan ook iets fluiten (maar als je wat ouder bent hoor je dit misschien niet meer ::) )
Timo
-
Jij hebt in MRDirect decoder type N3 geselecteerd - da's niet goed.
Type N3 is een DCC decoder met extended adres.
Het was iets anders, maar net zo verkeerd. Maar, uiteindelijk en met goed geluk wel werkend!
Ik heb MRdirect nog maar enkele dagen aan de praat - niet dat dat moeilijk was, ZIP uitpakken en alles werkt - maar de default configuratie stelt een "baseline" decoder in. Er zaten ook nog wat Motorola protocollen in voor de wissels. Toen heb ik de configuratie omgezet naar "MIJN.DBF" en ben braaf de zaken gaan invullen die ik al snap. Alleen DCC eerst maar eens, dus voor de wissels DCC decoders (er zijn geen wissels, maar MRdirecht neemt er voor minstens 4 aan van wel) en een N3 decoder voor mijn loc/decoder.
Toen heb ik nogmaals de Uhlenbrock handleiding gelezen en de uitlevertoestand van de decoder nog eens bestudeerd. Je leest tekens hetzelfde maar ik begrijp er nu meer en meer van. Toen viel mij op dat er in CV 29 (DCC Norm configuratie) de waarde "6" is ingezet door de fabriek: 28 rijstappen en auto digitaal/analoog omschakeling.
Het bit 5 voor kort adres (adres zelf is 3 default, gecodeerd in CV1) staat dus UIT.
Als ik het goed begrijp, dan zou inderdaad de decoder default op kort adres en 28 rijstappen staan. Zoals jij zegt type N1 dus.
Maar, ik heb het andersom gedaan. Zoals gezegd met een beetje geluk. Ik had N3 ingesteld in MRdirect. Maar, dan kan de decoder dus nog steeds niet reageren en dat deed hij ook niet.
Toen heb ik de pagina P(rogramming) eens gelezen en ik dacht: laat ik dan maar eens een lang adres in de configuratie zetten. MRdirect doet dat keurig en heeft in CV17/18 mijn nieuwe adres 5 opgeslagen en CV29 aangepast door er 34 in te zetten (dus 28 en long address).
En toen.... alles werkte !!!! :D
F3 werkt, licht aan/uit werkt, snelheid op en af, rijrichting. En ik vermoed al dat andere moois dat in dat kleine computertje zit ook.
Ik ga nu maar eens de ACK schakeling bouwen en testen en dan kan ik eens op mijn gemak gaan kijken wat er nu precies in staat om dan de motorregeling aan te pakken. PIKO gebruikt zelf deze decoders, maar ik vermoed dat zij er wat andere PID regelwaarden inzetten, nu is de zaak wat nerveus. Maar, de lok kruipt al wel heel mooi!
Bedankt!
P.S.: Zijn er plekjes op dit forum of elders waar goed werkende CV waardes voor bijv. de motorregeling per lok/type decoder zijn gepubliceerd?
Groet!
Bart
-
Toen viel mij op dat er in CV 29 (DCC Norm configuratie) de waarde "6" is ingezet door de fabriek: 28 rijstappen en auto digitaal/analoog omschakeling. ... MRdirect doet dat keurig en heeft in CV17/18 mijn nieuwe adres 5 opgeslagen en CV29 aangepast door er 34 in te zetten (dus 28 en long address).
Bit 5 heeft de waarde 32. Dus het is 32 + 2. Rijdt de loc nu ook nog analoog of juist niet meer? Ik denk dat er 38 in CV 29 moet staan.
-
@Martin,
Blijkbaar gaar MRDirect ervan uit dat je niet meer analoog wilt rijden. Dan is de waarde 34 correct.
@Bart,
Welkom in de wondere wereld van decoders instellen. ;D
Is wel een beetje overkill om adres 5 als lang adres te gebruiken. Ik zou een lang adres pas gebruiken als je een adres vanaf 128 (sommige merken 100) wilt gebruiken. Als ik de norm goed interpreteer zou dat ook niet kunnen omdat CV17/18 pas vanaf adres 128 reageren en ingesteld kunnen worden. Of Uhlenbrock wijkt hiervan af of MRDirect gaat hier intern misschien toch anders mee om?
-
MRdirect gaat daar dusdanig anders mee om dat je zelf kunt kiezen. N1 voor kort en N3 voor lang. Ik denk dan ook dat MRdirect nu dus 38 in CV29 heeft gezet want volgens mij doet hij dit op bit niveau. (Alleen bit 5 wordt geset, rest wordt niet naar gekeken, kan zonder ACK ook niet.)
Bij andere fabrikanten is het een beetje de vraag of het vanaf 100 of vanaf 128 een lang adres is... Daar is het dus afhankelijk van de centrale of je die adressen als lang of kort erin moet zetten (en kan dus voor problemen zorgen als je tussen centrales wisselt. Zelfde geld dus voor nu, adres 5 zal op de meeste centrales als kort adres verstuurd worden en zal de loc dus niet in beweging komen.
Volgens de standaard mag adres 5 gewoon een lang adres zijn. Bij CV 17 moeten bit6 en bit7 1 zijn maar die doen verder niet mee aan het adres. 11000000 is vervolgens een waarde die mag (en wat je dus krijgt als CV17 waarde bij adres 5 (namelijk geen most significant bits)).
En een tip, decoder adressen onthouden is lastig :p Ik probeer ze dus altijd zo logisch mogelijk te kiezen (in dit geval zou 82 voor een BR82 best makkelijk te onthouden zijn ;) en als kort adres zou dus logisch zijn). Daarnaast zorg ik ook altijd dat ik het adres nog op de doos heb staan (sticker).
Timo
-
Hallo Martin,
Rijdt de loc nu ook nog analoog of juist niet meer?
Inderdaad niet meer dus!
MRdirect bergt de CV wijzigingen netjes op in een tekstbestand CV.DCC en daarin staat dus 34 voor CV29. M.a.w. als je een lang adres met het "E" commando door MRdirect laat zetten, dan doet ie ook precies dat, niets meer of minder.
Groet!
Bart
-
Beste Remunj (hie Tegele!)
Is wel een beetje overkill om adres 5 als lang adres te gebruiken.
Inderdaad. Ik had niet precies die overweging, maar ook gezien het feit dat de analoog rijfunctie nu weg was, dacht ik: "Wat uit kan, kan ook weer aan!" En laat ik dan maar meteen alles weer in factory default zetten. Als ik dan terug ben van vakantie weet ik in elke geval wat er in zit....
Dus, alles conform Uhlenbrock lijstje, MRdirect doet braaf mee en zie daar:
N1 protocol, adres 3 (kort!) en analoog rijgedrag nu allemaal zoals het hoort.
En.... het werkt!
Allemaal bedankt voor jullie reacties en goede tips - ik heb nog wat MRdirect vragen, maar dat komt nog wel.
Groet!
Bart