BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HansKarel op 19 July 2015, 21:48:09
-
Vraagje: ik overweeg om over te stappen op digitaal. Het gaat mij erom dat ik graag 2 treinen tegelijk zou willen laten rijden alleen....een stukje rail is voor beide banen gemeenschappelijk.
Kan ik nu met bijboorbeeld de Roco Multimaus of de z21 de snelheid van een willekeurige loc exact gelijk maken aan de andere?
Ik dacht dat ergens gelezen te hebben maar snappen doe ik het niet. Immers, als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik met 80 km/u wil rijden dan zullen de decoders toch een bepaald gelijkspanninkje afgeven aan de dc motor van de loc? En als dat spanninkje gelijk is dan draait de ene loc toch nog steeds met een heel iets verschillend toerental dan een andere loc?
Of is er een mogelijkheid tot calibratie? Maar dan nog....kan ik me voorstellen dat de ene loc na enkele uren toch wel een keer dicht op de andere loc gaat rijden?
Als ik de 8 locs digitaal wil maken dan ben ik met een z21 erbij al over de 300 euro's kwijt en dat geld kan ik natuurlijk ook besteden aan uitbreiding van het materieel i.p.v. digitaal....
-
Hoi,
Wat je precies bereiken? En vooral doen? Digitaal rijden met de hand is niets anders dan met een trafo.je stelt het aantal rijstappen in en niet het aantal kilometer per uur in. De ene lok rijdt harder bij stap 14 dan de andere lok. Je kan dat wel deels bijstellen. Met de computer rijden dan kan je een lok ijken op een bepaalde snelheid zodat de computer weet welke snelheid de lok rijdt bij welke rijstap.
Digitaal heeft meer voordelen. De los rijden meestal beter bij lage snelheden. De verlichting kan continu branden en geschakeld worden. En natuurlijk zonder grote ingrepen meerdere treinen tegelijk laten rijden.
Groeten Ronald
-
Ik vermoed dat de originele vragensteller, meerdere treinen op de baan wil laten rijden op dezelfde snelheid. En dan zo dat deze na x uur elkaar nog steeds niet naderen.
In lijn hiermee zat ik me af te vragen hoe je de snelheid kan regelen als er 2 (of meer) locs voor een sleep hangen. Als er dan een verschil in snelheid zit dan zal de ene loc de andere opduwen/meetrekken. Lijkt me niet heel goed voor de levensduur van beide locs. ???
En extra moeilijkheid hierbij is natuurlijk ook het synchroon vermeerderen en verminderen van snelheid.
Vincent
-
Dergelijk iets is het eenvoudigste te doen door middel van het instellen van de CV waardes in de locs, zodat deze ongeveer even hard rijden op een stap.
Voorwaarde hiervoor is wel dat de decoders van dezelfde makelij zijn en dezelfde firmware hebben.
Het aansturen van de locs dient dan wel via een pc te gebeuren, waarbij alle locs geijkt zijn op snelheid.
De pc stuurt dan de stap uit die het dichtstbij de gewenste snelheid ligt.
Dan nog kan het zijn dat er een mimiem verschil is tussen de locs.
Helemaal gelijk krijgen is zeer lastig te doen, zeker met locs die geen motoren van dezelfde batch hebben. Deze zullen ongeveer even hard draaien op dezelfde voltage.
-
Allereerst bedankt voor de reacties! De enige reden dat ik digitaal zou willen rijden is inderdaad dat ik 2 of 3 locs tegelijk op de baan wil kunnen zetten. Aangezien ze over ongeveer een meter een gemeenschappelijk stuk rail hebben kan dit dus alleen als ik de locs allemaal in exact dezelfde snelheid zou laten rijden. Daar ging het me dus om. Ik begrijp uit de reacties dat dat niet zo 1,2,3 is op te lossen en dat vreesde ik al. Voor die meer dan 300 euro koop ik liever een paar mooie wagons etcetera.
Inmiddels kan ik ook analoog best met 2 treinen rijden maar dan kies ik er 2 uit die qua snelheid dicht bij elkaar liggen. Vervolgens is het om de 5 minuten even een binnenbaantje nemen voor de snelste loc en voila, life goes on.
Ik meende echt ergens gelezen te hebben dat dat calibreren op dezelfde snelheid kon met de z21. Sterker nog, dat je bijvoorbeeld 2 NS 2200 loc's achter elkaar kon plaatsen met een rij ijzerertswagons erachter. (i.p.v. een dummy loc dus)....
-
Dag HansKarel,
Waarom geen analoge blokbeveiliging maken?
-
Twee locs in multitractie gaat digitaal prima. Ook zonder pc en ook locs en/of decoders van verschillende makelij. Ik had zo een Trix 1200 en Roco 6700 rondrijden. Het is even puzzelen, maar het kan wel. Identieke locs gaat analoog toch ook, als ik me goed herinner?
Kleine snelheidsverschillen hou je altijd. Dus twee locs lang laten rijden zonder dat de een langzaam inhaalt, gaat niet. Dat metertje rails beveiligen is dan inderdaad een mogelijke oplossing.
-
Ja, ik kon me ook niet voorstellen dat je het zo kon krijgen dat het zonder miniem verschil ging maar ik meende dat ergens gelezen te hebben.
Die analoge blokbeveiliging is natuurlijk een ander goed alternatief en daar ga ik voor.
Bedankt voor de reacties.
-
Hans Karel, misschien kan je een plaatje van je baan laten zien? Dan kunnen we beter inschatten of er problemen kunnen ontstaan.
Hehe, eigenlijk wel grappig ... de lol van digitaal rijden is nou net dat je meerdere treinen kunt laten rijden met verschillende snelheden :). En dat met slechts twee aansluitdraadjes aan de baan en geen lastige analoge blokindelingen (en meerdere benodigde regeltrafo's).
Je wilt ze juist even hard laten rijden. Als ik het goed begrijp om aanrijdingen op een gemeenschappelijk spoor te voorkomen? Dan kan je natuurlijk ook even een trein laten wachten tot het weer veilig is? Of de achterste een stapje langzamer laten rijden? Digitaal kunnen je treinen werkelijk heel nauwkeurig gestuurd rijden.
Als je toch met dezelfde snelheid wilt rijden (om een reden die ik nog niet helemaal begrijp misschien) ... als het om een meter gaat, dan moet het wel lukken twee treinen achter elkaar te laten rijden zonder botsingen. 100% gelijk krijg je ze natuurlijk niet, maar de lok snelheden zijn zeer nauwkeurig af te stellen, over een meter hoeft het verschil in afgelegde afstand slechts enkele centimeters te zijn.
-
Ik ben er al uit, RudyB.
Ik blijf voorlopig toch bij analoog. Mijn baan van ongeveer 3 x 1,5m is gewoon te klein om meer dan 2 treinen te laten rijden en dan brengt de overstap naar digitaal weinig extra.
-
Waarom wil je er dan 8 laten rijden zoals in je oorspronkelijke vraag? Als er toch niet meer dan 2 op je baan kunnen?
Als ik de 8 locs digitaal wil maken dan ben ik met een z21 erbij al over de 300 euro's kwijt en dat geld kan ik natuurlijk ook besteden aan uitbreiding van het materieel i.p.v. digitaal....
Ik denk dat je vanuit de verkeerde optiek kijkt naar de voor- en nadelen van analoog en digitaal. Het precies op snelheid rijden van 2 locs gaat bij analoog een groter probleem zijn dan bij digitaal. Verder ben je natuurlijk vrij om te doen wat jij wilt, maar ook met maar 2 locs is de vrijheid van digitaal het allergrootste voordeel :)
-
Omdat ik 8 locs heb en ze afwisselend inzet. Alle 8 tegelijk wordt wel wat druk. De voordelen van digitaal zijn mij duidelijk en daar ging de vraag ook niet over.
Misschien stap ik nog wel s over, tis natuurlijk sowieso al leuk om eens wat mee hobby-en.
-
Het maakt mij vooral nieuwsgierig waarom HansKarel zo graag twee treinen zo langdurig rondjes wil laten rijden. Digitaal lukt dat wel een minuut of 10, waarna je de snelheid van de snelste lok één stap terugzet en je weer een tijd verder kan. Analoog lukt dat zeker niet als van dezelfde snelheidsregelaar gebruik wordt gemaakt.
-
Hallo Henk, nee dat urenlang met dezelfde snelheid rijden is ook hypothetisch. Maar ik wil wel graag met 2 treinen tegelijk kunnen rijden op mijn baantje van 3 x 1,5 meter. Dat gaat analoog best als je 2 locs pakt met ongeveer dezelfde snelheid en zo eens in de 5 minuten even ingrijpt. Maar ik had dus ergens gelezen dat je digitaal 2 treinen op dezelfde snelheid kon laten rijden en dat leek me wel makkelijk. Dan kan ik de 2 treinen laten rijden en ondertussen de Roco kraan bedienen of bijvoorbeeld met een rangeerloc wat rangeerwerk verrichten, want dat dat het grote voordeel is van digitaal dat is mij wel duidelijk. Een en ander is me duidelijk geworden, nogmaals bedankt voor de reacties en einde van dit topic.
-
Dan is het toch wel zo dat je digitaal de snelheid van twee locs veel dichter bij elkaar kan krijgen. Eenvoudig omdat iedere loc zijn eigen snelheidsregelaar aan boord heeft en zich apart laat regelen. En omdat je iedere loc zo kan instellen dat ze op een bepaalde snelheidsstap bijna precies x schaalkilometers rijden.
Analoog lukt dat eigenlijk zelden of nooit als de locs op dezelfde snelheidsregelaar rijden en dat moet in ieder geval op dat metertje spoor.
In die zin is het verschil tussen digitaal en analoog wel erg groot.
Aan jou de keus, maar wel goed geïnformeerd vind ik altijd maar. :)
-
Bedankt Henk, ik kijk het even aan want de investering is nogal hoog. Misschien toch maar een paar locs verkopen en dan met een stuk of 5 digitaal verder gaan. De voordelen zijn me duidelijk.
-
Dan is het toch wel zo dat je digitaal de snelheid van twee locs veel dichter bij elkaar kan krijgen. Eenvoudig omdat iedere loc zijn eigen snelheidsregelaar aan boord heeft en zich apart laat regelen. En omdat je iedere loc zo kan instellen dat ze op een bepaalde snelheidsstap bijna precies x schaalkilometers rijden.
Analoog lukt dat eigenlijk zelden of nooit als de locs op dezelfde snelheidsregelaar rijden en dat moet in ieder geval op dat metertje spoor.
In die zin is het verschil tussen digitaal en analoog wel erg groot.
Dat was precies wat ik bedoelde, Henk ;)
Investering in digitaal is niet duur.... een Multimaus plus 2 decoders en je bent rond de 130 euro kwijt (25 voor de decoder en 80 voor een 2e hands MM). Voor 5 locs ben je samen dan zo'n 205 euro kwijt wat in mijn ogen redelijk is.
Ik wil je niet ompraten, ik wil alleen het voordeel van digitaal aanhalen. Als je eenmaal om bent wil je eigenlijk nooit meer terug naar analoog, hoe groot voorstander je misschien nu bent ;)
Succes (y)
-
Hoho, ik ben helemaal geen voorstander van analoog! En dat ik, eenmaal digitaal, niet meer terug wil dat wil ik ook wel geloven. Ik ga s rustig rondkijken naar een multimaus of misschien toch maar die z21, al vraag ik me wel af of dat nu zo handig is om met je mobiel e.e.a. te besturen....maar daar gaan weer andere topics over.
En ruim 200 euro zal ik er zeker voor over hebben.
-
Hallo Henk, nee dat urenlang met dezelfde snelheid rijden is ook hypothetisch. Maar ik wil wel graag met 2 treinen tegelijk kunnen rijden op mijn baantje van 3 x 1,5 meter. Dat gaat analoog best als je 2 locs pakt met ongeveer dezelfde snelheid en zo eens in de 5 minuten even ingrijpt. Maar ik had dus ergens gelezen dat je digitaal 2 treinen op dezelfde snelheid kon laten rijden en dat leek me wel makkelijk. Dan kan ik de 2 treinen laten rijden en ondertussen de Roco kraan bedienen of bijvoorbeeld met een rangeerloc wat rangeerwerk verrichten, want dat dat het grote voordeel is van digitaal dat is mij wel duidelijk. Een en ander is me duidelijk geworden, nogmaals bedankt voor de reacties en einde van dit topic.
Dat lijkt op hoe ik rijd met de treinen, twee treinen rijden achter elkaar aan op de enkelsporige hoofdbaan en op de rangeersporen kan nog een loc rijden. Dit bestuur ik met een Multimaus waarbij de eerste trein ongestoord rond rijdt en ik de tweede soms even bijstuur om de afstand groot genoeg te houden.
-
Inderdaad rick, dat is de truuk. Bij de bnls-forumbaan deden we dat ook zo. Een of twee laten rijden en de rest daarop aanpassen / bijsturen.
Groeten Ronald
-
Ik ben inmiddels overtuigd: als het goed is arriveert morgen een z21 met alvast een drietal decoders. De andere 5 locs laat ik nog maar even analoog, ook omdat verschillende E-locs zijn en het volgende dilemma natuurlijk de bovenleiding is.....Dus misschien ga ik toch maar over op volledig diesel of misschien toch maar in de herfst een paar honderd euro uittrekken voor bovenleiding op een gedeelte van de baan. Want E-locs met ingeklapte pantografen gaat in t begin wel goed maar langzamerhand ga ik me er toch aan ergeren.
Hoe dan ook, dit weekend eerst maar eens lekker prutsen met digitaal.
-
Op mijn dubbelsporige baan ter grootte van ca. 2 x 0,9 m rijd ik op de buitenbaan af en toe met 3 x NS2400 (verschillende nummers/versies). Uiteraard heb ik de max. snelheid (80 km/h) en de halve snelheid gelijk gemaakt. De derde loc heeft een sleep van 13 vier-assers. Op een afstand van ca. 5 cm daarvóór rijdt de tweede 2400. En weer daarvóór de eerste 2400. De drie locs rijden daarbij via het multitrax-systeem, maar wel los van elkaar. Het is daarbij opvallend dat de onderlinge afstand nagenoeg gelijk blijft. Dus de lastregeling werkt perfect. Als ik de locs onderling verwissel, blijft het resultaat hetzelfde.