BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Biesje op 19 July 2015, 05:10:38

Titel: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 19 July 2015, 05:10:38
Als vingeroefening voor de 1:87 Koploper, die vooralsnog alleen in mijn fantasie bestaat, besloot ik al een poos terug om eerst maar een Sprinter aan te pakken. Een 1:100 Sprinter kan natuurlijk echt niet meer nu we verwend worden met 1:87 Hondekoppen, Plan V, Plan T etc. Ik had Roco plan T raampjes besteld en iemand bereid gevonden om wandjes te plotten/frezen. Overmoedig dat ik wellicht ooit eerste klas ramen ergens kan vinden ook maar een tussenbak gemaakt.

Ondanks de voorbereidingen van het verhuizen maar begonnen met de oude Fleischmann te onthoofden. En dan kan ik natuurlijk die kop niet zomaar opbergen, dus wandjes er aan geflept en de bodem provisorisch aangepast (lees: in tweeën gehakt en met een plaatje ijzer op ongeveer de juiste lengte aan elkaar geplakt) Ziet er toch wel anders uit met het originele Fleeischmann dakje er op:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00314_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00314_1.jpg)

Ik zag te laat dat de deuren aan de 'achterkant' van de bak te dicht bij het raam zitten. Voor het mooie moet ik deze een stukje opschuiven naar rechts. Doe ik wel als ik zin heb :P De kop is redelijk op schaal, eigenlijk moet de cabinedeur een millimeter opschuiven naar rechts. Ik vind het ook wel mooi zo :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00315_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00315_2.jpg)

Tussenbak die ik gewoon ga afbouwen, tot ik 1e klasse ramen kan toveren is de sprinter gewoon een tweetje. Kan ie later (nog een keer) verlengd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00316_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00316_3.jpg)

Nog even voor het idee, de andere bak op de gepimpte bak om het verschil te zien. De Draaistellen van Fleischmann zijn ook 1:100 of wellicht iets anders. Kan best wezen dat ze gewoon een motortje hebben gebruikt wat er al was. Dus dan moet ik ook de draaistellen verlengen... Voor de aandrijving kan ik een BB motordraaistel van GM&S gebruiken, of een Blokkendoos aandrijving met cardan ergens verstopt tussen de apparatenkasten onder de bak. De Blokkendoos lijkt de goede radstand te hebben in model.

Ik heb nog een reserve sprinter liggen, het is zonde om er twee op te offeren maar ik moet toch op één of andere manier de daken langer en passend maken. Net als de weerstanden op het dak. Er komen Plan T pantografen op van Roco vanwege de dubbele sleepstukken.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Miniature Holland op 19 July 2015, 08:14:36
Ik ga dit volgen. Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Ga zo door (y)
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Antal op 19 July 2015, 09:29:47
Dat is leuk en ben tochnu wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat!
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Niels B op 19 July 2015, 10:22:09
Deze ga ik ook volgen.  (y)

Kun je de daken niet gewoon als reserveonderdeel bestellen bij Fleischmann?

Grtz,
Niels
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Frank103 op 19 July 2015, 10:43:38
Iemand die handig is met 3d printen die een dak voor je kan maken?
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Floris Dilz op 19 July 2015, 11:31:09
zo'n zandtaartdak? succes met schuren tussen die ribbels...
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Rob van Kooy op 19 July 2015, 13:56:33
En dan kan ik natuurlijk die kop niet zomaar opbergen, dus wandjes er aan geflept

Hallo Robert.

Ik kan me voorstellen dat je de wandjes bijvoorbeeld aan de kop hebt vastgelijmd. Maar er zijn blijkbaar ook andere manieren om een verbinding (wellicht tijdelijk) tussen kop en wandjes tot stand te brengen. Bedoel je dat met "fleppen"? Ik ken die technische term niet. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 19 July 2015, 14:12:09
Wel, het is meer een biesachtig woord dan een term. Ik heb ze vastgelijmd.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: WeKra op 19 July 2015, 14:35:28
Boeiend. Ik volg!
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Ventovice op 19 July 2015, 14:51:14
vind ik ook een mooie uitdaging! I will follow...
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Rob van Kooy op 19 July 2015, 15:03:04
Wel, het is meer een biesachtig woord dan een term. Ik heb ze vastgelijmd.

Hallo,

Ik heb het begrepen.

Ik moet zeggen dat het een fiks karwei is waarmee je bent aangevangen. Het vervelende is nogal eens dat de tekenaars van het verkorte model meestal dan ook vensters verkorten (of soms ijskoud een venster weglaten wat - als ik het zo zie - bij het Fleischmann model is geschied). In de nieuwe zijkant zie ik namelijk een vijfde venster. Je mag dan maar hopen dat de vensters de juiste 1:87 maten hebben. Je hebt dan ook minstens een aanvullende set vensters nodig om de extra 2e klas ramen op te vullen. Maar dan: zijn de vensters in het 1e klas compartiment breder dan in de 2e klas? Meestal was dat vroeger zo, in modernere constructies draaien de exploitanten er hun hand niet voor om de zitplaatsen in een compartment zodanig aan te laten brengen dat je - als het een beetje tegenzit - de gehele reis tegen een buitenwand zit aan te kijken i.p.v het landschap met koeien.  Meestal zijn dan alle vensters in de reizigerscompartimenten ongeacht de klasse even breed. Dat heet dan vooruitgang. Ook het weglaten van tussenschotten in de wagenbak verleidt de exploitanten de zitplaatsen dichter op elkaar te zetten. De smoes is dan dat door de tussenschotten weg te laten de sociale controle door het gehele treinstel bevorderd wordt....

Je schreef al dat de draaistellen in het Fleischmannmodel ook verkort zijn. Het lijkt me niet eenvoudig daarvoor langere exemplaren te maken die uiterlijk overeenkomen met wat onder het treinstel hoort te zitten.

Door deelname aan de discussie in dit draadje krijg ik voortaan automatisch het nadere verslag van deze ombouw onder ogen. Ik zal die als modelbouwer met veel belangstelling volgen.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 19 July 2015, 15:41:17
Dag Rob.

Het aantal ramen klopt gewoon, tel maar na :) op de foto staat een kopbak en een tussenrijtuig. Dus niet 2 kopbakken. Jammer van de deur die verkeerd zit maar voor de maten zijn de tekeningen gebruikt die ik al eens eerder had ontvangen alhier. In een tweetje zijn de bakken vrijwel gelijk en hebben eerste klas reizigers 'pech' en hebben ze een klein raampje en minder beenruimte. Toen het tussenrijtuig er tussen werd 'geflept' ( 8) ) kregen de eerste klas reizigers meer beenruimte en grotere ramen.

Voor de draaistellen ga ik de originele uit het midden doorzagen/snijden/knagen zodat ik twee ongelijke helften krijg. De kleiner delen gaan aan de kant en de grotere delen plak ik weer aan elkaar om de correcte lengte. Nog even vogelen met de luchtvering weer in het midden zetten en voila. Zoals ik zei: ik heb een extra stel om te mishandelen. En fleischmann sprinters zijn eigenlijk niet eens zo zeldzaam. Als ik er weer eentje vind voor een paar tientjes dan heb ik nog meer reserve.

Losse daken bestellen kan ook maar met een beetje mazzel vind ik een compleet stel.

Het eindproduct zal niet perfect zijn. Maar de totaalindruk is belangrijk voor mij. Dat een cabinedeur eigenlijk net te smal is en een millimeter moet opschuiven is een compromis. Eigenlijk was het mooi geweest om de cabinedeuren ook mee te plotten (hieperdepiep voor 'Captain Hindsight' maar ach. Naast een Roco Plan V kopbak en een Piko Hondekop-bak ziet het er prima uit. Op een millimeter na zijn ze in model even lang. Als dat in het echie ook zo is dan ben ik blij  (y)

Ik ga niet zo heel snel ivm verhuizen en werk, dus ik hoop dat men geduld heeft :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Pauldg op 19 July 2015, 18:00:13
Ben je nou na echt 34 jaar Fleischmann sprinter de eerste die er eentje op lengte gaat maken? Ik heb het nog nooit eerder gezien. In ieder geval lijkt het je prima te gaan lukken. Daken zou ik gewoon van stukken Lima plan-E maken of omgeruilde Artitec lasnaaddaken. Ribbels koop je bij Evergreen per tien in een zakje :-)

Succes met het vervolg!

Paul
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Rob van Kooy op 19 July 2015, 21:20:16
Het aantal ramen klopt gewoon, tel maar na :)

O ja, Robert  ik zie het nu.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 19 July 2015, 22:22:21
@ Paul:

Wordt dat geen gepruts om die ribbels te plakken? Ik zit er zelf aan te denken om stukjes dak te gieten als de hars een beetje maatvast is. Het spoorcuriosa dak is trouwens smaller dan de Fleischmann daken kwam ik al achter. dus die kan ik niet combineren met fleischmann stukjes. Lima/Mastica Plan E daken hebben een andere vorm, ik had al wat zitten passen :) Artitec plan E daken nog niet geprobeerd. Wellicht passen die maar ik heb nog de originele daken op mijn Plan E zitten. Die ribbels zijn volgens mij lastig strak te krijgen. Goed haaks snijden en/of zagen van de originele daken of gieten met hars lijken mij het mooist. Moet alleen leren gieten en de spullen kopen hiervoor.

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: ingenium op 19 July 2015, 22:31:24
Ik weet nog dat het dak maken een van de makkelijkere onderdelen was van het styreen plan U project. Zoek het bouwdraadje van Karst eens op voor inspiratie.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Sven op 20 July 2015, 08:27:08
"Fleppen" betekent denk ik hetzelfde als "smurfen". Uitwisselbaar voor elkaar.

Leuk project, succes ermee.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Besselspoor op 20 July 2015, 09:24:16
Wat een leuk project! De sprinter is voor onze generatie toch een stuk jeugdsentiment (y)
Daarom heb ik hem ook, maar in de vitrine op veilige afstand van de 1/87 modellen...
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Joran op 20 July 2015, 09:35:34
Leuk project Biesje  (y)

En idd bizar dat nog niemand dit eerder heeft geprobeerd.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: gtw6016 op 20 July 2015, 10:02:40
Nice! ben erg benieuwd hoe dit gaat worden! (y)

Ps :Heren fabrikant kijken jullie mee! ;D
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 21 July 2015, 02:39:36
Hmm, als de heren fabrikanten meekijken en ze kondigen een Sprinter aan in 1:87 dan ga ik even flink balen. Dat overkomt me altijd als ik met een project bezig ben. Met de Hondekop, met de NS 3737, met de Plan E, met de DE1 en DE2 etc... Met de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.

Ik ben wat opgeschoten met de bakken zodat er een indruk gegeven kan worden van de uiteindelijke lengte met tussenrijtuig: 89 cm ongeveer, het wijkt vast nog wat af omdat de koppelingen niet de juiste afstand tussen de bakken hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00317_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00317_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00318_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00318_4.jpg)

Voor het in elkaar plakken had ik de deuren bij de vouwbalg even opgeschoven. De linker kopbak heeft de deuren op de verkeerde plek. De bodemplaten heb ik wat nauwkeuriger in elkaar gezet zodat de afstand tussen de draaistellen klopt met het 1:1 voorbeeld. De Fleischmann en spoorcuriosa daken liggen op de verlengde bakken voor het totaalbeeld. Verder nog wat maten gecheckt en de afstand van neus tot voorste draaistel klopt ook en van achterste draaistel tot achterwand klopt ook en dus ook de totale lengte van een kopbak klopt met het 1:1 voorbeeld. het tussenrijtuig heeft wat draaistellen geleend van een Artitec DDM. Dit zijn dezelfde type draaistellen in het echie als het sprinter tussenrijtuig geloof ik. De kopbakken hebben nog de onaangepaste Fleischmann draaistellen. Deze moet ik 'oprekken' tot dezelfde as afstand als de DDM draaistellen. Ik dacht dat de radstand groter was can de motordraaistellen, net als bij de Koploper. Maar dat is dus niet zo. je leert veel van zo'n tekening :D

Voor de algehele stevigheid ga ik de daken op de bak lijmen uiteindelijk. Mijn 'reserve Sprinter' ligt ook al uit elkaar om straks de daken van de kopbakken in elkaar te puzzelen. Het plan U draadje zal ik nog even opsnorren, wellicht zie ik teveel beren op de weg (koeien op het spoor?) door die ribbels. De apparatuur onder de bak ga ik los snijden van de bodemplaten en wat ruimer verdelen. Fleischmann heeft de loze ruimtes wat meer opgevuld bij hun versie dus dit zal niet al te raar ogen. Een paar apparatenkasten zijn te kort maar ach...

En fleppen is inderdaad zoiets als Smurfen, maar dan minder blauw 8)

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Chris op 21 July 2015, 10:44:41
 (y)
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Joran op 21 July 2015, 11:15:40
 (y)

Een Algemeen Dagblad variant scheelt je spuitwerk  ;)

Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Bartje81 op 21 July 2015, 11:55:52
(Je geeft weer eens het goede voorbeeld aan de fabrikanten!  ;) (y) ;D )

Ziet er echt goed uit....!
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Rob van Kooy op 22 July 2015, 22:48:10
Ja, Biesje,

als je zo'n treinstel zelfs al tijdens de ombouw op schaallengte ziet, dan ontdek je ook hoe ongelukkig kort het oorspronkelijke Fleischmann model is. Maar ja, het zal waarschijnlijk zo zijn geweest dat fabrikanten indertijd meenden dat met name heel de Nederlandse modelspoorwereld alleen maar op verkorte modellen zat te wachten vanwege scherpe bogen, aangeclipste bovenleidingpaaltjes (die dan "aanstoot" gaven) en wissellantaarns zo hoog als een Preiserpoppetje lang is. Dat is nu écht wel aan het veranderen, slechts enkele traditionele fabrikanten hebben de grote sprong - althans deels - nog niet gewaagd, terwijl hun verkorte modellen wat finish betreft tot het betere werk behoren. Doodzonde.

Ik ga nu echt geen discussie uitlokken over rijtuigbakken erg verkorten, een beetje verkorten of op schaallengte bouwen, maar het optisch effect van jouw ombouw zegt - mij althans - álles. Zó hoort die Sprinter er uit te zien!

En jij nu maar vrezen dat de een of andere fabrikant er net zo over denkt.....!

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: nighttrain1 op 23 July 2015, 00:02:02
de Koploper ook min of meer... Alleen die is 1:93 geworden helaas.


En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?

Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 23 July 2015, 01:18:51
Over de Koploper kletsen vind ik niet erg, uiteindelijk ga ik die ook 'verlengen'. De Sprinter is alleen een oefening om te testen of ik nog wel wat kan.

Op de Trix doos staat het ding overigens op Lima (!) motordraaistellen en de loopdraaistellen zijn Märklin ICR en is het dak metaalkleurig net als bij de ICR van Märklin :) Dus ik ben blij dat sommige dingen niet kloppen met de doos :P

Ik ben het met je eens dat een aandrijving die te zien is door de raampjes lelijk is (Piko Hondekop, Rivarossi (V)IRM, zelfs de Roco Plan V en T vind ik niet zo mooi weggewerkt). De Koploper heeft niet echt schortplaten waar je een motor zou kunnen verstoppen zoals bij de DE1 en DE2 of bij Mat '46 maar zo'n klont metaal voor de ramen is ook geen gezicht, zeker als er dan binnenverlichting in zit.

(weer ff on topic: ) Om de 1:87 Sprinter aan te drijven kan ik een Roco Blokkendoos draaistel (heeft de goede radstand zo te zien) gebruiken met lange cardan en een motor verstopt tussen de apparaten onder de bak. Of een GM&S motordraaistelleje. Met de plannen die ik heb is een GM&S motortje voldoende. Ik ga een simpel kopstationnetje maken later dus er wordt niet hard en veel gereden.

Ik zie nu al op tegen het spuiten. Met zo'n wit styrenen kap schijnt straks alles lekker door en moet de kap dus eerst zwart gespoten worden en dan weer wit en heel er overheen. Maar dat zien we dan wel weer.

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 July 2015, 09:20:49
Kan je niet beter de binnenkant dan alleen zwart schilderen?
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: nighttrain1 op 24 July 2015, 16:16:57
Misschien is het mogelijk de daken op maat te laten 3-D printen?
Daarin tegenwoordig ook heel veel mee mogelijk, zelfs al inde juiste kleur.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Mitchell op 24 July 2015, 16:24:27
Daken zijn zo te printen :)

(http://i.imgur.com/xzqqxWN.jpg)
2 hele bakken overigens ook, alleen dan zit je op zo'n 170euro :(
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 24 July 2015, 16:29:59
@Nighttrain1: 3D printen is zeker interessant, maar ik kan (nog)niet overweg met CAD/CAM software. Anders kon ik ook wel de hele kap in 3D laten printen, en voor de Koploper ook :) (en nog veel meer zoals 1:87 motorpost en mat '36, diverse interieur setjes etc) Maar wat er uit een 3D printer rolt is over het algemeen nog erg grof en moet geschuurd en evt geplamuurd worden.

De originele daken in stukjes zagen en in de juiste volgorde weer in elkaar plakken lijkt vooralsnog de beste optie. Ik heb dan eigenlijk ook nog een extra spoorcuriosa tussenbak dak nodig. Andere optie is spullen kopen om mallen te maken en de delen die ik nodig heb na te gieten in kunsthars. Ik zie wel hoe ver ik kom.

@Sneeuwtrein:  Ja dat kan, maar dan gaat de beglazing als een soort lichtgeleider werken en alsnog door het geel schijnen :(

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 24 July 2015, 16:40:17
@Mitchell Ziet er netjes uit, maar was dit niet voor N? En als je het opschaalt dan moeten de roostertjes en zo ook maar net passen. Net als de andere maten. Als 2 mensen apart van elkaar van één teklening werken gata het in theorie goed, maar er zijn natuurlijk al comppromis gemaakt om alles te laten passen mij de Fleischmann bakken.

Hoe zit het met het materiaal? WSF was nogal bewerkelijk (tussen de ribbeltjes schuren en indruppelen met secondenlijm) en gladdere materialen kosten nog steeds meer dan een extra pluk sprinter denk ik :(

Hele bakken printen in 1:87 is wellicht voor velen een oplossing. Zeker als de raampjes van de Roco Plan V/T passen. Alleen de ramen van de cabine zijn wat lastiger. De Flaischmann koppen van de Sprinter zijn erg strak passend.

Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: nighttrain1 op 24 July 2015, 17:42:09
Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Ik denk dat het wel kan, volgens mij os het ook mogelijk om zelfs een. Airco en weerstanderek in de juiste schaalverhouding te laten maken.
Als een dak kan kan de rest toch ook?
Echter moeten er eerst tekeningen van gemaakt worden en heb je een 3-D printer nodig, + .....
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Jos B. op 25 July 2015, 08:43:30
En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?

Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......

Maar de DE 1/2 had wel de wind mee, want daar kon de motor verdiept in de bodem liggen.
De Piko Hondekop had dit ook kunnen hebben.
Maar Roco had dat anders met de Plan V daar bleef de motor zoveel mogelijk onder de ramen.
(en ook dit had weer niets met de Sprinter te maken)  ;D


Jos.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Floris Dilz op 25 July 2015, 09:56:17
nou de sprinter en plan V (en eventueel koploper!) hebben aardig wat met elkaar te maken qua mogelijke plaatsen voor de motor. Beide geen stroomlijnkappen onder de bak om de motor helemaal te verbergen maar wel zoveel apparatuur dat als je al die kasten een beetje aan elkaar rommelt je de motor een eind kan laten zakken.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: arnout op 25 July 2015, 10:19:13
Wat maakt het uit als de fabrikanten met een model komen, Je bent toch lekker bezig.

Gr Arnout.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Pauldg op 25 July 2015, 15:12:22
Nog even een rare suggestie voor het dak (zandtaartjes bakken kan altijd nog): is een (aangepast) plan-T dak bruikbaar qua vorm en plaatsing van de ribbels? Ik meen opgevangen te hebben dat er kappen zijn geruild wegens kromtrekken. Een kolfje voor de spoorwegmodelbouwers met stanleymes en roco-zaag.  :)

mvg, Paul
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Overlast op 12 August 2015, 10:11:22
Lekker bezig, Robert! (y)

@Paul, ik denk niet dat dat een oplossing is: de Sprinter heeft volgens mij fijnere en meer dakribbels dan een plan V/T.
Het lijkt me door die ribbels wel erg lastig om losse stukken dak aan elkaar te lijmen zonder daar later iets van te zien. Wellicht is een methode van losse styreen stripjes zoals in het plan U-draadje de mooiste oplossing.

Maarten
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: ronald1956 op 12 August 2015, 17:22:05
 Ik heb ook een plan U van Karst gemaakt , en kan je zeggen dat je op die manier heel makkelijk een perfect dak kan krijgen .
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Miniature Holland op 05 May 2016, 07:04:36
Hoe staat het ervoor met dit project?
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 05 May 2016, 10:33:17
Staat te wachten op betere tijden. Ik ben nog steeds vrij druk met mijn nieuwe huis, werk en ik heb veel tijd gestoken in een andere hobby: een Pontiac Trans Am uit 1984 die klaar moest wezen voor het nieuwe seizoen van meetings. Zo'n auto is net als een modelspoorbaan: het is nooit echt klaar :( .

Ik heb inmiddels wel de grootste slaapkamer volgepropt met treinen en heb daar planken aan de muur gemaakt en een bureau/werktafel gemaakt. Ik was ook al bezig om een Electrotren NS 1310 te versmallen als vingeroefening. Maar dit staat ook even op een laag pitje.

Kortom: ik ben niet zo snel en meer van dat soort smoesjes :-[

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Biesje op 12 December 2022, 00:40:15
Smoesjes inderdaad,

We zijn elfentachtig miljoen jaar verder en niks opgeschoten...

Koploper in 1:87 is opgepikt door een paar bedrijven dus heb ik geen werk meer aan, Trans Am staat veilig in de garage met een verse APK (nog prijzen mee gewonnen op Radio 10 bij Somertijd :P ), en ik lijk redelijk bekomen te zijn van hartinfarcten en depressies.

Net de bakken met Sprinter onderdelen in mijn knuistjes gehad en ik heb denk ik wel genoeg dak materiaal om de twee motorwagens van een passend dak te voorzien. De rijweerstanden wordt een andere puzzel maar dat zien we wel weer. Waar ik nog mee zit is het dak van de tussenbak. Ik heb een Spoorcuriosa tussenbak liggen, maar die is natuurlijk 1:100. Het zou mooi zijn als ik nog een dak kon vinden en dan deze te verlengen door zaagsnedes te maken tussen de dak ventilatoren in en dan een deel van het andere dak er aan te plakken wat iets langer is etc. Zo ga ik de daken van de motorwagens ook maken. Dit zal een þø%%€werk zijn maar ach... het is maar tot een fabrikant het ding aankondigt... :P

Mvg,

Robert
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Forever Rocofan op 12 December 2022, 07:40:35
Hoi Robert,

Fijn dat jij weer verder gaat met het Sprinter project. Dan is het vrijwel zeker dat een fabrikant er mee komt en Sprinters in de goede lengte over een tijdje voor iedereen beschikbaar zijn  :angel:

Succes met verder bouwen. Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 12 December 2022, 08:33:04
Ik blijf het ook volgen,

Een sprinter in 1: 87 mag ook wel eens komen  ;D

mvg,

Matthijs