BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jaco1988 op 14 July 2015, 21:45:47
-
Hallo forum leden
Even voorstellen:
Ik ben Jaco 26 jaar oud en nieuw op dit forum.
Ik ben sinds afgelopen winter begonnen met mijn modelspoorbaan weer voor de dag gehaald.
Na het lezen van vele mooie forum berichten hier lijkt het mij nu erg mooi om een modelbaan te gaan bouwen.
Ik heb de beschikbaarheid over een ruimte van 3m bij 2,7m.
Nu wil ik hier advies tips en hulp vragen voor ideeën voor een baan. de dingen die ik in mijn baan wil laten terugkomen zijn:
- Water/brug
- Bergen/ natuur
- industrie
- dorp/station
Wie heeft er tips ik hoor het graag
-
-
Met de dingen die je wilt zou ik kijken of het lukt om de modelbaan langs de muur aan te leggen. Dan heb je de meeste rijlengte, maar ook de meeste visuele scheiding tussen de verschillende onderdelen (industrie, bergen, enz).
En tja, weet je al wat je ongeveer wilt qua schaal en hoeveelheid verkeer? Als je op deze ruimte h0 wil en treinen van 12 rijtuigen... dan wordt het wat krapjes. Wil je een zijlijntje in schaal N dan heb je ruimte zat. Dat idee.
Reinout
-
Nou ik heb zoizo een H0 trein en rails van piko waar ik de baan mee wil gaan realiseren.
Jaco
-
Hallo Jaco,
Allereerst: welkom op het forum!
Zelf zou ik de baan niet te breed maken, maximaal 60 cm of zo. En op een beetje hoogte zetten, iets van 1,20 of zo. En in modules gaan werken. Dan kan je overal gemakkelijk bij.
Maak eens wat schetsen van je eigen ideeën en zet die eens hier op het forum. Dan kunnen we meekijken en meedenken over het ontwerp.
Groeten Ronald
-
Hallo Jaco
Allereerst welkom hier op dit mooie forum.
Ik ben het volkomen eens met de uitspraken van Ronald Koerts
Zelf zou ik de baan niet te breed maken, maximaal 60 cm of zo. En op een beetje hoogte zetten, iets van 1,20 of zo. En in modules gaan werken. Dan kan je overal gemakkelijk bij.
Maak eens wat schetsen van je eigen ideeën en zet die eens hier op het forum. Dan kunnen we meekijken en meedenken over het ontwerp.
Met breed bedoelen we eigenlijk 60cm diep.
Ik zie dat je al een kleine keus hebt gemaakt wat je zoal op je treintafel zou willen zien.
het lijkt weinig maar het kan flink uitpakken als je dit echt allemaal wil uitvoeren.
Industrie is een mooi item maar het hangt af van wat voor industrie wil je bouwen.
Ik noem maar een paar voorbeelden:
Kolen overslag.
Een hout zagerij
Een Lok depot
Een steengroeve
etc.
Een paar van hierboven genoemde items zijn goed te combineren met een berg keten op
de achtergrond.
Maar wil je alles en ook nog echt doorrij mogelijkheden wilt hebben dan wordt het misschien wat krapjes.
Een stelregel is Eenvoud in een baan, hoe natuur getrouwer en mooier een baan wordt.
Maar ik geef toe dat deze regel vaak in de wind wordt geslagen ook door mijzelf hoor omdat je het liefst
al je wensen ziet uitkomen.
Inderdaad denk goed na en maak een leuk en mooi ontwerp en als je dat hier in jouw topic plaatst weet ik
zeker dat er verschillende personen met ervaring jou willen helpen.
gr,
Herwim
-
Kijk bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee. Ik zal zo zodra ik de tijd heb een paar schetsen hier plaatsen. Dat iddee van een modulebaan lijkt me top alleen heb ik hier zoizo nog niks geen ervaring mee. Het geen wat ik aan baan heb is ook analoog maar ik wil ook gelijk op digitaal over gaan. Maar niet een te ingewikkeld gebeuren.
groet Jaco
-
De eerste vraag is: wil je handmatig blijven rijden (dus zelf de treinen besturen) of uiteindelijk volautomatisch (zelf alleen toekijken)?
Als beginner kan ik je aanraden om de treinen digitaal aan te sturen (met bijvoorbeeld een MultiMaus of witte z21) en de wissels gewoon op de oude manier (handmatig of elektrisch met knopjes). Voordeel van handmatig digitaal rijden is dat je elke loc/trein op elke willekeurige plek kunt stilzetten en vervolgens met een andere loc/trein verder rijden, want je kunt iedere loc/trein individueel aansturen.
-
Modules? Kijk even in mijn bouwdraadje. Dan zie je wel een voorbeeld. Anders bij de modulebaanbakken van het forum. Voor digitaal rijden is al reeds genoemd: de multimaus. Lekker gemakkelijk in de bediening, los niet te duur. Maar ook goed in een roco starten te krijgen. Een multimaus kan je nog later uitbreiden naar computergestuurde modellen mocht je dat echt willen.
We zien de schetsen wel verschijnen!
Succes met ontwerpen en ideeën opdoen.
Groeten Ronald
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150718_225340_1.jpg)
Hier een eerste schets van mijn baanplan. Ik hoor graag jullie neningen.
groet Jaco
-
Hoi,
Geen slecht ontwerp. Voor de bogen zou ik een minimale straal van 420mm aanhouden. Beter is om meer richting de 500mm te gaan. Voor de hellingen zou ik even dit artikel hellingen en Klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen) bekijken. Dank dat je nu niet helemaal goed wegkomt.
Succes!
Groeten Ronald
-
Hallo Jaco
Heb ik het goed als ik zie dat de baan links onder de berg in verdwijnt en
helemaal langs de linkerkant onderdoor gaat naar het gestippelde stukje rechtsboven.
en dan aan de rechterkant voor uit de berg komt ?
Dat is een leuk stuk waarmee je suggereert dat de trein een hele tijd onderweg is.
Maar dan heb ik meteen de volgende vraag hoe zit het dan met het stuk rangeer terrein
links boven die ook rechts in de berg verdwijnt en waar komt die dan verder uit of zit er
in de berg rechts een wissel zodat het uitkomt op de zelfde baan hierboven al aangegeven
door mij.
Jouw station wordt due een soort kopstation (eindstation)
Hou er wel rekening mee dat de kruising met de 4 wissels een langer stuk nodig hebben dan
nu getekend.
Het is een leuke baan die niet te ingewikkeld is en ik me afvraag of je wel digitaal zou moeten rijden
kan altijd later nog toch.
Ik ga ervan uit dat je waarschijnlijk met niet meer dan twee à drie lok's gaat rijden.
Twee stuks die misschien wisselend van het station vertrekken en weer aankomen en één die rangeert ?
Nou ik ben benieuwd naar je antwoorden en verder het is een leuk begin waar je zeker veel
bouwplezier aan zal hebben.
gr,
Herwim
-
Beste lezers.
Bedankt voor jullie tips hier kan ik weer een stap verder mee in de goede richting. Voor het laten zakken naar het beneden spoor zal ik de berg wat groter gaan maken zodat ik de daling eerder kan gaan inzetten. En ik de stijging/daling van 3% voor ogen houd. En over het digitale reiden wou ik voor de multimouse gaan van roco. Ook ga ik het spoor nu zo uit tekenen dat ik uit kom met de wissels etc. Ook zal ik stukken flex rail gebruiken denk ik voor somige bochten.
Groet jaco
-
Ondertussen...
Bezig met het opnieuw uittekenen van de baan met de juiste rails gegevens of hoe je dit noemen wilt. Gelijk gekekennaar het dalen en stijgen van het spoor.
Foto's volgen nog.
Groet Jaco
-
Jaco,
Kijk eens naar SCARM. Hiermee kun je je baan tekenen en wordt meteen in de gaten gehouden of steile stijgingen, krappe bogen en andere dingen niet ontstaan. Dit werkt op een computer dus die moet wel aanwezig zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
@ Gerard
bedankt voor de tip hoor. Ik ben meteen begonnen met het uittekenen van de baan met dat programma
groet Jaco
-
Even een vraagje hebben jullie ondertussen wat tips over het gebeuren van het digitale gebeuren met een multimaus etc?
Hoe gaat dit in zijn werk en wat heb ik nodig?
-
Koop een startset met een multimaus dan heb je alles compleet om digitaal te starten hoef je niet eerst een lok om te bouwen of een digitale versie los te kopen. Anders op een beurs of bij een winkel willen ze wel startsets uitelkaar halen zodat je een multimaussetje los kan kopen.
Voor de rest gebruiken veel mensen de multimaus, gewoon goed om mee te beginnen.
Groeten Ronald
-
Bedankt Ronald.
En kwa elektronica zijn daar sites voor waar dit alles mooi uitgewerkt is zodat ik voor info en voorbeeld daar op kan kijken?
Groet Jaco
-
Hoe bedoel je dat? Voor het inbouwen van een decoder? Dat is bij veel loks niet meer dan losmaken, decoder inpluggen, lok dichtmaken en adres geven. Bij hele oude loks zal het iets moeilijker zijn, dan mag je aan het solderen. Kijk ook even in de encyclopedie van Beneluxspoor. En anders hier op het forum :)
Het aansluiten van de multimaus is het zelfde als een trafo.je op de rails.
Groeten Ronald
-
Ook weer bedankt hoor haha. Nee ik bedoelde meer de stroom voor de ringlijding en wissels etc. En het samenstellen van een schakelpaneel voor de wissels.
Groet Jaco
-
Hoi,
Kijk daarvoor ook even op het forum en in de encyclopedie :) ;D in het hoofdstuk baanbesturing kan je wel wat vinden.
Groeten Ronald
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1438066420611_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1438066420611_3.jpg)
zo staat het er nu bij niet alles is precies op schaal maar zoizo het spoor wel. Is het zo een optie of tog nog wat aanpassen.
de stippelijn is het spoor onder de hoofdbaan. En naar het schaduwstation.
ik hoor het graag
groet Jaco
-
@Jaco
Als je dit ontworpen hebt met een programma, toen dan even een screenshot van het panplan. Dat maakt het iets makkelijker om je plan te evalueren en al dan niet opmerkingen te maken.
Nu is het achterste deel vrij tot niet zichtbaar.
-
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150813_082610.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150813_082610.jpg)[/url]
En de eersrte digitale loc en treinstel zijn binnen.
Ondertussen is de baanbouw ook begonnen. Het is niet zoals het is getekend ivb met het hoofd stoten is de rechter kant weggehaald ivb het schuine dak.
Even een vraagje wat is de goedkoopste manier en makkelijkste maniet om de segmenten te koppelen kwa stroom?
Jaco
-
Hallo Jaco. Ik gebruik(te òòk in mijn werk) voor bijna alle stroomverbindingen onderstaande dingen. Gewone insteeklasdoppen kunnen alleen met minimaal 1,5mm2 stug draad. Bij deze (met sluitclip) kunnen alle diktes 0.5 tot 2,5 of zelfs 4 mm2 dik door elkaar aangesloten worden plus dat ze makkelijk vast en los te maken zijn. Ik heb ze wel alleen onder de tafel.
Ze zijn ook in de Gamma te koop maar per stuk (veel) duurder.
https://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7900/7940/7945/522475_BB_00_FB.EPS_150.jpg
gr.Johan
-
Als je van plan bent om die Wago lasklemmen in grote aantallen te gebruiken kan je beter eens rondkijken naar andere webshops. Er zijn goedkopere dan Conrad.
-
Hoi,
Even een vraagje wat is de goedkoopste manier en makkelijkste maniet om de segmenten te koppelen kwa stroom?
Er is toevallig een draadje aan de gang: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65640.msg3221588546.html#msg3221588546) met zoiets als jij nu vraagt als onderwerp. Volgens mij kan je daar wel verschillende mogelijke oplossingen in vinden.
Groet Ronald.
-
Goed bezig zou ik zo zeggen zo (y)
Grtz,
Samuel.
-
Tussen segmenten ben ik nog steeds fan van de D-sub connectoren. Zijn niet duur, zijn stabiel, te krijgen met veel pinnen enz. Voor grote stromen gewoon meerdere pinnen gebruiken en gaan.
Voor onder de baan vind ik niets gaan boven solderen. Die klemmen zijn leuk maar die moet je weer gaan bevestigen (los laten hangen lijkt me niet zo handig). Voor de grote distributie gewoon een CVL van installatiedraad spannen. Dan maak je zo een stukje kaal en soldeer je er een draadje aan.
Blijven leuke loc's/treinstellen. Heb dat treinstel ook in twee kleuren. Na ombouwen na digitaal met licht en het aanbrengen van inzittende is het echt een leuk ding ;D
Timo
-
Dat kopstation onderaan, daar kun je toch niet meer dan 1 lok met 1 personenwagon kwijt per spoor? Is dat allemaal niet een beetje kort? Ook dat extra inhaalspoortje parallel aan de kruiswissel lijkt me niet zinvol?
-
Super bedankt voor de tips daar kan ik wat mee.
Nog een vraagje betreft wisselbediening dit kan eletronich wat is de makkelijkste en eenvoudigste oplossing gezien ik beginner ben en nog alles ongeveer moet uitvinden? Is het ook niet mogelijk om ze doormiddel van handbediening buiten aan de voorkant van de baan te bedienen?
Jaco
-
Sommige mensen fabriceren zelf iets met stangetjes. Hier vond ik een voorbeeld.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5250.msg77464.html#msg77464 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5250.msg77464.html#msg77464)
-
Elektronisch kan zeer goed. Er zijn verschillende aandrijvingen beschikbaar. Eigenlijk in drie groepen in te delen:
Van de fabrikant.
Roco, Fleischmann, Piko enz leveren allemaal wel aandrijvingen die aan de wissel passen. Dit is wel een makkelijke oplossing maar vaak ook wel duur en zitten vaak in het zicht.
Ondergrondse aandrijvingen.
Dit zijn aandrijvingen die je onder de wissel monteert (of, als het moet en je handig bent met wat stangetjes naast). Hier heb je er veel verschillende van. Bijvoorbeeld de goedkope Conrad aandrijvingen of juist mooie langzaam om gaande Tortoise. Maar er zijn er nog veeeeeel meer.
Servo's.
Dit is een optie die tegenwoordig erg in opmars is. Vooral op digitale banen (met wisseldecoders) zijn er tal van opties. Voordeel is dat ze goedkoop zijn en de wissel langzaam kunnen doen omgaan. Voor het analoog aansturen van wissels (wat jij wilt) zijn er wat minder producten op de markt maar daarvoor heb ik de adServo gemaakt. (Wel beetje reclame maar het is precies hiervoor gemaakt). Hiermee kan je servo's gebruiken met drukknopjes en makkelijk afstellen. Doel was verder een goedkope en makkelijk in elkaar te zetten kit hiervoor te maken. Voor meer informatie kijk hiervoor verder in het topic hierover de adServo of vraag mij.
Vanaf de zijkant kan ook. Er zijn genoeg mensen die zelf met stangetjes de wissels vanaf de zijkant van de baan om zetten. Het is een simpele oplossing maar je moet wel even de moeite nemen een mooie constructie hiervoor te maken.
Timo
-
Ik heb in m'n bouwdraadje voorbeelden van zowel handbediende wissels als van electrische verbindingen tussen segmenten (inderdaad: 25 polige sub-d connectoren).
Hoe ik m'n electriciteit heb geregeld (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221517178.html#msg3221517178). Onderaan dat bericht staan wat links naar extra uitleg en foto's.
Handbediende wissels met schuifschakelaar (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221558763.html#msg3221558763) en nog wat uitgebreidere uitleg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221559525.html#msg3221559525) inclusief filmpje.
De electrisch bediende wissels heb ik van Conrad wisselaandrijvingen voorzien. Niet te duur, maar het voelt allemaal wat gammel. Goed genoeg (hoop ik). (Ik wil nog eens naar adservo en dat soort zaken kijken, want het idee van servo's is wel aantrekkelijk.)
Reinout
-
Op mijn spoorbaan worden alleen de wissels in het hoofdspoor elektrisch bediend. Alle andere wissels worden vanaf de rand bediend met stangen (fietsspaken), een hefboom en een schakelaartje. Zal kijken of ik er binnenkort een foto van kan maken.
-
Dank jullie allen hier kan ik weer stukken verder mee. Vandaag even blauwe isolatie plaat gehaald bij gamma voor onder de rails. Laten jullie die blauw of geven jullie de ondergrond even een kleur?
-
Hoi,
Het is wel handig om te doen. Kijk maar eens in de verschillende bouwdraadjes op het forum, bijvoorbeeld deze:Poggendam:Rails leggen. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg808974.html#msg808974). En blader eens rustig in de encyclopedie van dit mooie forum: Beneluxspoor Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/). Daar staat ook wel wat informatie in over Veel van je vragen ;)
Succes!
Groeten Ronald ]
-
@Ronald
Die encyclopedie lees ik zeker wel maar ik hoor graag meer tips en advies want dat lijkt mij zeker niet verkeerd.
Groet Jaco
-
Vandaag weer lekker aan mijn baantje geknutseld. Eerst isolatie voor onder de rails aangebracht en de rail gemonteerd. Ook al wat gedaan aan vormgeving van de berg op de eerste module. Ook een tunnel gefabriceerd en het begin is er. Zit er aan te twijfelen of ik er een strakke tunnel van zal of een wat oudere look.
Ook komt morgen mijn multimaus binnen. Helemaal happy (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150817_185634_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150817_185634_1.jpg)
Hier beetje het begin van het ontstaan van een berg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150817_WA0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150817_WA0006.jpg)
En een inkijk in de tunnel even een voorproefje ook zit er verlichting in.
-
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150813_082610.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150813_082610.jpg)[/url]
En de eersrte digitale loc en treinstel zijn binnen.
Jaco
Mooie treinen ;D
Je hebt ze van mij overgekocht haha.
Veel plezier ermee
-
@edje
Ha wat grappig nou ben dr super blij mee.
-
Ondertussen...
Ik ben begonnen met de baan uit te leggen op de grondplaat. Ik wil de baan gelijk digitaal maken om via de pc te gaan rijden.Dit wil ik gaan sturen met mijn multimaus en de S88XpressNetLI. Ik heb al gezien dat ik dan moet gaan werken met terugmelder etc. Maar nu de vraag wat moet ik allemaal alvast voorbereiden ik heb ook al een asntal dingen gelezen in het encyclopedie maar graag hoor ik meer ideeën.
Groet Jaco
-
Heelveel extra valt er niet uit te leggen. ;) Als je al aan het uitleggen bent, mag je ook weer dat deel aanpassen. Voor het rijden met de computer zal je blokken en secties moeten maken in je baan. Deze blokken en secties moeten elektrisch gescheiden zijn. Die verbind je met de bezetmelders. Kijk ook eens in mijn bouwdraadje, druk op het wereldbolletje, daar kan je wel het een en ander vinden bij het leggen van de rails.
Groeten Ronald.
-
He Ronald en anderen natuurlijk
Zoals jij het zegt komt het nogal simpel over maar aangezien ik beginner ben en nog 0,0% ervaring heb moet ik bij de wortels beginnen. En ik wil het graag wel gelijk goed doen he. En over de rails die kan ik zo los halen heb het alleen neergelegd om alles pas te maken en met een schroefje met ringetje tijdelijk bevestigd.
groet Jaco
-
Vandaag weer wat spoor uitgelegd op de baan. Als alle rail ligt wil ik de isolatie aanbrengen onder de rail en daarna alles kwa stroom regelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150827_WA0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150827_WA0007.jpg)
Groet Jaco
-
Hallo Jaco,
Zoals jij het zegt komt het nogal simpel over maar aangezien ik beginner ben en nog 0,0% ervaring heb moet ik bij de wortels beginnen. En ik wil het graag wel gelijk goed doen he.
Het is niet moeilijk.... Je moet veel lezen, kijken en vragen bij andere modelspoorders. En dan vooral op beurzen, verenigingen e.d. Dan hoor je ervaringen van anderen. ;)
En gelijk goed doen? Dat is niet aan veel mensen gegeven. Dat denkt namelijk iedereen als hij of zij gaat beginnen. Het vervaardigden van proefstukjes zijn goede leermomenten. Wat gaat wel, wat niet, wat is mooi, enz. Mislukt het? Dan mieter je het proefstukje zo weg. Okee, het kost wat meer tijd en het kost wat meer materiaal maar dan voorkom je dat je je grote baan alles moet aanpassen of wegpleuren.
Bijvoorbeeld ik ben afgestapt van het zagen van de elektrische scheidingen, ik doe dat alleen nog met plastieke isolatie raillasjes. Dat is gemakkelijker en geen gekloot met de rails bij het zagen ;) Goed het kost je wat extra raillassen maar dat heb ik er voor over.
Over het rijden met de computer: Een advies is altijd om een eenvoudig proefbaantje te maken. En dan zo achter komen wat je wel en niet moet doen en hoe het werkt. Dat advies kan ik je alleen maar van harte meegeven.
Nog even ter leering en vermaeck: een foto uit mijn bouwdraadje: Update 18: Verder met rails (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg808974.html#msg808974)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_253.jpg)
De draden die zijn later dan aan de onderzijde aangesloten op de bezetmelders, daar is deze post dan weer over: Update 24: De eerste bedrading (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg832254.html#msg832254)
Succes!
Groeten Ronald.
-
"Als alles licht wil ik de isolatie aanvre onder " huh u bedoelt?
-
Het is aangepast hoor zo is et vast beter ;) en sorry voor sommige spelfouten ik ben niet zo super in mijn schrijfvaardigheid vandaar. En ik had mijn bericht even moeten nalezen.
Groet jaco
-
Hoi Jacob,
Weet je zeker dat je dit draadje wilt verwijderen? We kunnen het op slot zetten. Of je gaat gewoon hier verder...
Schrijf hier het antwoord maar, hoef je niet te melden..
Gr, Bert
-
gewoon lekker doorgaan (y)
-
Inderdaad gewoon doorgaan. (y)
Groeten Ronald.