BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Martijn_ op 14 July 2015, 12:30:38
-
Voor een aanstaand modelbouw project ben ik op zoek naar informatie en samenstellingen van getrokken treinen die op de IJssellijn hebben gereden in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Op http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html (http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html) vond ik bij de informatie over de inzet van mat'46 dat er in 1961 plan E heeft gereden. In het boek 'Met de trein door Nederland 1947 - 1986' zie ik op pagina 242 een trein die te Zutphen door een 1100 van een 3700 wordt overgenomen in 1953. Dit betrof een sneltrein van Zwolle naar Roermond die als ik het goed heb werd gereden met plan D. Zou iemand mij kunnen vertellen tot wanneer deze plan D inzet heeft geduurd en in welke samenstelling dit heeft gereden.
Op http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm (http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm) kwam ik bij de pagina over het seinhuis van Dieren-Doesburg twee foto's tegen van een 1100 met een getrokken trein. Was dit voor speciaal vervoer of een gewone sneltrein uit die jaren.
Mocht iemand nog andere informatie hebben over getrokken treinen op deze lijn dan zou ik daar erg blij mee zijn.
Mvg,
Martijn
-
Was het niet zo dat plan D in de binnenlandse dienst reed totdat plan E kwam?
-
Nee hoor.
Tot ongeveer 1960 werden de plan D rijtuigen hoofdzakelijk gebruikt voor de binnenlandse dienst en gedeeltelijk voor buitenlandse bestemmingen.
Daarna was de situatie omgekeerd, toen werd plan D vooral gebruikt voor de buitenlandse inzet en in wat mindere mate voor binnenlandse diensten.
In de tweede helft van de jaren '70 verminderde het gebruik in het buitenland, omdat de rijtuigen op leeftijd kwamen en niet helemaal meer aan de nieuwe buitenlandse eisen voldeden.
Gerard
-
Dan is de conceclusie van Niels toch min of meer correct? In 1e instantie deed Plan D voornamelijk binnenlandsche diensten richting het noorden.
Gr. Erik.