BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 21 July 2006, 18:36:56
-
Wie kan mij vertellen wat dit is???? ;D
(http://img57.imageshack.us/img57/159/lehighcementncitykb6.jpg)
SK
-
Lijkt mij op een verveloos broertje van een ouwe Whitcomb diesel van het USATC, dus zeg maar een broertje van wat bij ons de serie 600/2000 is geweest, van zo net na WO2. Of heb je deze foto geshopt of zo, SK?
-
Een zusje van de Nederlandse serie 600/2000. :)
Zie ook de volgende link (http://www.jeff-z.com/wks/locoroster/602/602.html).
Groet Jack
-
Een Frietlokske! ;)
-
iets dat er niet meer uitziet, maar waarvan je ook zou kunnen zeggen dat het een coruslok is (geweest).
-
neuh, 't is gewoon een 2000 van styreen die in de primer staat en waar nog wat schuurwerk aan verricht is......
-
Sobat Kras, is je vraag serieus? Als oudgediende bij een befaamd spoorwegtijdschrift zou je dit type loc toch moeten kennen.
-
Ik denk dat mijn gewaardeerde collega de Smiley's bedoeld................
-
Wie kan mij vertellen wat dit is???? ;D
(http://img57.imageshack.us/img57/159/lehighcementncitykb6.jpg)
SK
Misschien een basis om de NS2000 te Herintroduceren in Nederland? ;D ;D ;)
-
Jammer dat het Marshall-museum verhuisd is uit Zwijndrecht; nu heeft het geen spooraansluiting meer... ;D
En volgens mij staat het antwoord in het onderwerp: het is de/een 2020. En dat is interessant, want volgens de diverse literatuur bestond de serie uit de nrs. 2001-2018 (de ex-USATC 7961 en 7984/ex-NS 603 niet meegerekend).
Het is bekend dat er nog meerdere ex-USATC locs bestaan (Zuid-, Midden- en Noord-Amerika) maar ik heb eigenlijk nog geen foto's gezien van dienstvaardige en gerestaureerde exemplaren. Dus misschien dat deze bijna zo'n loc is/wordt???
-
Het ziet er een beetje troosteloos uit.
Ik denk dat dit exemplaar niet in Nederland staat gezien de omgeving van de loc. Ook denk ik dat deze loc in een zeer droog klimaat staat anders was deze al lang verroest geweest, de lak ziet er namelijk niet uit als verweiderd maar als verdwenen door b.v. jaren lang niets aan doen.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Waarschijnlijk is het deze (http://www.northeast.railfan.net/images/tr_lpc2.jpg) lok in betere dagen. Het zal je niet verbazen dat het op een cementplant werkt...
De Whitcomb 65 tonners zijn nog wel bij private bedrijven te zien als plant switcher. Al dan niet omgebouwd met caterpillers als energieopwekkers.
-
In Italie staat er 1 strak in de lak, kan helaas niet bij mijn foto's aangezien ik wat HD's heb losgekoppeld ivm de hitte ....
Het type op de foto heeft niet in Nederland gereden, zie de grote roosters op de huif.
groet,
marco-
-
Het stoot- en trekwerk (welk stoot- en trekwerk?) en de frontseinen zien er ook niet erg Nederlands uit, eerder Noord-Amerikaans.
- Peter
-
Peter, het *is* Noord-Amerikaans. Uit de VS nog wel. ;)
Overigens is dit wel degelijk stoot en trekwerk wat eraan hangt. Aan de AAR type koppeling kun je 30.000t hangen. Ik meen dat de buffer/ketting koppeling "slechts" rond de 5.500t kan hebben. (correct me if I'm wrong) En de Scharfenbergjes houden het bij 1.000t al voor gezien.
Ben ik toch benieuwd waarom Sobat Kras hiermee komt.
-
Ben ik toch benieuwd waarom Sobat Kras hiermee komt.
Dat heeft hij me via een PB laten weten, maar dat telt niet.
Een vraag die op het forum wordt gesteld moet op het forum beantwoord worden.
-
Het type op de foto heeft niet in Nederland gereden, zie de grote roosters op de huif.
Volgens mij is dit toch echt hetzelfde type als de NS 2000-en. Ik heb er is eentje zelf in model geknutseld (nog zonder goed onderstel) maar de roosters kloppen echt wel.
Het zou natuurlijk kunnen dat dit een hint is naar de VSM ofzo om zo'n ding aan de collectie proberen toe te voegen want het zou met hun diesellocs een leuke aanvulling zijn. Het enige wat aan het uiterlijk zou moeten worden aangepast lijtk me een likje verf en NS-buffers en koppeling etc. Voor de rest is het precies een NS 2000
Sander
-
Sorry Mannen,
Gisteren, gelijk met het prive bericht aan Klaas, had ik het antwoord op jullie vraag (verklaring) op dit forum gezet. Maar om een of andere reden is dat niet door gekomen??!!.
Ik wilde weleens weten of dat deze lok cq type nog wel bekent is bij de (jonge)forum leden. Tot mijn grote vreugde was er maar een die dacht dat het een loc van Corus was geweest de rest is redelijk historisch bewust van de achtergrond van dit type.
In NS tijd werden de 600-en, de latere 2000, voornamenlijk ingezet in de goederendienst en reden zo o.a. de Pernisse olietreinen.
De getoonde lok is er een van de Lehigh Cementplant in Mason City Iowa en komt van een goede vriend van mij uit Spijkenisse.
SK
-
de rest is redelijk historisch bewust van de achtergrond van dit type.
Geen wonder, zou ik zeggen. Op de voorganger van dit forum zijn modellen van dit loctype enige malen besproken. En in dat andere befaamde spoorwegtijdschrift is de 2000 ook meerdere malen in woord en beeld getoond.
-
ik wist niet eens dat er een lokserie 2000 was geweest :-[ en oude corusloks kennende...
-
Voor een tekening met maten van de NS2000 zie:
http://www.trainz.nl/gallery/view_photo.php?set_albumName=Fokke&id=ns2000
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Ik kende het model pas een paar maanden. ;D
Maar dat is net genoeg om een redelijk antwoord te geven op de hiervoor gestelde vraag.
Verder denk ik dat jongere die het niet wisten ook niet gereageerd hebben.
Maar nu we het hier toch over hebben wilde ik nog even een vraagje stellen over deze loc om bij me zelf alles iets verder op een rijtje te krijgen.
Men heeft het ook wel eens over een "super Sik" Of in ieder geval een loc die groter is als de sik maar om 1 of andere reden wel veel met de sik word vergeleken. Is dat ook deze loc of is dat weer een ander.
Alvast bedankt
Mark
PS: Ik moet toch maar eens een betere geschiedenis leeraar zoeken ;)
-
Je zult met SuperSik waarschijnlijk de Grote Sik bedoelen, een soort opgeblazen Sik die was bedoeld voor wat zwaarder werk. Dat was niet deze serie, maar de locserie 400 (niet te verwarren met Plan V serie 400). Dingen waren geen overweldigend succes, het bakkie beviel veel beter en dus zijn ze vrij snel weer van het toneel verdwenen. Uit mijn hoofd zeg ik dat er geen exemplaar bewaard is gebleven.
Groet,
Julius
-
Hè jammer; dacht ik even dat dit 'n loc was die naar Nederland zou komen om bij één of andere museale organisatie tot 2000 omgetoverd te worden...
Ook duikt steeds de naam "frietloc" weer op; destijds werd een model van een 2000 in RM zo genoemd omdat 'ie van frietbakjes was gemaakt. Verder heeft 'ie niets met friet te maken, en werd vroeger ook nooit zo genoemd.
-
Julius, klopt wat je zegt. Al de grote Sikken zijn destijds in Mijdrecht "geKoekt". Zoals het met zoveel mooi en oud NS mat. is gegaan............ (snif)
-
Volgens mij is er wel een grote sik (400) bewaard en rijd bij de Vsm dacht ik.
En dus niet gekoekt.
mvrg Sjaak
-
uh... mochten ze willen bij de vsm.
-
Haal je wellicht twee locseries 400 door elkaar? Van de andere serie 400, zeg maar het lokaalspoorbakkie, is er wel eentje rijvaardig bewaard gebleven (loc 451 bij de MBS). Die serie heeft verder echter niets van doen met de Sik.
-
Idd, er zijn geen locs uit de serei 401-415 bewaard gebleven. Waar Krab mogelijk mee in de war komt, is het feit, dat bij de MBS de 451 is terecht gekomen. Dit is echter een totaal andere loc, 3-assig, ipv 2-assig zoals bij de serie 401-415. Nog een opmerking over de locserei 451-460: Deze mogen niet vergeleken worden met de serie 500/600/700 (Hippel) Het zijn namelijk qua uitvoering totaal andere locs.
Ok, als jongere hobby-ist had ik uit het plaatje idd een serei 600/2000 gehaald. Hopen en dromen dat zoiets nog rijdensd in ons landje komt ( Dream on, dream on...)
Groetjes, Gert ( die net zag, dat Julius een bericht met dezelfde strekking had geplaatst, geeft niet, zo blijft het leuk en leer je van elkaar ;) :D)
-
Sorry had een afbeelding gezien maar niet nagekeken of het een echte of model was.........
mvrg Sjaak
Ps ben zelf bezig met een ns 600/2000 in n spoor
-
Er zal niet echt veel animo zijn om een 1:1 Whitcomb loc naar Nederland te halen en als 2000 te presenteren. Die dingen zijn nou niet echt tijdbeeldbepalend geweest. Omdat alles geld op moet brengen, of in elk geval zichzelf moet terugbetalen is een 52er een logischere zet, helaas. Het grote publiek loopt eerder warm voor een grote stomer, ongeacht of het een NS loc is.
Sven (die een 2000 in N heeft 8))
-
ja, stoom is ook veel spectaculerder(zal ik vast fout schrijven). maar geef mij maar een lekkere zware diesel ;D