BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 10 July 2015, 19:07:12
-
Een stoomloc van de SHM heeft vanmiddag een bij Westwoud gestrand ICM stel afgesleept :)
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27447055.ece/Nostalgie-bij-een-ongeluk-gestrande-intercity-weggesleept-door-stoomloc?lref=SR_1 (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27447055.ece/Nostalgie-bij-een-ongeluk-gestrande-intercity-weggesleept-door-stoomloc?lref=SR_1)
-
De ouwetjes blijven gewoon onmisbaar... ;D ;D ;D
-
Met kapitein Kniesoor aan de schep? Moet een mooi klusje zijn geweest (y)
-
Zie je wel, die nieuwerwetse troep is niet altijd beter...
-
Geweldig dat dit zo flexibel is opgelost in de huidige maatschappij vol te veel regels en met vaak te beperkende veiligheidstechnieken.
Michel
-
Met kapitein Kniesoor aan de schep? Moet een mooi klusje zijn geweest (y)
Nope medeforumlid RutgerSHM stond aan de schep en "code of honor" dicteert dat die dan ook dit soort klussen doet.
Kniesoor heeft nog wel kramp in z'n kaken van het grijnzen. Feestboek rizzelt inmiddels van de foto's en filmpjes, maar daarvan kan ik nu even geen links van sturen vanaf m'n iPad.
FYI: "all in a days work". Alle Oostenrijkers en een volle waterwagen wegen meer en worden met een hogere snelheid vervoert. Dit mocht maar met 10 km/u versleept worden als ik het goed gehoord heb
-
Een heel bijzonder einde aan een 'normale' dienst, once in a lifetime! We waren er bij, we hebben het gezien, we hebben het gedaan! Thunderbird 26 is back at base!
En mijn grijns was moeilijk in te houden... ;D
Groeten,
Rutger
-
FOB! (elke thunderbirds-fan weet dan wat ik bedoel, al heb ik nooit begrepen waar het voor stond)
Ik vind het wel een koddig gezicht op die foto.
Doet me ook aan een bepaald topic denken:
"Zet nooit lokaal-lijnstoomlokjes voor je electrische treinstel uit de jaren 80, dat doen ze in het echt ook niet...'
-
Dat komt omdat het ook FAB is en niet FOB ;)
FAB staat voor Fully Acknowledged Broadcast :)
-
FOB zie ik als incoterm Free On Board, het is F.A.B. ;)
Ja het blijft raar, maar waar!
Groeten,
Rutger
-
En mijn grijns was moeilijk in te houden... ;D
Een hilarisch gezicht, maar de IC is toch ook al bijna een museumstuk :P :-X.
-
Rutger, voorlopig de enige SHM hoofdlijnstoker van de 21e eeuw :)
(y) (y) (y)
Het is je gegund jochie :D
Kniesoor
-
Misschien is die vrachtwagenchauffeur wel om te kopen Paul, krijg jij ook je kans ;)
-
Ook over de grens is het nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ookdatnog/1.2388490
-
Dit mocht maar met 10 km/u versleept worden als ik het goed gehoord heb
Het kan aan mijn waarnemingsvermogen liggen op dit tijdstip van de dag, als ik het filmpje op normale snelheid bekijk lijkt het toch echt wel harder te gaan.
Is de sleepsnelheid van een ongeremd stel geen 30 km/h? (wat ie dan volgens mij ook weer niet reed)
-
Ook over de grens is het nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ookdatnog/1.2388490
Ik zie op die video dat er 2 lui op de planken staan van de sik. Was dat niet verboden of mag dat maar bijv niet harder dan 10 km/u?
-
Ook over de grens is het nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ookdatnog/1.2388490
Kennelijk weet de schrijver van het Belgische verhaal niet precies wat "depanneren" betekent. De stoomloc heeft het treinstel weggesleept (waarvoor overigens hulde aan alle betrokkenen) en niet gerepareerd (Van Dale: depanneren = (een auto met pech) repareren). Let wel, deze opmerking is niet bedoeld om een discussie te openen over taalgebruik in andere media.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Volgens het Vlaams woordenboek betekent het ook: Uit de nood helpen.
En 'depannage' betekent onder andere: takel- en sleepdienst.
-
Groeten,
Rutger, voorlopig de enige SHM hoofdlijnstoker van de 21e eeuw :)
De SHM is een paar jaar terug toch ook nog op eigen kracht naar Purmerend geweest om wat infra spul (overgenomen bielzen o.i.d.) op te halen?
-
Geweldig bericht en fantastische foto's!
Maar is bij de Vlaming de juiste term niet "Ontpanning"? Ik vind 'depannage' nogal Frans "francophone"klinken...
Frans ;) 8)
-
Waarom was dit eigenlijk handiger dan die Sik het in z'n eentje op te laten lossen? Dit is toch één van de klusjes waar hij ooit voor gebouwd is.
-
Volgens een reactie van de SHM op haar Facebook pagina om op zeker te spelen, aangezien schijnbaar het juiste treingewicht niet bekend was.
Uiteindelijk bleek dat minder te zijn dan een stam "Oostenrijkers" met volle waterwagen en kon de LTM26 het makkelijk zelf af :D
-
Ik vermoed dat er 2 machine's nodig waren omdat ten eerste de Sik geen compressor/luchtremmen heeft en dus geheel op
eigen kracht het treinstel zou moeten remmen, d.w.z. op het voetrempedaal, lijkt mij niet een hele leuke aangelegenheid.
Dan is het logisch om de stoomtram er bij ze plaatsen, deze heeft neem ik aan wel een luchtpomp om zodoende de gehele
trein wel van treinleidingdruk te kunnen voorzien, en dus ook te remmen middels de treinremkraan,
de Sik is in deze alleen maar extra vermogen en een doorgeefluik voor de treinleiding.
Gr,
Robbert Jan.
-
"Zet nooit lokaal-lijnstoomlokjes voor je electrische treinstel uit de jaren 80, dat doen ze in het echt ook niet...'
En waarom niet?
Ik laat mijn 3737 ook wel een ICRm trekken. ;D ;D
Jos.
-
Volgens het Vlaams woordenboek betekent het ook: Uit de nood helpen.
En 'depannage' betekent onder andere: takel- en sleepdienst.
Nen Depaneur dus. ;D
Jos.
-
Een wijs man zei ooit: " assumption is the mother of all xxxx-up's". Z'n domme broertje zei ooit: If you assume, you'll make an ass out of you and me"
Zal het verhaal over hoe en wat zsm opschrijven :D
Dwz het deel wat voor publicatie geschikt is :-X
-
Een wijs man zei ooit: " assumption is the mother of all xxxx-up's". Z'n domme broertje zei ooit: If you assume, you'll make an ass out of you and me"
Zal het verhaal over hoe en wat zsm opschrijven :D
Dwz het deel wat voor publicatie geschikt is :-X
Precies, ik zie hier veel speculaas! Daarnaast beschikt onze 271 over een werkende luchtreminstallatie ;)
Groeten,
Rutger
-
Het kan aan mijn waarnemingsvermogen liggen op dit tijdstip van de dag, als ik het filmpje op normale snelheid bekijk lijkt het toch echt wel harder te gaan.
Is de sleepsnelheid van een ongeremd stel geen 30 km/h? (wat ie dan volgens mij ook weer niet reed)
Bovenstaande van mij was geen speculaas voor het geval dat gedacht werd, in elk geval een vraag. Hoe zat het daar nu mee?
-
Rond het middaguur van 10 juli 2015 werd de SHM gebeld met het verzoek of wij tractie konden leveren voor het wegslepen van een gestrand treinstel. Na verteld te hebben wat wij konden leveren (met name m.b.t hoofdlijnkeur e.d.) is de opdrachtgever daarmee akkoord gegaan en is de SHM verzocht een en ander klaar te maken voor gebruik.
Daar er, op dat moment, niet bekend was wat we precies moesten wegslepen (qua lengte / gewicht) heeft de SHM besloten twee locs klaar te zetten (35 & 271 en beide voorzien van luchtreminstallatie). Het opstoken van een extra stoomloc is nooit aan de orde geweest domweg omdat het opstoken van een stoomloc volgens onze interne regels te lang duurt voor een klus als dit en er geen enkele reden was om het afwijken van die regels te rechtvaardigen. Een rol bij het kiezen van twee loc's zal ook deels zijn grond hebben gehad in het SHM principe "better safe then sorry". Iedereen was zich bewust van het feit dat dit een buitengewone situatie was en waar een Railion - DB Schenker / Volker / RFF / e.d. nog weg kon komen met een defect gaande loc zou iets dergelijks een hoop "egg on face" opleveren bij het leveren van tractie door de SHM.
Toen de tijd van inzet begon op te schuiven tot na de binnenkomst van tram 1/2 was het gebruik van stoom voor de sleepdienst "a chance to good to miss" en is dus de 35 omgewisseld met de LTM 26. De combinatie 26-271 is om 16:00u "achter het grendel" richting hoofdbaan verdwenen. Uiteindelijk was e.a. rond 20:00 de ICm getrokkken door 26 & 271 terug in Hoorn op spoor 3 en na omlopen via spoor 1 relatief kort daarna weer terug "achter het grendel" en was het weer tijd voor "locje in z'n hokje"
De exacte zaken rond het slepen van het ICm stel weet ik niet maar ik heb het volgende begrepen:
- je hebt twee soorten hulpkoppeling: zwaar en daarmee geschikt om stellen (geremd) met rond de 80 km/u te slepen. Deze koppelingen worden met name ingezet voor langere, van te voren gepland transporten. En lichtere koppelingen (makkelijker om mee te werken) over noodtransporten over kortere afstanden. Bij het afslepen in dit geval schijnt de lichtere variant gebruikt te zijn. Beide type koppeling zijn voorzien van een treinleiding aansluiting en een hoofdreservoiraansluiting
- Het SHM tractiematerieel beschikt enkel over een treinleiding aansluiting, daar een hoofdreservoir bij de SHM geen enkel nut dient
Er is bij het koppelen geprobeerd om het ICm stel geremd te krijgen met enkel de remleiding aangesloten maar dit is uiteindelijk niet gelukt. Het vermoeden bestaat dat er ergens een verbinding tussen remleiding en hoofdreservoirleiding bestond die op korte termijn niet gesloten kon worden. Hierdoor konden de remmen van het ICm stel niet in bedrijf gesteld worden. Gegeven de korte afstand waar over een en ander vervoerd moest worden is er voor gekozen om dit met lage snelheid en met het stel ongeremd te doen. Op enige moment heb ik doorgekregen "dat het stel met loopsnelheid richting Hoorn" kwam, maar later heb ik ook andere invullingen gehoord. Hoe hoog die "lage snelheid" dus precies is: geen idee maar ik kreeg niet de indruk dat de mannen van de afsleepploeg broekies waren die onverantwoorde risico's namen, eerder het tegengestelde: door de wol geverfde veteranen die ieder truc in het boek al wel een keer gezien hadden.
ACHTERAF gezien had e.a. makkelijk enkel met de LTM 26 gekund, echter ...... dat is dus achteraf gezien. Een lege vierbaks ICm weegt aanzienlijk minder dan een volle stam Oostenrijker met volle waterwagen en dat trekt de LTM 26 ook fluitend.
Een van de grondregels voor excursies van de SHM is "prepare for the worst and hope for the best" en daar hebben we een maagdelijk schoon trackrecord mee opgebouwd en dat willen we zo houden, dus ook bij dit soort onverwachte mogelijkheden eerst even denken "wat kan er fout gaan en hoe kunnen we dat voorkomen". Indien er maar iets was fout gegaan met deze actie had het een publicitaire nachtmerrie kunnen worden i.p.v. de publicitaire zegentocht die het is geworden. Niet alleen voor de SHM maar ook voor de andere betrokken partijen.
Kniesoor heeft een hele leuke middag gehad en genoten van het gebeuren en gunt RutgerSHM van harte de titel "de enige SHM hoofdlijnstoker in dit millennium"
-
Voor degene met Feestboek: gelukkig hebben we de foto's nog. (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.961225847273621.1073741843.100001586440737&type=1&l=a2b5bc890e)
FYI: de meeste fotos zijn gemaakt door de NS pilot Fred Tabak
-
Er is bij het koppelen geprobeerd om het ICm stel geremd te krijgen met enkel de remleiding aangesloten maar dit is uiteindelijk niet gelukt. Het vermoeden bestaat dat er ergens een verbinding tussen remleiding en hoofdreservoirleiding bestond die op korte termijn niet gesloten kon worden. Hierdoor konden de remmen van het ICm stel niet in bedrijf gesteld worden.
Ik heb zelf in mijn periode als machinist bij ACTS een keer 9 bakken ICMm af moeten slepen vanaf de Gaasperdammerweg aansluiting met een G2000 en ook daar was het probleem dat de de treinleiding en hoofdreservoir niet gevuld kreeg.
Probleem zat ehm onder andere in de de luchtvering die deze treinstellen hebben. Deze worden door het hoofdreservoir gevuld en als je ze niet in 1x weet te vullen blijven ze leeg en krijg je ze ook niet vol.
Bij de G2000 was het probleem dat om je treinleiding gevuld te krijgen deze in 1x van 0,0 naar 5,1 bar moet brengen middels een soort vulstoot en die moet boven de 4 bar blijven staan gebeurt dat niet dan gooit die ehm weer leeg. (maar dat is een G2000 iets) Waarschijnlijk heeft het luchtbalg-probleem ook hier parten gespeeld.
Ik ben uiteindelijk met samenwerking van de ongevallenploeg van prorail me 3 bakken geremd en 6 bakken ongeremd vertrokken met max 40km/u naar Amersfoort om daar de stellen te stallen voor verdere afvoer naar de werkplaats.
-
Mooie plaatjes Paul (y)
-
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27447055.ece/Nostalgie-bij-een-ongeluk-gestrande-intercity-weggesleept-door-stoomloc?lref=SR_1 (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27447055.ece/Nostalgie-bij-een-ongeluk-gestrande-intercity-weggesleept-door-stoomloc?lref=SR_1)
Ja ja ... die mensen van Prorail toch, weer een heerlijke quote van Mevrouw Grootscholten op 0:37
Noueh, normaal gesproken hebben wij diesellocomotiefs eh staan om eh gestrande treinen weg te halen ...
Je zou ze er haast een trofee voor geven zeg ;D
-
Plaatje klikbaar voor filmpje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_07_10_PB_108.jpg) (https://youtu.be/6CUZS6sFkGk)
Van links naar rechts:
- Remco van Doren
- Wouter Adriaanse (beide voor bediening grendel naar de boze buitenwereld, iets wat bij de SHM niet zo vaak gebeurd. Op zich kon ieder van beiden het alleen, maar "if you can't take a joke, you shouldn't have joined")
- Erik Louw, machinist tram 1/2
- Rein Korthof, depotmachinst van dienst
- Frank v/d Broeke, machinist en manager techniek SHM
- Fred Tabak, NS pilot, die op dit moment nog steeds niet kon geloven dat hij niet door collega's zwaar in de zeik werd genomen en constant om zich heen keer wanneer diezelfde collega's rollend van het lachen om de hoek zouden komen
- Rutger de Water ("RutgerSHM" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=6181)), stoker tram 1/2 en sinds deze dag de enige SHM hoofdlijnstoker in dit millennium
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_07_10_PB_110.jpg) (https://youtu.be/e8514gcO6yQ)
Het overtuigende bewijs dat het ging gebeuren / is gebeurd. SHM tractie op het hoofdspoor, vertrekkend van spoor 3 te Hoorn (y). Op zich NIETS vreemds aan. In de begin jaren van de SHM was het "business as usual" dat de SHM trams vertrokken van spoor 3. Later is de SHM vertrokken van de halte aan de Koepoortsweg en pas daarna is het huidige "Hoorn Tramstation" (https://www.facebook.com/tramstationhoorn) in gebruik gekomen aan de sporen 8-9
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_07_10_FT_144.jpg) (https://youtu.be/4uM5QnnlEsE)
Geen plaatje uit het filmpje, maar als "en profile" foto te mooi om niet te laten zien ;D.
Voor het plaatje had het mooier geweest wanneer de Sik voorop had lopen mekkeren, maar voor "het verhaal" moest de stoomloc domweg voorop en aldus geschiedde 8)
Tot zo ver het verslag van een nog nagrijnzende Kniesoor
-
Het blijft een mooi verhaal zo. Hoe is het met de koppeling opgelost?
Groet, Sicco Jan
-
Aan de gezichten op de facebook foto's te zien had iedereen een top dag.
-
De lichte sleepkoppeling. Die past in ieder geval op alle NS-trekhaken, dus ook op die van de Sik. Op de Class 58 past 'ie overigens niet, aldus onze ervaring, en op een MaK 400C past 'ie ook niet omdat de omlooprand in de weg zit. De LMT 26 ken ik helaas niet ;)
-
Nog een filmpje :)
https://youtu.be/ePB1C1MKkMU
-
Dat was het iets optrekken van het stel omdat het achter niet ver genoeg vrij stond om de LTM 26 & NS 271 te kunnen accepteren op (bezet) spoor drie. Op spoor 4 stond ook een Koploper en daarmee waren de beide wegen naar grendel 39 geblokkeerd. Verder is het volgens mij beveiligingstechnisch enkel maar mogelijk om vanaf spoor 3 naar de Medemblikker / Hoorn - emplacement te gaan.
De SHM loctrein is via het spoor naar Obdam (inrijsein 4) en spoor 1 naar het inrijsein (46-48, ik weet niet welke) Hoorn (Enkhuizenkant gegaan) om daarna naar bezet spoor drie achter sein 38 wit licht te krijgen naar grendel 39. (www.sporenplan.nl) Oorspronkelijk stond de achterkant van de Koploper net vrij van sein 38 en daarmee kon de loctrein dus niet tussen sein 38 en de kop van de trein
-
Als ik dat verslag en de tijdsduur lees, dringt zich de herinnering aan de militaire dienst op, af en toe korte heftige actie en vooral heel veel wachten.....
Dirk