BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: oudebiels op 08 July 2015, 15:49:46

Titel: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 08 July 2015, 15:49:46
Hallo treinologen,

HO loc, V100, 2-rail gelijkspanning, Fleischmann origineel. Analoog.

Bij een van mijn -toegegeven "oude barrels" in de ogen van sommigen- heb ik het volgende probleem:
ondanks schoonmaken (wasbenzine) en opniew de draaipunten olien, en met intacte koolborstels, wil de loc niet wegrijden als ik de trafoknop opendraai. De koplampen branden dan ook niet. Als ik help door te duwen rijdt ie wel en blijft ook rijden, kan dan ook sneller of langzamer geregeld worden.
Ik las dat het kon liggen aan vervuiling (niet hier, na de schoonmaak) van de loc. of aan vuile rails..
Zijn er nog meer mogelijke oorzaken?
Het gaat om een loc met de ronde motor dwars in het onderstel, die via tandwielen de assen aandrijft.

Dank voor aanvullende oorzaken en eventuele therapie.

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Hans Gvz op 08 July 2015, 16:13:58
Wielen en stroomafnemertjes ook gereinigd? Blijft over vuile spoorstaafjes.

Gr Hans
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Jeronimos op 08 July 2015, 16:33:57
Draait de motor ook wanneer de lok niet op de rails staat, dus als je voedingsdraadjes op de wielen houdt? Bij nee, misschien eens kijken naar de motor. Deze schoonmaken. koolborstels vervangen.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 08 July 2015, 16:45:11

Jawel, dan draait ie wel, op 5 volt (ik heb ook nog een oud trafootje liggen) b.v., zonder aanduwen.
De koolborstels zien er goed uit: nog duidelijk 'kool', de collector en de assen e.d. zijn ook in de wasbenzine geweest. De stroomafnemers aan de binnenzijde van de wielen ook.
Ik ga de rails maar eens poetsen (afnemen met wasbenzine is oke??). Het zijn de messingrails 6000 van F., hebben heel lang in doosjes in de kast gelegen.

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Ronald Halma op 08 July 2015, 16:52:34
Messingrail die lang in de kast heeft gelegen??? Maak die eerst maar eens goed schoon, als die aangeslagen zijn loopt er idd niet veel.

Ook zou het fijn zijn als je ook noemt welke loc (merk e.d.) je hebt en wat voor een trafo je gebruikt.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Jeronimos op 08 July 2015, 16:54:17
Dat staat er wel bij, Ronald.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 08 July 2015, 16:57:59
Ik heb hier eventueel nog wel een leesbrilletje liggen, lenen??  LOL!  ;D

Wanneer messing oxideert door zweet wacht ik nog even met poetsen tot na het onweder.  8)
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Ronald Halma op 08 July 2015, 17:00:19
Ik zie het..... leesbril dient aangepast te worden  ;D ;)

Maar alle gekheid; poets je rail maar eens goed en je zult zien dat het een wereld van verschil maakt.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: ivanzon op 08 July 2015, 17:06:44
Stopt ie in (of na) bochten of ook rechtdoor?
Zijn de draaistellen eronderuit geweest?
Heb je nog volledige uitslag op het niet gemotoriseerde draaistel in beide richtingen?

Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 08 July 2015, 20:10:34
Het ging niet om stoppen, maar om wegrijden (zowel in bochten als op rechte stukken).
De bochten zijn niet zodanig (standaard bochtjes) dat ze voor de twee-assige draaistellen van de V100 een probleem kunnen zijn.

Net nog eens geprobeerd op een stuk rechte meter-rail (een week of 3 geleden nieuw uit treinenshop): zelfde probleem.
Toen de trafo F. 712 maar weer eens opengetrokken, de windingsklos op de plaats waar de draaiknopveren erover glijden een ietsepietsie opgeschuurd met fijn waterproof, daarna een vleugje teflon spray erop, kap er weer op en nog eens geprobeerd (op die meter-rail).
Het wegrijden gaat nu al een stuk beter. (de trafoknop draait ook beter trouwens, met minder knarsgeluid).

Trouwens: vroeger had je van die losse klemmetjes om voedingsdraden aan de spoorstaaf te koppelen.
Worden die echt niet meer gemaakt (werd mij ingefluisterd) en is dan de enige oplossing: draadjes zijdelings aan de railstaaf te solderen?

Bedankt.

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Ronaldk op 08 July 2015, 20:36:56
Dat die oude klemmen niet meer gemaakt worden kan wel kloppen. De messing wordt ook niet meer gemaakt. Solderen is dan een goede oplossing. Al dan niet aan de zijkant. Schoonmaken van Nog rails moet je eigenlijk altijd doen. Ook komen ze net uit de verpakking cq  winkel.

Groet Ronald
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: ivanzon op 08 July 2015, 21:17:12
Clipjes zou je nog in Houten kunnen vinden... Maar je kan ook zonder problemen er een stuk Profi tussen zetten met de nieuwe clips. Solderen kan natuurlijk ook
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Calimero op 09 July 2015, 04:35:18
.... een vleugje teflon spray erop ....

Waarom een isolator er op spuiten ? Ik heb eens een teflon toevoeging in mijn versnellingsbak gedaan en sindsdien
doet mijn achteruitrijverlichting het niet meer omdat er teflon in de schakelaar terecht kwam.
M.a.w. als de teflon spray indroogt krijg je een laag teflon precies daar waar je het niet wilt hebben.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Thai-Bundesbahn op 09 July 2015, 08:18:32
Misschien het wondermiddel ATF eens in de strijd gooien. Zie discussie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 09 July 2015, 08:43:21
Waarom een isolator er op spuiten ?...
M.a.w. als de teflon spray indroogt krijg je een laag teflon precies daar waar je het niet wilt hebben.
En, moet die spray na een nachtje bij deze temperaturen op een uite trafo al droog zijn?
Net nog even geprobeerd met de multimeter aan de aansluitklemmen van de trafo: nog gewoon een regelbare spanning van het minimum tot het maximum.
Daarna nog met een op de rug liggende loc en draadjes tegen de stroomafnemende wielen: hij loopt nu gewoon aan, in deze ontlaste toestand bij een stand van de knop die -bij een check met de multimeter- overeenkomt met 3 volt.

Het lijkt me tot op dit moment een beetje loos alarm Cali  :P
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Calimero op 09 July 2015, 09:19:35
Wie niet horen wil moet (t.z.t.) maar voelen. Lees je (via google ?) eens in in teflon.
Je kan het er nu denk ik nog af poetsen, met een half jaar of zo zul je weer moeten schuren.

In vaste vorm wordt teflon zelfs als diëlectricum in condensatoren gebruikt.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 09 July 2015, 09:39:43
En wanneer zou het zuchtdunne laagje dan volgens jou droog en niet meer verwijderbaar moeten zijn??
(let wel: bij een trafo die nu niet in gebruik is).

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 09 July 2015, 12:48:55
Misschien het wondermiddel ATF eens in de strijd gooien.
Dank voor de link. Ik zal e.e.a. eens doorlezen.

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: prutser op 10 July 2015, 07:43:21
Citaat: "Elektrische eigenschappen

Teflon heeft van alle organische kunststoffen over (zo’n) groot temperatuursbereik de beste diëlektrische eigenschappen."

Niet echt geschikt als contactspray, maar niet verboden als zodanig te gebruiken.

Stephan.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Dirk J op 10 July 2015, 08:25:29
En voor wie niet bekend is met de kreet "diëlektrisch", je kunt in dit geval "de beste diëlektrische eigenschappen" vertalen als "de beste isolator". Stephan heeft helemaal gelijk met zijn understatement van de week: "niet echt geschikt als contactspray".

Je mag er je trafo mee vol gieten.  Geen wet die het verbiedt.
Je mag net zo goed als de motorolie op is, suikerbietenstroop gebruiken in je auto. Of geprakte bananen. Geen wet die het verbiedt. Zolang het je eigen auto is, ga je je gang maar.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Silvolde op 10 July 2015, 11:02:58
Even terug naar het onderwerp.

Messing heeft de onaangename eigenschap dat er na enige tijd op het oppervlak een oxidelaagje ontstaat (vertaald citaat van Ferro suisse, 1980) wat zowel slechte soldeer eigenschappen als een slechte geleidbaarheid oplevert. Frequent poetsen is hiervoor de enige remedie. Het met lichte druk reinigen met fijnkorrelig schuurpapier/linnen zal de geleidbaarheid verbeteren; poetsen met meer druk zal groeven in de oppervlakte veroorzaken.

Silvolde
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: henk op 10 July 2015, 11:04:19
Welgemeend advies: koop een betrouwbare trafo.
Als ik het goed lees gaat het nu over een brakke trafo die via oude messing rail een model met stroomafname over vier wielen moet voeden. Althans, mijn stokoude V100/BR212 van Fleischmann heeft stroomafname over één draaistel en een motordraaistel tjokvol asb.
Dan kan er van alles mis zijn, maar het is toch wel heel prettig als je op je voeding kan vertrouwen. Als het foutzoeken telkens daar moet beginnen, gaat de lol er snel af. Een goede tweedehands regeltrafo koop je voor een paar tientjes.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 10 July 2015, 12:04:31
forum steeds meer op dat van onze Oosterburen te lijken....
Welk is dat? Kan ik eens kijken of ik daar ook post.  8)

Over het topic: na hernieuwd schoonmaken van de wielen van de loc (grmpf) en het schoonmaken van het meterwaar-railstuk (met wasbenzine) trekt de loc nu herhaald goed op (rijdt goed weg) en kan heel langzaam rijden.
Er kwam inderdaad bij het schoonmaken van het brandnieuwe railstuk nogal wat zwart af.
Niks brakke trafo en niks isolatie door teflonspray dus.

oudebiels
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Bert van Gelder op 13 July 2015, 11:47:55
Draadje is weer geopend.

Alles lijkt me wel gezegd over de Teflon Spray en brakke trafo's, wijzende vingertjes, 'wie niet horen wil moet t.z.t. maar voelen', e.d.
Vriendelijk doch dringend verzoek alleen constructieve bijdragen te doen, en daar ook als zodanig op te reageren.

Mocht het toch weer uit de hand lopen, dan zal ik helaas de zamboni of de slotenmaker er weer op los moeten laten.. ;)

Gr, Bert
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: ivanzon op 13 July 2015, 12:34:52
Meet eens door of je vrijloop draaistel niet per ongeluk verkeerd om zit. Dat wil ook wel eens voor dit soort verschijnselen verantwoordelijk zijn. (dan wil de boel alleen rijden als de flenzen van het motor draaistel de rails niet raken)
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: wimk op 13 July 2015, 13:00:22
Maken de stroomafnemers die tegen de wielen zitten wel goed contact? Als ie eenmaal rijdt, dan draait een wiel soms net over een vervuild stukje heen, waardoor je trein wel verder rijdt, maar na stoppen zou zo'n vervuild stukje net het wegrijden kunnen verhinderen. Zelf had ik soortgelijk probleem. Beetje bijbuigen en eventueel nog een keer schoonmaken?
Groet,
WimK
Titel: Re: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Wim Ros op 13 July 2015, 15:42:56
De oorzaak van het probleem is toch kristal helder!!!. Het probleem is de loc, en het gebrek aan goed contact met of de rails of met de stroomafnemers tegen of op de wielen, ergens anders hoef je het probleem niet te zoeken. gewoon schoonmaken en zorgen dan de stroomafnemers contact maken.
De rest is niet van toepassing.

Groetjes
Titel: Re: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: Calimero op 13 July 2015, 16:38:29
Mijn toonzetting was niet geweldig hier maar daar is het meeste nu gelukkig van geruimd. Mijn insteek was een welgemeende
waarschuwing mee geven en heb er daarna zelf voor gezorgd dat het teflon verhaal ontspoorde, waarvoor mijn excuses.

Als smeermiddel op draaiende delen (denk aan glijlagers e.d.) is teflon een prima keus natuurlijk. Dit komt mede omdat
teflon zich behoorlijk sterk aan metalen hecht. Om die reden is het ook prima bruikbaar als anti corrosie middel.
Om contacten te reinigen is echter (de veel goedkopere) WD40 de betere keus als je het beslist in huis-tuin-en-keuken
spuitbussen wilt zoeken.

Ook krijg ik de indruk dat de trafo in de basis niet het probleem is als ik dit draadje nu terug lees. Ik zou het geloof ik eerst
in smerige of gecorrodeerde rails zoeken en vergeet daarbij de rail lasjes niet.

*edit*
Misschien nog een tip voor het smeren van kleine lagertjes vanuit een spuitbus ? Ik spuit dan altijd een beetje in
een dopje en gebruik dan een speld of naald om het per druppeltje aan te kunnen brengen.
Titel: Re: niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 13 July 2015, 20:55:01
Meet eens door of je vrijloop draaistel niet per ongeluk verkeerd om zit.
Speelt het fenomeen dat je beschrijft ook een rol bij alleen rechtuit rijden? (mijn testspoor is enkel een recht stuk).

Op zich ben ik open voor wat je als mogelijke oorzaak noemt.
Hoe weet ik hoe het vrijloop-draaistel om moet zitten? Aan de onderkant van dat draaistel zit de 'verende paddestoel' die bedoeld is om een contactrail te bedienen.
Die zit uit het midden (in lengterichting en ook in dwarsrichting) van het draaistel.
Moet die 'paddestoel' bij een gemonteerde loc zo dicht mogelijk naar de bufferbalk bij dat draaistel zitten, of zover mogelijk ervanaf?
Nu zit ie er zo ver mogelijk van af.

Ik heb op plaatjes die de Fleischmann site levert voor deze loc gekeken (meerdere pdf's), maar de draaistellen worden nergens van onderaf afgebeeld.

Iemand hier met zo'n F. V100, die even wil kijken?

oudebiels
Titel: Re: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: ivanzon op 13 July 2015, 22:40:16
Meest simpele test is aan de achterkant van de wielen te meten of ze geen gekruisde verbinding maken.

Afhankelijk van hoe recht de rails is en hoe netjes de wielen op de as zitten kan je wel een redelijk eindje rijden voordat de kortsluit detectie af gaat.

Voor de plek van de paddestoel: Die zit bij de oude aan de kant van de tank. Maar meet voor de zekerheid de boel door, want het zou nog kunnen dat je contact veertjes verkeerd zitten.

Mocht dat goed zitten zin er nog de volgende opties:
Uitgedroogde kabels, die breken dan vaak vlak achter het soldeer punt.meestal de kabel tussen de draaistellen.
Ontstoor spoel draadje gebroken. Dat ding is heel dun en breekbaar, maar vrij makkelijk te solderen.
Titel: Re: Niet wegrijden, wel blijven rijden na duwen
Bericht door: oudebiels op 14 July 2015, 08:40:58
Mijn draaistel zit dus goed.
Het overige van dit antwoord kan ik -tot nu toe- niet in verband brengen met de stand van zaken hier zoals ik die het laatst beschreef.

Maar dank hoor!   (y)

oudebiels