BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 05 July 2015, 17:08:16
-
Als verzameldraadje door een paar discussies start ik hier een draadje voor een paar samenstellingen Amsterdam - Parijs uit de jaren 70.
Als eerste trappen we af met een plaatje uit Feijenoordsemeesters.nl met de D-trein 285 in 1975 rijdend door Rotterdam:
(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Rotterdam109.jpg)
(Als ik alleen een link mag plaatsen, doe ik dat)
Probleem hierbij is het ontbreken van een juiste Restauratie (die van de CIWL in NL rijden zijn er niet) en de pakwagen. Die is wel door LS aangekondigd, maar ontbreekt. Als vervanging heb ik een (uiterst zeldzame ) Roco genoemd, ik heb zelf een Jouef van hetzelfde type.
Hier de samenstelling:
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d285-1975.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d285-1975.jpg)
dirkjan
-
En een al eerder geplaatste D284 uit 1979 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42977.0.html):
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg?width=800&height=800/) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/d284-1979.jpg?width=800&height=800/)
-
ok, die van de D283 uit 1980 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64730.0.html) reken we ook nog goed.
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/d283-1980.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/d283-1980.jpg)
-
Goh, in 1975 nog een B10 van de DEV AO U50-generatie in een internationale trein - weer wat geleerd! (y) Het moet wel een van de aller-allerlaatste zijn...
-
Was ook verbaasd, maar alles op de foto wijst op een U50
-
In de tekst van je tweede post is sprake van D289, maar in het plaatje staat D284 (daar is waarschijnlijk iets niet goed gegaan). Daarin vond ik mijn verbazing: een Plan D WRD. Dat moet dus de trein zijn waarin na 1978 de laatste Plan D RD reed, want alle andere waren verbouwd tot stuurstand Benelux (en eentje op reserve). Toevallig heb ik zo'n rijtuig over, dus misschien een leuke om deze trein erbij te sparen. Dank!
-
De D284 lijkt me ook een stuk logischer qua samenstelling aangezien de D289 de nachttrein was en dus Couchettes mee had. Een samenstelling heb ik er helaas niet van behalve van het laatste jaar dat deze reed. Wel een erg leuk draadje overigens!
-
Yep, het is de 284, tekst is een typo. Van de 289 heb ik al eerder een samenstelling uit 1985 geplaatst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42982). Maar ja, is geen 70-er jaren :)
-
Reed het couchetterijtuig in de D286 niet door naar Ventimillia?
-
ik weet niet of dat in 1975 het geval was.
-
Ik ook niet, maar ik zou gokken van wel.
Zo'n DEV U50 B10 was begin jaren '70 kennelijk toch niet zo vreemd, zie bijv. de foto's van Gerard van Vliet: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/7025009233/in/album-72157632338169206/
-
En wat de D betreft, je kan best een NS D IV of zelfs zo'n lange D VI (Artitec! (y)) mee laten lopen als vervanging van een defecte SNCF D. Heb ze allebei ergens (maar waar ook weer??) op een foto gezien Noord Frankrijk, jaren '70.
-
Nou zoeken dan maar, ik heb wel n foto in een SJ ofzo gezien. Deze, met een WR is ook leuk: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/8087742857/in/album-72157632338169206/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/8087742857/in/album-72157632338169206/)
dirkjan
-
Een vraagje.
Reed het het geel/blauwe buffetrijtuig wat enkele jaren later in deze trein zat ook maar tot Brussel.
Of ging hij mee tot Parijs.
Mvg Rob
-
De Plan D WRD te Roosendaal, datum weet ik even niet, maar is eind 1979 of begin 1980.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roosendaal___Plan_D_WRD_1.jpg)
-
Gaaf draadje!
Reed de dagtrein 284 in het voorjaar van '74 ook al en is daar ook een samenstelling van bekend?
Jeroen
-
Eindelijk de tijd om dat plaatje van de stalen D6 in de trein naar Parijs terug te vinden. "Les locomotives polycourantes de l'artere Paris-Bruxelles, deel 1", Les Editions du Cabri. Volgens het fotobijschrift (voor wat dát waard is... :-X ) de D285, in 1974, tijdens een omleiding over de "ligne de Verberie". (Moderatoren: ik hoop niet dat deze foto ook onder het repro-recht valt, ik heb hem zo knullig mogelijk gemaakt - zo ja, dan moet-ie maar weg :-\ )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160331-_DSC3525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160331-_DSC3525.jpg)
[...] la CC40104 [avec] le rapide 285 Paris-Amsterdam en 1974. Guy Rannou.
Slechts een jaar eerder dan de Feijenoordse Meester-foto in Rotterdam waar Falkenberg dit draadje mee begint. Gek dat we hier de D achter de loc zien. En meteen achter de D een UIC-Y A9, en daarna nog een UIC-Y... niet te rijmen met eerder genoemde samenstelling, ook al zou de trein kop maken in Antwerpen. Is dit misschien het stuk dat na Aulnoye naar Keulen doorging? Genoeg stalen D's die, in een stammetje Duitse rijtuigen, een flinke slag in de rondte door Europa maakten. Maar voor zover ik weet niet Parijs - Deutschland.
Die NS/DB rijtuigenpool is een leuk onderwerp op zich. Tijdens verschillende perioden bestonden sommige treinen naar Parijs uit DB-rijtuigen, en gedurende minstens 1 van die perioden reed in plaats van een Duitse BD een NS D4. Ik ga aanstonds (= "ooit"!! - even realistisch blijven) een lijstje maken met foto's van deze trein in de verschillende publicaties, en de bijbehorende jaartallen.
-
Deze foto staat ook in Spoorwegjournaal 148 uit 2005 op bladzijde 34. Op deze pagina ook een foto van deze trein uit 1976 met daarin een kleine stalen D en twee rijtuigen plan D.
Martijn
-
Ook leuk dat het een van de vijf zesdeurs-stalen-D's betreft.
-
Ja, en goede reclame voor Artitec lijkt me. Wat mij betreft wel iig ;-)
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.
-
Een andere trein, de 282. Viaduct van Comelles, april '76, foto J-C Fabréga, uit Le Train "Les locomotives polytension" 2/'97. Van zulke foto's mogen er meer boven water komen, ook al roepen ze alsnog vragen op. Uit Amsterdam het Duitse stammetje A, B, B, B, Stalen D4 aangevuld met SNCB i4 A, i2 A, B, B en een CIWL restauratie. Reden de Belgische rijtuigen al vanaf Amsterdam mee of pas vanaf Brussel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160401-_DSC3528-2.jpg)
-
Vraag aan de hier aanwezige specialisten:
Ik heb deze foto in mijn verzameling, fotograaf onbekend. Ik zie dat het om een trein gaat met SNCF-rijtuigen, en volgens mij gemaakt op Rotterdam CS. Om welke trein gaat dit? Ook een D-trein uit Parijs, en in de jaren '70? Het lijkt wel een beetje op de trein zoals op de plaatjes hierboven, maar ik ben totaal geen kenner van deze materie en ik ben wel benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1143_met_internationale_trein_Rotterdam_CS.jpg)
Overigens, mocht er iemand zijn die weet wie de fotograaf is (was), of die zijn/haar foto hier herkent, laat het me weten zodat ik de bron kan toevoegen.
gr. Twinkie
-
@Martijn, is er nog meer te zien van de samenstelling van die trein? Enig idee wat de reden was van de inzet van die Nederlandse rijtuigen? Niet planmatig, aan de schaarste van de foto's te oordelen.
Het wordt nog een trend die plaatjes met vinger ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285.jpg)
Hierboven de genoemde foto uit Spoorwegjournaal. In het artikel is te lezen dat de grote stalen D's gedurende hun gehele levensduur in de treinen naar en van Parijs hebben gereden.
Het zou me niet verbazen als deze treinen in Nederland vooral in het donker gereden hebben. Dat zou het gebrek aan plaatjes van deze trein in Nederland kunnen verklaren.
Martijn
-
@twinkie - ik heb geen antwoorden op je vragen maar fijn dat zoveel van de samenstelling te zien is. Zowaar een bagagerijtuig DEV, zilvergrijs-groen! Daarachter twee rijtuigen DEV (U50?) dan weer twee UIC-Y. En dáárachter...???
@martijn - en achter die twee Plan D's een sleep Duitse UIC?! Ik zou graag eens met een loupe het negatief bekijken. Wat betreft de zesdeurs D, tja dan wordt het lastig zonder andere soort bron. En als er al foto's zijn van die trein, meestal loc en een stukje van het eerste rijtuig ::)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d285_2.jpg)
@clickmaniac: meer dan dit kan ik er niet van maken.
Martijn
-
gaaf, ja dat zijn gewoon weer deutsche UIC-Wagen, ozeanblau / elfenbein. En daarachter een vrij hoog bagagerijtuig - Nord of DEV? Mag allebei! ;) en dan gok ik op weer een paar SNCF UIC-y en DEV.
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?
-
Leuke treinen, zijn die CIWL resto's ook in model (H0) te verkrijgen?
-
Martijn staat erbij dat het om de D285 gaat of was dat jouw aanname?
Volgens het bijschrift is het een foto van trein 285, gemaakt in april 1976 in Survilliers.
Martijn
-
o.k
-
Hallo Dirkjan,
Reactie op D 286 Amsterdam - Parijs maart 1975
Ik ben nieuw in het forum. Ik zie je prachtige overzicht van allerlei treinsamenstellingen 👍
De samenstelling varieerde behoorlijk, heb ik het idee. Dat geeft ook wat vrijheid in de samenstelling.
Je gaf in de toelichting bij deze samenstelling (alweer 10 jaar geleden) aan, dat de juiste bagagewagen door LS aangekondigd is, maar nog ontbreekt.
Heb je daarbij Rapide Nord Dd4s (LS models 31202 “Torpedo Nord”) bedoeld?
Als vervanging heb je een (destijds “uiterst zeldzame” ) Roco getekend. Dit is de groene DEV Dd4s. Ook deze was kortgeleden verkrijgbaar (Roco 74359; voorheen 45101)
Ik heb even beide bagagewagens ter vergelijking op de foto maar even achterelkaar gezet. (NB zie kleurverschil!)
Op nagenoeg alle beschikbare historische foto’s blijkt echter een geheel groene bagagewagen telkens de “Torpedo” te zijn en niet de groene DEV Dd4s.
Vraag 1 Moet ik je opmerking “ter vervanging“ zien als: de DEV Dd4s kwam bij hoge uitzondering ter vervanging van bv. een defecte “Torpedo” mee naar Nederland?
Vraag 2
In deze treinen bevinden zich doorgaans ook heel frequent korte AB-rijtuigen (A2½B6 DEV AO U46; vergelijk REE set VB200). Deze rijtuigen hebben over de hele lengte brede schorten. Wanneer DEV A0 B10-rijtuigen meerijden, hebben deze echter altijd opvallend smalle schorten.
Ik heb echter B10 rijtuigen met brede schorten (uit REE set VB 132) zie foto .Zijn deze pas in een latere periode versmald? Zijn deze B10 rijtuigen met brede schorten überhaupt wel in Nederland te zien geweest? Ik kan geen historische foto’s hiervan vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2939-67804e177e45d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2939-67804e177e45d.jpg)
D-trein Amsterdam - Parijs getrokken door een stoere 1300.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2933-67804e177dbee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2933-67804e177dbee.jpg)
Links de “Torpedo Nord” Dd4s en rechts de DEV Dd4s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2942-67804e1aa8de3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2942-67804e1aa8de3.jpg)
De DEV A0 B10 met brede schorten
Vr. Groet Rudolf
-
Van de DEV rijtuigen waren diverse series.
De eerste serie DEV AO U46 hadden brede schorten, de latere versies vanaf U50 hadden smallere schorten.
Vanaf de serie U52 werden andere ramen (in twee delen) ingebouwd. Ook werd een moderner type draaistel toegepast.
Vanaf midden jaren 50 (U55) werden ze iets langer en hadden daardoor een coupé extra.
Behalve de gewone stalen rijtuigen (AO= acier ordinaire) was er ook een kleine serie met RVS bovenbouw (INOX).
Zie ook hier Les voitures DEV AO (https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_DEV_AO)
-
Dank je wel voor de tip!
(y)
Mijn rijtuigen blijken inderdaad van de eerste serie. Ik lees hierop Rev. 1969, maar ze hebben al wel het nieuwe gele SNCF-logo (tijdperk IV)
Klopt mijn beeld, dat de DEV A0 B10 rijtuigen in de D-treinen Parijs-Amsterdam alleen de iets langere DEV A0 50 waren met smallere schorten? Dus niet de 46-ers?
Op historische foto’s is nl. telkens wel één DEV AO 46 met brede schorten te zien, maar dit betreft volgens mij altijd een AB-rijtuig.
Groet, Rudolf
-
De A2½B6 zijn altijd U46 met schort, deze zijn daarna niet meer gebouwd.
De andere rijtuigen die naar Nederland reden waren voor zover ik weet ook korte rijtuigen maar dan zonder schorten. Dus U50 en/of U52/U53.
De langere DEV-rijtuigen zijn pas vanaf de serie U55 en kwamen volgens mij normaal gesproken niet naar Nederland.
(pas veel later in de pelgrimstreinen naar Lourdes reden ze soms wel mee)
Tot 1968 kon je aan de rijtuignummers zien in welke regio ze ondergebracht waren, nummers beginnend met een 2 is Région Nord, van waaruit oa Amsterdam werd bediend.
Met de UIC-nummers is dat niet meer zo gemakkelijk te zien (iig niet door mij).
De langere rijtuigen die je in de jaren 70 op de foto's ziet, waren waarschijnlijk Y-rijtuigen. Deze zijn oa herkenbaar aan de vouwdeuren en slechts 2 dakluchters ipv boven elke coupé.
-
Ik heb wel eens eerder getracht de samenstelling na te bootsen van onderstaande trein (klik op de link naar Flickr voor een prachtige treinfoto (y) ). Ik heb alleen geen verstand van exacte bouwseries en wagennummers en zo, dus ik ben uitgegaan van modellen die bv. dezelfde raamindelingen hadden, draaistellen, schorten, deuren/handrelingen, ventilatoren, logo's/klasse aanduidingen etc. Bij onderstaande modellen komen deze redelijk overeen dus voor mij goed genoeg :-)
Lok: een Roco 04157B of Piko 51360 (beiden net niet correct, de Roco heeft wel de juiste frontseinen maar niet de NS logo's, de Piko heeft wel de logo's maar ook een derde frontsein)
1e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
2e + 3e + 4e wagen: REE Modeles VB-041 (DEV AO courtes U50, set van 3)
5e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
6e wagen: LS Models 31202 (Dd4s, inmiddels nog meer artikelnummers uitgebracht)
7e wagen: Roco 74356 of 74357 (UIC-Y)
8e wagen: REE Modeles VB-200 (DEV AO courtes U46 A/B, set van 2 maar 1 nodig)
9e wagen: REE Modeles ....... (UIC-Y A9, vert/gris beton, artikelnummer moet ik nog opzoeken :-X )
.....
Wat wel heel interessant is voor de Nederlandse modelspoorder is de fourgon Rapide Nord Dd4. Deze kwam o.a. in de internationale treinen uit Parijs mee en wordt door LS Models los aangekondigd! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/LS-Models-31202-638325cd82678.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/LS-Models-31202-638325cd82678.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS1154-D-trein-Parijs-Amsterdam-1972-uitsnede-63832925f391b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/NS1154-D-trein-Parijs-Amsterdam-1972-uitsnede-63832925f391b.jpg)
/\/\/\ Uitsnede uit deze foto: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4000328753/in/album-72157606221361257/ door https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/ (Ga deze bekijken, echt prachtige foto's uit lang vervlogen tijden!)
....
EDIT: om toch nog even in de Amsterdam-Paris sferen te blijven en omdat het Franse merk R37 nog geen eigen topic heeft (het is niet zo'n populair merk in NL), plak ik het hier maar even kort achteraan. R37 komt met de USI rijtuigen welke ook wel eens mee kwamen in de treinen uit Parijs: https://flic.kr/p/29TS1uN door Erich van Dee. Folder R37: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/935/r37_railexpo_2022_brochure_9_pdf
-
De reden dat er geen U46 B-rijtuigen in de treinen uit Parijs zaten is eenvoudig: de Region Nord had (in die tijd) geen U46 B-rijtuigen, alleen U48 en U52. Deze hadden vanaf de bouw een smalle schort tussen de draaistellen. Deze kwamen dan ook voor in deze treinen. Omdat er geen wagens voorbij Parijs reden kwamen wagens van andere regio's niet tot Amsterdam. Wil je dus een correcte Amsterdam - Parijs maken zijn U48 of U52 B rijtuigen correct begin jaren 70. Gelukkig heeft LS na jaren de Rapide Nord Dd4 geleverd. Nu nog een goede restauratie.
-
Het UIC-Y A9 rijtuig is door Roco onder nummer 74350 en vroeger ook onder nummer 44611 uitgebracht.
Begin jaren 70 was dit echter nog de groen/zilveren (vert/alu) zgn. "C160" kleurstelling.
Vert/gris-béton kwam pas later, rond 1980.
Edit 1:
Verder sluit ik niet uit dat de middelste DEV B10 een U52 is.
Deze lijkt iets grotere ramen te hebben dan de twee andere DEV B10, deze zijn U50.
Edit 2:
De A2½B6 is ook los verkrijgbaar geweest onder nummer VB-201.
-
Dank voor jullie heldere uitleg.
N.a.v. de opmerking van Dirkjan over de afzonderlijk gescheiden regio’s is het wel leuk om even een pleidooi voor een “Paris Gare Centrale” te lezen op www.rover.nl: “Een centraal station voor Parijs, hoe mooi zou dat zijn?”
Grote steden als Parijs., Londen en vroeger ook Berlijn hadden inderdaad alleen kopstations en geen doorgaande verbindingen.
N.a.v. Edit 2:
De A2½B6 is naast de set VB-200 ook los verkrijgbaar geweest onder nummer VB-201. Helaas is het model niet meer verkrijgbaar!!
Ik zie echter, dat “Rondje_H0” hierboven heeft aangegeven: 8e wagen: REE Modeles VB-200 (DEV AO courtes U46 A/B, set van 2 maar 1 nodig).
Betekent dit (denk ik hoopvol) dat er eentje over is? Is het bespreekbaar om deze over te nemen? 😃 (of ruilen met interessant materiaal uit andere LS, ACME of REE-sets?).
Het is overigens bij verzamelaars wellicht ook een berusten. Hoewel A2½B6 op foto’s bijna altijd meereed, heb ik ook wel een enkele afbeelding, dat alleen een A-rijtuig aanwezig was. De samenstelling lijkt nogal variabel. Misschien dan maar gewoon de kunst van het weglaten?
-
Region Nord had rond 1970 ook 25 UIC AB, dus die kun je rustig als vervanging gebruiken (REE of r37)
-
Dank. Dit is wellicht een goede vervanging. Naast REE of R37 is ROCO met artikelnr. H0 74351
wellicht ook een optie.
Je had het over 25 rijtuigen UIC AB. Is een totaal lijst van materieel, dat bij Region Nord ondergebracht is, ergens op internet te raadplegen of is dit alleen uit specifieke boeken te halen?
-
Deze serie heeft heel veel info: https://www.letrain.com/component/virtuemart/le-train/archives/les-archives-mat%C3%A9riel-remorqu%C3%A9/les-voitures-types-uic-usi-detail?Itemid=0 (https://www.letrain.com/component/virtuemart/le-train/archives/les-archives-mat%C3%A9riel-remorqu%C3%A9/les-voitures-types-uic-usi-detail?Itemid=0)
-
Oudere nummers van de Roco A4B5:
44606 groen
44607 groen/zilver C160
-
(y) Binnenkort Houten nog maar eens gericht afspeuren naar “oud Roco-materieel” en Franse literatuur.
Ps. Kijk bij gelegenheid nog even een keer naar Flickr NS1100 (1101-1160)
Op pagina 12 is op de 21e zwart-wit foto te Lage Zwaluwe de 1112 te zien op 23-11-1974 met een onbekende D-trein Parijs-Amsterdam.
Is het 2e rijtuig een groene DEV Dd4s? Dezelfde als in de bovenstaande D286 uit 1975 van Dirkjan? weergegeven is?
(Een afbeelding van dit bagagerijtuig in Nederland is tot nu toe de enige die ik op internet kan vinden)
-
Hallo Rudolph,
Je kunt gewoon een link naar de foto plakken hier: https://www.flickr.com/photos/yveslocomot/11165386695/sizes/l/ (https://www.flickr.com/photos/yveslocomot/11165386695/sizes/l/)
Dat is een DEV Dd4s inderdaad
Ik snap echter de focus op Roco wagens niet, met hun poepgele plastic blok binneninrichting. Daar zijn de REEE en R37 toch ff beter bij de tijd.
dirkjan
-
Ha Dirkjan,
Dank voor je bevestiging van de DEV Dd4s. Mogelijk was de groene versie van dit bagagerijtuig ook regelmatig in de D-serie Amsterdam-Parijs aan te treffen, hoewel de meeste historische foto’s doen vermoeden, dat de Rapide Nord Dd4s veel frequenter meereed.
En m.b.t. je opmerking over ROCO:
Ik ben sedert m.n. 6e levensjaar (1962) opgegroeid met Fleischmann. Ik heb destijds van Sinterklaas een startset gekregen bestaand uit E40 met 2 groene DB-middeninstapwagens. Oh, wat prachtig!
En toen kwam na jaren de focus op ROCO te liggen; zeker na het uitbrengen van resp. de NS loc-series 1100 en 1000 in de jaren ‘84 en’89 en m.n. ook het verschijnen van exact 1:87 personen-rijtuigen. Inmiddels reden de degelijke HAMO 1200-en ook al rondjes….
En dan nu: LS-models, ACME, REE e.a. Inclusief binneninrichting tot in de perfectie. Sommige modellen zijn werkelijk juwelen! Tja, voor de kleine beurs helaas steeds minder bereikbaar. (Dan hooguit via de “treinenbeurzen”). En het is natuurlijk voor verzamelaars, puristen en zeker ook de perfectionistische knutselaars een uitdaging om een specifieke treinsamenstelling op basis van historische foto’s of anderszins compleet te krijgen. De lat wordt steeds hoger gelegd. Die zoektocht maakt eigenlijk Beneluxspoor zo lezenswaardig. (y)