BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Erwinmk op 05 July 2015, 17:06:23
-
Ik zou graag willen weten of de bedrijfshal van Faller (in N-schaal) zoals je op het plaatje ziet van hun, dus inderdaad de mogelijkheid geeft om aan weerszijde een lok + wagons erdoorheen te laten passeren. Oftewel, is het aantal centimeters voldoende?
Ik ga er vanuit dat zo'n 30mm, oftewel 3cm over het algemeen voldoende is om rekening mee te houden voor wagons en loks in schaal N (periode II).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fallergebouw.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fallergebouw.png)
-
Ik zou zeggen: kijk even in de desbetreffende NEM norm (profiel van vrije ruimte). Die normen zijn er niet voor niets. Dan zit je altijd goed.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf
-
Piko heeft ook zo'n loodsje: 61101 (H0). Daar zijn de deuren een stuk hoger (3x preiserlengte). Zoals die Faller er uit ziet gaat er geen loc/wagon naar binnen kunnen.
Gr, Marc
-
De NEM normen zijn in dit geval natuurlijk niet van toepassing.... gewoon een antwoord uit de praktijk van een bezitter van dit gebouwtje volstaat veel beter.
Yep, de foto doet inderdaad vermoeden dat er geen lok/wagon onderdoor gaat, maar ik vraag het maar.
(Zoals ikzelf monteur ben: meten is weten... en beter dan handboekjes)
-
Je kunt natuurlijk ook de zaag er in zetten en de juiste hoogte van de deuren zelf bepalen.
-
Erwin,
Ik heb toevallig zelfde gebouw en nee past niet helaas, enkel een lage wagen kan naar binnen of een onderstel. :(
-
De NEM normen zijn in dit geval natuurlijk niet van toepassing....
Ik zou niet weten waarom niet. Gewoon de norm volgen, dan weet je zeker dat alles er onderdoor past.
-
Ik denk dat er een stukje smalspoor door de loods gaat, en dat de andere sporen er alleen voor het plaatje liggen. Als je met normaalspoor materiaal door een goederenloods of fabrieksloods wilt rijden zul je iets anders moeten uitkiezen.
Groeten, Jack.
-
Ik heb van Liliput een smalspoordieseltje, maar die is toch bijna zo hoog als een sik. Misschien een veldbaan loodsje (alleen heb ik voor veldbaan zulke rails nog niet gezien behalve de Busch. Die ziet er anders uit).
Gr, Marc
-
Ik zou niet weten waarom niet. Gewoon de norm volgen, dan weet je zeker dat alles er onderdoor past.
Inderdaad.
NEM102 geeft voor schaal N gewoon 33 mm. Dan weet je alles. ;)
-
Als je de foto bekijkt hoef je geen hogeschool gehad te hebben om te zien dat er helemaal geen treinen onderdoor kunnen.....
Beter zelf iets fabrieken want de deuren vergroten is geen optie aangezien het hele gebouw dan een en al deur wordt...zonde dus.
André
-
Probeer op een beurs of Marktplaats een H0 versie te scoren. De afmetingen van het H0 gebouw kloppen voor geen meter (lees: alles te klein). N-spoor kan daar met gemak naar binnen. De bok is alleen wel te grof voor 1:160.
Ter illustratie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60820.msg3221504296.html#msg3221504296)
Groet,
Michel
-
Als ik de figuurtjes zie dan gaat het niet passen.
Fabrikanten suggereren vaker dingen die in de praktijk niet kunnen.
-
Even terug dan nog naar de NEM102 norm, zodat ik die meteen voor altijd doorheb!....: bij N is de minimale doorrijhoogte 33mm. Is dat dus de hoogte berekend inclusief de hoogte van je spoorstaafmodel (stukje rail) ongeacht het merk? Of moet je die hoogte er ook bij rekenen? (Dus bijvoorbeeld met Fleischmann piccolo: code80 = 2mm hoogte spoorstaaf)
-
Als je de norm (http://www.morop.eu/en/normes/nem102_e.pdf) bekijkt zie je dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nem102.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nem102.png)
en daar staat duidelijk dat alle hoogtes ten opzichte van bovenzijde spoorstaaf zijn (SO = Rail Head).
Je moet de hoogte van de rails, bedding, en wat je er maar verder onder hebt, allemaal meetellen. Maar de norm heeft natuurlijk geen idee van wat jij allemaal doet en welke code rails jij gebruikt, en daarom kan de norm niet anders dan uitgaan van bovenzijde spoorstaaf.
-
Als je save wilt spelen 5 cm vanaf de grond en 3,5 cm breed
mvg Frans
-
Ah kijk, wist ik veel dat SO = rail head (is al geen afkorting! :P ) is bovenkant rail. Maar goed, dat maakt de NEM102 nu wel helemaal duidelijk. Bedankt! ;D
-
"SO" staat voor Schienen Oberkante 8)
De NEM zijn gebaseerd op de MOROP-normen en die zijn Duitstalig ::)
-
Ach so... Deutsch. Ja, communiceer ik alleen in voor onderdelen in mijn werk als Demag kraanmonteur ::)
-
De NEM 102 is ook in het Nederlands.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM102_NL_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM102_NL_001.jpg)
BS = Bovenkant Spoor
Boven dien een correctie, MOROP-normen bestaan niet, het zijn Normen Europese Modelspoorwegen.
En die worden ontwikkelt door de MOROP en in het Duits en Frans uitgegeven.
RE465
-
Ja dat weet ik nu wel dat ie in het Nederlands is :-\
-
Ik vind de onderste regel van dit normblad bijzonder interessant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/teilen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/teilen.png)
Wat zal die voorzitter een boel teiltjes hebben ;D
-
OS=BS=Bovenkant spoor. Dit is ook in real life de uitgangsmaat voor het hele spoorontwerp.
Het hele PVR (profiel vrije ruimte) word aan de hand van BS bepaald. Dus in een bocht ligt het spoor in verkanting.
Het PVR draait dus mee met die verkanting.