BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sjaak spoor op 18 October 2007, 19:54:08
-
Hallo,
Hebben jullie ervaring met langere locs zoals een (roco) krokodil en de langere stoomlocs in de krappere bogen in de praktijk?
Ik doel op de Fleischmann 6120 (R=356mm). Deze bogen komen op mijn
baan niet in het zicht, maar ik kan er bijna niet omheen ivm de ruimte..
ik weet dat men adviseert om het niet te doen, maar hebben jullie
ervaring hiermee in de praktijk?
-
Lange locs gaan moeizaam door dit soort bogen is mijn ervaring. Probeer het te vermijden om ontsporingen te voorkomen.
Probeer het anders even uit op het laminaat of vloerkleed....
Groet Jaap
-
Hallo,
Als je echt langer stoomloc's wil gaan laten rijden is het onverstandig om de Fleischmann bocht 6120 neer te leggen.
Rij zelf met vele lang Roco stoomloc's die niet door deze bocht heen gaan zonder te ontsporen. Zelf deze bocht dus gehad en er heel snel afscheid van genomen.
Bij vele van deze loc's wordt een groter radius geadviseerd. Dan praat je echt over radius 3 van Roco. Dit staat vermeld in de boekjes die bij de locmotieven zitten. Neem de Roco radius even als voorbeeld, met welke nummers ze overeenkomen met die van Fleischmann of andere, moet je even nazoeken.
Ook al heb je beperkte ruimte, probeer deze bocht toch niet te gebruiken.
Zelf de langere rijtuigen(303mm) kunnen/hebben problemen met deze bochten, dit uit eigen ervaring.
Dion
-
Gebruik ze liever niet, bij sommige stoomlocs kun je anders de zuigerstangbeschermers niet op de cilinders plaatsen of bepaalde trapjes moet je achterwege laten i.v.m. de bewegingsvrijheid van de voorste loopwielen.
Ik heb ook enkele rijuigen waarvan in die bogen de draaistellen tegen de binnenkant van de tredes lopen en ontsporen.
Groeten Stephan.
-
Ik heb de 6120 zelf ook op mijn baan en Fleischmann en roco locs (stoomlocs 023 en 043) die ik heb komen er goed door ook mijn roco krokodil maar de grote amerikaanse stroomlocs class 3900 UP of de trix bigboy kun je vergeten .Ook de nieuwe TEE schijnt er wel door te komen maar dat zal wel niet mooi zijn . Er komen echter steeds meer wagens en locs op schaal 1;87 ,ook worden de wielkransen steeds lager .Als je ze op onzichtbare plaatsen echt moet gebruiken hou dan rekening met de snelheid in die bochten . Ik zou ze bij mijn volgende baan echt niet meer gebruiken vooral omdat de grotere bochten mooier zijn . Als je er echt niet aan ontkomt doe wat Jaap zegt ,maak een proefbaantje en laat je locs voorzichtig rond rijden .Mijn advies is niet kleiner als de 6125 te gebruiken daar gaat alles wel soepel doorheen .Dit zijn de R2 bochten ,hoe groter je bochten hoe minder problemen met rijden R3 of R4 zijn nog mooier maar ja de ruimte he'. :-|
Groetsels
Kor
-
Ik heb mijn lesje ook geleerd wat krappe bogen betreft. FL 6125 is het krapste wat ik ooit nog ga gebruiken en dan alleen als ik het echt niet anders kan voorkomen. Door aankomende verhuizing heb ik mijn baan net opgebroken. Daar zat ook nog FL 6120 in. Die 6120's gaan bij mij de kliko in.
-
Ok, thanks allemaal. Ben tot het besluit gekomen om
de krapste bogen maar te verwijderen. Zal mn banenplan
wel grondig moeten nakijken nu, maar goed, alles voor de hobby.
-
kappe bogen zou ik gebruiken enkel voor de keerlus van het nevenbaantje (trein verdwijnt dan in de tunnel en blijft er een tijd stilstaan)... Reden van het gebruik van krappe bogen: neemt weinig plaats in....