BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kees Hoeks op 29 June 2015, 21:15:06
-
Goede avond
Nu de temperaturen hoger worden en ik ben begonnen aan een nieuwe HO
baan, wat voor speling er tussen rail gehouden moet worden?
In de encyclopedie vind ik hier ook niets over.
Wellicht iemand hier ervaring mee?
Goet, Kees
-
Je kunt er aan rekenen. De meeste rails zijn van nieuwzilver, en dat heeft een uitzettingscoefficient van 17 per miljoen per graad.
In het extreme geval is het temperatuurverschil 40 graden, dus per meter is dat 17*40/1000000 = 0,00068 meter = 0,68 mm
Bij flexrails kun je dus tussen twee lengtes 0,7 mm aanhouden. Maar dat is dus als het bij het leggen 0 graden is. Bij 20 graden is de helft genoeg, en als je tijdens een hittegolf rails legt kun je ze gewoon tegen elkaar leggen. :)
-
In principe zou bij langere stukken (flexrail) een speling van 1 mm wel voldoende zijn, HO rails
groeit niet zo hard als 1:1 spoor :)
Mvg,
Tis
-
Nou Tis, H0 rails zijn meestal van nieuwzilver en de uitzettingscoëfficiënt daarvan is groter dan van staal. Dus H0 rails groeien relatief harder. Maar in het grootbedrijf houden ze een groter temperatuurbereik aan, ik dacht van -20 tot +50 graden. Dus het eindresultaat per meter zal ongeveer gelijk zijn.
-
Klaas en Tis, bedankt voor de reactie.
Het zijn gelukkig veel cijfers achter de komma.
De kamer kan ik normaal op zo'n 20 'a 22 graden houden, wordt
als de zomer doorzet wellicht wat hoger.
wanneer ik met een voelermaat bij iedere las 0,5 mm aanhoud
zit ik wel op het goede spoor.
Vr, gr. Kees
-
Ach, als de ondergrond een beetje synchroon mee werkt is er niks aan de hand
-
Inderdaad, het hout zet ook uit als het warmer wordt. Maar veel minder dan metaal.
Dus je moet er wel degelijk rekening mee houden. En dat is niet alleen theorie, ik heb spoorspatting in de praktijk al meegemeekt.
-
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.
Groeten, Mark
-
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D
-
En hoe isoleer je dan zo'n diagonale snede?
-
Gewoon opvullen met een klein stripje styreen of iets anders zoals je een normale snede zou opvullen.
Als het goed is maak je die 2 sneden ook op dezelfde plaats in je spoor, met het middelpunt van de snede haaks over de as van het spoor.
Als je er met een wiel overrijdt maak je sowieso een kortstondige sluiting.
-
Inderdaad, en met een loc maak je een iets langduriger sluiting. Maar je zal vanwege de detectie toch moeten isoleren, en dat lijkt me bij een diagonale snede iets lastiger dan bij een haakse.
-
De snede is niet precies 45 graden, wel een stukje minder, en met de dremel heb je ook gauw een voegje van 1,5 mm.
Nu rijden wij (nog) analoog, dit werkt goed, maar de bedoeling is dat het wel digitaal wordt.
Maar dat maakt toch niets uit?
Alles gaat dan bij ons via bezetmelders, ook de wisselstraten.
Of zien wij iets over het hoofd nu? :-\
Wat bedoelen jullie met kortsluiting?
-
Styreen is toch vrij hard, kan de eventuele uitzetting dit opvangen?
Wanneer de rail onder een hoek is doorgezaagd heb je denk toch zo'n
1 'a 1,5 cm rail die sluiting kan veroorzaken bij gelijkspoor dan treed m.l.
de beveiliging in werking. Of rijdt je wisselstroom?
gr, Kees
-
Handig onderwerp om rekening mee te houden (y)
-
Omdat het van de mod moet ;D gaan we hier verder.
Citaat uit het gesloten draadje:
Op het eind moeten ze strak zitten om naadloos op de volgende module aan te sluiten.
Dat is een opvatting. Maar waarom zou de uitzetruimte niet op de moduleovergang kunnen zitten? Ik vind die printplaatstrips lelijk. Zelf gebruik ik messing spijkertjes om de rails te fixeren, dat valt veel minder op. Maar dan maar op één plek, aan het andere eind moet de spoorstaaf de ruimte hebben.
Ik heb spoorspatting ook een paar keer meegemaakt, en sindsdien hou ik er bij het railleggen als vanzelfsprekend rekening mee.
-
Ik heb nu in het midden van de module de rails met een dremel een sleufje gegeven.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/hitte-2.jpg)
In de zomer van 2008 wilde mijn brug (http://modeltreinbaan.nl/?p=1413) niet meer sluiten door de warmte. Blokjes ijs bleek de oplossing. ;)
Groet Jaap
-
Ik had geen ijsblokjes in huis ;D
-
Bij ons in de vereniging hebben we ruime tijd ervaring hierin opgedaan. In de bovenstaande reacties zitten allemaal een kern van waarheid.
Maar......... Aan de uiteindes een vaste verbinding te maken is op zich niks mis mee. Men dient dan wel binnen de module minimaal 1 plek te hebben waarin de spoorstaven kunnen uitzetten en krimpen. Wij doen dat via een railschoen verbinden voor de electrische verbinding.
Is er binnen de module een iso nodig, maak dan op een andere plek in dezelfde railstaaf (die dan over de gehele baklengte doorloopt) dezelfde oplossing als net geschreven is.
Ga je de iso weer opvullen, dan belemmert men de ruimte om te kunnen uitzetten. De ruimte die voor uitzetting nodig is, is bij iedere 1 à 1,5 meter ongeveer 1 mm. Of 2x 0,5mm als dat mogelijk is.
Bij standaard modulelengtes van 1,2meter is voor elke spoorstaaf 1 mm bewegingsruimte in totaal voldoende.
Wat men niet moet vergeten is de tempratuur van de ruimte op het moment dat rails worden gelegd. Bij lage temperaturen komt men om die ene millimeter speling niet onderuit.
Legt men de rails bij warm weer, hoeft men die ene millimeter niet in te bouwen, maar dient er wel een plek te zijn (bij voorkeur via een railschoen) waar de rails bij koelere temperaturen kan krimpen.
Onze voorkeur heeft dan ook, om bij koele temperaturen de rails te leggen met 1 mm compensatieruimte in de spoorstaaf.
Dus..... Kopse kanten fixeren kan mits er onderweg in de spoorstaaf compensatie punt/ten verwerk wordt. Isolatiepunten werken wij bij met 2 componentelijm (dubbele tubes van bison) die na uitharding in het profiel van de spoorstaaf uitgesneden worden.
Zorg verder voor meerdere aansluitingen voor rijstroom. Zo'n compensatiepunt via een railschoen/raillas is flexibel en kan op de duur voor een onbetrouwbare stroomdoorlating zorgen.
Dus aan beide zijden van een iso bedraden, maar ook aan beide zijden van een compensatiestuk.
Groet, J. Moors.
-
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.
Groeten, Mark
Zoldertemperaturen zijn makkelijk lager te houden. Leg je dak vol met zonnepanelen. De beste investering die je kan doen. ;)
Ik heb één deel van mijn schuine dak vol liggen, temperatuur is echt merkbaar lager met volle zon.
En dan heb je tenminste een redden om de treinen te laten rijden. Die rijden dan echt op groene stroom. ;D
-
Het ligt nu per 1 meter lengte met één snede er tussen.
Maandag gelegd, dus is kijken wat het gaat doen.
-
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D
Doe het dan gelijk in een keer goed zoals het grote voorbeeld.
Maak een compensatielas met alles er op en er aan.
Jos.