BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 27 June 2015, 14:47:47
		
			
			- 
				Hallo sporenden,
 
 Ik heb een Fleischmann 712 trafo opgedaan, met de rode draaiknop.
 Hij geeft spanningen af, zowel gelijkspanning (regelbaar) als wisselspanning (goed dus).
 Het probleem: met de draaiknop is iets aan de hand, die zit losser dan ie hoort te zitten, naar het eind van de schaal draaiend wordt ie steeds lossiger...
 Als ik op de knop druk (axiaal) lijkt er een veertje onder te zitten.
 Mijn idee: de trafo openen om te kijken wat er aan scheelt...
 Maar: de bovenkap zit aan de onderplaat gefixeerd met een aantal metalen pijpjes (in de rand van de grondplaat/kap) die van boven en van onder gestuikt zijn.
 Ik denk dat door uitboren van die pijpjes (of een deel ervan) de kap los zal komen van de grondplaat, maar hoe maak ik e.e.a. na gedane reparatiearbeid weer vast??
 De pijpjes zijn onbruikbaar geworden immers.
 
 Iemand van de heren hier die zoiets al eens aan de hand heeft gehad en er een oplossing voor heeft gevonden (ik denk dat M2 boutjes evt. moeten passen in de bestaande gaatjes).
 Wat kan er kapot zijn aan de draaiknop?
 Wanneer het ' einde verhaal ' is, hoef ik geen pogingen te doen, ik kan hem evt. teruggeven.
 
 Maar: repa is mooier, toch??
 
 oudebiels
- 
				Heb je nog wel het volledige bereik op de rail aansluiting? Waarschijnlijk is de sleper onder de knop verbogen, of hangt de trafo kern scheef in de behuizing 
			
- 
				Je kan 'm denk ik ook met M3 wel weer dicht krijgen, die zijn wat makkelijker verkrijgbaar.
 
 Het mechaniek is wat lastig uitleggen hoe het werkt maar het is in principe een sleper die over de trafo wikkelingen gaat.
 Daarbij zit er dan nog een printplaat in met sleepcontacten die er voor zorgt dat de polariteit omdraait als je de knop de
 andere kant op draait. Zo heb ik er eentje die alleen naar rechts goed werkt, naar links is die print versleten.
 En aangezien ik digitaal wil gaan rijden is het nog een prima licht en of functie trafo dus ik laat het verder zo.
 
 *EDIT*
 Ik zie nu dat ik de 712 en de 715 door elkaar haal, ik heb de 715. Sorry.
- 
				Hallo,
 
 De trafo is inmiddels gerepareerd (uitboren gestuikte pijpjes, iets opboren gaatjes voor M3 boutjes).
 Het probleem was: doordat iemand aan de draaiknop getrokken (in axiale richting) had, een C-veerring onder de kap van de 'as' van de draaiknop was geschoven en los in de kast lag..
 Het veren van de knop kwam doordat de sleepveren in bepaalde standen de knop omhoog drukten.
 Een beetje onbenullige constructie van Fleischmann, maar ja, ook een Dr.-Ir. uit Nuernberg heeft wel eens een zwakke dag...   ;D
 
 Les voor het forum: trek bij deze trafo's nooit aan de draaiknop!
 
 oudebiels