BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Arnold op 18 October 2007, 08:43:37

Titel: DB Bemo 624/924
Bericht door: Arnold op 18 October 2007, 08:43:37
Frank, volgens mij is er een prijsverlaging geweest. Het treinstel was in het verleden echt niet te betalen  (of mijn Euro's zijn meer waard geworden). Ben wel benieuwd naar je ervaringen en rijeigenschappen (zal wel geen probleem zijn).
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: Mispoes op 18 October 2007, 10:08:09
Kan zijn, misschien geldt dat voor prijzen in NL. In de ModellEisenBahner van april 2003 wordt een prijs genoemd van 230 Euro voor het tweetje, inmiddels zijn we 4½ jaar verder en moet het tweetje 250 kosten. Niet echt een prijsverhoging waar ik van op kijk.
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: BVZfan op 18 October 2007, 13:28:21
In het draadje over nieuwe aanwinsten werd er ook gevraagd naar welke winkels er Bemo verkochten (behalve de internetwinkels): Bij de Wapstad in Rijswijk en Meyers & Blessing in Rotterdam hebben ze wel aardig voorraadje Bemo staan. Ik weet trouwens niet hoeveel H0 spul daarbij zit, want ik let altijd alleen maar op de smalspoormodellen....  ;)

- Paul
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: stig op 18 October 2007, 16:03:21
M&B, geen H0. Dat aardige voorraadje staat er omdat ze nooit wat verkopen. Drie maal raden waarom. Hmm, 1x is al genoeg eigenlijk. ;D
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: DB143 op 18 October 2007, 16:46:15
Heb het treinstel al een jaar of 3 rondrijden zonder enige problemen.
Dus prima rijeigenschappen.
Heb de trein op Ebay Duitsland gekocht voor de mooie prijs van 185 Euro inclusief verzendkosten en ook nog 3-delig. ;D
Zit te springen om een 2de stel in te zetten, en dat gaat dus een treinstel in de O/B kleuren worden (helaas nog niet leverbaar).
Dit Bemo treinstel is een aanrader voor een ieder die naar Duits voorbeeld rijd,en/ of voor een aantal grensbaanvakken.
Heb de stellen vaak in Groningen gezien, ook de prototype"s alle van   Bw Osnabrück.

Rob
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: Mispoes op 18 October 2007, 19:48:01
Vandaag de 624/924 laten rijden, analoog, want de decoder moet er nog in. Het stel rijdt prima, kan goed kruipen en de max. snelheid lijkt mij iets hoger dan de schaalsnelheid. Wel rijdt het stel met de motorwagen voorop iets harder dan wanneer deze achterop rijdt. Voluit: "vooruit" 55 meter in 1 minuut en 19 sec. en "achteruit" 1.28. Is er iemand die wat met deze gegevens kan v.w.b. het uitrekenen van de schaalsnelheid?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0381.jpg)

Frontverlichting brandt goed, sluitverlichting had wel iets helderder gemogen. Op volle snelheid spint het Mashimamotortje tevreden. Laag geluidsniveau. Het tikken van de 24 wielen over de korte railstukken overstemt het motorgeluid.

Koppelingen van het treinstel onderling verbinden het treinstel elektrisch door. Nadeel van deze koppelingen is dat je goed moet uitkijken bij het (ont)koppelen dat de koppelingen recht t.o. elkaar staan. Eigenlijk moet je het treinstel op zijn kant leggen om de koppelingen goed aan te kunnen drukken. Bij een driewagenstel kom je eigenlijk een hand tekort om het stel op de rails te zetten. Bij een viertje zul je de hele buurt erbij  moeten halen. Aandrijving op slechts 2 assen, 2 wielen hebben antisslipbandjes. Trekkracht is echter prima, een 2e tussenbak erbij lijkt mij geen probleem.

Kleurstelling lijkt mij in orde, mooie opdrukken. Treinstel bestaat uit 624 624-3 , 924 423-7 en 624 668-0 van het Bw Osnabrück. BahnDirektion Hannover en Ausbesserungswerk Kassel staan er ook netjes op. Revisiedata (1980, 1981 en 1982) van de verschillende bakken plaatsen het treinstel in het begin van de jaren tachtig. Echter, de kleurstelling laat plaatsing vanaf de eerste helft van de jaren zeventig toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0377.jpg)

Verpakking is een beetje saai maar functioneel en beschermt het model goed en dat is het belangrijkste. Is er dan niets op het model aan te merken? Jawel. Ik werd gek van de constructie. Om een bak te openen moet je clips wegdrukken, eigenlijk op 8 plaatsen tegelijk. Het gaat moeizaam met stukjes hard papier. Terugplaatsen gaat nòg moeizamer. Toen ik na deze operaties ontdekt had dat het gewicht er ook nog weer in moest wilde ik om mijn moeder roepen.

Zoals zo vaak kan ook bij dit model gekozen worden voor sierkoppeling i.c.m. een stukje frontplaat of functionele koppeling met NEM-schacht. Ik denk dat ik voor het laatste kies want de komst van de blauw/beige variant is op handen. Lijkt mij wel leuk om er een blauw/beige tweetje achter te hangen in spits.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0379.jpg)

Het model is in 1:87 uitgevoerd en dat maakt de 614 (verdere ontwikkeling van de 624) van Fleischmann (1:100) niet langer acceptabel. Eigenlijk wel jammer want qua detaillering kan dit al weer bijna 30 jaar oude model goed mee, alleen die zilveren raamomlijsting in het beige blok kan niet meer. Ik heb (nog) 1: 93,5 rijtuigen van Fleischmann en vreesde voor te groot verschil met de bakken van de 624. Ik heb de tussenbak vergeleken met een zilverling en vind het meevallen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0375.jpg)

boven: tussenbak 914 (1:100)
midden: zilverling (1:93,5)
onder: tussenbak 924 (1:87)

Het treinstel vind ik een aanrader. Sowieso voor degene met een Duitse baan tijdperk 4 maar ook houders van een Nederlands thema met wat Duitse invloeden. Via Enschede, Oldenzaal en Nieuweschans kwamen deze stellen de grens over. 

Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: Arnold op 18 October 2007, 21:38:26
Bedankt voor de beschrijving. Zag dat de blauwe inderdaad op stapel staat; is wel mijn favoriet. Moet maar omgaan. ;D
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: stig op 18 October 2007, 21:51:36
Ik werd gek van de constructie. Om het een bak te openen moet je clips wegdrukken, eigenlijk op 8 plaatsen tegelijk. Het gaat moeizaam met stukjes hard papier. Terugplaatsen gaat nòg moeizamer. Toen ik na deze operaties ontdekt had dat het gewicht er ook nog weer in moest wilde ik om mijn moeder roepen.

Wat heerlijk herkenbaar. Bemo heeft heel veel van zijn modellen zo uitgevoerd. Op zich een prima idee, echter met een zware loc op zijn dak altijd uitkijken dat je niets afbreekt. Ze (de zwitserse spulletjes) zijn zo mooi afgewerkt. Ik had het Ge4/4 huisje (gelukkig maar 4 nokjes) er net opgedrukt, druk ik perongeluk het cabindeurruitje naar binnen, $&^%@*& Weer uitelkaar en een drupje lijm erop. Gelukkig, maar 4 nokjes... ;)

Toch jammer dat die (uitstekende) H0 modellen van Bemo redelijk onbekend blijven.
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: JoeriL op 18 October 2007, 21:52:09
Voluit: "vooruit" 55 meter in 1 minuut en 19 sec. en "achteruit" 1.28. Is er iemand die wat met deze gegevens kan v.w.b. het uitrekenen van de schaalsnelheid?
Vooruit:
55/79 = .7 m/s (werkelijke snelheid)
.7 * 87 = 61 m/s (schaalsnelheid) = 218 km/h

Zelfde berekening voor achteruit levert 196 km/h

Mooi treinstel !  :)

Joeri

Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: Mispoes op 18 October 2007, 22:27:44
Dank! Wel wat hard voor een Nahverkehrszug.....

Eens kijken of ik geen fout heb gemaakt bij het vaststellen van de lengte van het traject: railovaal uit de Ram-startset: 14*200 mm (rechte rails) = 2800 mm

Radius = 434 dus 434*2*3,14 (Pi)= 2700

2800 + 2700 = 5500, 10 ronden geklokt, = 55000mm = 55 mtr.
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: Mispoes op 18 October 2007, 23:11:15
Foto's zijn geplaatst bij materieelbespreking Bemo 624/924.

Bijgaand nog een 1974-tafereeltje met Brekina, Busch en Bemo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0385.jpg)
Titel: Re: DB Bemo 624/924
Bericht door: ModelbaanHO op 18 October 2007, 23:52:55
Ik heb dit treinstel ook nog niet zolang geleden aangeschaft. Het is prima afgewerkt en heeft goede rijeigenschappen. Zoals reeds gezegd is het koppelen en vooral het ontkoppelen van de verschillende rijtuigen een beetje moeilijk.
Mijn treinstel ontspoort echter steeds op dezelfde plaats op mijn baan. Geen enkel andere locomotief, wagon of treinstel heeft op die plaats een probleem. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de oorzaak is. De ontsporing heeft plaats in een ruime bocht (R=700 mm). Op die plaats is er geen overgang tussen railstukken. Het treinstel ontspoort wanneer het in één bepaalde richting rijd. Wanneer het in de andere richting over hetzelfde stuk rijd gebeurt er niets. Heeft iemand ook zo'n ervaring ?