BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Thai-Bundesbahn op 26 June 2015, 07:10:29
-
Vandaag dacht ik weer eens na over wat er met mijn treinen moet gebeuren als ik ooit het hoekie om ga.
Aangezien het over het algemeen de "grijze plaag" is die deze hobby bedrijft en het gros van de jeugd hier niet echt in geïnteresseerd is vroeg ik me af of er forumleden zijn die al een eindbestemming voor hun modelbaan hebben bedacht.
Ik ben benieuwd !
-
Mee de kist in, levert dat gesmolten messing nog wat op. ;D
-
Ik zeg voor de grap wel eens tegen mijn vrouw: als je mijn treinenverzameling verkoopt, kun je in één keer het huis aflossen! Zo 'erg' is het natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat de verzameling aardig omvangrijk is.
De normale gang van het leven is denk ik dat je eerst flink wat verzamelt, om die verzameling later weer in te dikken door modellen te verkopen. Wat er dan tegen het einde nog resteert, zijn de modellen die echt waarde voor je hebben. Veelal zal dat misschien een emotionele waarde zijn (je eerste modeltrein, de trein waar je mooie vakantieherinneringen aan bewaart etc.).
Ik moet trouwens wel eens lachen als ik de weggooi-instructies van een modeltrein lees. Zelfs op de doos van de 3700 van Artitec staat zo'n instructie. Dat zal wettelijk wel verplicht zijn, maar ik zie het al voor me dat ik met mijn 3706 bij de grijze ton sta... Of moet ie nou in de chemobox? Even nalezen op de doos...
Groeten,
Arjen
-
Ik zeg voor de grap wel eens tegen mijn vrouw: als je mijn treinenverzameling verkoopt, kun je in één keer het huis aflossen! Zo 'erg' is het natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat de verzameling aardig omvangrijk is.
Een omvangrijke verzameling wil niet zeggen dat hij veel waard is! tenzij alles "fabrieksnieuw" is in de beroemde "OV" verpakking zit. Ook ik heb een enorme verzameling maar die is, volgens een gekende opkoper, geen reet (meer) waard daar de meeste modellen niet meer in de origineel staat zijn en de zo beroemde OV ontbreekt. Dus reken je eigen niet rijk.
Ja en wat moet je er mee als je plotseling voor je eigen gaat beginnen. Ik zou het zo een, twee, drie ook niet weten.. Mijn vrouw heeft er absoluut geen interesse in maar wil het ook niet bij de vuilnidbak zetten......een groot probleem.
-
Ik had ooit het idee (en nog een klein beetje de hoop) dat één van m'n kleinzoons "in treinen gaat".
Daar ziet het voorlopig niet naar uit. De jongste heeft een eigen M baan maar kijkt er nauwelijks naar om.
Ik denk dat ik dan het liefste zou hebben dat het bij een echte liefhebber terecht komt. Bij nader inzien niet zo'n gek idee om dit aan nabestaanden bekend te maken.
-
Interessant onderwerp...je ziet wel de waarde van veel modellen sterk afneemt. Tot zo'n beetje de omschakeling naar Euro's was het redelijk waardevast, alles waar NS, Fleischmann of Märklin opstond was een prima belegging. Na de Euro gingen de prijzen nog omhoog, tot iedereen doorhad dat-ie Euro's als guldens stond uit te geven ;D
Daarna kwam de klad er wel in om een aantal redenen:
-De oude modelspoorders generatie sterft uit, waardoor het antieke spul geen jeugdsentiment meer is: de jongere generatie is een kleinere doelgroep, ook voor het recentere spul;
-De crisis: er is minder budget voor de hobby
-internet handel: de treinen die tot 15 jaar terug nog als zeer zeldzaam konden worden aangeboden blijken toch wel redelijk gangbaar als je snel buiten de landsgrenzen kan kijken. Voor de echt schaarse stukken is dat weer wél een voordeel, want de doelgroep is nu makkelijker te bereiken.
Resumé: ga niet je treinen verkopen om je huis af te betalen. Zelfs je verhuizing ervan bekostigen leidt tot gevoelens van spijt en twijfel, al heb ik de meeste objecten daarna wel weer teruggekocht 8)
-
Ik maak me er niet druk om. Als ik m'n ogen voor de laatste keer sluit heb ik wel wat anders aan m'n hoofd dan treinen ;D . Mijn messing collectie zal nog wel wat waarde hebben, maar de rest gaat zo de kliko in denk ik.
-
maar de rest gaat zo de kliko in denk ik.
Misschien dat BNLS "het weeshuis van de achtergebleven modeltreinen" in het leven kan roepen. Indien je je treinen-nalatenschap aan BNLS doneert kunnen zij van de opbrengst weer verder bestaan en beland mooi treinen-spul niet in de kliko of op een stoffige zolder waar het vervolgens wordt vergeten.
-
En wie gaat dan de huur voor die loods betalen ;D. Als de oude garde geen opvolging heeft, blijft het daar dan uiteindelijk ook liggen.
-
Tja, misschien is dat wel het grote vraagstuk des levens. De aarde bestaat bijna 5 miljard jaar en bijna al die tijd heb ik dat niet geweten. Denk je op den duur (mag nog even duren) terug te keren naar die gelukzalige toestand zonder verplichtingen, heb je een treinverzameling om je druk over te maken. Wat is het toch een tranendal.
Mijn vrouw heeft het telefoonnummer van een goede vriend, annex treinenliefhebber, annex commercieel genie die het probleem wel zal oplossen. Dan zal wel blijken dat de verzameling misschien iets groter is dan ik altijd heb beweerd, maar dat is dan dus opeens een financiële meevaller. ;D
-
Misschien dat BNLS "het weeshuis van de achtergebleven modeltreinen" in het leven kan roepen. Indien je je treinen-nalatenschap aan BNLS doneert kunnen zij van de opbrengst weer verder bestaan en beland mooi treinen-spul niet in de kliko of op een stoffige zolder waar het vervolgens wordt vergeten.
Leuke , interessante gedachte!
Dat huren van een loods zal wel meevallen, de insteek hier is immers om het te verkopen en daar BNLS van te laten draaien.
Niet om verder te laten rijpen ;)
Eventueel onverkoopbaar spul kan wellicht op beurzen als speelspul voor kids worden ingezet.
Voorlopig koop ik zelf nog bij want het vergrijzen gaat nu langer duren dan vroeger.
Er is zelfs een 'wetenschapper' die beweert dat de eerste mens die 1000 jaar oud gaat worden inmiddels moet zijn geboren. (als het Putin maar niet is dan ;D)
Wie weet kan ik de komende 500 jaar nog lekker met treintjes spelen....
Tegen die tijd zijn naast mijn haren en mijn huid ook mijn treinen wel grijs lijkt me ::)
-
Als je tijdens je leven genoten hebt van je verzameling en het genot je elke cent waard was wat de modellen je gekost hebben, dan is in wezen voor jou de waarde nul op moment van verscheiden.
Mocht het dan nog wat opbrengen voor je nabestaanden, hebben die ook nog een beetje mazzel ;D
-
Die gedachte speelt ook wel eens door mijn hoofd.Ik heb in de loop der
jaren al aardig wat verzameld.Niet alleen modeltreinen maar ook een
grote collectie Dvd's en video's over de spoorwegen en cabineritten.
Mijn vrouw heeft tegen mij gezegd dat als ik kom te overlijden dan
gaat de 1008 bij mij in de kist.Dit vind ik nog steeds één van de mooiste
locs die de NS gehad heeft.
Maar aangezien ik nog kan genieten van de spoorweghobby hoop ik nog
een tijdje mee te kunnen.
Groetjes Jan.
-
Mmmmmmm. In de volgende volgorde:
- Ik hoop dat ik van te voren het gros kan hebben verkocht om op mijn hoge leeftijd leukere en belangrijkere dingen te doen met mijn partner. Dat kan ook de modelspoorhobby zijn, maar dan op kleinere schaal.
- Ik hoop dat mijn partner wat er resteert dan van de hand doet zodat ze alleen nog wat leuke dingen kan doen.
- Wat er overblijft ? Pfffff, ik vind het idee om het te doneren aan een goed doel ( ;D ) wel een goede.
Martijn
-
Eerlijk gezegd zal t mij een biet zijn wat ermee gebeurd. Mijn partner weet wat het waard is en mag ermee doe wat zij wil....... ik heb er NU plezier van en dat is het belangrijkste. De illusie dat het zoveel op gaat leveren dat zij er een extra pensioen bij heeft moet je gauw laten varen want dat zal niet zo zijn ;)
-
Geen pensioen, leuk etentje of zo. Meer niet ;)
-
Ben ik de enige die dacht dat het hier zou gaan over de bestemmingsaanduidingen op modeltreinen en of iemand deze aanpast naar eigen wens?
-
Haha, nee, hier nog een. Mijn eindbestemming is altijd het schaduwstation maar dat is kennelijk niet wat bedoeld wordt.
Maar om op de vraag terug te komen: het wordt te gelde gemaakt. Mijn partner weet er denk ik wel raad mee als het zo ver is. ;D
Gr, Ben.
-
Vooralsnog maak ik me over dit onderwerp niet al te druk; ik moet theoretisch nog een tijdje mee...
Als het nog eens aktueel gaat worden, hoop ik toch wel op een famiielid (schoonzoon oid.) die wat met treintjes heeft. Of anders toch minimaal een liefhebber.
Want al is de echte waarde van het meeste maar beperkt, de kliko vind ik nu ook niet zo'n geweldige optie.
-
Haha, nee, hier nog een. Mijn eindbestemming is altijd het schaduwstation maar dat is kennelijk niet wat bedoeld wordt.
Haha ja ik ga ook naar een niveau lager (in mijn kist dan) ;D
Het zal nog wel even duren, maar ik hoop dat mijn verzameling een zinvolle bijdrage levert aan iets. Wat dat is maakt me niet uit. Ik hoop dat mijn dochtertje de 3737 met 1989 stam wil houden(daar is ze fan van).
-
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben. Voor de verzekering heb ik een keer een taxateur over de vloer gehad. Hij vond dat elk LS rijtuig 20 euro waard was, want "meer krijg je daar echt niet voor". Dus dat blijft een moeilijk verhaal. Je kunt ook niet van je nabestaanden verwachten dat ze elk item van een grote verzameling apart gaan verkopen. Ze hebben dan al genoeg aan hun hoofd.
Mvg, Peter
-
Een lijst maken met daarin je materieel, wat het gekost heeft en wat de waarde is. Kan gemakkelijk met Excel, kost wel wat tijd maar dan weet ook je partner wat er is en wat het waard is.
Kunnen ze zelf beslissen wat ermee te doen.
-
Tot op dit moment beleef ik nog heel veel plezier aan mijn treinen, veel of weinig waard, ik peins er niet over om wat dan ook te verkopen. Waar het volgens mij hier om gaat, wat gebeurd er met mijn verzameling treinen en aanverwante attributen als ik er zelf de regie niet meer over heb. Zelf zal ik daar geen hoofdpijn meer over hebben, maar de partner die weet welke waarde het voor jou(mij) had, wil niet hebben dat een of andere haai er met de spullen van door gaat en er goed geld voor wil maken. Moeilijke zaak
-
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben.
Zo'n opkoper neemt mensen dus een hoop werk uit handen. Dat is ook wat waard. Het spul verkoopt zichzelf niet. Ook een handelaar moet daar tijd en moeite in steken. Zo bezien vind ik een opkoper zeker niet bij voorbaat een slechte optie.
-
Als ze maar goed voor mijn Preisertjes zorgen!
Gr. Jaap
-
Dan zal wel blijken dat de verzameling misschien iets groter is dan ik altijd heb beweerd, maar dat is dan dus opeens een financiële meevaller. ;D
Aan die zonde maken velen van ons zich schuldig vrees ik ;D ;D
-
Het probleem is ook dat de nabestaanden vaak geen idee hebben wat de waarde van zo'n collectie is en waar ze er mee naartoe moeten. Dan wordt er al snel een opkoper gebeld en die biedt uiteraard veel minder dan de echte waarde omdat hij er ook op verdienen wil. Terwijl als je alles los zou verkopen via Marktplaats, fora en beurzen zou je er veel meer voor gekregen hebben. Voor de verzekering heb ik een keer een taxateur over de vloer gehad. Hij vond dat elk LS rijtuig 20 euro waard was, want "meer krijg je daar echt niet voor". Dus dat blijft een moeilijk verhaal. Je kunt ook niet van je nabestaanden verwachten dat ze elk item van een grote verzameling apart gaan verkopen. Ze hebben dan al genoeg aan hun hoofd.
Mvg, Peter
Ik werd 3 jaar geleden zelf ook geconfronteerd met het plotseling overlijden van mijn hobbyvriend. Jarenlang in het najaar er samen een weekje tussenuit om smalspoorlijntjes te bezoeken, bestelde bouwpakketten op te halen en nieuwe aankondigingen te bestellen. Het budget liet het toen nog toe. En dan ineens is het over en blijft er een weduwe achter.
Na het overlijden van Joop Bolland, destijds actief voor onder andere DJH, heeft zijn weduwe zijn modelbouwverzameling aan het modelspoor museum in Sneek geschonken.
Harry Jurgens heeft - omdat er geen erfgenamen waren - zijn Nederlandse modelbouwverzameling na zijn overlijden in de Stichting Doorreis ondergebracht. Deze verzameling is regelmatig op modelbouwmanifestaties te zien.
Terug naar de eerder genoemde hobbyvriend. Het kostte een dag om de verzameling in kaart te brengen waarna van ieder artikel één of meerdere foto's gemaakt zijn. Vanzelfsprekend zijn in die tijd ook verenigingen benaderd om delen van de collectie over te nemen. Hierbij bleek echter dat het aanbod dermate laag was en ook de weduwe vond dat de modellen niet voor de welbekende appel en een ei moesten worden weggegeven. Het ging hier meestal niet om een Faller of Pola bouwpakket. Inmiddels is zo'n 90% van de collectie verkocht waarbij mijn suggestie, dat de modellen in goede handen zouden komen, door de weduwe omarmd werd.
Als je als modelbouwer met zo'n situatie geconfronteerd wordt dan besef je dat het wellicht een goed idee is om een in jaren opgebouwde verzameling eens te gaan inventariseren en er een prijskaartje aan te hangen; al is het alleen al voor de inboedelverzekering. Nabestaanden hebben dan enig idee omtrent de waarde hiervan en kunnen dan op veilingsites vergelijken in hoeverre deze waarde klopt dan wel met welk percentage er genivelleerd dient te worden.
Rob
-
Het maakt mij niks uit wat mijn kinderen er mee doen. Dood of levend kan ik me er niet druk om maken. Ik heb er lol van gehad.
Het enige wat ik wel heb vastgelegd is naar welke respectievelijke musea/archieven mijn verzameling foto's en voorwerpen heen moet.
Eelco
-
Bij Railclub Utrecht komen geregeld erfenissen binnen. Dit wordt verkocht. En dat is weer leuk voor Railclub Utrecht. Als er kleine dingen bij zitten die voor jezelf leuk zijn (in de orde van huisjes,nl) mag je het weleens meenemen. Duurdere spullen als locs moeten uiteraard wel betaald worden. Maar ik neem aan dat je niet de hoofdprijs betaalt. De meeste treinen komen dan weer op de treinenbeurs in Houten terecht waar een liefhebber ze weer koopt.........Recyclen noemen we dat. Al zit er ook veel troep bij dat niet meer rijdt. Maar zelfs dat wordt verkocht voor de reserve onderdelen.
-
Vandaag dacht ik weer eens na over wat er met mijn treinen moet gebeuren als ik ooit het hoekie om ga.
Aangezien het over het algemeen de "grijze plaag" is die deze hobby bedrijft en het gros van de jeugd hier niet echt in geïnteresseerd is vroeg ik me af of er forumleden zijn die al een eindbestemming voor hun modelbaan hebben bedacht.
Ik ben benieuwd !
Ik heb wel eens gehoord van een stichting "de doorreis" , maar heb er zelf geen ervaring mee.
Groeten, Alexander
-
In Engeland heeft de smalspoorclub, de 009 Society, een verkoopstand tijdens modelsmalspoorevenementen, een paar keer per jaar. Zij nemen bij overlijden de verzameling over en verkopen het aan andere liefhebbers. Ze nemen dan commissie over het verkochte. Het gaat allemaal erg oprecht en is echt een vrijwilligersdienst. De society houdt er wat aan over, de nabestaande het grootste deel en het komt terecht bij de echte liefhebbers. De prijzen zijn aantrekkelijk voor ons als koper, goedkoper dan commerciele verkoop, maar de nabestaande krijgen meer dan als ze het aan een commerciële opkoper hadden verkocht.
-
Bij postzegelverenigingen wordt vaak ook een nalatenschapsservice aangeboden. Veel nabestaanden hebben of geen idee wat het opbrengt, of geen zin om er de tijd in te steken. Het is toch vaak de hobby van de partner, soms wordt die enkel gedoogd. Voor oud papier of oud ijzer zijn deze twee hobbies echt zonde.
Groet, Sicco Jan
-
Haha, nee, hier nog een. Mijn eindbestemming is altijd het schaduwstation maar dat is kennelijk niet wat bedoeld wordt.
;D
Zoals ook al eerder werd opgemerkt, al mijn modeltreinen staan in een Excel-bestand met de prijs waarvoor ik ze gekocht heb (en andere informatie zoals kleur, decoder, artikelnummer en de datum waarop het gekocht is). Mocht ik er zelf niks meer mee kunnen dan kan iemand hiermee zien wat het ooit waard was. Wat er dan verder mee gebeurt is niet meer mijn zaak.
-
Ja dat schaduwstation is een goeie 8)
Denk dat ik zelf voor de vuurkist opteer ;D
-
Hopelijk is m'n baan af voordat ik de pip uit ga, bestemming is dan al gevonden...gaat op transport naar de USA..
-
Ik wens de SHM veel succes en plezier met het verkopen van mijn treintjesspullen. Dat wil ik mijn erven niet aan doen ;D
Denk dat ik zelf voor de vuurkist opteer ;D
Dat laat ik aan mijn as over. Ergens in de boog van Abbekerk o.i.d. Ik laat het aan de stoker van dienst over of hij dat met een mooi lichtgrijs pluimje doet of dat hij toch even "feestje gaat bouwen" Beide varianten worden met plezier door mij bedreven.
-
Die neiging heb ik weleens, als ik iets aanbied op marktplaats.
Als je op marktplaats een loc met de waarde van 400.- aanbied, word er 35.- geboden.
Dus je huis aflossen??? vergeet het maar, hooguit het schuurtje waar de schoffel en de hark staan ;D
GRRR Ben
-
al mijn modeltreinen staan in een Excel-bestand met de prijs waarvoor ik ze gekocht heb
Niet vergeten het wachtwoord van je computer bekend te maken bij de nabestaanden. 8)
-
Mijn "verzameling" is niks waard.
Het meeste is verbouwd en de OVP knikker ik altijd meteen weg.
Dus ze bekijken het maar.
Mijn whiskycollectie wordt tijdens mijn uitvaart geveild, voor het Goede Doel.
In mijn geval is dat Amnesty International.
(U weet wel, mensenrechten enzo. Dat je mekaar niet mag martelen en gewoon moet laten uitpraten)
Hebben de nabestaanden meteen iets moois om op elkaars gezondheid te proosten ;D
slainte
Hendrik Jan
-
Mijn "verzameling" is niks waard.
Op die exclusieve handgebouwde hondekop na dan toch zeker? 8)
Anyway, ik heb een verzameling van niks; lees klein en geen exclusief spul (heet dan dan inclusief? ;D). Wel een Excel-lijstje van het geheel gemaakt maar dat is gewoon trein-nerd gedrag. Lijstje is slechts 40 items lang...... Boekenverzameling is wel wat groter overigens en staat ook in een lijstje.
Wat de familie ermee doet moeten ze zelf weten. Zou wel leuk zijn als iemand er nog plezier van heeft, weggooien kan altijd.
Als je zoveel materieel hebt dat het na je overlijden een 'probleem' wordt, kun je je ook afvragen of je verzameling niet te groot is, en wat je er nu dan mee doet? Less is more?
-
Niet vergeten het wachtwoord van je computer bekend te maken bij de nabestaanden. 8)
De lijst staat op een onbeveiligde USB stick, geen probleem dus tenzij deze kwijt raakt. ;D
-
Hoi Modelspoor liefhebbers,
tja ik denk dat mij spoor verzameling tegen de tijd dat ik mijn laatste adem uitblaast niet veel meer waard zal zijn. Hoop natuurlijk ouder te worden dan 80 wil nog wel 32 jaar genieten van spoor nul (y)
groetjes bernard
-
Zal je net zien dat die USB stick in je achterzak zit van je nette pak ;D
-
Zoals mijn oma al riep bij leven: "Het laatste pak bezit geen zakken"
Dus;
Paul:"Zal je net zien dat die USB stick in je achterzak zit van je nette pak"
Dat zal dan eeen ander pak zijn.... ;)
Jan-Peter.