BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Sjaak spoor op 17 October 2007, 21:24:06
-
Hallo allemaal!
Hierbij mijn (iets) aangepaste baanplan. Nu met schaduwstation,
een paar opstelspoortjes en een aantal kleine aanpassingen.
Afmetingen en hoogtes staan erbij.
De stukken rails die onderbroken zijn komen niet in het zicht.
Let niet teveel op de verschillende kleuren, dit heb ik gedaan om
de reden dat anders de tekening onduidelijk wordt want het is geen 3d.(Wil binnenkort proberen om dit plan in 3d met Wintrack te maken).
Ik heb het idee dat ik dichterbij kom, maar ben nog lang niet tevreden!
Het gedeelte met de opstelsporen en draaischijf vind ik er nog een beetje
vreemd en rommelig uit zien op de tekening. Ook weet ik niet of (en hoe) ik het achterste spoor in het zicht breng. Sta ook open voor andere
aanpassingen.
Thema: Berglandschap Zwitserland / Duitsland
Tijdperk 2 & 3
Fleischmann HO profi rails (digitale besturing)
Wil vrij snel na Eurospoor volgende week beginnen met bouwen.
(raamwerk ligt er al)
Wie heeft er opmerkingen, ideeen, kritiek (kan wel wat hebben), of
andere reacties?
Alle reacties zijn weer van harte welkom!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/MF4.jpg
-
Ziet er best goed uit Sjaak.
Misschien een idee om de blauwe(zichtbare) sporen niet te dicht langs de wanden te leggen omdat je daar ook ruimte moet hebben om je berglandschap te kunnen maken. Tenzij je natuurlijk de treinen langs steile rotswanden wilt laten rijden.
Groet Jaap
-
Volgens mij zijn de blauwe sporen niet de zichtbare. De kleur heeft louter een optische functie, of lees ik nou verkeerd. Als de blauwe wel zichtbaar zijn zou ik het onzichtbare niet zo vlak achter je statoin laten beginnen.
-
Is een schaduwstation niet handig? Nu heb je ruimte voor maximaal 4 treinen.
-
Bedankt voor jullie reacties!
@ Gamau: Schaduwstation wil ik proberen te maken daar linksboven
van de draaischijf (gele spoor, staat erbij)
@ iemand: De sporen die niet zichtbaar zijn, heb ik onderbroken gemaakt.
Het kleurverschil is om de tekening iets duidelijker te kunnen lezen
@ Jajo: Thanks voor de tip, ga ik wellicht iets mee doen!
Nogmaal bedankt voor jullie reacties, hoe meer hoe beter. Als er nog meer dingen
onduidelijk zijn, geef alsjeblieft aan, dan leg ik het even uit.
-
Misschien nog wat mee sporen bij de draaischijf. Ik weet niet of dit kan maar dan kan je wat meer locs waegzetten.
-
Baanplan iets aangepast naar jullie suggesties.
Het lijkt nu op papier wel rommeliger, maar het zal er in de praktijk
mischien wel beter van worden
Nog meer ideeen / kritiek?
-
Sjaak, het grote gedeelte is 1,43 mtr diep. Als je vanaf de achterzijde ook kunt werken is het geen probleem. Maar anders is deze diepte zeer moeilijk om te kunnen werken. Pijn in je rug enzo.... :-|
Zelf houd ik maximaal 80 cm als maatstaf aan om prettig te kunnen werken.
Groet Jaap
-
@ Jajo: geen probleem, voldoende ruimte om aan de achterzijde
van de baan te werken, bedankt.
De onderbouw is al klaar, en op die ruimte is het baanplan
dan ook gebasseerd.
Als iemand een beter idee, of suggesties voor een dergelijke baan heeft,
graag! Het is nl. mn eerste baan, dus heb weinig ervaring met
baanplannen en hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien
-
Mooi en vooral strak plan Sjaak.
Tip: Maak een schaduwstation of anders een extra opstelspoor in het niet zichtbare deel ( trein 1 rijdt weg en trein 2 komt tevoorschijn)
Kees-Jan
-
Sjaak,
Jouw ontwerp spreekt mij wel aan omdat ik zelf ook een "rijbaan" heb.
Voor zover ik kan beoordelen komen er met name in de bochten wat steile hellingen (3%) of meer voor.
Je zou dat wat kunnen beperken door de maximale hoogte van 20 cm wat terug te brengen.
Ik hou zelf een minimale doorrijhoogte van 7 cm aan, je moet dan daar nog de dikte van de ondergrond bijrekenen. Dat is de reden dat ik daarvoor 5mm triplex gebruik en hoef dan maar 7,5 cm te stijgen om vrij te blijven.
Ik zou de gele onderbaan rechts uitrekken naar de rand van de tafel om zo wat extra rijlengte te krijgen en wat ruimte te winnen voor een schaduwstation.
Een schaduwstation zou ik zeker maken omdat er voldoende ruimte voor is.
Misschien is het wel aardig om een paar uitloopspoortjes bij het station te maken (hoe meer sporen hoe beter).
succes!
Gerrit
-
hoe meer sporen hoe beter
Dat vind ik dus niet. Bovendien geeft Sjaak zelf aan het rijden van de treinen belangrijker te vinden. Zo'n baan als deze is ook haalbaar, qua tijd, onderhoud en niet te vergeten: geld.
Ik sluit me wel bij de rest aan voor wat betreft het schaduwstation. Zou ik doen Sjaak, anders gaat het misschien vervelen.
J
-
Ok, bedankt voor jullie suggesties. Een schaduwstation zal ik nu zeker
maken. Mischien ook nog wat uitloopspoortjes bij het station om toch wat te rangeren. Maar waar? Is het stationsgedeelte een beetje kloppend / logisch?
En wat vinden jullie van het traject van de baan? Is er iemand
die op deze afmetingen met dit thema een veel beter idee heeft?
Ben wel van plan om een baan naar eigen wensen te maken, maar
alle ideeen zijn welkom!
-
Sjaak,
ik vind je station super, met 2 3wegwissels en 2 Engelse wissels kan je alles bereiken, spaar je veel ruimte en kan je af en toe een trein op een zijspoor zetten om er wat langer naar te kijken.
Als je wat wilt veranderen zou ik het bij de draaischijf doen. Die ligt daar vrij ongemotiveerd. Waar zijn de andere lokbehandelingssporen? Kolenbunker, water, ontslakking, bergingstrein, aan- en afvoer van materialen (opstelmogelijkheid wagonnetjes)?
Daar zou ik het zoeken. Enkel een draaischijf kan wel (op een eindstation bijvoorbeeld) maar dan niet met tig afstelsporen eromheen.
Wat is het verhaal rond dit station?
Groet, Sicco Jan
-
@ Sicco Jan: Bedankt :) Er is echter weinig 'verhaal' rond dit station.
Het wordt een station aan een klein dorp, waar ik idd. minimaal 4 sporen
wilde hebben om van trein te kunnen wisselen. Aan de binnenkant
van de 2 buitenste sporen komen perrons.
Bij de draaischijf is idd nog wel ruimte voor loconderhoud e.d.
Maar ik heb het gevoel dater iets mist... Mischien toch wat sporen om wat te rangeren?Maar waar? Ik wil de baan ook niet volproppen.. Maar ik heb zat (gewone)wissels over om nog iets te doen. Zat zelfs aan een (goederen)tandradbaantje te denken maar dan wordt het waarschijnlijk echt te vol...
-
...om nog iets te doen..
Je kan dat soort dingen ook invullen als je aan het bouwen bent. Je ziet dan beter of het niet te vol wordt en of het in het geheel past.
Groet Jaap
-
Misschien vind je zoiets leuk:
Station:
(http://img85.imageshack.us/img85/4377/h01stationwi3.th.jpg) (http://img85.imageshack.us/my.php?image=h01stationwi3.jpg)
Schaduwstation:
(http://img85.imageshack.us/img85/6320/h01schaduwck8.th.jpg) (http://img85.imageshack.us/my.php?image=h01schaduwck8.jpg)
Op het zuidelijkste open kopspoortje onder van het station zie ik een draaischijf voor me, kon hem alleen niet in mijn database vinden...
Frank
-
In aanvulling op de reactie van Sjaak, een railplan is pas compleet, indien er ook een scenery-plan ligt.
Daarnaast lijkt het me handig als je een goede naam bedenkt voor dit plan.
met vriendelijke groet,
Hans van de Burgt
-
@ Frans: bedankt voor het idee, echter zie ik liever wat meer trein in beeld.
Hoewel... op deze baan is er wellicht ruimte voor een tandradbaantje
Ik neem het zeker in overweging
@ Hans Scenery ideeen plenty, daarom is het idd wel belangrijk dat
de baan niet te vol en druk wordt, anders kan je er verder niks meer
in kwijt. Een goede naam heb ik nog niet kunnen verzinnen..
-
Zozo... voor dat baanplan ben ik zelfs te porren... ziet er goed uit. Niet te strak... beetje losjes... leuke boogjes... niet te eenvoudig.. maar ook niet te ingewikkeld station.... gewoon goed.
Misschien een lager niveau een optie zodat treinen een onderstation in kunnen. En op dat niveau een 2 tal keerlussen zodat treinen telkens uit de andere richting terugkomen? Treinen rijden per slot van rekening van A naar B en weer van B naar A ;)
Ik hoop dat we snel de eerste foto's zullen zien.
-
@ EWS 58038: Hey hartstikke bedankt voor je reactie!
Dat met die keerlussen is op zich wel een erg goed idee, maar
begrijp niet goed hoe / waar je dat wilt toepassen op deze baan.
Heb inmiddels een iets aangepast ontwerp geplaats.
Zou je eens kunnen uitleggen hoe je dat zou doen?
groet,
Sjaak S