BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: PietB op 21 June 2015, 12:38:38
-
Hallo allemaal,
Op mijn tafel heb ik ruimte vrijgehouden om een pendelbaan met twee trammetjes te maken.
Het gaat een enkel spoors baantje worden met aan elk einde een wissel met twee opstel sporen.
Ik heb hiervoor Peco SL102 flexrail aangeschaft en bogen ST221.
Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.
Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?
Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?
Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.
grt Piet.
-
Ik zit alleen met een vraag over de te gebruiken wissels.
Er zijn wissels met geisoleerde en geleidende puntstukken.
Geisloeerde puntstukken zijn meestal plastic uitvoeringen waar geen spanning op staat. Korte treinen hebben daardoor minder stroomafname op dat deel. Mogelijk dat ze dan blijven staan. Met geleidende puntstukken kan je deze voorzien van spanning en daardoor is er ononderbroken stroomvoorziening en rijden de treinen beter over het wissel.
Nu gaat mij dit als Märklin-ist de pet te boven, wat moet ik kiezen en hoe sluit je het aan?
Tja... Zie even in dit artikel in de Encyclopedie: Puntstuk van het wissel polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Kan op verschillende manieren.
Waarom zijn er twee verschillende types puntstukken?
Hoe kleiner de hoek van het wissel hoe groter de het puntstuk zal zijn. Daardoor een grotere afstand om te overbruggen en een grotere kans om stil te vallen op het wissel. Dus gewoon van een metaal / ijzer maken en polariseren dan ben je van dat probleem af :)
Wie kan me helpen, ik heb de Wiki al door gebladerd maar kon niets vinden.
Zie de antwoorden hierboven.
Groet Ronald.
-
Hi Ronald, dank voor de uitleg.
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?
En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?
grt Piet.
-
Nu naar de practische uitvoering, er zal geschakeld moeten gaan worden.
Moet ik zelf een draad aan het puntstuk maken(solderen) of is daar door de fabrikant in voorzien?
Ligt aan de fabrikant. Roco heeft bij zijn rocoline zonder bedding (code 83) aansluitpunten in de bielzen aan de zijkanten waar je draadjes in kan steken. Andere fabrikanten hebben een lipje waar je een draadje aan mag solderen of een reeds een draadje gesoldeerd. Anders is het gewoon aan het puntstuk solderen.
En het werkelijke schakelen kan denk ik door een bistabiel relais gedaan worden.
Dit relais wordt dan door de wisseldecoder geschakeld
Of zijn daar slimmere oplossingen voor?
Ligt ook weer aan wat je gaat gebruiken. Met conrad-wisselmotoren kan je het oplossen en heb je gewoon 3 extra draden bij de wisselaandrijving voor het puntstuk. Bij servo's mag je meestal aan de gang met een extra relais en een goede wisseldecoder met een puntstukpolarisatie aansluiting. Zie bijvoorbeeld: Rocoline zonder bedding: hoe wisselpuntstuk polariseren? (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64577.0.html). Je kan het ook met microschakelaars doen bij het omzetten. Mogelijkheden zat :)
Groet Ronald.
-
Bij mijn wissels heeft Peco aan het puntstuk een stukje draad gemaakt, waaraan je je eigen draadje om het puntstuk te schakelen kan vastsolderen.
Als je digitaal rijdt, dan moet je bovendien nog 2 bruggetjes onder het wissel verwijderen en de buitenste rails met elkaar verbinden zoals op de 2 foto's precies halverwege deze pagina:
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
De ene zoals je hem koopt met de tekst: Electrofrog - Underneath View Unmodified.
De foto daaronder, zoals hij moet worden met de tekst: Electrofrog - Underneath View.
Op de onderste foto is het niet duidelijk te zien, maar de twee kleine draadbruggetjes zijn daar doorgeknipt.
Leen.
-
Ronald en Leen, bedankt voor de verhelderende uitleg.
Ik ga er mee aan de gang.
grt Piet.