BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HJ op 20 June 2015, 23:22:36
-
Hallo modelspooliefhebbers,
Aangezien mijn modulebaan Vivat Viadukt zijn voltooing begint te naderen, krijg ik weer zin in een nieuw project. De huidige status van de baan vind je hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58734.0.html
Als ik even een tussenbalans opmaak, kan ik zeggen dat de meeste dingen die ik voor ogen had bij het ontwerp en de bouw ook uit de verf gekomen zijn. Enige minpuntjes zijn: voor transport moet ik een busje huren en is een ruime halve dag nodig voor het vervoer en het opzetten van de baan. Afbreken idem dito. Hierdoor is het helaas onmogelijk om de baan voor 1 dag ergens mee naar toe te nemen en wordt de inzet beperkt tot 2 á 3 grote evenementen per jaar.
Aangezien de baan niet weerbestendig is, kan ik hem ook niet in de tuin opzetten. Wanneer weet je zeker dat het een week niet gaat regenen? Ook is mijn tuin niet vlak genoeg. Het terras gaat nog wel maar het gazon heeft een verloop van zeker 20 centimeter over de lengte van 13 meter.
Vivat Viadukt helaas dus niet in de tuin. Maar aangezien het wel een hele oude wens is van mij om met lange treinen door het groen van de tuin te slingeren ga ik op zoek naar een nieuw concept.
Veel gelezen, opgezocht, bediscussieerd met hobbygenoten en afgekeken en eindelijk tot een aanpak gekomen die ik hier stap voor stap ga beschrijven.
Doel: een tuinbaan in schaal 0 met een rijlengte van circa 50 meter enkelspoor met een inhaalspoor van ca 12 meter. Hierdoor moet een treinlengte van ca 10m mogelijk zijn. Semi-permanent dus weerbestendig maar 's winters gaat ie de schuur in. De demontabele baandelen moeten niet te veel ruimte innemen want Vivat Viadukt staat er ook al. ;) Helemaal gaaf zou het zijn als het lukt om de baansegmenten zo te standaardiseren dat ik iedere keer een andere ontwerp kan opzetten.
Aan het ontwerpen dus!
groet
Hendrik
-
Hendrik,
Dit wordt vast weer een bijzondere baan met veel nieuwe uitdagingen.
mvg Joop
-
Kijk al uit naar de eerste foto,s.
Grtz,
Samuel.
-
ik ben benieuwd !
Heb je een bepaald thema / land / tijdperk in gedachte ?
-
Ja zeker!
Ik had het idee om als thema US te nemen in een desert-achtige omgeving. Althans voor zover het het landschap op de segmenten betreft. De tuin zal voor een groener decor zorgen.
Waarom US? Omdat ik gek ben op de lange treinen, multitractie met van die zware ronkende diesels die traag door het landschap slingeren. Ik heb een verzameling Atlas GP60 diesels van de NS en een GP9 van Sunset models (ook NS) in bestelling. Ik zou die machines graag een keer vol in actie willen zien in hun eigen habitat.
Periode dus eind van het stoomtijdperk tot midden jaren 70.
Maar aangezien er niet veel (eigenlijk geen) bebouwing langs het spoor zal zijn, kan er ook probleemloos een Duitse stoom- of dieseltrein zijn rondjes rijden.
Dit is het baanontwerp dat ik in gedachten heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_v1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_v1.jpg)
De rechthoek onderin is een afdak. Daar zou het rijdend materieel tijdelijk gestald kunnen worden bij een plotselinge bui.
Verder de kleuren: witte segmenten zijn boogdelen met een radius van 240cm, de lichtgele zijn recht en de lichtblauwe zijn dubbelspoor. De enkelspoorsegmenten worden 24cm breed en bij dubbelspoor 36cm.
O ja, de cirkeltjes zijn bomen en aan de rechterkant van de tuin is een brede golvende border. Had ik misschien even in moeten tekenen. Maar goed, volgende keer beter.
fijne dag
Hendrik
-
Hallo Hendrik
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden ik hoop zelf ook een tuinspoor in 0 aan te gaan leggen ben benieuwd naar jouw ideeën.
groet jan
-
Hoi HJ,
Ziet zeer goed uit jou baan plan. Ben benieuwd hoe het straks allemaal uit ziet.
groetjes bernard
-
Nou hier kom de eerste foto. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6214_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6214_4.jpg)
In dat bakkie ligt de baan!
Ik had op marktplaats een partij 2dehands hechthout gevonden. Dikte 9mm en weerbestendig afgewerkt. Dat leek me een uitstekende manier om snel de benodigde 50 segmenten van te maken. Ik kon bij de verkoper de platen in stroken van 24cm en 36cm breed laten zagen en direct op de juiste lengte. Helemaal top!
Dan zouden de boogsegmenten wel recht worden net als bij mijn huidige baan Vivat Viadukt.
Ter versteviging zouden er aan de onderzijde van de platen extra stroken komen van ieder 6 cm breed.
Een test wees uit dat segmenten van een meter zo redelijk stabiel waren en niet te veel zouden doorbuigen onder het gewicht van de zware US-diesels.
Een oplossing voor de ondersteuning werd nog even uitgesteld maar zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Aan de slag dus?
groet
Hendrik
-
Hoi HJ,
Je heb geluk dat het komende week het weer alleen maar beter en heter wordt (y) . Met dit mooie weer kan jij heerlijk gaan bouwen wie weet kan je nog in augustus of september lekker buiten rijden.
Hoop dat je baan Kiss en Lenz proef wordt zo dat die er ook nog eens over kunnen rijden in de toekomst en gezellig tuin feestje houden.
groetjes van bernard
-
Hey Bernard,
Jij gaat wel heel snel!
Was het maar waar, september rijden.
Ik vrees dat ik wel wat meer tijd nodig heb.
Ik heb weliswaar een bak met hout maar dat is nog geen functionerende baan.
Maar als ie tzt klaar is kom je maar langs met je Lenz of Kiss materieel.
Het wordt gewoon een digitale DCC baan.
Om toch al vast wat progressie te laten zien, heb ik hierbij een foto voor en na van de wheathering van mijn caboose.
Tussendoor nog wel even gewandeld bij de Lage Vuursche en een pannenkoek gegeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kant_2ss.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kant_2ss.jpg)
Ik hou niet zo van kale plastic modellen.
groet en fijne avond
Hendrik
PS ik heb maar 1 caboose!
-
Hoi HJ,
Dat jij niet van kale plastic modellen hou is mijn al lang bekend (y) Ik zelf wil sommige wagons ook nog wel eens laten weatheren door Michiel maar dat zal nog even duren. Wil eerst het rollend materiaal gereed hebben en nog wat huisjes en andere kleine dingen.
Maar ik moet zeggen die rode wagon had ik ook gelijk gedaan vind het inderdaad te plastic uitzien heb dat wat minder met lenz materiaal.
groetjes van bernard
PS Lage Vuursche was je wel heel dicht bij. Misschien ben ik 4 juli op de beurs in Houten.
-
De partij hechthout blijkt toch niet zo'n goed idee te zijn.
Het idee was om de platen van 100x24 door twee strookjes van 6x24 aan de onderzijde te versterken.
De rail zou dan tijdens het stapelend precies in de holte van het bovenliggende segment passen.
De vraag is of deze constructie voor rechte stukken en bogen (trapezium gezaagd) bij oplegging aan de uiteinden voldoende stijf is.
Tests met mijn diesels wezen uit dat er helaas een kleine doorbuiging ontstaat tijdens het rijden.
De constructie met een hoogte van 2x9=18mm is toch net iets te slap.
En.... ik vind de trapeziumvormige boogdelen niet echt fraai. Door de relatief smalle segmenten (24cm) komt de gebogen rail verraderlijk dicht tegen de rand te lopen. Niet echt stabiel.
De oplossing is overstappen op rond gefreesde segmenten.
De tekening die naar de cnc-machine ging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bogen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bogen.jpg)
Als materiaal heb ik gekozen voor 12mm betonplex. Dat lijkt me redelijk weer-vast. Tenminste als de zaagsnedes nabehandeld worden. En de iets grotere dikte moet voor een grotere stijfheid tegen doorbuigen zorgen.
To be continued
Hendrik
-
Hoi
Staal/steigerbuizen/plaat constructies? Cursus hobby lassen....
bv..http://www.lerenlassen.nl/ (http://www.lerenlassen.nl/)
Ik ben toevallig laatst op dat idee gekomen omdat ik met dat 60 cm spoor bezig ben en daar heb je eigenlijk geen andere keuze dan metaal. Zo'n cursus moet ik binnenkort toch ook eens gaan doen.
Sjouwen moet je toch, dus maak die afmetingen die tilbaar zijn en achter in je auto past ook hout niet, dus....iets anders dan anders, maar waarom niet?
Wie heeft ervaring?
-
Ha Maestro,
Goed gelukt die caboose! Een cursus lassen is altijd handig! (y)
Michiel
-
Ja stalen modules lijkt me ook wel wat hebben. ;D
RVS is niet eenvoudig te lassen volgens mij.
En dan heb ik het nog niet over de rest van het benodigde gereedschap.
@de vakantieman, thanks! Zit je je te vervelen daar? ;)
groetjes
Hendrik
-
Vervelen?..nee hoor. Hard aan het werk en creatief oplossingen zoeken voor spoorwegproblemen en daar komen ijzer, gewicht en stevigheid veelvuldig in voor. Dus zo dacht ik ineens .......... een "ijzeren weg voor HJ".
Daarbij komt dat ijzer mogelijk goedkoper is dan kwaliteitshout. Laatst bij een heel interessante metaal leverancier in Veenendaal geweest.
Apparatuur en kennis zijn inmiddels ook voorradig.
het overwegen waard zou ik denken tenzij je al dat hout al hebt liggen natuurlijk.
-
Haha ok.
Nou de cnc-freesbank staat lustig te snorren.....
De eerste onderdelen zijn binnen en even provisorisch in elkaar gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6876_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6876_1.jpg)
Oei, wat glimt dat betonplex. Het lijkt wel metaal. ;)
En de onderzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6877_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6877_1.jpg)
Alles lijkt goed te passen.
De vraag is of de segmenten zo maatvast zijn dat ze na montage in willekeurige volgorde gelegd kunnen worden.
groet
Hendrik
-
Mooi dit, benieuwd naar het resultaat als het 'af' is, zelfs als dat na de winter wordt.
Groet, Sicco Jan
-
Strak hoor! (y)
Groet Jaap
-
Ga je straks buiten met de Grasmaster aan de slag? ;D
-
Hey Sven,
Nee ga ik buiten niks mee doen.
Uiteraard wel de Grasmaaier.
Anders wordt het een jungle.
Ondertussen weinig progressie. Ben momenteel vooral bezig met het stofferen van mijn Duitse modulebaan Vivat Viadukt. Inmiddels zo'n 7m2 te grazen genomen met de Grasmaster.
Wel zo af en toe een US-wagentje weatheren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4499_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4499_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4507_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4507_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5744_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5744_2.jpg)
Binnenkort meer in dit theater.
groet en fijne avond
Hendrik
-
Gaaf die wagons (y) ;D
-
Ben benieuwd naar je ervaringen met het buitenspoor.
De wagens zien er perfect uit zeg.
-
Hoi HJ,
Inderdaad je wagons zien er mooi uit (y) Tja dat wordt in het voorjaar en zomer 2016 genieten van al dat moois in jou tuin.
gr bernard
-
Hallo allemaal,
Dit draadje heeft een tijdje stilgelegen maar dat geldt niet voor de bouwactiviteiten.
Degenen die geïnteresseerd zijn in het vervolg kunnen hier terecht:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=816628 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=816628)
Happy reading!
groet en fijne avond
Hendrik
-
Hendrikjan,
Ik heb jouw bijdrage in het spoornul forum nu ook gezien.
Prachtige sneltrein, dat is zeker een mooie herinnering aan Rheine, inmiddels weer 40 jaar (!) geleden. We worden oud....
Mooie fotoserie, lekker in het buitenlicht!
Met groet, Jan