BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 20 June 2015, 01:32:09
-
Vandaag een paar digiprintjes DRC6200 ingebouwd in de Roco ACTS 6703. Lopi v4 met Aus3/4 mosfet versterkertje er aan gesoldeerd in gebouwd. Sluitlichten op Aux1 en Aux2 gemapped naar F1. Rangeerlicht op Aux3 en Aux4, gemapped naar F2. Verder nog gevarenlicht gemapped naar F5.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mapping.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mapping.jpg)
Dat werkt allemaal perfect, alleen ridt de lok de verkeerde kant op tov de verlichting :-\. Nu zou je denken, simpel, motor draden omdraaien of CV29 met 1 verhogen,
of gewoon mbv de LokProgrammer omzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reverse.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reverse.jpg)
Alles weer de decoder in gepompt..............lok blijft verkeerd om rijden tov de verlichting. ??? Wat doe ik nu verkeerd ???
-
Bekend misverstand. Met cv29 kan je de rijrichting van de loc veranderen en de verlichting verandert dan mee. Dit probleem wordt er dus niet mee opgelost. Het is via functiemappen op te lossen door met de rijrichtingafhankelijkheid van de betreffende functieuitgangen te stoeien. Dus forward en reverse in dat lijstje wisselen of zoiets. Ik heb altijd ruzie met die programmersoftware en verander met de decoderhandleiding in de hand direct de hoge cv's totdat het goed gaat. Uit mijn hoofd weet ik dus niet wat je precies moet aanpassen. Maar ik weet wel dat cv29 niet voor jouw probleem is bedoeld.
Motor omdraaien is natuurlijk een simplistische oplossing. ;D
Of heb je dat printje met die extra versterkte uitgangen echt met draadjes op de motor moeten aansluiten? Dan heb je dat waarschijnlijk verkeerd gedaan.
-
Zo... Heren, jullie waren er vroeg bij!!!
Ben benieuwd wat de oplossing is. 'k Heb met mijn Märklin NS 1135 het zelfde probleem. Dit heb ik aan me zelf te danken, motor bedrading verwisseld en voor de strakheid onder de kap, vast gelijmd met secondemlijm. :P
Over het de sluitlichten op F1 het schreef Gerard mij deze week het volgende:
Logische oplossing is:
F0 (licht) schakelt front- en sluitlicht aan zijde cabine 1 aan of uit.
F1 schakelt front- en sluitlicht aan zijde cabine 2 aan of uit.
(Front of sluit wordt bepaald door rijrichting)
Hierdoor wordt het mogelijk om de locomotief alleen te laten rijden met front en sluitlicht.
Krijgt de locomotief wagens om te trekken dan wordt aan deze cabinezijde de verlichting uitgeschakeld.
Groet,
Gerard van der Sel.
Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar lijkt mij logisch.
De Lopi gebruiksaanweizing d'r al bij gehad maar het is nog te vroeg ;D >, ook nog geen koffie gehad :(
Eerst maar eens ontbijten ;)
-
Rijdt de loc wel de goede kant op volgens de aansturing? Dan gewoon de verlichtingsdraadjes voor/achter verwisselen?
-
Dat klopt Klaas, ware het niet dat de paarse draad aan de decoder dan te kort is en ik te lui was om hem te verlengen ;D.
Ik heb nu de twee spoeltjes uit de print gesoldeerd even als de ontstoor condensator. Over de plek waar de twee spoeltjes zaten een draad gesoldeerd en wel over kruis ;). Daarmee is het probleem uit de wereld. Ik zal straks nog wat foto's plaatsen.
-
De foto's...
De bedrading naar de printjes is niet volgens de bij behorende beschrijving aangesloten.
En omdat een plaatje meer zegt dan een boel onzin......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_DRC6200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_DRC6200.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6768_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6768_1.jpg)
Dan het resultaat. De kap ligt nog op zijn kop op de grond naast het testspoortje,dus de foto's maar om gedraaid ;).
Frontlichten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6769.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6769.jpg)
Gevarenlichten aan beide kanten, werken alleen alsde lok stilstaat, gaat hij weer rijden dan brand de verlichting weer zoals voor het indrukken van F5 ....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6770.jpg)
Rangeerlicht aan beide kanten met F2, sluitlichten en overige frontlichten doven dan ook .......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6771.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6771.jpg)
Sluitlicht schakelbaar met F1 in de rijrichting........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6772.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6772.jpg)
Verder heb ik alle leds nog een stuk gedimd. Morgen de kap er op en de losse delen er op endan kan hij straks ook achter de 1254 ACTS (y).
-
Oja, de motor gekruist aansluiten, dat is ook een oplossing.
Maar heb je al gecontroleerd of hij echt de verkeerde kant op rijdt?
Op de rand van het chassis staat een 1, op jouw eerste foto linksboven. Dat geeft aan waar cabine 1 zit, dus de voorkant van de loc. Als CV29 op de default waarde staat, en je stuurt de loc vooruit, dan moet hij dus die kant op rijden.
Als je de kap er weer op zet, let dan op dat je hem goedom zet. Op de onderrand van de kap staan de wielnummers, oneven nummers links en even nummers rechts. Wielen 1 en 2 zitten onder cabine 1.
-
(y) bedankt voor de tip Klaas. Zal er op letten.
-
Zo, kap zit er ook weer op. En ook nog goed om dankzij de tip van Klaas. Per toeval zaten de lampunits met printjes goed om in de kap gemonteerd ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6703ACTS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6703ACTS.jpg)
En zo ziet het er dan samen uit (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6776.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6776.jpg)
Een prachtige combinatie zeker straks op de baan met een containertrein aan de haak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6777.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6777.jpg)