BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 17 June 2015, 09:26:32
-
The first freight train linking Harbin and Hamburg prepares to depart from Harbin in northeast China's Heilongjiang Province, June 13, 2015. The first freight train linking Harbin and Germany's Hamburg departed from Harbin on Saturday. It runs a course of 9,820 kilometers and is expected to return to Harbin on July 11. (Xinhua/Wang Song)A freight train service between the northeastern China city of Harbin and Europe was launched on Saturday, opening a new trade route between China and Europe.The train left the railway station in Harbin, capital of Heilongjiang Province, at 10 a.m. Saturday, carrying 49 containers of domestic goods such as electronic products and auto parts from northeast and north China, worth 3 million U.S. dollars. During the 9,820-km-long travel, the train will pass Russia and Poland before reaching its destination of Hamburg, Germany, said Tu Xiaoyue, general manager of HAO Logistics Co., Ltd, a joint venture which runs the service.The train will be run once every week and each single trip takes 15 days. It will transport goods from China, the Republic of Korea and Japan as well as European countries such as Germany, Poland, France, Spain and Italy.Several Chinese cities, including Chongqing, Chengdu, Changsha, Hefei, Yiwu and Suzhou, have launched similar freight train services to Europe. Source : china.org
-
Dat lijkt me toch een flink stuk duurder dan overzee....
Wat is hiervan het business model?
En hoe doen ze dat op het Russische breedspoor?
groeten
Hendrik Jan
-
Kortere reistijd dan over zee.
En tussentijds overladen op breed/normaalspoor.
-
Wat dacht je van "schuifassen" a-la Frankrijk-Spanje???
-
"Schuifassen" alleen bij personen vervoer. Goederen is nog steeds omladen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Maar daarmee worden de vervoerskosten per TEU niet lager.
Ik kan me niet voorstellen dat de spoorwegen op prijs kunnen concurreren met de grote containerschepen. Die hebben tegenwoordig 10.000+ TEU aan boord, zodat de prijs PER CONTAINER laag kan zijn.
Dus, wat is het business model?
De snelheid?
Hendrik Jan
-
Moet wel. Ik heb net voor euro 20,00 electronica in China besteld. Komt met 10 dagen gratis en voor niets. Dus straks gratis en voor niets binnen 5 dagen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Maaar....wat niet is kan altijd nog komen. Even naar Spanje, paar fotootjes nemen en dan maar kopiëren ;D
Chinesen zijn niet voor een gat te vangen. (Daar zijn er trouwens te veel van)
"Schuifassen" alleen bij personen vervoer. Goederen is nog steeds omladen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoef je niet voor naar Spanje (Al hoewel het best lekker toeven is, kom er net vandaan). Staat in het engels uitgelegd op de wereld wijde webencyclopedie.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
ik vind het wel gaaf, een goederentrein van China naar Duitsland, is best een eind rijden zegmaar
gr
-
Ik kan mij herinneren dat er 1 of 2 jaar geleden een proef vervoer is geweest, stond destijds in in van de spoorweg bladen. De reden voor deze trein was om containers met expres vracht sneller van en naar China te krijgen. Gaaf dat het nu werkelijkheid wordt.
Bas
-
Ter herinnering van 17 juni 2015
New cargo train service between China, Europe opens The first freight train linking Harbin and Hamburg prepares to depart from Harbin in northeast China's Heilongjiang Province, June 13, 2015. The first freight train linking Harbin and Germany's Hamburg departed from Harbin on Saturday. It runs a course of 9,820 kilometers and is expected to return to Harbin on July 11. (Xinhua/Wang Song)A freight train service between the northeastern China city of Harbin and Europe was launched on Saturday, opening a new trade route between China and Europe.The train left the railway station in Harbin, capital of Heilongjiang Province, at 10 a.m. Saturday, carrying 49 containers of domestic goods such as electronic products and auto parts from northeast and north China, worth 3 million U.S. dollars. During the 9,820-km-long travel, the train will pass Russia and Poland before reaching its destination of Hamburg, Germany, said Tu Xiaoyue, general manager of HAO Logistics Co., Ltd, a joint venture which runs the service.The train will be run once every week and each single trip takes 15 days. It will transport goods from China, the Republic of Korea and Japan as well as European countries such as Germany, Poland, France, Spain and Italy.Several Chinese cities, including Chongqing, Chengdu, Changsha, Hefei, Yiwu and Suzhou, have launched similar freight train services to Europe. Source : china.org
Donderdagavond 23 juli arriveerde de eerste trein uit China in de Rotterdamse haven. Rangeerbedrijf Rotterdam Rail Feeding zette hem om 21.40 uur neer op het Rail Service Center in de Waalhaven. De goederentrein was op 5 juli 2015 met 80 containers uit
Kumming (Yunnan Province ) China vertrokken. Via Kumming (China) – Zabaykalsk (CH-RUS grens) – Belarus – Brest/Malaszewicze (BY-PLgrens) was de trein dinsdag in Malaszewicze (Polen) aangekomen. Daar zijn de containers overgeladen op wagons van Europese spoorbreedte.
De railoperator voor deze trein - CARGOSPED - heeft inmiddels aangegeven dat het geen eenmalig transport zal zijn. Ook in augustus en september komen een aantal Chinese treinen naar Rotterdam RSC komen.
China heeft een Silk Road Fund opgericht. Dit fonds heeft $ 40 miljard beschikbaar om te investeren in infrastructuur langs de ‘nieuwe zijderoute’ over land naar Europa. Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Chinese treinen nu ook arriveren in Rotterdam. Dat is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Rotterdam als Europees logistiek knooppunt en voor de verdere ontwikkeling van het Rotterdams spoorproduct in het bijzonder. Rotterdam investeert juist in de verbetering van het treinverkeer van en naar de haven. Ook voor het transport met Engeland kan dit extra lading betekenen.
Bron: Havenbedrijf Rotterdam