BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rondje_HO op 16 June 2015, 21:39:29
-
Ik kwam dit net tegen op internet :(
http://www.mediatv.nl/nieuws/14684/Wagons-ontspoord-op-rangeerterrein-Kijfhoek-Zwijndrecht.html
Zijn er toevallig bij ons bekende spotters in de buurt? Ligt dit aan de doorgaande sporen of op het terrein zelf?
-
Zijn sporen naar de Betuwe route hier meer plus foto's.
https://www.facebook.com/Railmagazinenl
Groet Leen.
-
Leen je link klopt niet. Linkt terug naar je eigen bericht 8)
Dank voor het corrigeren (y)
Curieuze situatie. Net een modeltrein. Gewoon een paar wagons die tussen de rest omgevallen zijn ;D
Ook apart om te zien dat ze blijkbaar niet helemaal gelost waren. Ligt wel wat erts naast maar lijkt me niet de complete lading ?
-
Het zou een lege trein zijn.
-
Bijna leeg dus ;D
Maar is dat niet onlogisch. In mijn beleving gaan beladen treinen naar Duitsland en komen de lege terug voor nieuwe belading.
-
Wel opvallend dat al het treinverkeer tussen Lombardijen en Zwijndrecht stil is gelegd. De wagens liggen niet in de buurt van de reizigerssporen. Ietwat overdreven reactie (van de brandweer?) of ligt de spanning er af door het 'kraken' van de bovenleiding? Zo'n storing moet schakeltechnisch toch wel te isoleren zijn?
-
Denk dat er uit voorzorg ruim is uitgeschakeld. Op deze manier kunnen de hulpdiensten van alle kanten veilig het incident benaderen. Staan wel twee onderstations bij elkaar in de buurt daar, Oud zwijndrecht en Kijfhoek zuid, maar ben geen EVer dus heb geen zicht op vanuit welk onderstation dit stuk spanning krijgt. Maar dat dit andere groepen als de doorgaande reizigers sporen zijn weet ik wel zeker.
gr Peter
-
Ik dacht al, ik hoor helemaal geen treinen. 8)
-
Het zou een lege trein zijn.
Volgens je eigen link naar Rail Magazine op Facebook is het een trein naar Dillingen en dus een volle.
-
Dan zijn die wagons wel zeer magertjes beladen dan.
Gr,
Wesley
-
Dat vind ik ook ja ??? En het ligt er ook niet naast of zo. Tenzij ze op Kijfhoek een hele grote kruimelzuiger hebben zaten die bakken nog niet voor 1/4 vol. Doet me wel echt aan modelspoor denken. De achterste wagens vol beladen (zwaar) waardoor de voorop rijdende lichtere wagens in de bocht uit de rails getrokken worden.
-
Het zijn 4-assers, en ijzererts is al geconcentreerd, dus een hoog soortelijk gewicht.
Groeten, Alexander
-
Ben er net langs gereden. Niks te zien.
Vanaf de A16... ;D
-
@Alexander: inderdaad! Ik heb ff zitten zoeken en voor de liefhebber: onder de foto ( (c) Ronnie Venhorst ) op deze flickr pagina staat wat uitleg over verschillende soorten erts, kolen en cokes (y)
https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7437837340
-
Wel opvallend dat al het treinverkeer tussen Lombardijen en Zwijndrecht stil is gelegd. De wagens liggen niet in de buurt van de reizigerssporen. Ietwat overdreven reactie (van de brandweer?) of ligt de spanning er af door het 'kraken' van de bovenleiding? Zo'n storing moet schakeltechnisch toch wel te isoleren zijn?
Ik zit zo naar die foto's te kijken en dan denk ik ook van beetje overdreven.
De trein is nog ontspoord op het rangeerterrein of ik moet het erg mis hebben.
Zeer overdreven om de hoofdbaan af te sluiten.
Weer klanten die niet kunnen reizen, daar geïrriteerd van kunnen worden. Ze hebben al niet zo veel plusjes achter hun naam staan.
Maar goed, op zolder kan ik al de hoofdbaan, van mijn schaduwstation schakelen.
Hulpdiensten komen maar via het Kijfhoek terrein.
-
Ik vond het ook nogal opmerkelijk en heb er een vraag over gesteld. Helaas bleek het zo te zijn dat een deel van de "vrije baan" stroomloos kwam te staan toen de sectie, waar de ontsporing plaats vond, afgeschakeld werd.
-
Tja, er is een bovenleiding mast genekt. Denk dat dat het probleem is. Dan moet je wel afschakelen.
-
dat stuk is nog 1.5Kv en net ervoor heb je een aftakking van de vrije baan zwijndrecht-lombardijen dus is het antwoord voor de hand waarom de spanning weg viel toen ze dit stukje stroomloos maakten.
-
Wat ik begrepen heb was het richting Sophiatunnel dus dat is niet bij de aansluiting op het hoofdnet.
Ik heb er wel mijn vraagtekens bij dat de Kijfhoek en het gemengde net op een groep zijn aangesloten.
-
Dan zijn die wagons wel zeer magertjes beladen dan
De ontspoorde wagons hebben een laadvermogen van 65 ton en een inhoud van 85 m3. Met de dichtheid van erts zit je aan het maximale gewicht bij een volume van zo'n 20 m3 of nog geen 25% van de inhoud.
-
@Alexander: inderdaad! Ik heb ff zitten zoeken en voor de liefhebber: onder de foto ( (c) Ronnie Venhorst ) op deze flickr pagina staat wat uitleg over verschillende soorten erts, kolen en cokes (y)
https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7437837340
Voor de nog duidelijkere duidelijkheid. Zie het formaat van de ertswagens in Zweden met een asdruk van 30 ton ( dacht ik tenminste ), of de ertswagens naar Duluth, USA, die volgens mij een nog hogere asdruk hebben.
Groeten, Alexander
-
In dit artikel (http://www.mp-produktie.nl/2015-06-17_Acht_wagons_van_ertstrein_ontspoord_op_De_Kijfhoek.html) staat enige uitleg en nog een aantal foto's.
-
Dit zijn geen ertswagens die zijn ontspoord maar gewoon kolenbakken.
Erts wordt alleen vervoerd in de 6 assers.
Groeten Chris (y)
-
Nee hoor. Zijn witpunters, kun je ook erts in vervoeren wat er in dit geval ook in zat.
-
De wagens zijn beladen met erts idd, heb het spul gisteren zelf in m,n handen gehad. De wagens waren ongeveer voor 20% gevuld in verband met het soortelijk gewicht van de erts.
-
Dit zijn geen ertswagens die zijn ontspoord maar gewoon kolenbakken.
Erts wordt alleen vervoerd in de 6 assers.
Zoals gezegd, ook erts dus. Er rijdt al een tijd een set vierassers rond in de ertsdienst (te weinig zesassers beschikbaar dacht ik), nu is deze kennelijk dus ontspoord. Overigens zie je op de foto's dat er erts uit de wagons is gevallen, ze zullen dat niet even vlug hebben neergelegd. ;)
-
Daarnaast zitten er ook nog wat scheidingsschotten in zo'n wagen en daardoor zal ook niet gelijk alles uit de wagen vallen, vooral als er niet meer dan 20% van het volume van de wagen gevuld is wat Rick mooi uitgerekend heeft.
-
is dde oorzaak al bekend, lekke band ofzo ???
-
Wat denk je, als ze nog bezig zijn de zooi op te ruimen daar?
-
... lekke band ofzo ???
Dat zou zo maar kunnen. Spoorwielen hebben stalen wielbanden. Een lek is dan een stukje staal dat foetsie is. En dan loopt de wielband er af. In nov. 2013 leek dat de oorzaak van een ontsporing bij Borne. Google even op 'wielband'.
-
Wielbanden kom je tegenwoordig maar weinig tegen op goederenwagens, geloof dat de railpro wagens waar jij naar refereert wel de uitzondering zijn.
-
Volgens mij zijn dit soort wagens uitgerust met volwielen.
De chloorwagens van AKZO waren ook van volwielen voorzien om risico van losse wielbanden te voorkomen.
En aangezien op de foto's alle flenzen nog op de juiste manier ten opzichte van de wielen staan kun je eigenlijk een losse wielband wel uitsluiten.
Veel erger is dan het voorschrift ruim afschakelen bij een calamiteit hier ook de hoofdlijn betreft.
Wat als dit een trein met gevaarlijke lading was geweest terwijl een intercity op het hoofdspoor zat?
-
Uit mijn herinnering als wagencontroleur zijn dit inderdaad gewoon volwielen, kan me niet herinneren dat ik ooit een trein heb gehad met daarin wagens met wielbanden..
Wat dat laatste betreft: dat is hetzelfde dat we eigenlijk hebben als er een alarmoproep plaatsvind door een goederentrein met gevaarlijke stoffen die een gevaarsein toont, terwijl ik daar net op af rijdt. Dan kun je in theorie een heel vreemde situatie krijgen.
-
Nee hoor. Zijn witpunters, kun je ook erts in vervoeren wat er in dit geval ook in zat.
Als je de foto's bekijkt dan zijn het niet allemaal witpunters ::)
Wie draaide eigenlijk op voor de schade aan het rollend materieel? Die zal ook niet gering zijn denk ik zo.
Allie
-
Dat zal natuurlijk afhangen van de oorzaak van wat er gebeurd is en aangezien er vannacht nog druk herspoort werd is dat nog niet bekend natuurlijk....
-
Als je de foto's bekijkt dan zijn het niet allemaal witpunters ::)
Zo stonden ze bij mij bekend, niet letterlijk dat er een witte punt op stond, daar heb ik eigenlijk nooit op gelet. Wanneer de wagennummers klopten met de lijst die je meekreeg dan was het correct. Als we het hadden over een setje witpunters bij de erts naar binnen schuiven, dan ging het in ieder geval om een set met 4-assers ipv 6-assers. Vandaar dat ik hier de naam witpunters neer zette ;)