BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: J. Moors op 16 June 2015, 17:55:41
-
Voor onze nieuwe clubbaan (MSV De Percee uit Maastricht) hebben we railmateriaal van peco code 83 besteld.
Nu blijken de puntstukken problemen te geven bij de wielen van het rollend materieel.
Tussen de rails en de strijkrails zitten kunststof "ophogingen" waarover de flensen van de wielen rollen om te voorkomen dat deze in de opening van het puntstuk wegzakken.
Ik heb nu een wissel getest en wat blijkt.......... alleen RP25 wielen rollen mooi erover en al de andere wielen worden via hun flensen omhoog getild bij het puntstuk door die kunststof verhoging tussen de rails.
Bij stroomvoerende wielen geeft dit dus een onderbreking in de stroomafname en stilstaande loks !!!
Wat nu gedaan???? Wie heeft daar al eerder ervaring mee gehad?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_471.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_471.jpg)
Over deze wissels gaat het. Ik heb een soort schaafje gemaakt uit een oud metaalplaatje wat gebruikt werd in de lima plan-E rijtuigen als extra gewicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_323.jpg)
Deze heb ik iets dunner gevijld naar 1,3mm dikte en de zijkanten iets schuin gevijld ( op deze foto boven- en onderkant
van het metalen plaatje).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_217.jpg)
2 stukken nylon gefreesd en 2 gaten van 3 mm geboord en in het stalen plaatje 2 sleufjes gefreesd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_148.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_148.jpg)
Hierdoor kan ik de gewenste diepte instellen voor standaard wielen en dan voorzichtig de kunststof wegschaven.
In het begin lichtjes beginnen anders steek je gelijk in de kunststof vast.
Uiteindelijk de kunststof 0,2mm uitgediept en "voila..." Al het materieel rolt nu probleemloos over het puntstuk en ook de stroomafname is nu geen probleem meer.
Los van het feit dat peco wissels op een speciale manier aan de bedrading moet hangen, maar dat is een ander onderwerp.
Groet, J. Moors.
-
Peco code 83 is speciaal voor Amerikaans spul ontwikkeld. En dat rijdt allemaal met RP25 of fijner. En zeker niet met andere grovere wielen. Dat had je vooraf dus kunnen weten want zo wordt het ook in de markt gezet :)
-
Dat het voor de amerikaanse markt bedoeld was, had ik wel begrepen. Maar ja, dan denk je niet meteen aan de flensdikte.
Via deze weg toch uiteindelijk een oplossing gevonden. Het voordeel van dit merk t.o.v. Roco code 83, is dat het wel een aardige duit scheelde.
Groet, J. Moors.
-
Vraagje ik wil ook de peco rails gaan kopen (code 83)
Kan ik deze combineren met rocoline rails?
Rocoline en peco code 83 hebben beide dezelfde profielhoogte.
Krijg ik dan hetzelfde probleem met trams/treinen?
-
Profielhoogte scheelt anders 0,008 mm. ;D
Maar je kan hier lezen dat nem wielen niet soepeltjes over Peco 83 wissel rijden en omgekeerd maken rp25 wielen een gek dippie op Rocoline puntstukken.
En zo te zien hebben de Peco 83 wissels ook een Amerikaanse bielzenmat. Dat zou er naast een Rocolinewissel een beetje typisch uitzien.
-
Tussen de rails en de strijkrails zitten kunststof "ophogingen" waarover de flensen van de wielen rollen om te voorkomen dat deze in de opening van het puntstuk wegzakken.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de flenzen over de ophoging rollen. Want dan zouden RP-25 wielen ook los komen van de spoorstaaf.
Als de groefbreedte tussen de punt en de vleugels voldoet aan de normen, en de wielbreedte ook, dan zullen de wielen niet in het gat vallen.
-
Deze Peco wissels voldoen niet aan de NEM maar wel aan NMRA-norm.
NEM 110 Spoor en wissels spoorgeleiding maten
NEM 310 Wielstellen Spoorgeleidingenmaten
Bijblad 0 NEM 110/310/311 Principe van spoorgeleiding bij het puntstuk
NEM 311 Wielbandprofiel
Wanneer U deze normen door lees krijg je een inzicht in de onderscheiding tussen de NEM en NMRA-normen.
Verder is mij bekent dat Roco voor zijn wissels, kleine plaatjes heeft of had in zijn program, die men voor gebruik van RP 25 wielen in het puntstuk van de wissel doet.
RE465
-
Hopsakee, effe wat kunststof wegfrezen en je probleem is opgelost...mesje werkt ook...of anders andere wieltjes ;)
-
Dat is dan ook wat we gaan doen. Al is het deze keer met een soort schaafje. Effe wat gepriegel en dan kunnen we ze gebruiken voor nem wielen.
Groet, J. Moors.
-
Waarbij het begrip NEM wielen ook maar betrekkelijk is. Volgens NEM mogen flenzen ook 0,6 mm hoog zijn, en dan is je probleem over. :)
-
Voorlopig heel wat diverse materieel van verschillende merken getest en nog geen noemenswaardige problemen gehad na de aanpassing.
Uiteraard zullen er vrij oude modellen zijn die zich zullen storen aan de aangepaste pecorails, maar........... daar hebben we handige clubleden voor die in de meeste gevallen de flensen kunnen aanpassen.
We willen een beetje met de tijd mee en hebben daardoor voor code 83 gekozen. Code 100 is wel erg verouderd voor de meeste leden.
Groet, J. Moors.
-
We willen een beetje met de tijd mee en hebben daardoor voor code 83 gekozen.
Waarom niet code 75? Dat zit nog dichter bij de werkelijkheid, en daar heb je dat "opvulprobleem" niet.
-
Omdat dan de spoorstaven nog 0,2mm lager zijn dan code 83. Dan gaat er teveel materieel "rammelen" over de sporen.
Groet, J. Moors.
-
Flenzen die voldoen aan de NEM rammelen bij code 75 niet over de railstoelen.
-
Okee, dat was niet bekend. Maar goed, we hebben het railmateriaal nu eenmaal en we kunnen het na de aanpassing gebruiken.
Daarom kunnen we doorgaan en er een mooie clubbaan van maken.
Groet, J. moors.
-
Het is een veelgehoord misverstand dat code 75 te laag zou zijn. Maar Peco heeft de railbevestigingen superdun gemaakt, zodat er 1,4 mm diepte overblijft. Dat is genoeg voor een flens van 1,2 mm.
Zelf heb ik ook code 75 en daar rijden alle flenzen probleemloos overheen. Toch draai ik al mijn flenzen af op 0,8 mm, maar dat is nodig omdat ik ook zelfgebouwde wissels en handgespijkerde code 70 heb waar niet meer ruimte is.
Maar goed, jullie hebben het railmateriaal al, dus ik zou zeggen: lekker doorgaan met schaven.
-
Dat is inmiddels al gebeurt en verrassent snel gegaan. Er is zelfs achteraf weinig van te zien dat eraan "gerommeld" is.
Groet, J. moors.
-
Wat ik al zei, wieltjes vervangen door RP25....
-
Is een optie, maar je hebt niet zomaar voor elk wieltje een drop-in replacement.
In dit geval blijkt het uitschaven van de puntstukbodems de snelste oplossing te zijn.
-
Wielen kosten ook geld. En je moet ze in alle benodigde maten en uiterlijke uitvoeringen ook eerst nog maar eens bemachtigen. Dan is deze oplossing wel iets simpeler, al was Code 75 rails de makkelijkste keuze geweest.
Michel
(via mobiel)
-
Daar zijn we dan nu ook achter gekomen.....
-
al was Code 75 rails de makkelijkste keuze geweest.
Michel
(via mobiel)
Waarom ?
-
Omdat je dan niets hoeft aan te passen aan rails of wielen.
Michel
(via mobiel)
-
Ow, is dat zo. En waarom zou dat met code 83 niet zo zijn dan..heb hier ook wat code 100 wissels liggen die erg gevuld met kunststof zijn..Code 75 werkt prima als er voldaan wordt aan de norm..net zo als de rest..
-
Ik heb precies het zelfde probleem ondervonden, reed altijd op code 83 van Tilllig,
Omwille van de kosten Peco aangeschaft, code 83, jammer dus bij het testen komt
nagenoeg alles netjes over het puntstuk maar niet alles, met name ouder spul, wat
overigens wel over Tillig code 83 heen wil.
De uitleg dat Peco voor US materieel is bedoeld met lage flenzen geeft wel duidelijk
aan waarom het dus niet met alle continentale modellen wil samenwerken.
Enfin, heb alle puntstukken met een sleutelvijl bewerkt, probleem opgelost.
Volgende keer ga ik voor code 83 van Tillig of code 75 van Peco.
Gr,
Robbert Jan.
-
En waarom zou dat met code 83 niet zo zijn dan..
Dat staat in de startpost van dit draadje. Bij code 83 zijn de puntstukken opgevuld, waardoor flenzen van 1,2 mm er overheen hobbelen.
-
Pff, wie rijdt er nu nog met pizzasnijders...en ja de 83 is prototypisch USA..vandaar de opvulling..
-
Het is maar wat je pizzasnijders noemt. Een flenshoogte van 1,2 mm is nog steeds volgens de (Europese) norm.
En ja, die opvulling. Ook voor USA materieel is die niet echt nodig.
-
Is een USA frog, die zien er zo uit..en norm of niet, 1,2 mm blijf ik aardige pizzasnijders vinden, de maat tolerantie in de NEM norm is erg ruim IMO