BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: oudebiels op 11 June 2015, 13:02:47
-
Hallo sporenden,
Ik ben na het uitelkaarnemen van de Fleischmann V60 oldtimer begonnen met de schoonmaak in wasbenzine (zoals ik al meermaals op het forum las).
Nu blijken sommige delen -in mijn geval het chassis- wit uitgeslagen na het drogen!
De aanslag is wel met een schroevendraaiertje weg te 'krabben', maar door de vele hoekjes en nauwelijks bereikbare plekjes is dat een beetje een monnikenwerk.
Over dit wit uitslaan las ik tot dusver nog niet. (mijn handen slaan er ook wit van uit, maar dat was me al langer bekend).
Het motorblokje heb ik eveneens in de wasbenzine gehad, maar dit vertoont het probleem NIET (het is denk ik ferrometaal en koper), dus ik vermoed dat de metaalsoort een factor is.
Iemand dit dit kent en een handige oplossing weet?
Dank
oudebiels
-
Ehhhh, niks doen, je ziet het toch niet van buiten....
-
Oude tandenborstel-Jif-veel water en dan drogen?
Gr. Erik.
-
Die witte aanslag is het gevolg van verdampte wasbenzine. Misschien eens proberen met een wattenstaafje met WD40 of zo ?
-
'laten zitten' en 'niet naar kijken' lijkt me een buitenissige raad op een forum van perfectionisten ;D
Invetten met WD40 kan natuurlijk, maar dan heb ik weer een vet mormel op de rails staan.
Met water en Jif.... mmm, ik wou het spul maar droog houden.
Ik vind het vreemd dat ik de enige ben met dit verschijnsel (de wasbenzine was fris en zo uit de supermarkt).
oudebiels
-
Je bent niet de enige met dit verschijnsel, alleen de enige die zich er aan stoort blijkbaar.
Calimero gaf aan waar het door komt en geeft een oplossing, en dan zeg jij, dan wordt hij vet.
Wat wil je nou,vetvrij en wit of beetje vet en een kleur die jij wil.
Nou sterkte met de keuze.
Mvg Theo
-
Misschien met terpentine proberen?
-
Eigenlijk is het witte laagje toch ook vettig want het is toch het vette spul dat gebonden wordt door de stoffen in de wasbenzine en vervolgens achterblijft omdat de vluchtige stoffen uit de wasbenzine wel verdampen en het residu met daarin het vet niet?
Kun je niet nog een keer reinigen en dan beter de wasbenzine met daarin opgelost vuil verwijderen voordat het geheel is verdampt? En ook met een borstel goed in de hoekjes zien te komen. Eventueel herhalen totdat je tevreden bent.
Wasbenzine is geschikt om mee te wassen (kleding dus). De zeep uit het wasmiddel lost dan het vette spul op dat de wasbenzine aan zich heeft gebonden en verbindt het vervolgens met water en wordt zo weggespoelt. Dus wat Post49 schreef klopt. Jif bevat zeep, lost ook het residu op en bindt het met water waarna je het kunt wegspoelen en wegborstelen. Gewoon metaal kun je daarom beter met een helaas wat vettiger terpentine schoon gaan maken. Het lost alles op en je poets het dan weg. Het vet in terpentine is niet wit en vindt je niet zonder laboratoriumgereedschap niet weer.
Niet krabben met een schroevedraaaier. In de dan ontstane ruwe molucaire oppervlaktestructuur hoop zich sneller vuil op. Bovendien haal je dan ook het zwarte laagje van het metaal af.
Dirk
-
Je handen slaan wit uit? Ik zou persoonlijk bij dit alles wel even plastic handschoenen aantrekken. En het raam flink openzetten.
-
Eigenlijk is het witte laagje toch ook vettig want het is toch het vette spul dat gebonden wordt door de stoffen in de wasbenzine en vervolgens achterblijft omdat de vluchtige stoffen uit de wasbenzine wel verdampen en het residu met daarin het vet niet?
Zo zit het dus niet .... Als je echt schone wasbenzine laat verdampen krijg je de witte aanslag al.
Ik heb ooit eens maanden dat spul als ontvetter moeten gebruiken van de baas en heb dus echt honderden liters gebruikt.
Een heel klein beetje vettigheid laat het residu verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat laagje mag zó dun dat er voor je
gevoel nog net niks op zit .
Die witte handen gewoon goed wassen en desnoods een likje handcrème. Handschoenen vind ik vaak zo'n beperking, zeker bij priegelwerk.
Zolang je niet dagelijks 8 uren met het spul werkt valt schrale handen wel wat mee.
-
De witte handen zijn gewoon schoon na wassen met water en zeep.
Ik zal nog eens aan de gang gaan met de witte aanslag en wattenstaafjes en een ruwharige handdoek 8)
oudebiels
-
een likje handcreme??, waar zijn de echte mannen op dit forum.wel eens gekeken hoe een stoker er uit zag??
met knipoog aad
-
Maar da's (vette) zwarte aanslag, heel wat anders dus dan ontvetter :P
En wie handcrème niet ziet zitten kan ook de smeerlap even hanteren ;D
-
Ook aan een ultrsoon reiniger gedacht? Hiermee worden dit soort residuen losgeweekt en van het object verwijderd.
Groet, Silvolde
-
Power clean, brake wash of ouderwets Nebol. Ultrasoon heeft niet iedereen
-
De witte handen zijn gewoon schoon na wassen met water en zeep.
Dat chassis ook. Gewoon lauw sopje en goed afspoelen met warm water. Desnoods zet je de föhn erop. Waarom moet dat chassis opeens droog blijven als het al in de wasbenzine heeft gelegen?