BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 16 October 2007, 21:17:45

Titel: Railmagazine 248
Bericht door: henk op 16 October 2007, 21:17:45
Railmagazine 248 zit propvol grootspoor. In de actualiteiten kunnen we onder andere lezen dat Prorail en NS volgend jaar de zesde editie van een of andere internationale hogesnelheids propagandabijeenkomst organiseren. Het is voor ze te hopen dat er tegen die tijd ergens in Nederland daadwerkelijk treinen harder dan 160 km per uur rijden.
Op pagina 21 staat een mooie foto van de brugkraan van de nieuwe Bertschi containerterminal in Rotterdam. De spoorterminal is geknipt als voorbeeld voor de modelbaan.

Het uitgebreide grootspoorgedeelte begint met een artikel over een evacuatieoefening in de Groene Harttunnel van de HSL. Dat Nedtrain in Tilburg nog eens 60 class 66 locs op de Europese rails mag mieteren, geloof ik ook wel.
Als inwoner van de stad Utrecht vind ik het natuurlijk leuk om te lezen over de grootse toekomstplannen die het huidige college van B&W met de tram heeft. Ik verzeker u dat Jan van Huijksloot de gevoeligheden die dat in deze stad met zich meebrengt, uitstekend heeft weergegeven.
Erg leuk is een artikel van Harrie Peters waarin hij wat kleurenfoto’s uit de jaren ’60 presenteert.
Het gaat verder met een artikel over het zogenaamde Railportconcept bij de firma Cabooter in Blerick. Daarna blader ik langs een ‘hup Veolia’ verhaal om voorlopig te eindigen bij een interessant artikel over de grootschalige spoorwerken die de bereikbaarheid van het Belgische vliegveld Zavetem moeten verbeteren.

De modelspoorafdeling begint met de transformatie van een blauwe Hamo 1219 in een bruine 1225. Een dergelijk artikel zit altijd vol nuttige technieken. Ik heb er nog een tip bij. De verf zit muurvast op die oude Märklin locs. Hans van der Linde heeft uit arremoede de kap maar met een glasvezelpotlood kaal geschuurd. Insmeren met verfafbijt gaat een stuk sneller. Die metalen Märklin kappen kunnen daar prima tegen en binnen een half uurtje is alle lak weg.
Len de Vries heeft mooie foto’s gemaakt van een indrukwekkend model van een suikerfabriek. Het model werd vervaardigd door de Modelspoorgroep Zevenbergen. Op Eurospoor kunnen we het in het echt bekijken.
Daarna kunnen we 11 pagina’s genieten van deel 3 uit de serie over Orkhavnbanen. Deze keer onder andere een handige techniek om wat gemakkelijker kozijnen uit losse stukjes styreen te maken.

In ‘Onder de loep genomen’ een bespreking van het Protos model van Halling. Len de Vries heeft een goed rijdend exemplaar onder handen gehad en is best te spreken over het model.
De ‘Productinformatie’ bevat natuurlijk de bekende nieuwtjes als de Roco DE IV en de Mehano NMBS reeks 26. Maar we lezen ook over minder bekende aardigheden, zoals een serie goederenwagens van Electrotren, een handvol aandrijvingen uit het aanbod van GM&S en een foto van de zeer fraaie DE I in schaal n van Atelier Guarniero.
Titel: Re: Railmagazine 248
Bericht door: stig op 16 October 2007, 21:23:15
Protos model van Haller.

Halling?
Titel: Re: Railmagazine 248
Bericht door: henk op 16 October 2007, 21:46:09
Faller?

Nee, Halling, dat zeg ik toch.  :-[