BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: frederik19630 op 09 June 2015, 21:21:38
-
Omdat ik als 50-plusser vond dat ik weer eens de Ventoux op moest gaan fietsen kwam ik terecht in een
hotel in Mollans sur Ouveze, aan de noordkant van de beroemde berg.
Aldaar bleek het hotel gelegen te zijn aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bordje_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bordje_1.jpg)
Dat vraagt om verder onderzoek. Even googelen bracht naar voren dat het dorpje aan de in het begin van de 50er jaren
opgeheven 1000mm spoorlijn tussen Orange en Buis-les-Baronnies lag. Een korte geschiedenis is op de franse wiki te
vinden:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_d%27Orange_%C3%A0_Buis-les-Baronnies
Daar lezen we dat de lijn met een opening in 1907 eigenlijk maar kort bestaan heeft, met 50km wel lang was en niet
het grootste economische succes gehad heeft. Wel was het allemaal groot opgezet. In totaal 10 lokomotieven en veel
personeel. En dat allemaal voor 3 treinparen per dag.
De dorpjes aan het eind van de lijn stellen niet het meeste voor (500-1000 mensen), dus wat het vervoerpotentieel was
is mij niet helder. Van personenvervoer zal het niet gekomen zijn. Wel is er zo'n 30 jaar gepalaverd over de aanleg, daarmee
is een goede periode eind van de 19e eeuw gemist. Begin 20e eeuw begonnen de vrachtwagens serieus te concurreren denk
ik. Het doet me eigenlijk best wel aan de NFLS denken. Ook zo'n economisch randgeval met overschatte vervoersvraag en te
grote opzet.
Op een middag maar eens op pad gegaan of er nog meer te vinden was, het oude station is als je weet dat het er moet
staan direkt te herkennen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mollans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mollans.jpg)
Met behulp van google earth ga je dan snel de goede kant op, een eerste duidelijk overblijfsel is een brughoofd van
een wegonderdoorvoering bij een wat steiler stuk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brughoofd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brughoofd.jpg)
In de helling van het brughoofd af vinden we nog een duiker, met aan beide kanten van het spoor een hekje (dat type hekje
staat er nog vaker, zou dat echt een eeuw oud zijn?):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/duiker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/duiker.jpg)
Erg sprekend is het allemaal niet, maar voor het belangstellende oog is het wel duidelijk dat het spoor zo gelopen heeft.
Iets verderop een onmiskenbaarder overblijfsel: na een brug een korte tunnel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel_5.jpg)
Dan loopt het spoor verder langs de Ouveze met af en toe wat herkenbare ingrepen in het landschap. Ik eindig
bij het station van Entrechaux (best ver van het eigenlijke dorp). Dat miskent zijn afkomst helemaal niet, alle
bordjes hangen er nog op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/entrechaux.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/entrechaux.jpg)
Na Entrechaux wordt het spoor in enen onduidelijk en op de dan onverharde weg waag ik er mijn fietsbandjes niet meer aan.
Verder googelend ben ik ondermeer nog het volgende tegengekomen: een werkje met fotos
http://en.calameo.com/books/002367562ad0f8b8b3bf4
een fotoarchief:
http://www.memoire-drome.com/recherche-resultat.html?q=%22Buis%22
en een franse railtrasher, met een paar keer dezelfde fotos...:
http://marc-andre-dubout.org/cf/baguenaude/oran-buis/oran-buis.htm
fred
-
leuk!! (y)
-
Je zou met Railtrash op vakantie zomaar een nieuwe rubriek op het forum kunnen vullen. Hou wel van Railtrash; stukje geschiedenis, leuke foto's, beetje speurwerk.
-
Alweer 8 jaar verder, nog maar weer een keer fietsen, deze keer in Brides-les-Bain. Middenin het immense 3-vallees skigebied.
Dat laatste levert bereikbaarheid op, en niet te steil (een mens word ouder). In het dorpje bij de kleine waterkrachtcentrale
zie ik een foto van de lokale tram:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/63057E81-C4BE-45AF-A46D-D084E2C53345-64931747a73c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/63057E81-C4BE-45AF-A46D-D084E2C53345-64931747a73c3.jpg)
Die liep vanuit Moutiers, op meterspoor. In tegenstelling tot de vorige editie, is dit vooral op toerisme uitgelegd.
De keuze voor elektrisch werd gedreven door afkeer van de zwarte rook van stoomtraktie.
In het dorpje is niks meer te vinden, de skigedreven bouw-woede laat weinig staan. Ik kon de plek van de foto
in ieder geval al niet terugvinden.
Iets verderop terug naar Moutiers mss een brug, maar dat is twijfelachtig.
Curiousiteit is nog dat vanaf de 30er jaren de boel vervangen werd door trolleybussen, nog 10km verder het dal in.
Een hele geschiedenis (maar geen detailkaarten) in het frans:
https://academiedelavaldisere.fr/wp-content/uploads/2021/09/tram_electrobus_moutiers_bozel_1892_1965.pdf
Fred