BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Nitrogenix op 09 June 2015, 14:01:05
-
Hallo,
Ik ben bezig met een baan N Fleismann om mijn steeds meer vrije tijd te kunnen vullen.
Recentelijk heb ik wat treinen en huizen gekocht dus ik ga er nu serieus mee aan de slag.
Het idee is een Duitse stad en berg L vorm 194x194 Diepte 75
Ik laat hier nu 2 voorlopige ontwerpen zien, omdat ik het vermoeden heb dat de dubbele baan ontwerp niet mogelijk is vanwege de bochten (te scherp en mogelijk botsen de treinen daar tegen mekaar?
Vragen:
- Kloppen de banen?
- Bij de dubbele spoor baan, kan dat zo met die bochten en ook die wissels daarin?
- Het doodlopen spoortje is een tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
- Hebben jullie nog betere ideeen?
(http://www.canvasenposters.nl/Baan 12e.jpg)
(http://www.canvasenposters.nl/Baan 12d.jpg)
groetjes
-
EDIT
ik had een verbeterd ontwerp, maar ik zie ineens een fout die ik eerst wil aanpassen
-
Oke, ik heb een ander rails systeem gebruikt nu waarin ik meer keuze had in de bochten, ontwerp is ook verbeterd naar mijn menig, zo goed zelfs, dat ik denk dat dit hem gaat worden, gebouwen die ik al heb of zeker gaat kopen staan er al in, de rest moet ik nog bedenken waar ik wat neerzet.
Bij de stad rechts heb ik een extra stuk van ca 12cm wat ik aan de tafel kan klikken zodat ik meer stad kan bouwen.
De vragen blijven, op de bochtenwissels na die zijn er niet meer
- Is de 3 dubbele bocht mogelijk? (te scherp en mogelijk botsen de treinen daar tegen mekaar?
- Kloppen de banen?
- Het doodlopen spoortje is een tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
- Hebben jullie nog betere ideeën?
(http://www.canvasenposters.nl/Baan_12j.jpg)
-
Ik vind het best een aardig plan.
Zelf zou ik er altijd een schaduwstation onder maken.
het blijft toch een rondje en je bent zo weer terug.
Met een goed doordacht schaduwstation krijg je veel extra mogelijkheden.
Tandradbaantje is altijd aardig!
groet van Ben
-
Leuk plan. Ik denk dat je tandradbaan niet per se nodig hebt. Met een tweeassige loc hoef je je sowieso weinig zorgen te maken over de overgangen.
Een stuk waar je het naar model nodig hebt is links als je de stijging maakt naar de brug, maar daarna ziet het er redelijk vlak uit. In het grootbedrijf is tandradspoor ook enkel daar toegepast waar ze niet zonder kunnen. Maar goed, alle vrijheid om het in model anders te doen.
Het station rechts lijdt wel een beetje onder het dubbelspoor wat er onderlangs gaat. Het ziet er nu niet uit of er veel hoogteverschil is. Als je toch omhoog wil zorg dan ook dat het station een lekker eind omhoog ligt. Kan je de tunnel voor de bocht laten beginnen? Dan heb je ook die uitstekende rijtuigen niet meer in het zicht, laat staan blik op de boog in de tunnel.
Groet, Sicco Jan
-
Station op de berg inderdaad misschien naar de hoek rechtsboven laten draaien in plaats van naar onder.
Het hoogteverschil is toch 30cm wat zeker niet mis is voor N en verantwoord zeker het tandradbaantje, ook met een vervolg na de brug.
Eventueel kan je de brug zelfs in helling leggen om de berg nog wat hoger te maken.
Zou toch ook trachten een schaduwstation te maken, kwestie van een beetje variatie in het verkeer te krijgen en "tijd" te kopen in de passages.
Succes.
-
Dank voor de input
Ik ben zelf niet zo van schaduwstations, gewoon lekker rijden en niet dat dat onder verdwijnt waar je (hoef natuurlijk niet) weer op moet letten en wisselen.
Maar goed dat is hoe ik erin staat, maar ik ga er wel over nadenken
Ik heb meerdere assen loc's (3 of meer)
De hoogte verschil van na brug tot voor rechtse station is 22,5 cm, dus een tandrad is geen overbodige luxe op dat stuk, het dubbel spoor gaat daar iets omlaag omdat hij rechts boven onder zijn eigen spoor moet, dus het zal van spoor tot spoor ca35cm hoog zijn.
Tunnel eerder laten beginnen kan, maar dan zie ik minder trein dus dit moet ik even in overweging nemen
Om het station naar rechts boven te verplaatsen is een goed idee, ik ga kijken hoe ik dit gaat inpassen.
-
tandrad baan, hoe zit het met het verloop van horizontaal naar diagonaal?, ik kan me voorstellen dat als dat verloop te snel gaat het contact met de rad verloren gaat.
Dat valt in praktijk mee... je kan niet met een knik de helling op natuurlijk, maar heel erg lang hoeft de ronding ook niet te zijn.
Fleischmann heeft bij de constructie van het rijwerk hiermee rekening gehouden: het tandradwiel zit op de middelste as, maar de as die er pal naast zit is wat hoger geplaatst.
Draait wel mee, maar raakt op een vlakke baan de rails net niet. Dat geeft ruimte voor een "bocht naar boven".
-
Dag Nitrogenix,
Leuk plan, met dubbelspoor dubbel plezier.
Als ik het goed zie is het rangerterrein alleen vanuit het zuiden te bereiken en moeten de treinen ook weer zuidwaards het hoofdspoor op. T.a.v. het rangeergedeelte zou ik aan beide uiteinden een wat langer spoor maken waarmee je met een rangeerlok en wat wagons de verschillende rangeersporen kunt bereiken. Nu kan dan aan de zuidzijde niet, daar rijdt een rangeerder het hoofdspoor op.
En om treinen van richting te laten veranderen zou ik "omloopverbindingen" maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/suggestie_aanvullingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/suggestie_aanvullingen.jpg)
-
Oops,
Omloop spoor rechts onderin moet natuurlijk wel op het juiste spoor aangesloten worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/suggestie_aanvullingen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/suggestie_aanvullingen_1.jpg)
-
Leuke aanvulling Hans.
In die optiek zou ik de "grote" brug over de wisselstraat van het station ook meer naar boven schuiven en er eventueel een natuurstenen gebogen viaduct van maken of misschien zelfs een stukje verbergen in de achterliggende berg om dan vanuit de linker kant met een ruime boog naar het station te lopen dat dan rechtsonder/linksboven georiënteerd kan worden. Geeft de mogelijkheid om een mooie galerij te maken boven het drievoudige spoor.
-
Draait wel mee, maar raakt op een vlakke baan de rails net niet. Dat geeft ruimte voor een "bocht naar boven".
@ VictorPM
Ik snap deze zin niet, wat bedoel je?
@ Hans Grasmaijer
Het ontwerp laat het niet toe (zeker nu niet) voor een langer rangeer spoor.
Keerlus hoeft van mij niet, het moet niet te gek worden (ook qua kosten) in het berggedeelte wil ik sowieso zo min mogelijk mensen spul en zo veel mogelijk natuur.
De zuidelijke spoor toevoeging heb ik wel uitgevoerd echter op een iets andere plek.
@ Frans Peeters
Ja voor het bergteintje zou ik een stukje bos kunnen opofferen om het treintje achter een berg langs te kunnen rijden.
Hier het vernieuwde ontwerp met goede ideeën erin verwerkt:
( Een extra rangeer spoor, naast de remise, een extra spoor bij de fabriek, de 3 sporen daar met 3 cm langer gemaakt en het station iets zuidelijker geplaatst zodat het hoofdspoor niet onder zichzelf hoeft te rijden
Het bergtreintje rijd nu anders en ook gebouwen in de stad en rangeer terrein zijn anders geplaatst.)
Verder heb ik dit ontwerp 100% op anyrail gemaakt, ik hoop wel dat het duidelijk is waar het spoor ondergronds rijd.
(http://www.canvasenposters.nl/Baan_12k.jpg)
-
@ VictorPM
Ik snap deze zin niet, wat bedoel je?
Je snapt wel wat ik bedoel met de "bocht naar boven"? - de vloeiende overgang van vlakke baan naar hellingbaan.
Verder heb ik even wat plaatjes opgegoogled van het tandradlokje van Fleischmann N.
Zijaanzicht:
(http://i1033.photobucket.com/albums/a416/Victor190/667_001%20-%20kopie_zpsxltqc0fa.jpg)
Onderaanzicht:
(http://i1033.photobucket.com/albums/a416/Victor190/760028236_2_Big%20-%20kopie_zps5nneysmo.jpg)
In het onderaanzicht zie je hoe de aandrijving is.
In het zijaanzicht kun je als je heel goed kijkt zien, dat de meest rechtse as iets hoger geplaatst is dan de as ernaast waar het tandrad op zit.
Die meest rechtse as raakt op een vlakke baan de rails net niet.
Daardoor wordt als je een helling oprijdt, de as met het tandrad niet opgetild door de as ernaast... dat is toch hetgeen waar jij bang voor was?
Dat gebeurt pas als je echt een knik maakt van vlakke baan naar hellingbaan. Zolang je maar enigszins een ronding maakt, geen probleem.
-
Ow zo bedoel je, ja ik snap hem dank voor de uitleg :)
-
Ik heb het rangeer terrein wat veranderd, hij lijkt me nu efficiënter.
Nadeel is wel dat bij R7 en 8, de ontkoppelde loc de remise in moet rijden als hij over een andere baan weg wil rijden.
Ik wil graag iets met kolen of steen overslag doen, ik heb hem tussen R4 en R5 getekend, maar hij zou ook naast R9 kunnen staan
Maar ik wil best wel een lange grote kolenwagontrein hebben, beetje lastig.
Lengtes van rangeerlijnen (gemeten op helft ontkoppelstuk en achter dat hij ruim vrijstaat)
R1 25cm
R2 72cm
R3 54cm
R4 27cm
R5 38cm
R6 51cm
R7 42cm
R8 42cm
R9 35cm
R10 14cm
(http://www.canvasenposters.nl/Baan_12l.jpg)
-
Ik heb gekeken of ik wat adviezen erin kon verwerken, dat kon maar het rangeer terrein is nu erg veranderd
Ik heb nu een goede uithaalspoor
Ik heb nu een aansluiting voor de binnenbaan op het rangeer terrein, weliswaar al in het berggedeelte maar ja...
Hiermee komt de overloopverbinding boven het station te vervallen en heb ik het station een paar cm verlengt zodat de machinist op de langste trein ook veilig kan uitstappen.
Ik heb nu een kolenoverslag wat ik graag wilde en nieuw een spoor door het bos, een element wat ik ook leuk vind maar nog niet had.
Verder is het terrein inrichting nu ook wel compleet.
Lengtes van rangeerlijnen (gemeten op helft ontkoppelstuk en achter dat hij ruim vrijstaat)
R1 25cm
R2 72cm
R3 66cm
R4 54cm
R5 36cm
R6 36cm
R7 23cm
R8 70cm
R9 50cm
R10 14cm
Hiermee 46cm erbij t.o.z. vorig ontwerp.
(http://www.canvasenposters.nl/Baan_12o.jpg)