BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Erwinmk op 07 June 2015, 15:05:11

Titel: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: Erwinmk op 07 June 2015, 15:05:11
Wat is jullie ervaring met de Faller wagon draaischijf?

Voor de periode II Duitsland (N-schaal) is dit eventueel een prefect stukje spoor om in te passen op industrieterreinen in mijn banenplan.
Volgens mij waren er destijds op die terreinen veel van dat soort draaischijfjes.
Hoe zat dat dan met het ophalen van de wagons of wegbrengen? Liepen die sporen niet heel licht af naar beneden, zodat je ze alleen maar weer op hoefde te halen? En betrof het dan korte spoortjes?
Ben benieuwd!
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: ivanzon op 07 June 2015, 15:56:03
Daar zijn meerdere opties mogelijk.  Bijvoorbeeld parallelle vracht perrons aan de uiteinden van een kopstation waar de locomotieven niet in kunnen rijden.

Voor Trekkracht moet je denken aan een vaste lier of een tractor (heb je een excuus om een Lanz Bulldog aan te schaffen)
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: Erwinmk op 07 June 2015, 16:21:23
Een lierwerkje maken is wel leuk ja!

En reed zo'n tractor inderdaad over het spoortje!?  ::)
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: Erwinmk op 07 June 2015, 16:22:08
Dit draaischijfje is ook een mooie gelegenheid rangeerlokjes om te draaien!
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: ivanzon op 07 June 2015, 20:55:11
Als die draaischijf in een straatspoor sectie ligt kan je een Bulldog met buffers gebruiken om de wagon erop of eraf te duwen. Of je neemt een Lanz op trein wielen
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 08 June 2015, 10:53:03
Waar je met dit faller draaischijfje even rekening mee moet houden:
- hand bediening: dat betekend dus ombouwen indien je er iets meer mee wilt. Bijvoorbeeld een servo eronder?
- plastic spoorstaven in de schijf: dus alleen je wagons gaan er overheen. Een Sik of Köf of soortgelijken zullen er niet over heen rijden. Dus ook ombouwen...

Zijn er mensen die dit verwezenlijkt hebben?
Nico
Titel: Re: Wagondraaischijf van Faller
Bericht door: Basilicum op 08 June 2015, 11:09:03
Mag een sik, Köf of iets dergelijks ook over een wagendraaischijf rijden? Zo ja: mag die dan ook gedraaid worden?

Groet,
Bas
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: Rotterdam op 08 June 2015, 16:18:35

vermoedelijk niet Bas
ook een klein lokje is snel te zwaar voor die mini draaischijf

mvrgr
willem
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: ex44 op 08 June 2015, 17:00:04
Ik denk van wel. Of het ook gedaan werd, is vraag 2.

Wat het eerste betreft: ook een wagondraaischijf ligt op een zogenaamde koningsstoel, het draaipunt. Draaibrug en koningsstoel zullen zodanig berekend zijn, dat een beladen wagon gedraaid kan worden.
Als we even een Omm55 als voorbeeld nemen (daarvan heb ik de nodige info toevallig nogal bij de hand), dan zien we dat (bij Lastgrenze A, de laagste categorie) een gewicht van 21 ton toelaatbaar is. Vooropgesteld dat die beladen Omm55 op zo'n Wagendrehscheibe gedraaid mag worden, zie ik niet in waarom je dat niet met een Kleinlok Lg II (met een Dienstgewicht van 17 ton) zou mogen doen.

Hier (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5676989) is er ook het e.e.a. over te lezen, met name het zesde bericht in dit draadje.
Titel: Re: Wagon draaischijf van Faller
Bericht door: AndréDev op 08 June 2015, 17:16:32
Als je vroeg in periode twee zit kun je ook overwegen een paard in te zetten
Niet geheel ongebruikelijk en als het oude pakhuizen betrof ook vanwege brandgevaar door vonken van stoom en diesel lokjes.

André
Titel: Re: Wagondraaischijf van Faller
Bericht door: Basilicum op 08 June 2015, 19:52:57
Faller biedt voor spoor N een wagendraaischijf met aandrijving aan onder nummer 222114 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1128.1194.1251/atid.7704/ecm.at/Kleine-Waggondrehscheibe-mit-Servoantrieb.html); voor spoor H0 120276 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1200.1226/atid.7676/ecm.at/Kleine-Waggondrehscheibe-mit-Servoantrieb.html). De rails dien je zelf toe te voegen. De keuze voor metalen spoorstaven ligt hierbij voor de hand, dus kan een loc de draaischijf elektrisch passeren.

Het lijkt me niet onlogisch, dat een Kleinlok over de schijf mag rijden. Draaien zal niet zo vaak voorgekomen zijn, want dat zou niet erg veel zin gehad hebben.
Ik stel me zoiets voor: Een Köf II rijdt met een wagen over de schijf en stopt als de wagen er netjes in het midden op staat. De wagen wordt afgekoppeld en, nadat de Köf een metertje verder is gereden, gedraaid naar het gewenste spoor. De Köf kan met kabels en katrollen de wagen nu naar de gewenste locatie trekken, maar een tractor, heftruck, Fuchs, Unimog, lier of paard zijn natuurlijk goede alternatieven. Het lijkt mij het beste als het spoor waterpas ligt, zodat het paard bij de ene beweging helling af niet de wagen tegen zijn Räth krijgt of bij de andere beweging helling op zich niet in het zweet hoeft te werken.
Zoiets kan interessante scènes opleveren. Ik ga eens nadenken of dat te zijner tijd in Dönsdorf toegepast kan worden.

Dank voor de inspiratie, Erwin. (y)

Groet,
Bas