BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hielke1501 op 06 June 2015, 16:27:12
-
Goede middag allen,
Vanaf het begin af aan zijn de lampjes van mijn Brawa V100 van RailPro aan het knipperen. Dit doet die bij zowel stilstand als tijdens het rijden. In het begin stoorde ik mij hier niet zo heel erg aan maar tegenwoordig begin ik mij hier wel aan te storen.
Ik heb ooit ergens eens gelezen dat dit door de decoder komt (deze zit er ook in) en dat dit met behulp van de CV's is op te lossen. Helaas heb ik geen idee, welke CV hier over gaat. Kunnen jullie mij helpen?
Tijdens het rijden maakt deze loc ook een storende herrie. Ze komt zelfs boven de 20 jaar oude motorposten uit. Ook dit begint te storen en is ook dit op te lossen?
MVG, hielke1501
-
het knipperen heeft waarschijnlijk te maken met het aantal rijstappen dat bij de loc niet gelijk is aan de centrale....
-
Floris,
Het probleem (knipperen) speelt ook als de loc stilstaat. Het aantal stappen speelt dan niet, de snelheid staat gewoon op nul - en dat is bij alle stappen gelijk.
Sander
-
Je weet zeker dat het niet een kortsluit waarschuwing signaal is?
Gok op basis van de Groterdam foto reportage: Er zit iets scheef aan de binnenkant. Was de loc voordat de decoder werd geplaatst wel stil?
-
Hoi hielke,
Als het knipperen lijkt op continue branden en dan onregelmatig kortstondig uit, dan zou het kunnen zijn dat de verlichting niet correct is aangesloten.
Haal de kap eraf en kijk hoe de verlichting is aangesloten. Waarschijnlijk is er wel de gele en en witte draad gebruikt voor de lampen.
Controleer of de verlichting geisoleerd is van de massa en dat de blauwe draad wordt gebruikt (ipv het chassis van de loc).
Met vriendelijke groet,
spock
-
Hielke, hoe lang heb je de lok al?
Heb je de wielen en stroomafnamecontacten al eens goed schoongemaakt? En mogelijk de contacten iets strakker tegen de wielen gedrukt? Hoe schoon is je baan? Die al schoongemaakt?
Groet Ronald.
-
Was de loc al af fabriek digtaal, of heb je er zelf een decode ingezet? Rijdt de loc analoog wel goed?
-
@VAM65,
De loc was vanaf fabriek niet digitaal. De decoder is door de winkelier ingebouwd met de nodige problemen. Analoog rijd de lok op de rollenbank wel goed.
@Ronald Koerts,
De lok heb ik al van 20 december 2014. De contacten zitten goed tegen de wielen, de baan is goed schoon (wordt tijdens de rit gereinigd door de NOCH railviltjes die je onder de wagens/rijtuigen kunt hangen.
@spock,
Ik heb een foto gemaakt van hoe de lok is omgebouwd en waar de aansluitingen nu zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150607_105055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150607_105055.jpg)
De foto is gemaakt met mijn telefoon dus kan wat onduidelijk zijn.
@ivanzon,
Ik ben er 100% zeker van dat het geen kortsluit waarschuwing is. De lampjes knipperen niet van de ene kant naar de andere kant. De loc tijd ook gewoon, al is het met kabaal. Of de lok wel stil was voor de ombouw weet ik niet. Op de rollenbank (analoog) is de lok wel stiller.
MVG, hielke1501
-
De loc was vanaf fabriek niet digitaal. De decoder is door de winkelier ingebouwd met de nodige problemen. Analoog rijd de lok op de rollenbank wel goed.
Dan zou ik teruggaan naar de winkelier.... En daar het probleem voorleggen. Hij heeft het ding omgebouwd en weet alles van de lok.
De lok heb ik al van 20 december 2014. De contacten zitten goed tegen de wielen, de baan is goed schoon (wordt tijdens de rit gereinigd door de NOCH railviltjes die je onder de wagens/rijtuigen kunt hangen.
Ik weet niet of dat voldoende is... De contacten van de wielen moeten ook goed schoon zijn en ook de wielen zelf van de lok.
Groet Ronald.
-
Als je leverancier dit zo ingebouwd heeft vindt ik het persoonlijk toch we wat knoeiwerk. Open en bloot liggende solderingen, daar had minimaal een krimpkous overheen gekund. Zeker bij de linker weerstand, die zweeft wel erg dicht boven de condensator aansluiting. Blauwdruk voor een mogelijk probleem.
Wat het knipperen betreft komt dit waarschijnlijk omdat er geen gebruik is gemaakt van de blauwe draad van de decoder en geïsoleerde leds. Nu hangen die aan 1 zijde aan het chassis waar de wisselende digitaal spanning op staat. Dat zou je knipperen kunnen verklaren.
Ik zou zeggen terug naar je leverancier om dit broddelwerk te laten herstellen/oplossen. Zeker omdat je schrijft dat het met de nodige problemen is gebeurd. Noemen we ook wel een understatement ::)
-
En stel dat zijn leverancier geen goede oplossing heeft? Of dat hij er geen vertrouwen meer in heeft (de leverancier zal het sowieso wel al naar "beste kunnen" gedaan hebben) zijn er dan nog andere zaken die dit soort dingen oplossen? Die bekend staan om moeilijke inbouw-klussen netjes uit te voeren? Ik vraag dit ook een beetje voor mezelf omdat ik nog een HO glaskasten heb liggen die nog omgebouwd moet worden ;D
-
Hoi Hielke,
Zoals anderen ook al hebben gezien is de verlichting niet goed aangesloten. Dit is een halve ombouw, wel de motor, niet de verlichting correct aangesloten.
Voor wat betreft de herrie, even uit de losse pols. Misschien regulier onderhoud (tandwielen schoonmaken en opnieuw olieen), misschien de decoder. Indien decoder, kijk eens op youtube naar een film van rubyb. Hij vergelijkt een lopi decoder met een zimo controller (en dan vooral mbt tot extra, ongewenst, geluid).
youtube zoekterm: rmr028
Met vriendelijk groet, spock
-
Goede avond,
Deze lok is een oplossing van een eerdere lok met aanhoudende problemen. Dat was een V20 van hobbytrain, die een hardnekkig kortsluiting probleem had. Die was al eens opgestuurd maar toen kwam er een compleet andere lok terug. De winkel/leverancier wilde die lok weer terug sturen en dat ze dan een compleet nieuwe lok zouden opsturen. Omdat de kans groot was dat ook die hetzelfde probleem kende, mocht ik een andere lok uitzoeken. Omdat de winkel het erg vervelend vond (we wonen niet in de buurt) mocht ik een andere lok uitzoeken. De ombouw naar digitaal met decoder zou hij voor inrekening nemen.
Helaas kende de ombouw van de RailPro lok ook problemen waardoor het ook nog langer duurde dan gepland/verwacht. Later bleek ook nog eens dat een tyfoonhoorn en een hekje was afgebroken. De tyfoon heb ik gelukkig nog terug kunnen zetten, het hekje is eigenlijk een pootje van een gietstuk.
Een andere lok (BR 218 blauw-creme) die digitaal was voorbereid is door diezelfde winkel ook verknald. Tijdens het test-rijden viel het mij op dat de kap er niet goed opzat. De reactie van de winkel was dat de kap (met nog best wat geweld) omlaag werd geduwd wat tot gevolg had, dat het voor de decoder einde verhaal was. De lok kon blijven ter reparatie. Uiteindelijk is onder de kap een brandvlek zichtbaar en een deel van de bovenste lichtgeleider verdwenen waardoor aan een kant het toplicht veel minder is dan de andere frontseinen.
Het eind van dit verhaal is, dat ik 2 locs hier heb rijden van diezelfde winkel met hun problemen. Mijn vader heeft besloten om hier niet meer naar toe te gaan en gezien de behandeling die wij als klant kregen en de geleverde kwaliteit, sluit ik mij hier bij aan.
Bij deze winkel had ik ook nog 2 stukjes trixrails besteld. Ongeveer 5 maanden later zullen die echt wel binnen zijn maar de winkel moet nog bellen, de trixrails heb ik elders gehaald.
Dit verhaal bedoel ik met de nodige problemen.
MVG, hielke1501
-
(y) Goede klant ben jij dat je daar nog heen gaat ;D.
-
hallo Hielke,
Je verhaal heb ik gelezen dat is niet echt een leuke ervaring. Ik kan mij voorstellen dat je geen vertrouwen hebt in de winkelier. De ombouw van je V100 lijkt zo vanaf de foto niet helemaal netjes gebeurd te zijn. Je hebt nu een aantal loks die niet helemaal 100% zijn. Dat is zonde. Ik ben bang dat je op zoek moet gaan naar iemand die het kan herstellen of zo aan kan passen dat het wel goed is.
Succes ermee!
Groet Ronald.
-
@ruudns,
Nadat ik deze lok had opgehaald ben ik er ook niet meer terug geweest. Zo'n goede klant ben ik dus ook weer niet ;D
@Ronald Koerts,
Het is zeker geen leuke ervaring en vind het ook erg jammer, het is een leuke zaak waar ze leuke dingen hebben. Ik heb hier ook nog een ander treinstel die ik daar gekocht heb (al was er toen een andere eigenaar) en die is wel goed, afgezien van zijn stroomafname (die ander draadje) .
Ik had gehoopt dat het een decoder-verhaal was, zodat ik het zelf ook kon oplossen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De herrie die de lok maakt, komt dat ook door de aansluitingen of komt dat puur door de motor zelf?
MVG, hielke1501
-
Hallo
Voor wat betreft de herrie. wat versta je onder herrie ?
Zoemt de(motor van de) loc overdreven hard ? of hoor je een irritant hoog tonig geluid ?
Hoor je een ratel, gieren, knarsen ?.
Het is belangrijk te weten wat voor een type geluid het is.
Vooral ratelen gieren en knarsen duidt op een mechanische onregelmatigheid in de loc.
hoge tonen en overdreven zoemen van de motor kunnen duiden op een probleem met de instelling van de decoder en kun je oplossen door het veranderen van de instellingen van de decoder, of door het plaatsen van een decoder die beter met het gebruikte type motor overweg kan.
Zoals Ronald al schreef kun je de loc het beste laten bekijken door iemand die verstand heeft van zowel decoderinbouw als ook de mechanische opbouw van een loc model.
Zo te zien is het N spoor ?
Gr. Ron
-
Hoi Ron,
Het is het geluid van een luidruchtige motor, alsof deze heel zwaar rijd.
Het is inderdaad een N-spoor lok.
MVG, hielke1501
-
Ik ben het geheel eens met de laatste reactie van Ronald Koerts. Opvallend vind ik het dat de loc analoog wel goed rijdt. Dan is er dus goed contact tussen motor en rails. Ik zou eens kijken of je wellicht via een modelspoorclub bij je in de buurt wat meer expertise kunt vinden. Kijk eens op de site van de NMF, www.nmf.nl
Succes!
Marco
-
Hallo Hielke ik had de Gravita 10BB van Brawa met geluid ook deze motor maakte veel herrie ik heb deze ook gelijk terug gestuurd naar de leverancier die hem doorstuurd naar Brawa ik heb nog niets vernomen alleen dat de leverancier die de loc had getest het met mij eens was,wat geluid betreft ben je niet alleen.Dik
-
Hallo dirkarie,
Mijn excuses voor mijn zeer late reactie.
Gelukkig ben ik niet de enige. Helaas heb ik al die tijd niets aan mijn leverancier/winkelier gehad. Ik hoop dat je Gravita 10BB snel terug komt.
Hoi Marco,
Ondertussen heb ik al enige tijd geleden besloten dat mijn V100 de eerst volgende keer mee gaat naar een winkelier die vrijwel al mijn materieel, naar tevredenheid heeft omgebouwd naar digitaal. Het is nu nog wachten wanneer ik er heen ga ;D
MVG, hielke1501
-
Hallo Hielke,
eigenlijk zou je hier moeten aangeven in welke plaats deze winkelier zich bevind ,zodat er niet nog meer mensen schade ondervinden van deze prutser,wat een knoeiwerk levert die man.
maar dat zal wel weer wettelijk niet mogen. (helaas)
-
Hallo Hielke,
Weet je soms het merk van de decoder ?
Zelf heb ik dit namelijk wel eens aan de hand gehad met een Uhlenbrock decoder. Bij deze decoder begonnen na een sluiting de lampen te knipperen. (ongeveer 2Hz = 2x per seconde). Op het Duitse N-spoor forum circuleren wat oplossingen hiervoor.
Destijds heb ik mijn probleem toen aan de desbetreffende gespecialiseerde N-spoor winkelier voorgelegd. Maar ook na rappelleren nog nooit een reactie gehad. Wel jammer, want voor de rest was ik erg tevreden over deze leverancier.
Blijkbaar haken sommigen wat sneller af als de techniek wat complexer wordt.
Groeten,
Pieter
-
@Roco-Roger,
Ik vind het geen probleem om in dit draadje kenbaar te maken welke winkel dit was. Of dit wenselijk/toegestaan is in de forumregels kan ik 1-2-3 niet terugvinden dus voordat ik dit doe zou ik het zeer fijn vinden als een moderator daar iets over zegt. Eventueel per PB om dit topic niet te vervuilen.
@Pieter,
Volgens mijn systeem (IB II) zit er in de RailPro V100 toevallig ook een Uhlenbrock decoder. Helaas is mijn Duits niet goed genoeg om technisch Duits te kunnen begrijpen.
MVG, hielke1501
-
Nog een keer naar de foto van de loc gekeken. Het lijkt erop dat de ontstoringscondensatoren nog aanwezig zijn. Deze kunnen problemen geven.
Mvg spock
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
@spock,
Ik dacht dat de treinen de ontstoringscondensatoren nodig hadden. Als deze een probleem kunnen geven, waarom zitten ze er dan in?
MVG, hielke1501
-
Ik vind het geen probleem om in dit draadje kenbaar te maken welke winkel dit was. Of dit wenselijk/toegestaan is in de forumregels kan ik 1-2-3 niet terugvinden dus voordat ik dit doe zou ik het zeer fijn vinden als een moderator daar iets over zegt.
Hielke, Ik ben geen moderator, maar ik raad je dit ten zeerste af. Het beschuldigen van een winkelier kan leiden tot een aanklacht wegens smaad. De winkelier kan zich niet verdedigen, maar kan claimen dat zijn eer en goede naam door het forum wordt aangetast.
Ben
-
Ik dacht dat de treinen de ontstoringscondensatoren nodig hadden. Als deze een probleem kunnen geven, waarom zitten ze er dan in?
Voor de trein zelf heeft die condensator geen nut. Hij zit er in om te voorkomen dat stoorsignalen van de motor problemen geven op radio-ontvangers in de omgeving. Maar dat is alleen maar nodig bij analoog bedrijf. Bij digitaal bedrijf kan de condensator de motorregeling verstoren.
-
En als aanvulling op klaas: Er zijn decoders die met ontstoringscondensatoren overweg. ik ben onlangs een draadje gestart met als onderwerp een trix1206 en ontstoringscondensator. Een kort door de bocht samenvatting: esu,uhlenbrock en zimo werken niet/slecht met condensator. KUHL werkt wel met condensator.
Vwb winkelgate: Er mag in dit forum geen winkel besproken worden, zowel positief als negatief.
g spock
-
Nee, zo zit het niet Spock. Decoders hebben bijna nooit last van ontstoorcondensatoren. Ook ESU en Zimo decoders niet. Een Trix met een Maxonmotor, zoals die 1206, is een schaars voorbeeld waarbij dat wel het geval is en dan nog niet eens met alle decoders.
Het kan geen kwaad een ontstoorcondensator te verwijderen. Alleen zie ik nu twee condensatoren? Hoe zitten die dan geschakeld? ???
Als je even zoekt op het web, kom je tot de conclusie dat de Brawa v100 in n om allerlei redenen een lastig ombouwgeval wordt gevonden. Niet bepaald een model voor een ombouwkruk als deze winkelier.
-
Hoi ,
heb zelf ook problemen gehad met de ombouw van deze lok ,
maar met de hulp van Rob Fongers van http://fantasia.nordkappe.nl is het helemaal goed gekomen .
Hier onder de link nog wat foto's van de ombouw .
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093&start=2390
m.v.g. Sjaak
-
Het zal wel toeval zijn, maar Rob Fongers heeft ook de ontstoringscondensatoren verwijderd.
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
Dat lijkt me geen toeval. Ik haal ze er vaak ook uit als ik toch met de soldeerbout bezig ben om een decoder in een loc zonder stekker te plaatsen. In de meeste gevallen doet het niets voor de rijeigenschappen. Dat ligt anders bij condensatoren die ongebruikelijk zijn geschakeld. Bijvoorbeeld tussen motor en stroomafname. Dat komt voor. Vandaar ook mijn verbazing over het feit dat deze loc twee condensatoren lijkt te hebben. Waarom en hoe zijn die dan geschakeld. ???
Overigens is er een gemakkelijke manier om te proberen of de motorregeling last heeft van ontstoorcomponenten. Zet de lastregeling uit en probeer of de problemen zijn verminderd. Zo ja, dan is het zeker de moeite waard om de ontstoorcomponenten te verwijderen voordat je de lastregeling weer aanzet. Maar het is geen Haarlemmer Olie.