BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Martin Hornis op 29 May 2015, 04:22:01
-
Zelf heb ik al 40 jaar zo'n baan, maar dan op basis van het wisselstroomsysteem. Volgende week hoop ik wat tijd te vinden om mijn uitgangspunten en bevindingen met jullie te delen.
-
Hoe het was (en gaat worden)
ca. 1950 Houten treinstel DE1 met rails en wissel gemaakt door mijn vader die machinaal houtbewerker was.
ca. 1958 Blikken opwindtrein met rails.
ca. 1960 Elektrische ‘locomotief’ gemaakt van Meccanomotor en spoorwielen van NeCoBo.
De bovenleidingdraad was gespannen boven een recht stuk spoor van de blikken trein.
ca. 1967 Aanschaf van rollend materieel:
• Märklin locomotief 1219 (3051) met plan E: 2x B6692 (4049) en P7939 (4048)
• Diverse bouwpakketten van Märklin goederenwagons
ca. 1971 Treinbaan met M-rails:
• Lengte ca. 20 m dubbel enkelspoor (5 blokken) inclusief kopstation (5 sporen) en keerlus
• Railplan in Hobby Bulletin
1976 Afstudeerproject HTS-Elektrotechniek:
• Interfaceschakelingen naar/van TTL-niveau:
o treindetectie
o blokaansturing van treinen
8 V: langzaam rijden
16 V: snel rijden
24 V: omkeerpuls
o wisselaansturing
o lichtseinaansturing
• M-rails vervangen door K-rails wegens elektrisch gescheiden railstaven
• Wisselstraten voorzien van trapschakelingen i.v.m. niet-elektrisch gescheiden railstaven
• 2 wissels bij keerlus vervangen door dubbel kruiswissel (= 4 wissels met een kruising)
1978 Ontwerp van blokschakeling voor dubbel enkelspoor met TTL-IC’s.
1979 Na een verhuizing volgt een aanpassing van railplan aan de nieuwe treinenkamer:
• Het onderste gedeelte is een hellingbaan dat naar links naar beneden verloopt
• Het linker en bovenste gedeelte is in werkelijkheid onder het station aangebracht
(4 vakjes verschoven)
• Lengte ca. 25 m dubbel enkelspoor (5 blokken) inclusief kopstation (5 sporen) en keerlus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A1_1.jpg)
1980 Initiatiefnemer bij de oprichting van Modelspoorwegclub Emmen
1981 Ontwerp van keerlusschakeling incl. dubbel kruiswissel in assembly-taal (8085),
geprogrammeerd in een SDK 85
1985 Afstudeerproject 2e graads Elektrotechniek:
• Microprocessorsysteem (8085) t.b.v. blokaansturing voor dubbel enkelspoor
• Testkast met lesbrief voor idem
2000 SDK 85 vervangen door XT-PC:
• Insteekkaart met 96 IO-aansluitingen
• Software geschreven in Turbo Pascal v7
• Testsoftware voor idem
2002 Stationsschakeling in AT-PC:
• Insteekkaart met 192 IO-aansluitingen
• Sofware geschreven in Turbo Pascal v7
• Testsoftware voor idem
2012 Aanvang ombouw naar digitaal systeem:
• Märklin Motorola
• Ruimere boogstralen (minimaal 550 mm) met overgangsboog (minimaal 900 mm)
• Slanke K-wissels i.v.m. elektrisch gescheiden railstaven
• Keerlus en hellingbaan vervangen door een rondgaand baanplan
• Besturing m.b.v. iTrain
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A2.jpg)
2014 Baanplan in iTrain met:
• extra kopspoor t.b.v. Train-Safe-Travel-systeem
• wisselstandmelders
• booster
De overstap naar digitaal is noodzakelijk geworden doordat het oude systeem niet meer werkt. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid signalen die tegenwoordig in de ether aanwezig zijn. De lange, niet afgeschermde draden onder de treinbaan fungeren dan als antenne. De lichtseinen tonen alle kleuren tegelijk, terwijl op de testkast alles naar behoren functioneert.
-
De overstap naar digitaal is noodzakelijk geworden doordat het oude systeem niet meer werkt. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid signalen die tegenwoordig in de ether aanwezig zijn. De lange, niet afgeschermde draden onder de treinbaan fungeren dan als antenne. De lichtseinen tonen alle kleuren tegelijk, terwijl op de testkast alles naar behoren functioneert.
Dat is een interessante opmerking. Die beïnvloeding door exerne signalen kun je voorkomen door een paar maatregelen.
Om te beginnen de signalen met voldoende vermogen overdragen.
Dan kun je condensatoren toevoegen om ongewenste signalen af te voeren.
En de laatste maatregel is compact bouwen. Dat laatste betekent alle draden in één bundel samenbrengen. Zo heeft externe "instraling" geen kans om er tussen te komen. Dat bundelen is tegenstrijdig met de trend die je steeds vaker ziet dat men draden los van elkaar legt en als spinnewebben van hot naar her spant. Maar daarmee creëer je lussen waar externe velden lekker in kunnen huishouden, met alle kwalijke gevolgen vandien.
-
Bedankt voor de adviezen. De bedrading ligt in draadgoten, want ik heb een hekel aan spaghettiwerk. Ik zal proeven gaan nemen met condensatoren aan diverse TTL-draden te hangen.
-
Je kan ook nog 2 draden waarin tegengestelde stromen lopen gaan twisten. Zo pikken ze globaal dezelfde storing op
zodat die storing per saldo ook minder effect krijgt. Doen ze in UTP kabel ook zo.
-
Martin,
Tim had in eerste instantie dit topic aangemaakt, en begon daar zijn plannen te ontvouwen voor een modelbaan. Het is dan niet praktisch als jij jouw geschiedenis en baan gaat beschrijven; dan lopen er 2 verhalen door elkaar in één draadje.
Dus ik heb jouw berichten afgesplitst en een eigen draadje voor je gemaakt.
Gr, Bert
Team forummoderatoren
-
@ Martin/Klaas: ik denk aan iets anders: Is de voeding misschien vervangen en ben je daarbij van een 'ouderwetse' blok- of ringkerntrafo naar een geschakelde voeding gegaan? Het zal niet de eerste keer zijn dat een geschakelde voeding niet zo'n schone gelijkspanning levert op de uitgang en daarmee allerlei zaken in de war brengt. Samen met lange draden kunnen geschakelde voedingen hele aparte effecten geven.
-
@ Bert,
Het is echt niet mijn bedoeling om hier een uitgebreid verhaal over het verdere verloop van mijn modelbaan te beschrijven. Mijn bijdrage was enkel bedoeld om een soortgelijke ontwikkeling te vermelden en het daarbij te laten. Met de afsplitsing ben ik het dan ook niet eens. Daarnaast is het zo dat ik nu geen berichten meer krijg in de rubriek 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' van de echte 'Eindelijk een beginner'. Ik mag/MOET dat gaan opzoeken. Loskoppelen is dan nog tot daaraan toe, maar de terugkoppeling is wel foetsie. En met dat soort 'fratsen' ben ik niet 'geholpen'.
@ Menno,
De trafo is nog dezelfde als 35 jaar geleden. Dat geldt ook voor de gelijkrichters enz.
@ iedereen,
Bedankt voor jullie bijdragen, maar op verdere reacties zal ik niet ingaan.
-
Dat kan zo zijn, maar je reactie die ik hier zie is er wel een van flinke proportie. Op andere fora waar ik zit wordt dat gezien als zogenaamd 'topickapen': de starter begint een verhaal, maar dat wordt vervolgens overgenomen/overstemd door iemand anders.
Probeer het eens te zien als een gesprek tussen mensen onderling: iemand begint te vertellen over iets wat hij of zij heeft meegemaakt en halverwege in zijn verhaal breek jij in omdat jij hetzelfde meegemaakt hebt. Dat is helemaal niet erg, het kan hele levendige discussies opleveren, maar het wordt wel als ongepast beschouwt om een gesprek op die manier over te nemen. Dat is op een forum dan ook niet anders ;)
-
Daarnaast is het zo dat ik nu geen berichten meer krijg in de rubriek 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten' van de echte 'Eindelijk een beginner'. Ik mag/MOET dat gaan opzoeken. Loskoppelen is dan nog tot daaraan toe, maar de terugkoppeling is wel foetsie. En met dat soort 'fratsen' ben ik niet 'geholpen'.
Dat zijn geen fratsen. Is gewoon fatsoenlijk forumgebruik. En wil je weer berichten over dat draadje dan zet je toch gewoon de notificatie voor dat draadje weer aan. (y)
Je kan het ook moeilijker maken dan het is ??? Dan mag/moet je niet meer zoeken.