BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: zuylen op 01 June 2015, 13:35:55
-
Ooit hadden de NS6300derden een stoombel. Bij het museum exemplaar in het NSM zit de bel er niet meer op. Wanneer is die bel er af genomen? Of heeft de NS6317 nooit een stoombel gehad?
vr gr Andre
-
Alle Schwartzkopff locs hadden bij aflevering een luchtbel, waaronder dus de 6317. De Henschel locs hebben er later een gekregen. Blijkbaar zijn de bellen ooit een keer van de locs verwijderd en is er geen nieuwe op de 6317 geplaatst toen deze naar het museum ging.
Michiel
-
Ik vind de bel in het Artitec-soundexemplaar qua geluid erg op die van Bello lijken. :-X
-
Volgens mij is dat ook het zelfde type bel.
-
Bello is ook een Zwartkopje... ;)
-
Zou het gek zijn als ik op de NS6317 een stoombel zet? Of doe ik de werkelijkheid dan geweld aan? Het geluid zit er wel op!
-
Het is jouw wereld, Andre, lekker doen wat je zelf leuk vindt (y)
-
Van achteren naar voren bladerend laat de bulk van de foto's in het 6300 boek loc's met bel zien.
Mijn voorzichtige indruk (maar niet meer dan dat ) is dat loc's die de laatste stoomjaren in depot Maastricht waren gestationeerd geen luchtbel (meer) hadden.
DEUVM
PS: Een bel was enkel noodzakelijk wanneer de loc dienst deed op een lokaalspoorlijn. Indien een loc enkel op hoofdspoor reed was een bel een geheel overbodig apparaat
-
Natuurlijk is het mijn wereld. Maar ik doe het wel een beetje naar de werkelijkheid toe. Uiteindelijk interesseert het mij niet als iemand er opmerkingen over maakt. Toch wil ik ook wel de werkelijkheid uitbeelden. Het geluid van de bel is al wel hoorbaar op de locsound.
-
Als je het geluid van de bel maar enkel laat klinken indien je op lokaalspoor rijdt. Op hoofdspoor en op emplacement: bel uit.
Wees er van overtuigd: locpersoneel had een P-hekel aan de bel >:(
-
Dan laat ik hem er maar af. ;D
-
Bij bijna alle loc's waar de bel op of bij het machinistenhuis stond is de bel verplaatst naar "zo ver mogelijk naar voren" Om daarmee de bel zo ver mogelijk weg te krijgen van het machinistenhuis.
Op zich het bellen zelf valt nog wel mee, maar het stampen van het belmechanisme is op korte termijn al heel irritant. Ik ga er maar vanuit dat de NS de bellen niet verplaatst hebben omdat ze het zo zinnig vonden, maar domweg omdat ze te veel klachten van het personeel kregen.
Hoe ik dat weet ........
Nog een nagel aan de doodskist van de gouden koets
Groeten,
Kniesoor
-
De bellen van de 6300'en zijn inderdaad ergens in de laatste dienstjaren verdwenen... de 6317 heeft dus het grootste deel van zn actieve bestaan wel een bel gehad en aangezien de museumversie niet wezenlijk afwijkt van een gewone 6300 in dienst (het nummer achterop staat afwijkend) kun je gerust een bel op de 6317 zetten. Het enige dat ik zo niet weet is in hoeverre dat ding tussen oorlog en museum een schoorsteenkroon had of niet.
-
Volgens mij is dat ding oorspronkelijk zelfs zonder kroon in het museum neergezet...
-
Ach dan moet ik toch maar es even op zoek gaan naar een goed exemplaar van metaal. Kweenie of Philotrain die dingen nog fabriceert? Dan kan ik later nog beslissen of ik hem erop schroef.
-
Philotrain heeft ze nog hoor André! Je kan ze zo via de site bestellen. Mvg. Tom.
-
OK, Tom, ga ik doen!
-
Volgens mij is dat ding oorspronkelijk zelfs zonder kroon in het museum neergezet...
Klopt. Op de beeldbank van de NVBS staan diverse foto's van de 6317 ten tijde van de overbrenging naar het museum, inderdaad zonder schoorsteenkroon. Meeste foto's van de hand van J. Bonthuis.
Grtz,
Rob