BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Pstolk op 31 May 2015, 22:30:30
-
Beste mensen,
Kan iemand een verklaring geven voor het volgende of waar ik de oorzaak moet zoeken.
Ik heb mijn oude analoge baan afgebroken en deels verkocht. Nu gestart met een digitale baan. Roco Multimaus. Als eerste ben ik nu een helix aan het bouwen. Ik werk met Peco code 75 flexrails. Elke rail voorzien van een + en een - draadje.
Tijdens het testen rijdt de trein normaal omhoog en omlaag (1 draadje aangesloten). Vandaag een ringleiding gemaakt en elke rails hierop aangesloten. Echter de trein rijdt schokkerig en ook de lichten flikkeren.
Geen kortsluiting, maar wat is er aan de hand?
Peter
-
Dit lijkt heel veel op een verschil in de instellingen van de Multimaus en de decoder in de loc. Met name de instelling in 14 - 28 stappen. Vermoedelijk heeft het niets te maken met de ringleiding.
Sander
-
Gaan de lichten knipperen bij het verhogen van de snelheid (rijstappen)?
Heb je de rail al eens gepoetst?
Tinus.
-
Als het met 1 draadje (per rail staaf neem ik aan) wel goed werkt en na het aansluiten van een ringleiding
ineens stottert zou ik toch eens met een frisse blik alle draadjes nog eens extra na lopen.
-
Beste Allen,
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb alle draadjes gesoldeerd, zowel aan de rails als aan de Ringleiding. Natuurlijk lukt dat bij het ene draadje soms beter dan bij het andere. Kan dat het probleem zijn?
Instellingen in decoder en multimaus, waarom dan geen probleem met 1 draadje en wel met meerdere?
Hoe kan ik deze instellingen goed op elkaar afstemmen?
Groet
-
Knipperende lichten kan ook op kortsluiting duiden.
-
Heb je nog een los stukje spoor?
Je zou dan kunnen kijken wat de lok daarop doet.
Wel de baan even van het systeem los koppelen.
Tinus.
-
Geen kortsluiting, maar wat is er aan de hand?
Peter
brilletje?
mvg,
Johan
-
Draden losmaken van de ringleiding, stuk voor stuk weer aansluiten, en kijken wanneer het misgaat.
-
Ik heb alle draadjes gesoldeerd, zowel aan de rails als aan de Ringleiding. Natuurlijk lukt dat bij het ene draadje soms beter dan bij het andere. Kan dat het probleem zijn?
Zoiets schept nou ook niet echt vertrouwen in de aanlulitingen.
Wat Henk ook min of meer aangeeft, aansluitingen stuk voor stuk nakijken en goed solderen.
"Plakwerk" zal nooit een bevredigend resultaat opleveren. Soldeertin moet goed vloeien en glimmen. Doffe solderingen duiden op slecht contact.
-
Heb je een op en een afgaand spoor op je helix? Tijdelijk door verbonden zodat je door kunt rijden? Niet de klassieke fout gemaakt om het binnen en buiten spoor op de gelijke wijze aan je ringleiding te solderen? Links wordt dan rechts bij het afdalen ;). Tel daarbij de slechte solderingen en je hebt ongetwijfeld prijs. Vandaar dat ik denk dat er toch sluiting is van wegen de knipperende lichten. Kun je testen door het te herhalen met de lichten F0 op uit.
En ja, ik heb al een brilletje ;D.
-
Inderdaad een helix met een dubbel spoor, echter deze zijn nog niet verbonden. Ik zie wel dat ik de kleuren van de draden in het opgaande spoor had moeten omdraaien. Dus ik moet sowieso vrijwel alles los maken en opnieuw solderen.
De aansluiting van de booster naar de baan opnieuw gemaakt en dat leverde op dat ik geen storing meer heb, maar goed ik moet dus nog een avondje solderen. Elke flex rail zijn eigen stroomdraadjes. Je streeft naar perfectie.
Bedankt allen voor jullie adviezen.
-
aanlulitingen?
Wat zijn dat?
-
We zijn geen taalforum, dus het heeft geen zin om over zulke futiliteiten een bericht te plaatsen....
Gr, Bert
Team forummoderatoren