BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 31 May 2015, 16:54:06

Titel: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Peter Kleton op 31 May 2015, 16:54:06
Hallo,
 Ik ben van plan deze lok te bouwen in Schaal 0.
 De meeste onderdelen heb ik al enige tijd in huis.
 Ook het boek over deze lok van Paul Henken en het boek van Alan Rice,
 Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de lok wil compenseren.
De achterste as wordt aangedreven door een Maxon motor.Deze as  zit vast gelagerd in het frame. De overige wielen worden  door de koppelstangen aangedreven.
Helaas kan ik  op het Spoornulforum geen foto van de schets plaatsen ,daarom staat hij hier.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4340_2.jpg)

 Vr gr ,
Peter
 
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: roadster36 op 31 May 2015, 20:25:19
Moet goed komen zo lijkt me.
Verslag mag je ook best hier plaatsen hoor ipv op het spoor  forum (y)
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Beached op 01 June 2015, 10:34:22
Het systeem op de tekening zou moeten werken. Als je niks tegen een losse motor en vertraging hebt, kun je beter de achterste twee assen aan beide zijkanten verbinden met een compensatiehefboom. Dan pikt de hefboom bij het bogie alleen de voorste aangedreven as op.

Voordelen:
Minder ingewikkelde hefboom constuctie
Makkelijker om gewichtsverdeling tussen bogie en aangedreven assen te regelen
Minder "ongewenste" onderdelen zichtbaar (het stavenframe van een 3900 is al open in H0, in 0 is het nog makkelijker om door de frames te kijken)

Nadelen:
De motor is moeilijker vast te zetten.

Let wel, een 3900 steekt heel veel voor de voorste aangedreven as uit, dus zorg ervor dat de vuurkist lekker zwaar is.

Mvg,
Rick
 
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Peter Kleton op 01 June 2015, 10:49:32
Hallo Rick,
 Helaas heeft de achterste as een aangebouwde vertragings kast,waardoor er geen plaats is voor compensatie armpjes.
 Het zou wel mooier zijn, zoals je schrijft ,omdat deze as  dan wat beweeglijker in het frame zou zitten ,nu krijgt deze elke ongelijkheid in het spoor volop te verduren.
Vr Gr,
Peter
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 June 2015, 11:00:12
Hier is een interessant artikel te vinden:http://www.clag.org.uk/41-0rev.html (http://www.clag.org.uk/41-0rev.html)
Andere interessante lectuur is het boekje Flexichas van Mike Sharman.

Waar je goed op moet letten is de gewichtsverdeling. Het locframe rust op drie steunpunten, de lagers van de vaste as en het steunpunt op compensatiearm 1. Het zwaartepunt van de loc moet binnen die driehoek liggen.
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Peter Kleton op 01 June 2015, 11:07:51
Dag Klaas,
 Mss is het niet goed te zien op mijn tekening ,maar ik heb gedacht opmop comp arm 1  3/4 van het lok gewicht te laten rusten, en 1/4 op de achteras.
 Hoe het uitkomt in de praktijk weet ik niet ,maar als het niet klopt heb ik nog wel wat daklood om het goed te krijgen.
 De verdeling van het gewicht is  :
 1/4 op de bogie , en elke drijfas ook 1/4.
 Vr gr ,
           Peter
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 June 2015, 11:20:42
Peter, die gewichtsverdeling lijkt me wel ok.
Maar verder is het voorstel van Rick ook wel zinnig. Je brengt de twee achterste steunpunten dan een stukje naar voren, waardoor het zwaartepunt van de loc beter binnen de driehoek valt. En dat is weer beter voor de stabiliteit.
Titel: Re: Compenseren van de NS lok 3900
Bericht door: Peter Kleton op 01 June 2015, 12:31:54
De  drie steunpunten liggen nu aan weerskanten op de achterste as (Waar de motor ook op steunt ) en op een punt dat ca 20 mm voor de voorste drijfas ligt, dat is 120 mm van de achterste drijfas vandaan.
(Denk eraan dat dit een lok in schaal 1 :40 wordt ,voor iemand die het na gaat meten    ;) ).

 Peter
 
Ik heb de zaak nog eens opnieuw bekeken en het blijkt dat de vertragingskast veel smaller is dan ik dacht.
Daardoor kan ik WEL een paar compensatiearmen op de aandrijfas zetten.
 de hele indeling wordt ook veel beter.
 Met dank aan vooral Rick. ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4341_3.jpg)