BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Tjalling op 30 May 2015, 22:14:53
-
Hallo,
Bijna een jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn vrouw een kit van een Duitse e-lok, de BR E52.
Omdat mijn verjaardag al weer voor de deur staat, vond ik het toch tijd worden wat aan deze kit te doen, en ik ben begonnen het apparaat in elkaar te zetten.
Dit is de eerste keer dat ik een witmetalen kit soldeer, dat viel toch niet tegen. Het werkt in ieder geval prettiger dan lijmen. Ik gebruik soldeer en vloeimiddel van G&MS.
Er zat geen bouwbeschrijving bij, ik ben dus onderaan begonnen (aan de hand van allerhande foto's van internet, met name via drehscheibe-online.de). De bodemplaat met alle stukjes die daaraan horen:
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/BodemPlaat.jpeg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/BodemPlaat.jpeg.html)
Het valt me op hoe verschrikkelijk mooi gedetailleerd deze kit is, alle delen die op de foto's van het grootbedrijf staan zijn terug te vinden. De leeftijd wordt eigenlijk alleen verraden door de brede wielen met de hoge flenzen.
Vanavond heb ik de opbouw inelkaar gezet. Van binnen ziet het er dan zo uit:
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/VanBinnen.jpeg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/VanBinnen.jpeg.html)
van opzij:
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/Zijkant.jpg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/Zijkant.jpg.html)
en van voren:
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/VoorKant.jpg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/VoorKant.jpg.html)
Het is de bedoeling de versie te bouwen zoals deze begin jaren 60 rondreed, met verlichting. Dat betekend dat er een aantal gaatjes in de voorzijde dicht gemaakt moesten worden. Bij de DB zijn de doorgangsdeuren dicht gelast. Bij een aantal machines bleef de deur wel herkenbaar, dus dat laat ik hier ook zo.
Nu zit ik op een punt waar ik wel wat advies kan gebruiken: Op welk moment kunnen details als handrails gemonteerd worden? Voor het spuiten of daarna?
De grote delen zitten nu in elkaar, en kunnen gespoten worden. Een alternatief is om nu eerst alle details te monteren en daarna alles in 1 keer spuiten.
Verder nog een vraag over de kleur van het dak: Wat zou de kleur van het dak zijn geweest rond 1961? het onderstel inclusief wielen lijken zwart/ grauw te moeten worden, de opbouw groen.
Alvast bedankt voor de input!
Groet,
Tjalling
-
De handrails e.d. kun je alleen achteraf monteren als je ze lijmt, soldeerwerk kun je vergeten als de lak er goed opzit. Solderen en secuur afplakken is in mijn ogen overigens de beste optie.
Wat de wielen betreft: ik denk dat die gewoon rood bleven, maar in de praktijk vuil en roestaanslag dit onzichtbaar maakten. Wellicht is er op Duitse fora meer te vinden over schilderwerk bij onderhoud, maar in de jaren 60 zullen deze machines niet meer direct op de prioriteitenlijst hebben gestaan.
-
Verder nog een vraag over de kleur van het dak: Wat zou de kleur van het dak zijn geweest rond 1961? het onderstel inclusief wielen lijken zwart/ grauw te moeten worden, de opbouw groen.
Het dak kan variëren van lichtgrijs:
(http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Ellok-WE-EFW/b09-E75_62.jpg)
Tot donkergrijs:
(http://www.bundesbahnzeit.de/dso/38_1889/b07-E75_55.jpg)
Zal vooraf afhangen van de mate van vervuiling, de standaard dakkleur (ook voor nieuwe elocs) was lichtgrijs in die tijd...
Op www.bundesbahnzeit.de (http://www.bundesbahnzeit.de) zijn wel meer kleurenfoto's te vinden uit de jaren zestig en zeventig, ook van andere reeksen.
-
Dingen los houden tot na het spuiten is alleen handig als ze een andere kleur moeten krijgen, zoals in dit geval het dak. Wel eerst alles goed pas maken zodat je niet straks nog moet vijlen en rotzooien als de verf er al op zit. De handgrepen horen zo te zien gewoon groen, zet die er dus gerust vast op.
-
Heren,
Bedankt voor de reacties. Straks de losse stukjes maar eens monteren.
Het dak zit los, kan dus apart gespoten worden. De rest is niet heel ingewikkeld af te plakken.
Groet,
Tjalling
-
@ Tjalling. Leuk lokje!
Maak van dat lichtgrijs maar een aluminium kleur dak van, voor de groene variant jaren 50/60. Dit was ook de standaard kleur voor daken van elektrische locomotieven en sommige treinstellen.
Volgens mij kan je de wielen en drijfwerk rood kleuren zoals gebruikelijk was tot eind jaren 50. Dat zie je ook in onderstaand filmpje terug uit 1965.
Als bewijs een leuk filmpje van desbetreffende lok in actie. Marklin had haar huiswerk toen goed gedaan en je ziet de BrE52 dan ook met aluminium gekleurd dak.
Het Ral nummer is RAL9006. Het donkergrijs kleuren van het dak valt als oorzaak door aanslag en fijnstof aan te wijten.
https://www.youtube.com/watch?v=W3G68L753Oo (https://www.youtube.com/watch?v=W3G68L753Oo)
en de Marklin's..
https://www.youtube.com/watch?v=aKxd0ttAKS4 (https://www.youtube.com/watch?v=aKxd0ttAKS4)
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Bedankt voor deze twee prachtige filmpjes (y)
Vooral die eerste levert wel nieuwe inzichten op: zilverkleur/ aluminium als kleur op het dak lijkt toch "echter" dan grijs, in de film is dat zo wel herkenbaar.
Is aluminium-kleur een lastige kleur voor dia's? Op de foto's op www.bundesbahnzet.de is aluminium-kleur bijna nergens als zodanig te herkennen. Op basis van ook andere kleuren foto's had ik zelf ook eerder gedacht aan grijs dan aan aluminiumkleur
Het valt me wel op hoe netjes treinen er in principe uitzagen, in ieder geval het deel dat bereikbaar is voor de schoonmaakborstel.
Nog eens over denken...
Groet,
Tjalling
-
Mooi kitje Tjalling! (y)
Succes en veel plezier met bouwen.
Gr.
Edsko
-
Hallo
Mooi kitje, en mooi resultaat. Is dit nou nog een oud Günther kitje?
Heet dak hoort definitief Aluminiumkleurig (9006).
Bij de opbouw heb je nog een keuze. Tot ongeveer 1959 Flessengroen (7006), daarna Chroomoxidegroen.
Als je dus een vers gereviseerde lok wil nabootsen dan zou ik voor de tweede kleur kiezen.
Wielen, panto's en dakleidingen RAL3002. Rest gewoon zwart.
Handgrepen e.d. zou ik zelf zoveel mogelijk al aanbrengen. Je spuit waarschijnlijk met Weinert lak en greepjes in een andere kleur kun je dan weer prima met revell overschilderen.
Bart
-
Hallo Bart,
Is inderdaad een oude Günther kit. Echt een genoegen om mee te werken, zo mooi gedetailleerd en netjes uitgevoerd (y)
Bedankt voor je kleur-advies.
Voor het spuiten wil ik verf van Gunze gebruiken: die is ook goed te verwerken, en daarvan weet ik zeker dat dat goed gaat op het (kunststof) dak.
Heb je nog een idee over de kleur van de isolatoren op het dak? Dat lijkt iets van een donker flessegroen te zijn?
In het filmpje dat Jeroen (Thowra) plaatste is te zien dat de blind-welle ook rood is.
@Edsko: dank je, komt goed ;)
Groet,
Tjalling
-
Op een gerestaureerde E44 heb ik donkergroene isolatoren gezien, maar op een vergelijkbare lok ook donkerbruine. Dat wordt toch foto's zoeken...
Dat filmpje is een heerlijk jaren 60 document, vooral met die Rheingold die nog ff langs komt stuiven (y)
-
Waren die groene bier flesjes kleur groen?
Als je op plaatjes van keramische isolatoren zoekt krijg je vooral witte en bruine, bij glazen meerdere groen tinten. Dus misschien is het verschil in kleur veroorzaakt door materiaal gebruik.
-
Hallo
Ik vermoed dat de E52 bij aflevering grotendeels al met bruine isolatoren afgeleverd werden.
Groene (zelfs gedeeltelijk :o) kom je echter ook nog tegen,
Zeg het maar....lijkt mij bruin.
https://c3.staticflickr.com/7/6064/6057709131_ab0f78034c_b.jpg
Wat betreft de wielen.
Er wordt te vaak automatisch van uitgegaan dat deze rood waren, maar door troep zwart leken.
Dit is echter niet zo. Wielen van de altbau E-loks waren ooit wel degelijk zwart, ook bij de E52.
Wanneer dit ingevoerd is is voor mij echter een raadsel. Ik vermoed zo rond 1968 bij de "Farbreform".
Vandaar ook dat jouw lok nog rode wielen kan! hebben ::)
De (overigens schitterende) video is wat mij betreft niet duidelijk genoeg, het kan ook roest en troep zijn.
Hier een mooi versgelakte 118. Duidelijk zichtbaar het umbragrijze dak en de zwarte wielen.
Opname is uit 1975.
https://c3.staticflickr.com/3/2740/4449255335_5d44b22a98_b.jpg
Bart
-
Heb je nog een idee over de kleur van de isolatoren op het dak? Dat lijkt iets van een donker flessegroen te zijn?
In het filmpje dat Jeroen (Thowra) plaatste is te zien dat de blind-welle ook rood is.
@Edsko: dank je, komt goed ;)
Groet,
Tjalling
Hoi Tjalling,
Als je had opgelet in het tweede filmpje kon je zien dat er bruine isolatoren op het dak horen voor jouw model. ;)
Wielen en drijfwerk behoren rood te zijn, evenals de pantografen en leidingen op het dak in het tijdperk dat je schetst.
Uit het filmpje voor het gemak heb ik deze foto uit geript.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Br52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Br52.jpg)
Veel succes met de ombouw! (y)
Zelf heb ik hier nog van Gunther een Duits 'kofje' liggen die ik eens zal bouwen. Of misschien wel in de verkoop gooi.
Jeroen
-
He Tjalling, jij ook aan de kitjes? Leuk hoor! Mooie loc ook, kijk gezellig ff met je mee.
Mvg
Tom.
-
Hallo Tjalling, stuur me een PB mocht je de bouwbeschrijving nog willen hebben.
Groet, Rob
-
Hallo
Kijk hier ook eens.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6035204,page=all
Bart
-
Hallo,
Over die isolatoren ga ik toch niet al te moeilijk doen: iets bruinigs lijkt me prima (ze zijn toch vrij klein).
@Jeroen: In de video die je aanhaalt is er toch een beetje kritiek op de appendages op het dak, daar durf ik dus niet helemaal op te varen. Aan de andere kant, die dingen zijn vrij klein, en donker groen of donker bruin maakt elkaar niet zo heel veel, vooral na verouderen. Wat voor Köf?
@Tom: jou inspirerende draadjes over Model Loco kits hebben me wel een beetje over de streep getrokken om deze kit te gaan solderen, en om vooral goed naar het grootbedrijf te kijken. ;D
@Bart: Dat draadje op DSO had ik al gevonden, en is een grote bron van informatie. Je ziet dat de 52 30 rode wielen heeft, terwijl bijvoorbeeld de 52 16 zwarte wielen lijkt te hebben. Wat ook opvalt is dat de onderste lampen bij alle loks vervangen zijn door de kleine DB-uitvoering. De isolatoren bij de stroomafnemer zijn niet bij iedere machine gemoderniseerd, de isolatoren van de dakleidingen wel. Omdat deze kit vooral gericht is op de oudere uitvoeringen zit daar nog wel wat werk.
De lampen zal ik na moeten maken.
Die foto van die 118 is ook schitterend (y) dat Umbra grijs is wel duidelijk een hele andere kleur.
@Rob: je hebt PB.
Groet,
Tjalling
-
Mocht je nog iets met die isolatoren doen: De bruine zijn hoogglans keramiek.
Welke kleuren gaat het worden? Gruppenverwaltung, Reichsbahn of DB?
-
Bedankt voor de tip!
Kleurschema wordt DB, voor 1968.
Groet,
Tjalling
-
Hoi
De isolatoren onder de panto's zou ik groen maken. Die twee op dat ronde "trommeltje" ook.
De rest bruin, en de lokkast flessengroen. (y)
Bart
-
Hallo,
Een week eigenlijk helemaal geen tijd gehad om te prutsen :'(
Vandaag gelukkig wel!
Eindelijk ook tijd gehad om verf te bestellen, toch maar besloten om de bak inderdaad flessengroen te spuiten.
In de kit zitten kleine splitpennetjes om de handrails vast te zetten aan de onderkant. Ik had nog messing gietdelen van handrailhouders liggen. Omdat het daarmee eenvoudiger is om de afstand tussen de handrail en de lok in te stellen, heb ik de messing exemplaren gemonteerd. Verder ook de trappen gemonteerd.
Plaatjes!
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/DSC01204.jpg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/DSC01204.jpg.html)
Verder begreep ik dat er toch misschien meer mensen ooit nog aan deze kit willen beginnen. Op dit plaatje kun je zien dat ik ter hoogte van het vliegwiel de bodemplaat iets uitgezaagd heb:
(http://i228.photobucket.com/albums/ee28/tjallingament/Onderstel.jpg) (http://s228.photobucket.com/user/tjallingament/media/Onderstel.jpg.html)
Nu kan de bodemplaat rechtstandig van het onderstel af.
Je ziet ook 2 vierkante moertjes die op de bodemplaat gesoldeerd zitten: Aan één kant wordn daarmee de draaistellen vastgezet, en hoede ik geen draad in het witmetaal te tappen. Aan de andere kant ben ik dat vergeten, dus daar heb ik alsnog draad in getapt (de kit werkt met zelftappers, dat vind ik niks). Ook aan de twee uiteinden zit de bodemplaat vast met M2 schroefjes in getapte gaten. De kap kan nu rechtstandig inclusief de bodemplaat van de draaistellen af.
Ik zit er nog wel over te denken om een andere verbinding te maken tussen de draaistellen, zodat ik de lok kan laten rijden zonder kap.
Nu eigenlijk vooral wachten op de wielen, en op de verf.
Het correct terugplaatsen van de wielen gaat nog wel een avontuur worden, eens kijken hoe ik dat ga doen.
Groet,
Tjalling
-
Oh ja tjalling, sorry, helemaal vergeten te reageren! Tuurlijk ben je welkom voor je wielen. Zeg maar wanneer!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hoi Tom,
Ik laat wel wat weten als ik de wielen terug heb. Bedankt alvast! (y)
Groet,
Tjalling
-
De wielen zijn nog niet terug, maar ik kreeg al wel hoopgevende berichten (y)
Gezien de temperaturen zal dat ook nog wel even duren voordat de wielen klaar zijn.
Ik was bezig wat zaken in de grondverf te zetten, dus ik heb meteen de lok ook in de grondverf gezet. Zo ziet het er nu uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E32Grondverf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E32Grondverf.jpg)
Waar ik een beetje mee zit is het kiertje tussen het dak en de cabines, aan beide zijden. Ik zit er over te denken het dak met twee-componenten lijm aan de bak te lijmen, en dan deze kieren op te vullen met secondelijm met vulmiddel. Dat maakt het spuiten iets lastiger, maar dat lijkt niet onoverkomelijk te zijn. Voordat ik het dak ga lijmen, wel eerst verlichting inbouwen.
Groet,
Tjalling
-
Prachtige ambachtelijke kit is dat toch. Eigenlijk is het maar goed dat er zoveel kits ongebouwd in hun doosje blijven, op die manier duiken ze nog eens op voor de echte liefhebber.
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Inderdaad, als je naar het gietwerk kijkt, dat is werkelijk fantastisch!
Het enige waaraan je merkt dat het een oud beestje is, zijn de wielen en de koppelingen. Er worden wel werkende (!) schroefkoppelingen meegeleverd.
Met een decoder, aangepaste wielen en verlichting wordt het een schitterende machine.
Nu nog "even" netjes afmaken.
Groet,
Tjalling
-
Hallo Tjalling,
Waarom maak je het dak niet schroefbaar? Dit maakt het spuitwerk een stuk gemakkelijker.
Overigens vind ik de aandrijving ook 'gedateerd'. het grote vliegwiel geeft weliswaar een goede rijdynamiek maar de (Trix) motor zou ik zelf vervangen. Heb je inmiddels de gezochte lantaarns gevonden?
Groet, Rob
PS. Ik heb je een PN gestuurd.
-
Hallo rob,
Dak niet schroefbaar: De aansluiting tussen dak en cabines is net niet mooi. Als het dak gelijmd is, kunnen de kieren makkelijker dicht gemaakt worden (als ge t niet meet wit: Kit!, uitgesproken met een plat Brabants accent ;D)
Door de oplossing die ik gekozen heb aan de onderzijde, kom ik overal toch goed bij. Ik ben van plan om de decoder tegen een zijwand te zetten, en dan een 4-polis stekkertje naar het frame en de motor (stroomafname en motor)
Lantaarns: De maak ik zelf van styreen/ messing / Kristal Klear en wat er verder aan rommeltjes op mn tafel ligt. Het standaardmodel van de DB is niet heel ingewikkeld, en het zijn er maar 4. De lantaarns bovenin zijn prima.
Aan de binnenzijde komen witte leds, met lichtgeleiders naar buiten.
Aandrijving: Laat ik zo als het nu is. Als dat tegenvalt, kan er later altijd een andere motor in.
Voor mij is de uitdaging ook een beetje een zo net mogelijk model maken met beperkte middelen. Het is toch niet de bedoeling heel veel met deze lok te gaan rijden.
Groet,
Tjalling
-
als ge t niet meet wit: Kit!,
Kekt g'r dan nog dur, dan pur.
-
;D ;D ;D