BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: 1202 op 15 October 2007, 18:32:55

Titel: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 15 October 2007, 18:32:55
Naat ik een paar DB zilverlingen van binnenverlichting had voorzien, zie ik toch op tegen de kosten om de rest van mijn rijtuigen van deze standaardstrips te voorzien. :-| Hoewel deze een uitkomst zijn kan ik ze niet gebruiken in lig en slaapwagens.

Deze hebben in de toiletten en gangpaden verlichting die altijd brand maar in de coupe's zou ik graag M.B.V. een functiedecoder meerdere "programma's" willen schakelen. De nachttreinen rijden immers door de nacht en overdag. :D :D  De strips kan ik niet gebruiken, omdat die egaal verlichting geven en voor deze rijtuigen moet het juist heel erg gericht worden. Ik wil gebruik maken van SMD leds.

Nu wil ik graag de verlichting in het gangpad dimmen T.O.V. de overige verlichting. (Het is meer ter orientatie in de nacht dan zien waar je loopt ;D) Hoe kan ik dit het beste doen? Kan dit met een functiedecoder? En wat is het maximale aantal functies van deze decoder?

En heeft iemand voor mij een duidelijke schema waarmee ik zelf binnen verlichtingstrips voor het DCC systeem kan maken? De verlichting mag niet knipperen, ik neem stroom van alle assen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 15 October 2007, 21:32:03
Zo Marc, je vraagt nogal wat, maar gelukkig kun je heel veel zelf opzoeken. Kijk maar eens bij de specificaties van de verschillende functie decoder die er zijn, Gewoon zelf even op onderzoek, leer je het meeste van.

Verder zal je een strip moeten maken met verschillende leds die je apart kunt aansturen via een functie decoder. Dat is dus een kwestie van klonen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Robbert op 15 October 2007, 21:35:56
Interresant draadje, ben benieuwd want dit heb ik zelf ook nog nodig.  ;D

Het aantal functies per decoder verschild per decoder neem ik aan.

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 October 2007, 21:46:37
Het aantal functies per decoder verschild per decoder neem ik aan.

Inderdaad, kijk naar wat Wim zegt. Gewoon "even" de specificaties van de diverse decoders doorspitten. ;D

Wat de praktische uitvoering van de lichtstrip betreft, ik heb wel eens een een binnenverlichting opgebouwd op een vals plafond in het rijtuig. Een stuk wit karton waar je leds en weerstanden, en eventueel ook nog diodes op prikt. En natuurlijk nog de nodige draadjes op het allemaal aan elkaar te verbinden.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 15 October 2007, 22:46:09
@ Wim:  Inderdaad even doorspitten ;D ;D Maar de herfst vakantie komt eraan :P Ben al 2 functies standaard kwijt voor alle coupe's; licht overal aan en overal uit. Hoe meer functie's ik over hou, des te meer mogelijkheden heb ik om half om half verlichte coupe's te krijgen.

@ Klaas: Het leek mij inderdaad het beste om valse plafons te maken in de coupe's en toiletten. Zo hou je het "lekken" van licht het beste tegen. Met lichtgeleider bundels gaan maken word niks :( Maar ik weet niet of de componenten hun warmte dan wel goed kwijtkunnen?

En heeft er iemand een schema om binnenverlichting digitaal te maken? En knippervrij natuurlijk 8) ;D

Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 16 October 2007, 16:07:59
Voor het licht overal aan en het licht overal aan, heb je natuurlijk maar 1 functie nodig. Want iedere functie kun je aan of uitzetten.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 16 October 2007, 16:52:30
Marc,
interessant draadje!
Welke decoder je gaat gebruiken, is een ander verhaal, maar je zou bijvoorbeeld 4 groepen kunnen maken (dus 4 functies, dus veel potentiele decoders  ;D  ).
- De corridor/gang: 2 groepen SMD ledjes :  A-B-A-B-A-B-A-B
- De coupé's: willekeurig ook 2 groepen:      C-D-D-C-C-D-C-D-D-C
Door in je gang een of twee groepen aan te zetten kun je drie lichtstanden "na doen" : uit/ gedimd/vol aan
In je coupe's: Alles aan, de helft aan, alles uit.
Volgens mij is het niet mogelijk om tijdens het gebruik/rijden de lichtstand te dimmen. Je kunt wel de "aan" stand programmeren als zijnde iets gedimd, maar dat is niet wat je zoekt volgens mij.
Een alternatief is dat je een functie een aparte schakeling laat aansturen met een transistor oid waardoor de lichtstand gedimd wordt. Maar dat is weer een apart schakelingetje maken.
Succes
Nico

Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 16 October 2007, 16:53:08
@ wim: Als voorbeeld wat ik in gedachten had voor een NS/DB Bcm:

In coupe 1-5-7-8 brandt het licht fel, dit simuleert de mensen de wakker zijn.
In coupe 2-6-10 brand de gedimde verlichting, dit simuleert de zwakke coupeverlichting.
En in coupe 3-4-9 is de verlichting uit, dit simuleert dan de slapende preisertjes ;D
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.

De coupe's zijn willekeurig en met een functiedecoder zoals de Lenz LF101XF heb ik vier functies. Dan ben ik er dus 1 kwijt voor het gangpad, toiletten en wasruimte aan of uit te zetten. 1 functie om in alle coupe's alles aan of uit te zetten. Dan hou ik er nog twee over waarmee ik willekeurige coupes kan schakelen.

Is dit te realiseren en kan iemand mij helpen met een schema hiervoor?
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 16 October 2007, 16:59:40
@ Nico: Dank je wel, alleen het bedenken wat leuk is om een rijtuig realistischer te maken is makkelijker dan bedenken hoe je dat gaat uitvoeren :-[  :o ;D Het dimmen van de verlichting hoeft dus niet per se met de functiedecoder maar zou ook via een schakeling kunnen.

Nachtrijtuigen hebben het voordeel dat er in de daken veel ruimte is om koffers te plaatsen. In 1:87 dus lekker veel ruimte voor led's, schakelingen en printplaatjes ;D ;D
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 16 October 2007, 18:05:09
@ wim: Als voorbeeld wat ik in gedachten had voor een NS/DB Bcm:

In coupe 1-5-7-8 brandt het licht fel, dit simuleert de mensen de wakker zijn.
In coupe 2-6-10 brand de gedimde verlichting, dit simuleert de zwakke coupeverlichting.
En in coupe 3-4-9 is de verlichting uit, dit simuleert dan de slapende preisertjes ;D
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.

De coupe's zijn willekeurig en met een functiedecoder zoals de Lenz LF101XF heb ik vier functies. Dan ben ik er dus 1 kwijt voor het gangpad, toiletten en wasruimte aan of uit te zetten. 1 functie om in alle coupe's alles aan of uit te zetten. Dan hou ik er nog twee over waarmee ik willekeurige coupes kan schakelen.

Is dit te realiseren en kan iemand mij helpen met een schema hiervoor?

Dat schema heb je nu in de bovenstaande beschrijving reeds zelf gemaakt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 October 2007, 19:14:44
In de twee toiletten en in de wasruimtes brand de verlichting altijd constant, net als op het gangpad.
Dat scheelt dus weer een paar uitgangen, want iets wat constant brandt hoef je niet te schakelen.  ;D
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 16 October 2007, 19:50:26
@ Klaas:  ;D ;D ;D Zo had ik het nog niet bekeken maar wil het toch graag kunnen schakelen, treinen in een schaduw station hoeven voor mij niet de boel te verlichten ;D Hoewel je wel makkelijk ziet wat je doet zonder een zaklamp nodig te hebben 8)
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: GerritM op 16 October 2007, 21:15:24
Waarom stop jer gewoon geen extra functiedecoder in?
Een Lenz LF101XF heeft al 6 functie uitgangen.

Groet Gerrit
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 17 October 2007, 15:27:33
@ Gerrit: Ik zou er ook een lokdecoder met 21 funtiec in kunnen stoppen, dan kan ik helemaal alles regelen en variëren. Mijn opzet was om met zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk te kunnen variëren. En met twee functiedecoders en de lichtstrips kom ik net zo duur zo niet duurder uit dan de kant en klare lichtstrips, die in dit geval niet te gebruiken zijn :(

Daarom vraag ik de technische mensen hier om raad. En of het misschien met behulp van schakelingen op te lossen is. Of met schakelingen meer mogelijkheden toe te voegen die met de functiedecoders aangesloten worden. Tot nog toe tips maar geen tekening van een schakeling voor knippervrije binnenverlichting met mogelijkheden om verschillende licht combinaties te maken.

Ik ging er ook niet vanuit dat hetgeen ik wil, simpel is ;D ;D maar realistisch is het wel 8) En een uitdaging om zo'n schema voor elkaar te boksen 8) Maar ik zit vast >:(

Groet, Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 17 October 2007, 16:10:26
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenled.jpg

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenled.jpg)

De waarde van de weerstand is afhankelijk van het type led en het aantal leds.

Dimmen doe je door instellingen van de CV's van de decoder.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 17 October 2007, 17:53:21
@ Wim: Dank je wel 8) 8) Ik ga hiermee stoeien in de herfstvakantie. En hou iedereen op de hoogte van dit projectje!

En bij brandjes, ontploffingen en vragen ben ik iets sneller terug :P :P

Groet, Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: MRP_Peter op 19 October 2007, 04:25:14
Je kunt met een paar extra componenten zoals EN-poorten en EX-OF poorten extra functiemogelijkheden maken.
Op deze manier kun je door middel van gebruik van 2 functie-uitgangen 4 mogelijkheden verkrijgen.
Even een tabelletje,waarbij als uitgangspunt 2 uitgangen van de decoder zijn genomen, je krijgt dan de volgende mogelijkheden:

00 , 01 , 10 , 11.

Enige ' nadeel ' is dat ze niet tegelijk kunnen, maar ook dat is op te lossen door middel van SR-flip-flops waarbij de ' 00 ' functie de reset is (alles uit dus).

Maak je gebruik van meer functie uitgangen dan heb je uiteraard meer mogelijkheden.
3 uitgangen is 8 mogelijkheden, 4 uitgangen is 16 mogelijkheden, enzovoorts.
Het hangt van je interne ruimte af of een dergelijke extra schakeling mogelijk is of niet.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 22 October 2007, 23:10:34
Zo, de fictieve binnenverlichting voor de DB Bcm is klaar 8) Althans, rijen ledjes op een printplaatje om te "droog" te testen. Om deze te kunnen schakelen heb ik een decoder nodig. En om nu gelijk een nieuwe functiedecoder te "braden" ::) ;D Gelukkig had ik nog een lokje rond rijden met een Lenz gold decoder waarvan 1 verlichting functie defect was, waar ik me trouwens nooit aan stoorde aangezien deze toch een vaste stam moest rijden.

Dit lokje rijd nu met verlichting aan beide kanten zijn rondjes en ik kan morgen braden...Eugh testen met de lenz decoder ;D

Op dit moment wil ik graag 12 a 13 ledjes constant laten branden tijdens het rijden, echter moeten ze wel gedimt worden en uit te zetten zijn. Dan hou ik er 11 over die ik verschillende combinaties wil kunnen geven.  8) Ja, dat maakt 23 lampjes per rijtuig :o

@Wim; De schakelingen die je al eerder in het draadje gaf, is deze zo te gebruiken voor digitaal maar dan zonder een functiedecoder? Dit om eventueel de contant brandende leds apart te laten branden. Hoewel dit niet het uitgangspunt is wil ik dit ook wel proberen om een goede vergelijking te hebben :D

Vriendelijke groet,
Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 22 October 2007, 23:16:40
Citaat
@Wim; De schakelingen die je al eerder in het draadje gaf, is deze zo te gebruiken voor digitaal maar dan zonder een functiedecoder? Dit om eventueel de contant brandende leds apart te laten branden. Hoewel dit niet het uitgangspunt is wil ik dit ook wel proberen om een goede vergelijking te hebben

Ja.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: MRP_Peter op 23 October 2007, 04:34:44
Hier nog even een ' eenvoudige ' schematische weergave voor het verkrijgen van extra functies op basis van SR flipflops en EN-poorten, al dan niet met ge-inverteerde ingangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema1.jpg)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema1.jpg

Ik heb hierbij de extra componenten zoals pull-up/pull down weerstanden en eventueel benodigde transistoren of MOS-fets ( indien belasting de max. waarde van de fan-out overschrijdt) even achterwege gelaten.
Het kleine ronde cirkeltje geeft een invertering aan(tegenovergesteld dus).

Zijn er nog vragen, hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: willem22 op 23 October 2007, 10:38:51
Beste Marc,
Nog een kleine tip bij je verhaal over" een" defecte aansturing van front of
achterzijde  verlichting.
Bij nog een werkende funktie kan je een klein mini relais laten schakelen van 12 volt en twee maal om. Hierbij heb je de funktie weer terug.
Aansturing aan dan het front licht aansturing uit achterzijde.
Simpel toch.

wil.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 24 October 2007, 21:05:08
Even een update:

Op dit moment is een deel van hetgeen ik in gedachten had gelukt op het droge. Eerst met de half defecte lokdecoder geprobeerd de groepen 1 voor 1 apart te schakelen. Dit werkte en gaf genoeg vertrouwen om een functiedecoder eraan te hangen. 8)

En hoera het werkte nog steeds :o 8) En met de functiedecoder van Lenz die ik had liggen, heb ik dus twee functies nodig om alle groepen aan en uit te zetten. Met 1 van deze functies dim ik gelijk de verlichting in de gang. Dan hou ik nog twee functie over om te variëren voor de coupe verlichting. Dat is naar mijn smaak toch te weinig gebleken :-| Op dit moment streef ik naar een totaal van zes functies om te kunnen schakelen.

Nu heeft Peter mij geholpen aan een schema met flip flops. Helaas weet ik nog weinig van dit component en de mogelijkheden hiervan :-[ Hier moet ik me nog in verdiepen, de mogelijkheden, eigennaardigheden en hoe ze eruit zien enzenz.

Ben wel blij om te lezen in een andere draadje dat er meer mensen zijn die bij het solderen van een SMD led meer vlees solderen dan tin ;D ;D 8) Wijsheid komt ook met braden van je eigen huid... ::) ;D ;D
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 24 October 2007, 21:35:22
Marc,

Als je nu eens duidelijk aangeeft wat je precies wil uitbeelden, dan kan er worden meegedacht, want mij is het in ieder geval niet helemaal duidelijk wat je nu precies wil.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 24 October 2007, 23:48:58
Wat aanvullende uitleg met behulp een schematisch plaatje van een slaaprijtuig type MU:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nachtverlichting_1.jpg)

Uitleg van de tekening:

Voor andere ligwagens gelden andere aantal maar ik had alleen maar een schematische weergave van een MU liggen. Voor een T2s, AB30/type P en Bcm is hetgeen ik wil in principe gelijk aan deze tekening. Bij de Bcm komt er echter nog eens bij dat een deel van de gangverlichting gedimt moet branden van de andere gangverlichting. Maakt niet uit, want het moet wel constant branden.

De toiletten en gangverlichting kunnen op 1 functie, want die branden tegelijkertijd.
De coupe's moeten allemaal aan of uit kunnen, dus dit kost ook een functie.
Dan hou ik er nog twee over en dit te weinig om met de coupeverlichting meerdere combinaties te maken. Mijn streven is om minimaal vier lichtcombinaties voor de coupe's te maken. Al dan niet met behulp van schakelingen die geen functie kosten.

Met de flip flops uit het schema Peter zou ik de twee coupeverlichting functies kunnen verdubbelen. Maar hier moet ik me nog beter in verdiepen. :-[

Als er nog vragen zijn hoor ik graag, net als oplossingen natuurlijk he ;)

Met vriendelijke groet,
Marc
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 25 October 2007, 00:09:47
Ok, je kunt alles via de decoder regelen, het toverwoord is functie-mapping. Als je een LF101XF gebruikt heb je F1..F12 tot je beschikking. F1 t/m F4 zijn daadwerkelijk aangesloten via een versterker, F5..F12 niet maar die kun je wel gebruiken.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/FMapp.gif
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FMapp.gif)

Mvg
Wim.

Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: MRP_Peter op 25 October 2007, 03:36:55
@ Wim:

Als dat betekent dat je 8 verschillende uitgangen hebt geeft dat een boel mogelijkheden.
Uitgaande van het eerdere principe betekent dit 2 tot de macht 8 -1  mogelijkheden, omdat een (1) functie ' alles uit ' moet zijn, welke 00 of 11 moet zijn, afhankelijk van welke logica er gebruikt is in de decoder, positieve of negatieve logica, dat maakt namelijk nogal een verschil.

Het zou dan op 255 mogelijkheden komen wat meer dan genoeg is, even uitgaande van 8 ' bits '.
Tenzij het iets anders werkt met ' functie mapping ' maar dat hoor ik dan graag.
Ik ben even uitgegaan van het aantal beschikbare uitgangen.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 25 October 2007, 11:22:45
Peter, nee zo werkt het niet, kijk nog maar eens goed naar de tabel, en let op de verschuivingen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: MRP_Peter op 25 October 2007, 11:31:57
Het zegt me op dit ogenblik niet zo heel erg veel maar da's te wijten aan het feit dat ik mezelf vooralsnog niet in decoders verdiept heb.
Hetgeen ik be-oogde was puur gebaseerd op het aantal beschikbare uitgangen die een ' 1' of een '0' geven, dus eigenlijk aan en uit.

Dus bij deze wil ik je toch vragen om een toelichting, tja ik ben nog steeds een analoge modelspoorder  ;) :P

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: RoSoft op 25 October 2007, 12:18:43
Peter,

Je kunt PER CV 8 bits zetten. En iedere bit staat voor een Functie uitgang.

Zet je alle functies aan met een CV, bij voorbeeld CV33 dan is de waarde die je moet programmeren 255. Misschien maakt dit het je nu iets duidelijker.

Verder op in de tabel zit er een verschuiving zodat de eerste functies niet meer beschikbaar zijn, en juist de hogere wel beschikbaar komen.

Een aantal blijft beschikbaar over de gehele range van CV33..CV46.

Misschien dat het met een plaatje uit mijn programma het dudielijker wordt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Funcmap.gif
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Funcmap.gif)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 01 December 2007, 15:50:55
Even een korte update:

De verlichting werkt op het droge 8) 8) Alleen heb ik nu nog twee problemen :-[

Allereest gaat het niet helemaal vlekkeloos met de combinaties die ik gemaakt heb, sommige werken niet terwijl de meesten gewoon de combinatie van coupe's verlichten die ik in gedachten had :-| Zal alleen draden nog eens los solderen en opnieuw vastmaken, als dit niet werkt zal ik hierop terugkomen. Dit is nog allemaal "droog" oefenen op een test printplaat.

Ten tweede heb ik problemen met de doorgifte van de spanning aan mijn binnenverlichting. Als ik de aansluitdraden van de verlichting rechtstreeks op de rails houd, werkt het. Hou ik de draden op de wielen zelf gaat het ook nog goed.

Maar als ik de draden op de plaatjes in het draaistel soldeer en het rijtuig op het spoor terugplaats gebeurd er niks, ook geen kortsluiting ??? De plaatjes in het draaistel zijn volledig geisoleerd en de spanning van de rails zou van de punten van de assen door gegeven moeten worden... De assen zijn aan 1 zijde volledig geisoleerd.

Moet ik assen gebruiken die aan twee kanten geisoleerd zijn? Of zit het in de uiteinde's van de assen die ik voor de stroomafname wil gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Marc

PS: Wie denkt dat zoveel lichtjes in rijtuig teveel is, moet ik toch teleurstellen :P Het verschil is de moeite waard en benaderd gewoon de werkelijkheid 8)
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2007, 16:07:36
Maar als ik de draden op de plaatjes in het draaistel soldeer en het rijtuig op het spoor terugplaats gebeurd er niks, ook geen kortsluiting ??? De plaatjes in het draaistel zijn volledig geisoleerd en de spanning van de rails zou van de punten van de assen door gegeven moeten worden... De assen zijn aan 1 zijde volledig geisoleerd.
Dat klinkt naar Roco rijtuigen. Je moet wel de assen zodanig in de draaistellen zetten dat bij het ene draaistel de isolaties aan de ene kant zitten, en bij het andere draaistel aan de andere kant. De ongeisoleerde wielen geven via de as de stroom door naar beide kanten.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: g.peels op 01 December 2007, 17:36:14
Let op, Als het nieuwere ROCO rijtuigen betreft geldt wat Klaas zegt niet meer.
Oeps te snel gereageert, Klaas zijn stelling is correct.
Indien de spanning vanaf de aspunten wordt afgenomen is deze aan beide zijden verbonden met 1 (één) spoorstaaf. Het wiel is geisoleerd t.o.v. de as.
In dat geval moet je per rijtuig de as(sen) aan één einde van het rijtuig links en aan de andere zijde rechts ge-isoleerd hebben.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 01 December 2007, 17:47:08
@ Klaas: Het zijn inderdaad roco rijtuigen waar ik binnenverlichting voor gemaakt heb.

@ George: Dat bedacht ik me toen ik Klaas z'n bericht las.

De opstelling van de assen: aan de linkerkant twee assen met de isolatie aan de ene kant en aan de rechterkant zitten het precies andersom. Zo zit het toch goed heren?

Bij de DB zilverlingen ging het wel goed maar ik neem aan dat de stroomafname hier anders is geregeld, zelf weet ik het niet meer :-[
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Robbert op 01 December 2007, 20:24:14
Zou je een foto kunnen plaatsen ?

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 01 December 2007, 20:53:54
Hier volgen dan de foto's van de draaistellen, zoals ze op de foto staan, zo zitten ze ook onder het rijtuig.

Aan de bovenzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boven_draaistel.jpg)

Aan de onderzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onder_draaistel.jpg)

@Ruud: Zo heb ik het ook geprobeerd, eigenlijk alle mogelijkheden die je kunt vormen met die vier aansluit lipjes ;D ;D Maar het probleem blijft bestaan :'(
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 December 2007, 21:04:00
Marc, wat er op jouw foto's staat is inderdaad wat ik voor ogen had.
Je kunt zelfs per draaistel beide plaatjes met elkaar verbinden, want ze maken allebei contact met de aspunten, en de as maakt weer contact met het ongeisoleerde wiel.

Hoe heb je de draden aan die plaatjes verbonden? Ik heb bij een aantal Roco rijtuigen ook draden aan de plaatjes gesoldeerd, en ik kan me herinneren dat dat niet makkelijk ging. Je moet eerst een plekje helemaal blank krabben, anders hecht het soldeer niet. En snel solderen, anders smelt het plastic.

Overigens moet je bij Roco opletten. Er zijn nl. ook assen die in het midden gedeeld zijn met een isolatiebus. Dan maken de linkerwielen contact met het linkerplaatje, en de rechterwielen met het rechterplaatje. In dat geval mag je de plaatjes uiteraard niet doorverbinden.
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: 1202 op 28 January 2008, 21:37:35
Zo, na een lange periode van rust het project weer opgepakt. En wat blijkt? Alles werkt vlekkeloos ??? ;D Zo had ik het project niet weggelegt ::) :-X ??? Het functiemapping van de functie decoder doet prima zijn werk op de proef printplaat. 8) 8)

Nu moet ik nog op zoek naar een goede manier om in de rijtuigen de coupe's afsluiten van de gangpaden om het lekken van licht te voorkomen.

Tevens moet ik opzoek naar de beste SMD led's om TL verlichting na te bootsen. Als iemand tips heeft welk type SMD led hier het dichtsbij komt, hoor ik het graag.

Ik heb er nog aan gedacht om hiervan een onderwerp te maken voor de galerie maar dat vergt wel wat tijd en iemand die mijn "op maat" gemaakte schema wil aanpassen met de officiele gebruikte symbolen... ;D ;D Graag een PB en dan maken we er een mooi onderwerp van! 8)
Titel: Re: Binnenverlichting nachttreinen
Bericht door: Swiss_fan op 28 January 2008, 21:55:02
Tevens moet ik opzoek naar de beste SMD led's om TL verlichting na te bootsen. Als iemand tips heeft welk type SMD led hier het dichtsbij komt, hoor ik het graag.


Tip:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=294&Itemid=95 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=294&Itemid=95)
(aanbieding 3)

Groet, Peter