BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RudyB op 29 May 2015, 13:57:19
-
Video's over werken met Traincontroller
Na enkele dagen spelen met Traincontroller kan ik alleen maar zeggen dat ik veel plezier heb met de software. Zoveel plezier, dat ik van plan ben m'n layout ermee te gaan besturen.
Het leek me een aardig idee om tegelijk een serie video's te maken over 'Working with Traincontroller'.
Dit is de eerste van de serie, over het downloaden, installeren en het aansluiten van het Command Station.
Link naar Traincontroller video 01. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/05/29/traincontroller-01-download-install-connect-to-cs)
(http://up.picr.de/22067918jv.jpg)
-
De tweede video over Traincontroller staat online.
Nu de software is geïnstalleerd en de connectie met het Command Station is gemaakt kunnen we gaan rijden.
Op de blog staat een korte uitleg welke stappen nodig zijn om een bedieningspaneel te maken voor enkele locomotieven.
Link naar Traincontroller 02: Let's Drive Some Trains! (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/05/31/traincontroller-02-lets-drive-some-trains/)
(http://up.picr.de/22086330tm.jpg)
-
Video nr 3 over werken met Traincontroller gaat over het maken van een bedieningspaneel waarmee de wissels geschakeld kunnen worden.
TC heeft een 'Draw' tool waarmee het tekenen van een layout werkelijk secondewerk word. Wissels worden automatisch ingevoegd wanneer twee lijnen elkaar raken.
Daarna elke wissel even dubbelklikken om het DCC adres op te geven en ... klaar.
Link naar de Traincontroller 03 video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/04/traincontroller-03-create-a-switch-panel/)
In de volgende video's worden blokken en bezetmelders toegevoegd, waarna het automatisch rijden kan starten.
(http://up.picr.de/22130953nr.jpg)
-
De vierde Traincontroller video is online.
Voor automatisch rijden zijn nog twee voorbereidingen nodig: opdelen van de layout in blokken (deze video) en plaatsen van trein-detectoren in de blokken (volgende video).
Voor het opdelen in blokken is er wat Traincontroller betreft maar 1 belangrijke regel: geen wissels of kruisingen binnen een blok. Verder is het niet nodig blokken aan te maken tussen wissels die dicht op elkaar staan. De tracks daartussen gaan deel uitmaken van de wisselstraat en worden op de juiste manier gereserveerd en vrijgegeven.
Elk blok heeft een verzameling eigenschappen, zoals bijvoorbeeld naam, max snelheid, toegestane rijrichtingen, max treinlengte, toegestane treinen, en nog heel wat meer.
Terwijl de blokken aangemaakt worden, berekent Traincontroller automatisch de routes tussen de blokken. Die kunnen later gebruikt worden om wisselstraten in 1x te schakelen, of om op te nemen in uitgebreidere routes, 'Schedules' genaamd. Hiermee wordt een zeer gevarieerd rijgedrag voor automatisch rijden mogelijk.
Link naar video Traincontroller 04: Divide The Layout Into Blocks (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/07/traincontroller-04-divide-the-layout-into-blocks)
(http://up.picr.de/22159693ik.jpg)
-
Hallo Ruud,
Dat zijn mooie en duidelijke filmpjes! Je films worden ook steeds professioneler. De wijze waarop je de films maakt met de diverse verschillende beelden,inserts enz zijn echt top. Mijn interesse voor Traincontroller is in ieder geval gewekt. Wellicht beetje off topic maar hoe maak jij je films. Welke software gebruik je daarvoor?
Gr. Frits
-
Hoi Frits, bedankt voor je leuke feedback.
De gebruikte software is NCH Debut voor screen capture en VSCD voor video nabewerking.
-
Hallo Rudy, heb met veel genoegen naar je filmpjes en uitleg van Traincontroller gekeken. Als je het zo voor je ziet werkt dat beter dan alleen een handleiding. Ik hoop dat er nog vele filmpjes volgen, ik kijk er naar uit.
Groeten Jan.
-
Hallo Rudy,
allereerst de complimenten over de zeer duidelijke voorlichting filmpjes op YT. (y)
Het beeld en geluid zijn van goede kwaliteit.
Ik vraag mij echter 1 ding af, waarom moet het in hemelsnaam in het Engels. Je antwoord zal waarschijnlijk zijn: "Dan bereik ik een groter publiek" en dat vind ik geen goed argument, want je schrijft hier op het forum toch ook in het NL. Alle forumkijkers moeten eerst alles weer omzetten in het NL en sommige woorden gebruik ik anders dan jij, ik heb daar een ander referentiekader voor en dan schiet het zijn doel miz voorbij.
Graag jouw mening.
mvg,
Cor.
-
Bedankt voor je positieve feedback op de filmpjes Cor.
Wat betreft de taal ... 75% van de kijkers op de blog komen van buiten Nederland. Dankzij het Engels hebben 4x zo veel mensen er iets aan. Het is me gewoon te veel werk om alles in twee talen te doen.
EDIT: Voordeeld van zomaar een dag - 11 juni 2915:
(http://up.picr.de/22213263vf.jpg)
-
Na het aanmaken van de blokken in de vorige video, is nu nog een ding nodig ter voorbereiding van automatisch rijden: het opnemen van de treindetectie sensoren in de switchboard layout.
TC kan overweg met zowel permanente (stroomdetectie) als met momentane sensoren (bijv. reed schakelaars). TC heeft aan 1 permanente sensor per blok, of 2 momentane sensoren, eentje aan elke kant van het blok (indien tweerichtingsverkeer, anders is 1 kant voldoende), eigenlijk genoeg. Wanneer de snelheidsprofielen van de locomotieven geijkt zijn (wat uitgevoerd kan worden met een ijkprocedure in TC zelf) dan zorgt het gecontroleerd remmen van TC er voor dat de loc stil staat op een exact aantal centimeters na de trigger. Indien gewenst kan natuurlijk ook met 2 of meer detectoren per blok gewerkt worden.
Link naar Traincontroller video nr 5 (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/11/traincontroller-05-add-train-detection-sensors)
In de volgende video gaan we, eerst nog handmatig, rijden via routes en kunnen we de sensoren testen. In de video's daarna gaan we automatisch rijden.
(http://up.picr.de/22205316ho.jpg)
-
In de voorgaande video's zijn alle voorbereidingen getroffen om nu rond te kunnen rijden terwijl de routes beveiligd zijn door het gebruik van blokken en treindetectie.
Trouwens ... mocht je het leuk vinden om mee te spelen met de video's ... er hoeft geen fysieke layout aangesloten te zijn, TC heeft een ingebouwde Simulator. Die wordt in deze, en ook in de meeste van de volgende video's, gebruikt.
We plaatsen een paar locs in een paar blokken. Als we gaan rijden, dan ziet TC waar ze zijn dankzij de aangebrachte bezetmelders. Op het 'Switchboard' wordt de locatie van de treinen grafisch weergegeven.
Als we routes kiezen (een route is een pad tussen twee blokken) dan schakelt TC de benodigde wissels. Langere routes, over meerdere blokken, kunnen heel gemakkelijk aangemaakt worden met behulp van de 'Route Recorder".
Wissels die deel uitmaken van een actieve route worden geblokkeerd zodat ze niet per ongeluk handmatig geschakeld kunnen worden. Dit voorkomt mogelijke ongelukjes.
In deze video bedienen we de treinen nog met de hand. In de volgende video maken we een begin met automatisch rijden, en het nauwkeurig remmen.
Link naar video Traincontroller 06: Drive Trains Manually with Routes (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/14/traincontroller-06-drive-trains-manually-with-routes/)
(http://up.picr.de/22232297su.jpg)
-
Het is leuk om treinen met de hand te bedienen, maar bij meer dan twee wordt het echt oppassen. Automatisch rijden en er dan een of twee treinen met de hand tussendoor loodsen is wellicht nog veel leuker. TC kan het aan om dit door elkaar heen te doen, zonder ongelukken te maken.
Er zijn verschillende 'modes' voor geautomatiseerd verkeer:
– Auto Train by Drag and Drop (van A naar B, met regels)
– Spontaneous Run (willekeurige routes, met regels)
– Auto Train Toolbar (van A,B,C naar D,E,F met regels en voorwaarden)
– Schedules (een verzameling routes, met regels en voorwaarden en ook met opvolgers, zeer veelzijdig en krachtig!)
– Time Tables
Deze video gaat over Auto Train by Drag and Drop. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/18/traincontroller-07-automatic-driving-auto-train-by-drag-and-drop/)
Het zendt een trein van A naar B, met de hand geselecteerd. De route wordt beveiligd. De trein regelt zelf zijn snelheid op basis van blok-instellingen en stopt bij rode seinen indien de route verderop nog niet vrij is. Bij aankomst verdwijnt de route uit de lijst.
(http://up.picr.de/22275163wy.jpg)
-
Een van de verschillende manieren om automatisch te rijden met Traincontroller is de zogenaamde 'Spontaneous Run'.
Na het selecteren van een trein en het klikken op het SR icoontje in de gewenste vertrekrichting in de toolbar, zal de Spontaneous Run toegevoegd worden in de 'Schedules' kolom van de treinen tabel.
De trein zoekt zelf zijn route. Uit alle blokken die bereikt kunnen worden wordt er willekeurig een gekozen. Hierbij wordt telkens twee blokken vooruit gekeken.
Is het pad nog niet vrij dan wacht de trein in zijn start blok totdat vertrek mogelijk is. Ook onderweg wordt natuurlijk keurig halt gehouden indien de route verderop gereserveerd is.
Pas bij aankomst op een doodlopend spoor komt de SR tot zijn einde. Tenzij in de SR Regels een vinkje is gezet bij 'Automatisch Omkeren', in dat geval wordt de SR opnieuw gestart.
Link naar de video over 'Spontaneous Run' (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/06/21/traincontroller-08-automatic-driving-spontaneous-run/)
(http://up.picr.de/22307062fr.jpg)
-
In de vorige 2 video's zagen we hoe we gemakkelijk een trein van A naar B kunnen sturen met Auto Train by Drag and Drop en hoe we treinen een willekeurige route over onze layout kunnen laten rijden met Spontaneous Run.
Als we meer controle willen hebben over hoe en waar onze treinen rijden, dan is de Auto Train Toolbar een mooi hulpmiddel. Er kunnen meerdere begin- en eindpunten aangewezen worden, en er kan een shuttle of cycle operatie aangemaakt worden.
Auto Train Toolbar is in staat om gevarieerde routes aan te maken, die ook kunnen worden opgeslagen voor later (her)gebruik. In Traincontroller wordt een verzameling routes met bijbehorende instellingen en regels een 'Schedule' (schema) genoemd. De opgeslagen Schedules zijn te vinden in het Dispatcher Window onder de Schedules tab.
De Auto Train Toolbar gebruikt dezelfde rij-regels als Auto Train by Drag and Drop. Ze kunnen aangepast worden via het menu Schedule > Auto Train Rules.
Link naar de Traincontroller Auto Train Toolbar video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/02/traincontroller-09-automatic-driving-with-auto-train-toolbar/)
(http://up.picr.de/22418524hj.jpg)
-
Ziet er goed uit, bedankt! ik ga ze bookmarken voor als ik eindelijk een windows-computertje aan de praat heb.
-
In de vorige video maakten we een Shuttle operatie aan met behulp van de Auto Train Toolbar.
In deze video breiden we de layout uit met een ovaal, waarna we, opnieuw via de Auto Train Toolbar, een Cycle operatie aanmaken, een trein die 'rondjes rond de kerk' rijdt, met geplande stops.
Dan starten we beide 'Schedules', de Shuttle en Cycle trein rijden door elkaar. Traincontroller zorgt voor de beveiliging door treinen stil te zetten als de route verderop gereserveerd of bezet is, en natuurlijk worden ook de geplande stops netjes verzorgd.
Link naar de video: Traincontroller 10: Shuttle and Cycle Operations via Auto Train Toolbar (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/05/traincontroller-10-shuttle-and-cycle-operations-via-auto-train-toolbar/)
(http://up.picr.de/22442605ai.jpg)
-
Rudy, je bent goed bezig. Kijk iedere keer weer uit naar je nieuwe video. Hoop dat je zo nog even doorgaat :) :)
Groeten Jan
-
In de vorige video maakten we een shuttle en een cycle 'Schedule' via de Auto Train Toolbar. De Schedules werden opgeslagen, ze komen terecht in het Dispatcher window onder de Schedules tab.
Het is mogelijk om Schedules direct in dit Dispatcher window aan te maken en te editen. Hier zijn zelfs nog meer opties en een vollediger controle over 'wat en hoe' mogelijk, waardoor deze manier van Schedules aanmaken mijn voorkeur heeft.
Link naar de Traincontroller 11: Create Schedules in the Dispatcher Window video en een beknopte handleiding. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/09/traincontroller-11-create-schedules-in-the-dispatcher-window/)
(http://up.picr.de/22480524qf.jpg)
-
In de vorige video maakten we een shuttle en een cycle schema aan in het Dispatcher window. Dit zijn relatief eenvoudige treinbewegingen, het is een enkel schema dat zichzelf herhaalt.
Complexere schema's zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de 'Successors' tab van het 'Schedule Properties' window. Hier kunnen we een of meer schema's opgeven welke we automatisch willen starten als het vorige schema afgelopen is. Traincontroller kiest een volgend schema uit deze lijst, dat kan willekeurig, of op volgorde, of alle. Hiermee kan bijvoorbeeld een train random verschillende vervolgroutes kiezen, of een binnenkomende trein kan een of meer andere treinen starten, of beide, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Bij elk schema kan ook een aantal 'start' en 'stop' operaties worden opgegeven, welke worden uitgevoerd bij aanvang van een schema of na beëindigen. Dit kan bijvoorbeeld zijn, bij aanvang: conducteur fluitje geluid afspelen, cabine verlichting uitschakelen, hoofdverlichting aanschakelen, hoornsignaal van sounddecoder ... enzovoort.
Er kunnen ook startcondities opgegeven worden bij een schema. In dat geval zal het schema alleen starten, of als opvolger gekozen worden, als aan alle condities en de daarbij gebruikte AND / OR logica voldaan is. Dit kan bijvoorbeeld zijn de stand van een schakelaar op het switchboard, de stand van een wissel, of van een sein, of de (al of niet) aanwezigheid van een bepaalde trein in een bepaald blok.
Middels deze vele mogelijkheden kan zeer gevarieerd automatisch treinverkeer gerealiseerd worden en kunnen complexe operaties bedacht en uitgevoerd worden.
In deze video maken wee een goederen operatie aan. Een trein vertrekt vanaf de grondstoffen groothandel bij de South siding met een lading hout en fijn zand. Eerste stop is de meubelfabriek bij industrieterrein East. Tweede stop is de aardewerk fabriek op industrieterrein West. Daarna keert de trein weer terug naar de South siding.
Link naar video Traincontroller 12: Complex Operations via Schedule Successors. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/12/traincontroller-12-complex-operations-with-schedule-successors/)
(http://up.picr.de/22507920ux.jpg)
-
Per ongeluk is de post hier twee maal terecht gekomen. Deze mag verwijderd worden.
-
Tot zover moesten we een schema starten door het 'Dispatcher' window te openen, het schema te zoeken in de lijst, rechtsklikken en dan kiezen voor start normaal of 'reverse'. Dat werkt prima, maar het is nogal omslachtig. Veel handiger zou zijn als we een schakelaar op ons bedieningspaneel zouden hebben.
Dat kan ... het is zelfs zeer gemakkelijk te doen. Plaats een schakelaar op het paneel, dubbelklik om naar de eigenschappen te gaan, klik de 'Operations' tab en voeg de gewenste schema's toe aan het rechter paneel. Klik het icoontje rechtsonder als je het schema in 'reverse' wilt starten. Voor het starten van een 'shuttle' is het handig om het schema 2x toe te voegen, eentje normaal en eentje 'reverse'. Dan maakt het niet uit of de trein in een begin- of een eind blok staat, het schema start altijd.
De meeste manieren in TC om schema's te stoppenleiden tot een abrubte (nood)stop, of tot het netjes stoppen, maar dan van alle treinen. Het is natuurlijk handig als we 1 individueel schema netjes kunnen stoppen, en nog handiger als we dat met dezelfde schakelaar kunnen doen waarmee het schema gestart is.
Om dit te bereiken moeten we de 'aan' stand van de schakelaar opnemen in de startvoorwaarden van het schema. Dit kan in het 'Properties' window van het schema, in de 'Conditions' tab. Zolang de schakelaar 'aan' is, is aan de voorwaarde voldaan en zal het schema herstarten als het een shuttle of cycle is, of starten als het een opvolger van een ander schema is. Staat de schakelaar 'uit', dan is niet aan de voorwaarde voldaan, het schema zal dan niet (her)starten. Dit leidt tot een keurige stop in het aankomst blok.
Link naar video Traincontroller 13: Start / Stop Schedules via a Switch on the Switchboard (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/16/traincontroller-13-start-stop-schedules-with-a-switch-on-the-switchboard)
(http://up.picr.de/22550464ea.jpg)
-
Deze video gaat over hoe we de User Interface kunnen aanpassen aan onze wensen. Toolbars, windows, kleuren, er zijn volop mogelijkheden om de interface volgens onze eigen smaak mooi en overzichtelijk te maken.
Toolbars kunnen aan/uit gezet worden en ze kunnen verplaatst worden naar de plek waar wij ze willen hebben. Welke iconen op de toolbars staan kunnen we zelf bepalen via menu 'View > Customize Menu's and Tool Bars', en dan de 'Commands' tab. Sleep de gewenste iconen naar de toolbar, en sleep de ongewenste er van af.
De complete 'look & feel' van de UI kan aangepast worden via menu 'View > UI-Style'. Kies een stijl uit de lijst.
Veel windows hebben de mogelijkheid om de gebruikte kleuren en enkele andere settings aan te passen. Bijvoorbeeld het Switchboard via menu 'View > Switchboard > Customize'.
Het Switchboard heeft geen continue zoom functie met %, zoals de Dispatcher dat heeft. Wel is het mogelijk om de grootte van de symbolen aan te passen via menu 'View > Switchboard > Symbol Size'. Het resultaat is een zoom in stappen.
Voor elk window kan gekozen worden uit 'floating', 'dockable' of 'tabbed'. Hiermee kunen we de UI layout overzichtelijk houden, zelfs als er veel windows tegelijk in gebruik zijn.
Link naar de video Traincontroller 14: Customize the User Interface - Toolbars / Colors / Windows (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/19/traincontroller-14-customize-the-user-interface-toolbars-colors-windows/)
(http://up.picr.de/22576469hg.jpg)
-
Hallo Rudy,
Zoals je ziet worden je wijze lessen ook in praktijk gebracht.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.45.html#lastPost
Nico
-
Hoi Nico. Dat is goede vooruitgang met je baan! In je eigen draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.60.html)staat een post met een paar antwoorden op vragen.
-
In de vorige video deden we aanpassingen aan de User Interface om deze naar onze hand te zetten, door bijvoorbeeld het kleurenschema van het Switchboard te wijzigen.
Ook het 'Train Window', de 'throttle', is op vele manieren aan te passen. Deze video toont een aantal van de mogelijkheden.
Link to video Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/23/traincontroller-15-customize-the-train-window-throttle)
(http://up.picr.de/22616023ge.jpg)
-
Wanneer we een nieuwe loc in gebruik nemen, dan is de snelheid waarmee deze zich voortbeweegt niet bekend. Om de snelheden per decoderstap te kennen moeten deze gemeten worden. Dit wordt gedaan door de loc over een bekende afstand te laten rijden en de tijd te meten. Dit resulteert in een schaalsnelheid in m/s. Via de schaal (N, HO, O, ...) wordt deze waarde omgerekend naar een 'real world' snelheid in km/u.
Deze snelheidsmetingen zijn om twee redenen belangrijk.
Allereerst natuurlijk opdat onze meters op het scherm de juiste waardes weergeven.
Maar belangrijker ... opdat de remafstand, in cm, nauwkeurig is. Als we met 1 sensor per blok werken, dan wil je dat de loc precies op de opgegeven plek stil staat. Dat kan alleen als Traincontroller bij elke decoderstap de snelheid kent, dan kan ie precies uitrekenen hoelang ie elke decoderstap aan moet houden bij het afremmen.
Nadat ik mijn 4 locs gemeten had, staan ze stil op +/- 2 cm, nauwkeurig. Genoeg om met 1 sensor per blok te kunnen werken. Is een hogere nauwkeurigheid gewenst, dan is een tweede (stop) sensor nodig.
Link naar video Traincontroller 16: Engine Speed Profiling (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/26/traincontroller-16-speed-profiling)
Een PDF document met een stap voor stap 'kookboek' beschrijving is beschikbaar via dezelfde link.
(http://up.picr.de/22640667zd.jpg)
-
Rudy,
Je YouTube filmpjes zijn helder en duidelijk.
Ik kijk al weer naar de volgende uit.
En mocht je deze week ook een gebruiker uit Grieknland zien in je statistieken, dat ben ik 😊
Onder de parasol weer wat kennis opdoen.
Ik heb nog een verzoekje.
Ga je ook het automatisch aan- en afkoppelen van wagons behandelen?
Werner
-
Hallo Rudy,
Naar deze video had ik al uitgekeken.
Aanvankelijk had ik wat problemen. TC dacht dat ik maar 14 stappen gebruikte.
Dat kon worden opgelost door het digitale systeem om te zetten van generiek Loconet naar de Intellibox.
Mijn Daisy II centrale is immers het kleine broertje van de Intellibox.
Ook was ik een beetje op het verkeerde been gezet doordat je begon met jouw wens om te rijden met 60 km/u.
Als ik het goed begrepen heb begin je echter eerst met CV5 op een, visueel bepaalde, geschikte waarde te zetten. Welke schaalsnelheid daarbij hoort weet je op dat moment nog niet. Pas als de meting gedaan is ken je de snelheid. Je hebt dan de schaalsnelheid die hoort bij de gewenste, visuele, maximum snelheid. En of die dan 60, 80, 100 of 120 is doet er eigenlijk niet meer toe lijkt me.
Je opmerking dat TC, bij de meting geen indicatie geeft bij het passeren van de startsensor is niet geheel juist. Het zwarte puntje links van de geselecteerde startsensor wordt even rood bij het passeren van de startsensor. In ieder geval in mijn versie 7. Als V8 dat niet meer doet is dat wellicht om alle overhead weg te laten waardoor TC zich maximaal kan 'focussen' op de meting.
Ook zeg je in het begin dat de 'load compensation' wellicht moet worden aangezet. Weet je soms welke CV daar bij hoort? Van mijn Duitse decoderbeschrijving wordt ik niet veel wijzer. Of is dat geen standaard CV maar een fabrikant afhankelijke implementatie?
Nico
-
Hoi Werner. Nou ... veel plezier in de Griekse zon onder de parasol gewenst! :)
Ja, binnenrijden in een blok dat al bezet is staat op de agenda. Automatisch koppelen is daar een vervolg op. Weet alleen nog niet wanneer dat aan bod komt.
-
Hoi Nico. Ja klopt, die snelheid doet er niet toe, gewoon iets kiezen dat je mooi vindt. Tenzij je natuurlijk 'principieel' bent en prototypical wilt rijden, dan moet je de exacte snelheid met bijpassende CV5 gaan zoeken met waarshijnlijk een paar iteraties. Ik wist van te voren al (met een eenvoudig hand getimed metingkje) dat ongeveer 60 bij mij mooi zou staan, dus dat had ik alvast ingevuld als maximum.
Dat rode lampje heb ik nergens gezien. Verschijnt dat in het profile window?
De CV's en de instel-waarden voor load compensation zijn inderdaad nogal verschillend per merk / type decoder. Daar is zo zonder meer niets over te zeggen. Welke decoder heb je?
-
Ter voorbereiding van de speed profile metingen hebben we de CV3 en 4, acceleratie en deceleratie, nul gemaakt, of in ieder geval zo laag mogelijk. Het is nu aan Traincontroller om deze te simuleren door een reeks snelheidsstappen uit te sturen, verspreid over de tijd, zodat we een langzaam optrekkende of remmende trein zien.
In TC kunnen ook treinsets samengesteld worden, bestaande uit een of meer loc's met een of meer wagons. De totale massa van de trein wordt dynamisch bijgehouden en de 'massa simulatie' wordt hieraan aangepast.
F=ma, of a=F/m. Hoe zwaarder de trein, of hoe lichter de motor, hoe langzamer hij op zal trekken. Op een gegeven moment is ie ook niet meer in staat zijn maximum snelheid te halen, ook dat simuleert TC.
Deze video gaat over de instellingen die hiervoor gebruikt kunnen worden.
Link naar video Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/30/traincontroller-17-acceleration-deceleration-weight-engine-power)
(http://up.picr.de/22682021kn.jpg)
-
Dat rode lampje heb ik nergens gezien. Verschijnt dat in het profile window?
Hier gaat het om:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SpeedPro_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SpeedPro_1.jpg)
Het zwarte stipje wordt even rood bij passeren van de sensor.
De CV's en de instel-waarden voor load compensation zijn inderdaad nogal verschillend per merk / type decoder. Daar is zo zonder meer niets over te zeggen. Welke decoder heb je?
Het gaat om de Uhlenbrock 73140 plux12 decoder.
Het lukt trouwens niet om de decoder uit lezen in TC middels de decoder-tab. Bij jou wel?
Wellicht een nuttige aanvulling op video 17.
De Deceleration slider is alleen van toepassing bij handmatig rijden middels het trein window of command station. Dus niet bij rijden volgens een schedule.
De Acceleration slider werkt voor beiden.
Nico
-
Hoi Nico. OK, dat 'lampje' had ik niet gezien, misschien dat bij mij de momentane sensor alleen even knipperde terwijl ik net met m'n ogen knipperde. Nou ja, het is in ieder geval iets. Toch zou het mooier zijn als er een stopwatch loopt o.i.d. Moet toch kunnen voor dat geld zou je zeggen? :)
Inderdaad werkt de deceleratie niet bij schedules, dan wordt de remafstand aangehouden die opgegeven is bij de sensor 'brake markers'.
Decoder uitlezen met TC heb ik nog niet gedaan. Zou zomaar kunnen dat dat ook niet gaat met een ECoS. Programmeren gaat er sowieso al niet mee via een PC. Die jongens schermen hun spullen veel teveel af.
Ik zal morgen eens naar de Uhlenbrock 73140 kijken hoe het zit met de load compensatie. Als ik er 'iets van kan maken' stuur ik wel een PM.
-
TC heeft standaard niet al te veel loc plaatjes aan boord. Gelukkig is het mogelijk onze eigen plaatjes te gebruiken. Alleen ... simpelweg een jpg of bmp uploaden gaat niet, TC gebruikt een eigen file format. Een gratis programma genaamd TrainAnimator is beschikbaar voor de voorbereiding en de conversie van de plaatjes: http://freiwald.com/pages/download.htm.
We kunnen de plaatjes van ons rollend materieel natuurlijk zelf schieten, maar er zijn er ook heel veel beschikbaar op het internet. Een website met duizenden loc plaatjes is bijvoorbeeld: http://pc.pxtr.de/stocke.htm
De video toont hoe we de plaatjes kunnen aanpassen. De 'truc' is om met een niet al te groot plaatje te starten, TA is blijkbaar niet zeer efficiënt als het om file grootte gaat, je kunt opgescheept raken met een loco icoon van een MB of meer!
Het 'magische' getal is om te starten met een plaatje van 48 pixels hoog.
Het handigst is om de voorbereiding met een image editor te doen, buiten TA. Wie (nog) geen image editor op zijn computer heeft kan gebruik maken van een van de vele gratis beschikbare online editors. Bijvoorbeeld https://pixlr.com is een hele goede. Of je kunt er alsnog een op je PC installeren. Een gratis editor die heel gemakkelijk in het gebruik is, is bijvoorbeeld FastStone: http://www.faststone.org
Als ons plaatje netjes is uitgesneden en een hoogte heeft van 48 pixels, dan kan ie in TA worden geladen. De TA crop sliders hebben we nu niet meer nodig, omdat ons plaatje al precies goed is. Alles wat misschien nog nodig is, is de omgeving van de loc transparant maken met de TA editor, zodat de iconen zowel op een lichte als een donkere achtergrond er goed uit zien.
Link naar video Traincontroller 18: Use Our Own Engine and Car Images (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/02/traincontroller-18-use-our-own-engine-and-car-images)
(http://up.picr.de/22705796ma.jpg)
-
Het is mogelijk om bepaalde treinen al of niet toe te laten in blokken, of op schema's. Als je veel rollend materieel in gebruik hebt, dan kan het een tijdrovend werkje worden om voor elk blok of schema opnieuw alle betreffende locs of wagens te moeten selecteren.
Het kan dan handig zijn om ze in te delen in groepen. Dan hoeft maar 1x tijd besteed te worden voor het maken van een handige indeling. Bij elke later benodigde selectie kunnen dan de betreffende groepen gekozen worden.
Groepen zijn ook erg handig wanneer een nieuwe loc of wagen aan de layout toegevoegd wordt. Je hoeft dan niet alle blokken en schema's af om de selecties aan te passen. Gewoon de nieuwe loc of wagen toevoegen aan de gewenste groepen en ... klaar.
De video toont hoe groepen aangemaakt kunnen worden en hoe er wagens in geplaats worden. Daarna maken we wat aanpassingen aan blokken en aan de regels voor 'Spontaneous Run' om enkele 'Scheduled Stops' in te lassen, waarna we twee treinen willekeurig rond laten rijden, maar dan zodanig dat ze niet in bepaalde blokken komen.
Link to video Traincontroller 19: Vehicle Groups (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/06/traincontroller-19-vehicle-groups/)
(http://up.picr.de/22743936to.jpg)
-
Het 'Switchboard' zal voor TC gebruikers waarschijnlijk het scherm zijn waar we de meeste tijd doorbrengen bij het besturen van onze baan. Het is dan natuurlijk wel fijn als het alle functies en indicaties bevat die we nodig hebben. Ook fijn zou zijn als het er dan ook nog leuk en netjes uitziet, al naar gelang onze smaak.
In video 14 zagen we hoe de 'look & feel' van de user interface aangepast kan worden en hoe we vrijwel alle kleuren van het Switchboard kunnen veranderen. In deze video kijken we naar alle functies die de Switchboard Editor heeft.
Link naar video Traincontroller 20: The Switchboard Editor. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/09/traincontroller-20-the-switchboard-editor)
(http://up.picr.de/22771670nl.jpg)
-
Een nieuwe Traincontroller video over de instellingen voor bloksnelheden is beschikbaar.
Ik wilde graag dat een trein die een geplande stop maakt bij een station alvast afremt in het voorgaande blok en dan rustig met verlaagde snelheid het station binnen rijdt. Andere treinen mogen er gewoon doorheen denderen, eventueel met een wat aangepaste snelheid.
Zoals zo vaak in TC, zijn er meerdere mogelijkheden om een bepaald effect te verkrijgen. De video toont er een paar.
Link to video Traincontroller 21: Block Speed Settings. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/13/traincontroller-21-block-speed-settings/)
(http://up.picr.de/22808670zl.jpg)
-
Handige en informatieve video's over niet direct voorkomende zaken binnen Traincontroller, zal ze in de toekomst vast en zeker een aantal keer gebruiken!
-
Over schedule successors:
Traincontroller kiest een volgend schema uit deze lijst, dat kan willekeurig, of op volgorde, of alle.
Dat klopt helemaal Ruud, alleen jammer dat je in de video alleen spreekt over de random-optie.
Ook helaas niets over de diverse trein-opties, want die zijn mij niet helemaal duidelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TC_successors.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TC_successors.jpg)
Hoe kun je de opties Keep, Change en Use gebruiken?
Als de successor begint in het eindblok van een schedule is dat toch altijd dezelfde trein? Dus een Keep.
Als de successor begint in een ander blok dan het eindblok van een schedule is dat toch altijd een andere trein? Dus een change.
Als het zo is dat TC bij Keep een successor kiest die begint in hetzelfde blok, kun je de successors die in een ander blok beginnen net zo goed weg laten.
Evenzo voor Change.
Bij Use kan ik me voorstellen dat TC een successor kiest waarin de geselecteerde trein staat. En wat als die trein in geen enkele successor staat?
Bij Oldest kan ik me voorstellen dat de successor gekozen wordt met de langst stilstaande trein.
Of hebben deze opties wellicht niets te maken met de geselecteerde successor.
De handleiding hierover vind ik niet echt duidelijk.
Nico
-
Hoi Nico,
Ja, niet alles is in de video aangestipt, probeer ze qua tijd een beetje te beperken. Dit is zeker een onderwerp voor een komende video.
Ha, de manual, die is inderdaad wel dik, maar helaas niet al te duidelijk! Er wordt vaak verteld wat je allemaal kunt doen, maar dan staat er helaas niet bij hoe!? :-\
Ik denk dat je observaties over de opvolgers wel kloppen. Ben nu niet meer helemaal helder, ik zal er morgen even beter naar kijken.
-
De handleiding hierover vind ik niet echt duidelijk.
'Niet echt'? Zeg maar gerust 'echt niet'! ???
Als slechts 1 successor is opgegeven, dan zijn de 'Train' opties niet nodig / nuttig, er is dan toch geen keus.
Als meerdere successors zijn opgegeven dan wordt de keus bepaald door de vinkjes bij 'Order / All / Random' EN de eventuele vinkjes bij 'Train'.
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de keuze bij 'Train' prioriteit heeft. Het lijkt me dat als een vinkje staat bij 'Random' en ook 'Oldest', dat dan toch 'Oldest' geldt. Wat er gebeurt bij 'By Order' en 'Oldest', of 'Change' ... dat is een testje waard.
'Keep' is zinvol als een schedule meerdere eindpunten heeft en je dezelfde trein weer verder wilt laten rijden. Dan moeten er meerdere schedules in de successor lijst staan, waarbij de startpunten van die schedules de eindpunten zijn van de voorgaande, EN dan moet 'Keep' aangevinkt zijn, anders zou een andere trein kunnen vertrekken.
'Change' is een verplichte treinwissel.
'Use' maakt een specifieke treinkeus mogelijk. Je kunt hier 1 of meer treinen opgeven. Als die vervolgens niet beschikbaar is/zijn ... dan weet ik niet wat er gebeurt, ik vermoed dat de successor dan niet start. Ook dat zou een testje uit kunnen wijzen.
'Oldest' laat de trein vertrekken die al het langst stil staat. 'Oldest' kan als enige zijn aangevinkt, maar kan ook gebruikt worden samen met de andere opties (behalve met 'Keep').
-
Hallo Rudy,
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
Keep, Change en Use zijn alleen nuttig als een schedule meerdere eindblokken heeft en er meerdere successors zijn die kunnen beginnen in het 'gebruikte' eindblok en in andere blokken.
En Oldest first zal andere settings wel overrulen. Maar dat is lastig testen.
Het zou goed zijn als Freiwald een tabel maakt met mogelijke combinaties waarin aangegeven wordt wanneer de combinatie zinnig is en wat het effect is.
Alleen merkwaardig dat TC een schedule collection als successor anders afhandelt dan als je de verzameling schedules afzonderlijk toevoegt als succesors.
Kijk hier even: http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=1446&hilit=oldest+first+schedule+selection
Nico
-
Bij een station willen we waarschijnlijk graag dat treinen met verschillende lengten op verschillende plekken stoppen, zodat de wagons altijd netjes uitgelijnd zijn met het perron. Maar een trein op doorreis, die moet stoppen omdat de wisselstraat of het volgende blok bezet is, willen we misschien pas aan het eind van het blok stil laten staan.
Dit is allemaal mogelijk, nog steeds met slechts 1 sensor per blok, we hoeven alleen de treinlengtes op te geven.
We kunnen in een blok meerdere rem- en stop 'markers' aanmaken. Voor elke 'marker' kan opgegeven worden hoe deze werkt t.o.v. de trein:
- neus van de trein
- midden van de trein
- staart van de trein
- een percentage vanaf de neus of staart.
Traincontroller doet daarna al het rekenwerk voor het bepalen van de punten waar begonnen moet worden met remmen en waar gestopt moet worden. De treinen worden vervolgens zodanig bestuurd.
Elke marker kan gekoppeld worden aan verschillende treinen of aan verschillende schedules. Bijvoorbeeld een marker voor personentreinen die een geplande stop maken, in het midden van het perron en ingesteld op 'midden van de trein'. En dan een tweede marker voor goederentreinen, aan het eind van het blok en ingesteld op 'neus van de trein'.
Link naar video Traincontroller 22: Block Stop Position Settings (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/16/traincontroller-22-block-stop-position-settings)
(http://up.picr.de/22832201zy.jpg)
-
In de vorige 2 video's lieten we treinen met verschillende snelheden een blok binnenrijden, en we hebben verschillende stopposities aangemaakt.
In deze video gebruiken we deze mogelijkheden om een tweede trein binnen te laten rijden in een blok waar al een andere trein aanwezig is.
Zoiets kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer een trein een kopspoor is binnengereden en we dezelfde trein niet achterwaarts weer op het hoofdspoor willen laten rijden.
De loc moet afgekoppeld worden. TC zou een ontkoppelstuk kunnen bedienen of kan de 'Kadee shuffle' uitvoeren. Daarna komt een andere loc het blok binnenrijden om de wagons op te pikken.
De video laat zien hoe dit gerealiseerd kan worden met een veilige lage snelheid, een extra stoppositie voor het eind van de trein, en met een extra voorwaarde in de 'schema regels'.
Link to video Traincontroller 23: Run a Second Train Into a Block/ (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/20/traincontroller-23-run-a-second-train-into-a-block/)
(http://up.picr.de/22871140rr.jpg)
-
De Gold versie van Traincontroller heeft een ingebouwde graphics editor waarmee we iconen kunnen aanpassen, of nieuwe kunnen aanmaken.
OK, het is een editor, maar het werkt toch handiger om een externe editor te gebruiken en dan de pixels te 'knippen / plakken'.
Voor de iconen werkt het meestal het mooist om de grootste maat te editen. TC maakt de kleinere versies automatisch aan en verkleinen geeft meestal mooiere, beter voorspelbare, resultaten dan vergroten.
Over de icoon afmetingen:
- TC noemt het 28 x 28 pixels.
- Het grid is echter 27 x 27, omdat TC het grid 1 pixel overlapt.
- Het bruikbare canvas is 26 x 26, omdat TC 1 pixel ruimte aanhoudt tussen de icons.
Achtergrond plaatjes kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld een schakelpaneel na te bootsen. Hou voor de maat het grid van 27 aan. Iconen kunnen niet rechtstreeks op een plaatje geplaatst worden. Eerst buiten het plaatje neerzetten en dan op het plaatje slepen. Of, eerst alle iconen plaatsen en dan het plaatje als allerlaatste.,
De video laat een aantal mogelijkheden zien. De .yrrg file is beschikbaar voor download via de blog Software pagina, inclusief 4 kleuren voor de lcd.
Link naar video Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/23/traincontroller-24-graphics-for-icons-and-backgrounds)
(http://up.picr.de/22897002ug.jpg)
..
-
Met fysieke sensoren kunnen we TC laten weten dat er iets gebeurt op de baan. Meest gebruikt is treindetectie, maar het kunnen bijvoorbeeld ook fysieke schakelaars op een bedieningspaneel zijn. TC beschikt daarnaast ook over 'software sensoren', de zogenaamde 'Flagman'. Deze laten ons weten dat een bepaalde gebeurtenis in de software logica heeft plaats gevonden.
Een Flagman is een 'virtueel mannetje' die een 'virtuele vlag' omhoog houdt als de opgegeven gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zodra de gebeurtenis niet meer 'waar' is, gaat de vlag weer omlaag. Het een geheugenplaats welke 2 statussen heeft: 1 of 0, TRUE of FALSE.
De gebeurtenissen waar de Flagman op moet reageren worden opgegeven in de Trigger tab van de Flagman properties (waar we komen na dubbelklik op de Flagman). Het kan een enkele gebeurtenis zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet'. Het kan ook een logische combinatie van gebeurtenissen zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet' AND 'Blok 7 is bezet' OR 'Schedule 3 is actief'.
Waar kunnen we deze Flagman voor gebruiken? Tsja, eigenlijk voor alles wat je kunt bedenken. Of je ze nodig hebt hangt af van wat je op je baan wilt bereiken.
Een eenvoudige toepassing is bijvoorbeeld om een grafisch resultaat te bereiken, zoals in de video te zien is voor de toggle-switches.
Flagman zijn ook heel handig om bepaalde acties te starten of te stoppen afhankelijk van een combinatie van gebeurtenissen.
Ze kunnen ook gebruikt worden binnen Blokken. Wordt een Flagman binnen een blok TRUE, dan krijgt het blok de status 'Bezet'.
Link naar video Traincontroller 25: Flagman (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/27/traincontroller-25-flagman)
(http://up.picr.de/22939279ll.jpg)
-
In de vorige video zagen we de zogenaamde Flagman. Deze kan ingezet worden om een bepaalde status op de baan of in de software te 'monitoren'. Zodra de door ons opgegeven status waar wordt, steekt de Flagman zijn vlag op en kunnen we bijvoorbeeld een aantal acties of treinoperaties starten. Is de status niet meer waar dan gaat de vlag weer naar beneden.
De status die we willen 'monitoren' wordt opgegeven in de Trigger tab van de Flagman Properties. Hier kunnen we de status van vrijwel elk element op de baan of in de software opvragen en combineren met logica statements als AND / OR.
TC Gold heeft daarnaast nog enkele extra logische functies die gebruik maken van een teller:
- Exact (n).
- At most (n)
- At least (n)
Hoe we Flagman kunnen gebruiken is volledig aan onze fantasie en creativiteit en wat we willen bereiken op de baan.
De video toont hoe we af en toe een stationsomroepbericht (3x woordwaarde) kunnen starten en toont verder voorbeelden van alle logische functies.
Link naar video Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/30/traincontroller-26-flagman-trigger-logic/)
(http://up.picr.de/22965335iv.jpg)
-
Een van de logische functies die beschikbaar is in TC Gold voor de Flagman trigger is de zogenaamde Combi Group. Binnen een Combi kunnen we blokken en schema's opgeven.
Een Combi wordt TRUE wanneer er een trein is op een van de opgegeven blokken. Zijn ook schema's opgegeven, dan is de Combi TRUE wanneer er een trein is op een van de blokken EN deze rijdt op een van de opgegeven schema's.
We kunnen de Combi ook laten kijken naar slechts een aantal specifieke treinen, of zelf op 1 trein met heel specifieke eigenschappen. Dit kan via de Train button naast de logische functie dropdown, die alleen verschijnt als een Combi geselecteerd is.
Willen we selecteren op trein eigenschappen, dan maken we gebruik van de zogenaamde Train Descriptions. Hier kunnen we criteria opgeven, zoals welke loco's, welke wagons en zelfs welke snelheden of gewichten.
De video gaat over Combi's in het algemeen en tot slot hoe we een Flagman kunnen maken die aangeeft dat een trein in beweging is. Die gebruiken we in de volgende video dan weer om een 'rijdende treinen' teller te maken.
Link naar video Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/03/traincontroller-27-combi-groups-and-train-descriptions/)
(http://up.picr.de/23004567tb.jpg)
-
Op het Traincontroller Switchboard kunnen tellers geplaatst worden. Ze kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden. Bijvoorbeeld tellen van het aantal treinen in een schaduwstation, of het aantal actieve schema's, of het aantal rijdende treinen, zelfs hoeveel koppen koffie er vandaag al ingegaan zijn. :)
Een teller heeft 3 parameters:
START is het getal waar de teller begint na een reset.
ON bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie AAN gaat
OFF bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie UIT gaat
De schakelfunctie kan gebruikt worden om Operations te starten, of als Conditie of Trigger voor andere Switchboard elementen.
Het op- en af tellen wordt niet getriggerd via een tab in de teller zelf, het loopt via Operations in andere Switchboard elementen.
Ook met de hand kan geteld worden, links klik telt op. Met rechtsklik verschijnt een menu waar afgeteld kan worden, of de teller gereset kan worden.
De video gaat over een teller voor treinen in een schaduwstation en een 'rijdende treinen' teller.
Link naar video Traincontroller 28: Counter (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/06/traincontroller-28-counter/)
(http://up.picr.de/23030149cr.jpg)
-
In de vorige video hebben we de teller in het LCD scherm voor 'rijdende treinen' aangemaakt. Het tellen verloopt via Flagman. De andere teller op het LCD scherm is de 'actieve schema's' teller. De trigger hiervoor komt rechtstreeks uit de schema's via Start- en Finish operaties.
Bij elk schema is het mogelijk om een lijst van operaties op te geven welke uitgevoerd moeten worden bij de start van het schema, voordat de trein gaat rijden, of aan het eind van het schema, als de trein tot stilstand is gekomen. Het kan gaan om loc functies zoals verlichting of sounddecoder commando's, maar het kunnen ook andere operaties zijn, elk element dat in TC bekend is kan gebruikt worden.
Als een bepaalde reeks operaties meerdere malen gebruikt gaat worden, dan is het handiger om een zogenaamde Macro aan te maken. In plaats van de reeks operaties telkens te moeten herhalen, hoeft die maar 1x opgegeven te worden en opgeslagen in een Macro die we een toepasselijke naam geven. Die Macro is vervolgens beschikbaar als een van de te kiezen operaties.
De video toont hoe een Macro aangemaakt kan worden en hoe deze toegepast kan worden in schema start operaties.
Link naar video Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/10/traincontroller-29-startfinish-operations-and-macros)
(http://up.picr.de/23070426ys.jpg)
-
Hallo Rudy,
Ik heb ook start en finish operaties toegevoegd aan mijn schedules. Daarbij heb ik het volgende gemerkt:
- Bij een cycle-schedule met een aantal repeats worden de start en finish operaties na iedere cycle herhaald. Alleen de delays worden niet herhaald; de trein rijdt dus gewoon door. Maar een geluidje bij de start wordt na iedere cycle herhaald; ook gaan de koplampen na een cycle uit omdat dat een finish operatie is. Ondanks dat het aan doen van de koplampen een start operatie is blijven ze toch uit; dat is waarschijnlijk een intern timing probleem in TC.
Enerzijds is dat wel logisch maar eigenlijk wil je dat dat de start en finish operaties alleen worden uitgevoerd bij respectievelijk het begin van de eerste cycle en het einde van de laatste cycle.
- Als mijn start operatie bestaat uit een macro-met-delays gevolgd door een geluidje, dan wordt toch direct het geluid afgespeeld zonder de delays in de macro af te wachten. Als de macro vervangen wordt door de afzonderlijke operaties gevolgd door het geluidje, dan wordt wel alles in de juiste volgorde uitgevoerd. ??? ???
- Het valt me op dat je geen (extra) startvertraging opgeeft. Het starten van de trein is onafhankelijk van eventuele start operaties. Ik moet dus bij het schedule een extra startvertraging opnemen om te voorkomen dat de trein al vertrekt voordat de koplampen aan zijn.
Wat is jouw ervaring met genoemde 'problemen'?
Ik gebruik wel versie 7-Gold. Mogelijk dat dat een aantal zaken verklaard.
Nico
-
Hoi Nico.
Ik heb het niet geprobeerd met cycle schedules. Kan binnenkort wel eens een test doen om te zien of de issues die je beschrijft in v8 ook bestaan. Ik gebruik eigenlijk nooit cycles omdat ik een schedule met zichzelf als successor handiger vindt.
Wat betreft de vertraging ... m'n Intercities hebben een geplande stop. Bij de eerste start wacht ie dan de helft van de stoptijd. Dat is 5s, net genoeg om de start operaties af te ronden. Anders is inderdaad een extra schedule start delay een methode.
-
In de vorige video's hebben we tellers aangemaakt. Deze zijn slechts 1 icoon groot. Als we grotere willen, gewoon voor de lol, dan kunnen we Extended Accessories (EA) gebruiken om zelf iets te 'bastelen'.
EA's zijn zeer veelzijdig in hun mogelijkheden. Ze kunnen gebruikt worden voor grafische doelen, maar ook voor bedienen van multi-aspect signalen of voor het maken van uitgebreide schakelpanelen.
Wanneer we een 'switch connection' aan de EA koppelen, dan geeft dit de EA de gecombineerde eigenschappen van een switch EN een Flagman, en dat ook nog eens 'multi-status', het is een soort 'Super Flagman'. Hij kan verschillende vlaggen hijsen en verschillende reeksen van Operaties starten afhankelijk van de status.
In de video wordt eerst een EA aangemaakt, waarna deze aangepast wordt, zodat het een 4 state Flagman is die ingezet wordt als teller van het aantal treinen op Station Inglenook: 0,1,2 of 3.
Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)
Link naar video Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/13/traincontroller-30-extended-accessories-counter)
(http://up.picr.de/23098381gf.jpg)
..
-
In de vorige video gebruikten we een Extended Acessory om een 'counter' te maken met graphics afmetingen van 4x4 grid blokken. De EA werkte hier als een soort super Flagman, met meerder statussen kunnen meerdere grafische representaties worden weergegeven, afhankelijk van de trigger condities. Zo kon een counter gesimuleerd worden.
In deze video worden Extended Accessories gebruikt als schakelaars, ook weer met een afwijkende grid afmeting. Binnen 1 EA kunnen meerdere schakelaars gedefinieerd worden, zoals gedaan is bij het array van de 8 tuimelschakelaars. Per schakelaar kan een serie Operaties gestart worden.
Omdat de EA schakelaars tegelijk ook als Flagman kunnen werken, kunnen interessante combinaties gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld de 'ON' drukknop. Die wordt eerst als Flagman, via een Trigger' op scherp gezet, waarna er met de muis op geklikt kan worden om hem uit te schakelen. Er zijn zelfs twee schakelaars in verwerkt, de bovenste helft voor 'Schedules Stop', de onderste helft voor 'Schedules Terminate'.
De mogelijkheden van Extended Accessories zijn zeer veelzijdig en krachtig.
Link naar video Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/17/traincontroller-31-extended-accessories-switches)
(http://up.picr.de/23138255tl.jpg)
..
-
Soms kan het handig zijn om Schema's te kunnen starten door een schakelaar te bedienen bij het gewenste start blok, gevolgd door een tweede schakelaar bij het bestemmingsblok.
Dit is mogelijk, op twee manieren: het kan met Autotrain, het kan ook met de zelf aangemaakte Schema's.
De video laat de werkwijze zien voor beide methoden.
Link naar video Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/24/traincontroller-32-start-schedules-with-start-destination-switches)
(http://up.picr.de/23205402cu.jpg)
-
Het kan leuk zijn om de baan te voorzien van signalen. Gewoon voor de 'eye candy', of om een eventueel doel van een zoveel mogelijk prototypische modelbaan te benaderen.
Blokken worden in Traincontroller standaard voorzien van 'interne' signalen. Deze worden gebruikt voor de treinbesturing. Fysieke signalen op de baan hebben geen enkele functie wat betreft de besturing, ze zijn er uitsluitend voor het zicht.
Er is wat hardware nodig. Voor de signalen gebruik ik rode en groene LED's. Het schema staat op de blog (kom je terecht via de video link). Ze worden geschakeld met een DCC functiedecoder. Elk signaal krijgt een DCC adres en kan zodoende door Traincontroller aangestuurd worden.
Als DCC functiedecoder gebruik ik een Arduino. Hiermee kunnen 16 accessoires middels DCC geschakeld worden voor een prijs rond de €4,-, veel goedkoper kan het niet denk ik. De Arduino software is beschikbaar voor download via de blog. Het schema van de benodigde optocoupler schakeling is daar ook te vinden.
Twee zaken moeten geregeld worden om een signaal te schakelen via Traincontroller:
1: TC moet weten op welk DCC adres het signaal zich bevindt.
2: Het signaal moet gekoppeld worden aan het desbetreffende interne TC blok-signaal
De video laat zien hoe dit in zijn werk gaat.
Link naar video Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/27/traincontroller-33-physical-signals-on-the-layout)
(http://up.picr.de/23233540eq.jpg)
..
-
Hallo Rudy,
Leuk bedacht die schakeling voor twee leds op één Arduino pin.
Echter standaard seinpalen(althans de Viessmann die ik gebruik) gebruiken drie draadjes waarvan één 'n common anode is.
Deze kunnen dus niet worden geschakeld zoals door jou getekend.
Het zou uiteraard wel kunnen bij de bouwpakket versie waarbij je zelf de ledjes mag solderen.
Nico
-
Fraaie filmpjes dit, erg mooi! Kan ik in dit topic ook wat dingen vragen over hoe TC met bepaalde zaken om gaat? Ik zit met iets in een baanplan waarvan ik niet zeker weet hoe pakketten als dit, daar mee om gaan.
-
Hoi Nico. Als de LED's elk apart geschakeld moeten worden, dan 'kost' dat twee uitgangen op de Arduino, plus een kleine software aanpassing.
-
Jowi, vraag gerust. Of open even een nieuw draadje met je vraag, dan blijft het later misschien een beetje duidelijker terugvindbaar.
-
Ik probeer het kort te houden al zal dat niet meevallen :) ik ben bezig met een baanplan, wat feitelijk een hondebot is. Dus een centraal station met aan beide kanten een keerlus, en iedere keerlus is een schaduwstation. Treinen rijden dan feitelijk van het ene schaduwstation, over 'spoor 1' (geel) door het station, naar het 2e schaduwstation. Als het hun beurt weer is, dan rijden ze van het 2e schaduwstation, via 'spoor 2' (rood) van het station, terug naar het 1e schaduwstation. Zo hebben ze een heel 'rondje' gemaakt. Dat is het bovenste plaatje. In het echt zou elk schaduwstation een helix hebben naar niveau -1.
Nu wil ik eigenlijk, om de bouw te versimpelen, beide schaduwstations en helixen, samenvoegen... het probleem is (naast de keerlussen) dat de treinen dan niet meer eerder genoemd rondje 'vanzelf' kunnen rijden. Om dit nu wel zo te krijgen, moet een trein de ene keer via wissel A afslaan, de volgende keer via wissel A rechtdoor, etc. Dat is het onderste plaatje.
De vraag is dus, is dat mogelijk in TC, om dat zo in te regelen?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk beschreven is :)
Bovenste gedeelte is een hondebot, beneden zijn de helixen en beide stations samengevoegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/simplified_shared_helix.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/simplified_shared_helix.jpg)
-
Hoi Jowi,
Da's een intersaante vraag. Als ik het goed begrijp moet een trein die uit het schaduwstation komt (altijd oostwaarts) de ene keer rechtdoor naar geel, en de volgende keer bij A afslaan, naar rood? Wil je dat echt zo om en om, of zou het ook leuk (kunnen) zijn dat van toeval af te laten hangen?
Ik kan de onderste layout wel even in TC zetten, da's maar een uurtje werk schat ik, dan kunnen we zien of dit aan de praat te krijgen is. Om het daarna te kunnen bekijken moet je TC wel even zelf downloaden en installeren. Je kunt het net zo lang testen en uitproberen in demo mode als je wilt.
Hoeveel treinen komen er op de layout te rijden?
Het ziet er wel naar uit dat de kruising bij punt A een bottleneck gaat worden waar treinen vaak moeten wachten.
-
@Rudy
Als de LED's elk apart geschakeld moeten worden, dan 'kost' dat twee uitgangen op de Arduino, plus een kleine software aanpassing.
Eeeehh.. Had ik die software aanpassing niet zelf bedacht?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63332.msg3221594766.html#msg3221594766
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.msg3221596686.html#msg3221596686
@Jowi
Je kunt het net zo lang testen en uitproberen in demo mode als je wilt.
De demoversie is weliswaar volledig functioneel maar stopt er na een kwartiertje mee.
Kan genoeg zijn om het te testen.
Met welke TC-versie wil je dit realiseren? Goud, zilver of brons?
Nico
-
Ja Nico ... die aanpassing had je al gedaan ... geheugen als een vergiet!
De TC demo's kunnen inderdaad maar een kwartiertje rijden, maar layouts testen in demo mode kan continu en heeft ook geen limiet van 30 dagen.
Ik zet het op in Gold, da's de enige die op m'n PC staat. Als er geen 'gekke' functies zoals tellers of 'traindescriptions' nodig zijn zal het waarschijnlijk ook wel in brons werken.
-
Jowi, je layout is aangemaakt in TC Gold. Als je de demo download en installeert kan je met de attached file kijken hoe het loopt. Er rijden nu 4 treinen, maar 1 of 2 meer is mogelijk. Zet de simulator aan ('Play' knopje links boven in Sim wiindow) en druk op de Start / Stop knop. Druk nog een keer om de treinen te stoppen op hun bestemming (of in een blok waar ze niet verder kunnen).
Link naar de TC Gold .yrrg file. (https://app.box.com/s/4wrs1udckedzlpkmsb2wi2iqhte0qodt)
(http://up.picr.de/23244071rc.jpg)
-
nice ;) ik ga er mee aan de slag... die wissel A wordt inderdaad een flink knelpunt, ook voor treinen van de andere kant :(
-
Nou... ik laat alles nu rijden, maar dat gaat toch netjes zo (y)
Ik ga eerst verder met je video's kijken, want ik heb geen idee hoe je eea voor elkaar hebt gekregen, maar ik weet in ieder geval dat het dus mogelijk is!
-
Jowi, fijn dat het er ok uit ziet.
Het werkt met Schedules met 'successors'.
Schedule 'Shadow-East' heeft als opvolger 'East-Shadow'.
'East-Shadow' heeft als opvolger 'Shadow-West'.
Die wordt opgevolgd door 'West-Shadow'.
En die wordt weer opgevolgd door 'Shadow-East'
Enzovoort.
-
Ik volg met veel interesse de video's en ga overstappen op dit pakket. Ik rij met IB, loconet en Rosoft servo decoders en die laatste hebben altijd voordat ik ga rijden eerst een initalisatie van de wissels nodig ( 1x wisselstand wijzigen) anders zijn mijn puntstukken niet van stroomvoorzien omdat de relais altijd na spanningsloos in de middenstand staan ( info Rosoft) . In koploper kan ik alle wissels in 1 keer initialiseren. Heeft traincontroller deze optie ook?
Graag advies en tips
-
Hallo 'Catweazle'. Ik weet niet of TC een automatissche wissel initialisatie heeft, zoals Koploper. Het is echter zeer eenvoudig om een drukknop op het switchboard te plaatsen die als operatie heeft om alle wissels in een bepaalde stand te zetten, en als dat nodig is ook nog een keer terug.
Zelf gebruik ik een dergelijke drukknop ook. Ik moet voor het afsluiten alle wissels in een bepaalde stand zetten, omdat mijn zelfbouw Arduino aangestuurde servo's anders een ongewenste sprong maken bij de volgende keer opstarten.
-
In de vorige video plaatsten we een fysiek signaal op de layput en voor de aansturing gebruikten we een extra signaal op het switchboard, met een connectie naar een DCC adres en met als trigger het interne bloksignaal.
Als dit het enige is dat we willen bereiken, 100% volgen van het interne signaal, dan is er een gemakkelijkere weg. Interne signalen kunnen namelijk verbonden worden met een DCC adres. Er is dan geen extra signaal op het switchboard nodig.
Zodra we echter iets meer 'prototypical' gedrag vaan een sein wensen, dan hebben we meer mogelijkheden nodig voor de schakel logica. Dat kan alleen met een extra signaal, die bij plaatsgebrek overigens het interne signaal op het switchboard kan vervangen. Deze heeft een Trigger tab en een Conditions tab waar we de logica kunnen bouwen die we nodig hebben.
De video toont beide voorbeelden.
Link to video 34 Traincontroller 34: Internal versus External Signals (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/01/traincontroller-34-internal-versus-external-signals/)
(http://up.picr.de/23272856px.jpg)
..
-
Rudy,
In een vorige post gaf je aan dat als ik alle wissels in één keer wil initializeren ik een knop aan moet/kan maken die ze allemaal gelijk schakelt. Ik gebruik versie 7 gold en daar lukt het mij eigenlijk alleen maar om een knop voor één wissel te maken. Ik kan wel kiezen voor een hele rij wissels als ik de knop aanmaak onder condition maar bij connection kan ik maar 1 digitaal loconet wisseladres ingeven. Mijn knop schakelt dus maar 1 wissel....:(. Wellicht een denkfout aan mijn kant of is een upgrade naar 8 noodzakelijk om dit te doen met extended accesoires?
Dank alvast en ik leer ontzettend veel van je video's. :D
gr. Edwin
-
Hallo Edwin,
Je moet ook niet de connection tab van de push button gebruiken. Daar vul je niks in.
In de operations tab zet je alle wissels neer die 'om' moeten.
Iedere wissel heeft immers z'n eigen connection tab.
Dubbelklik op het wisselsymbooltje om ze in de gewenste stand te zetten.
Als je zowel de On-stand gebruikt als de Off-stand gaan alle wissels in het lijstje geheid een keer heen en weer.
Alle wissels op 'rechtdoor' in On-stand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ButtonOn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ButtonOn.jpg)
Alle wissels op 'afbuigen' in Off-stand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ButtonOff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ButtonOff.jpg)
De connection tab van een button gebruik je om bv een relais/verlichting te schakelen. Dan vul je het DCC adres van een functiedecoder in
-
Ja, zoals het in Nico's plaatjes staat is de bedoeling.
Het kan misschien iets te belastend voor je voeding zijn als alle wissels tegelijk schakelen. Sommige Command Stations hebben een voorziening waarmee je een wachttijd op kunt geven tussen het schakelen van wissels. Ook in TC kan je die voor sommige Command Stations opgeven bij de CS settings.
Lukt dat niet, dan kan je in de lijst van Nico's voorbeeld tussen alle wissels een 'Delay' regel zetten.
-
Thx beiden....we kunnen verder...:D
Ik moet wel even kwijt dat ik TC errug ;D leuk vind. Ik heb het gevoel dat baan en besturing meer één geheel zijn.
gr. Edwin
-
Voor degenen die de TC video's gevolgd hebben en die mogelijk geïnteresseerd zijn in de gebruikte graphics ... een zip file is beschikbaar voor download met de TC layout, de gebruikte iconen, de extended accessories and de achtergrond graphics.
Link naar TC Gold file download. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/05/current-status-of-traincontroller-layout/)
(http://up.picr.de/23312788ie.jpg)
..
-
Een veel voorkomende situatie is dat een langzame goederen- of stoptrein klaar staat voor vertrek maar dat er net een intercity aan komt, welke we prioriteit willen geven. Deze passeert dan de andere trein(en) op het station.
Een gemakkelijke manier om dit gedaan te krijgen is om in de Route van de langzame trein een Condition op te nemen die luidt dat het blok waar de Intercity komt te staan NIET gereserveerd is. De conditie komt in de Route, niet in het Schedule. Dat zou er namelijk voor zorgen dat het hele Schedule, of de Schedule successor, niet start. Die moet juist wel starten, maar de trein blijft staan als de Route via de Condition nog niet vrijgegeven is.
De video laat zien hoe dit in z'n werk gaat.
Link naar video Traincontroller 35: Fast Train Overtakes Slow Train. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/10/traincontroller-35-fast-train-overtakes-slow-train)
(http://up.picr.de/23357953rp.jpg)
-
Ik ben een redelijk op weg met TC maar ik heb nog een probleem, ik heb twee roze blocken zonder trein er in. Ik heb in één van je videos gezien hoe je die weer vrijgeeft, dat was op een speciale manier......., om nu al videos weer ff door te spitten :(.
In de handleiding kan ik het niet goed vinden. Kun je me de richting wijzen?
Dank alvast,
Edwin
-
Via menu 'Windows' een 'Traffic Control' window openen.
Betreffende blok klikken, het opent in het TC window. Daar kan je de sensor uit klikken (mits niet in edit mode).
-
;D Thx...we kunnen verder
gr. Edwin
-
Dankzij de videos en de tips draait mijn TC nu lekker. De komende tijd fine tunen. Al met al dezelfde leercurve als met Koploper dat heeft ook even geduurd bij mij....:P
-
De video's zijn enorm leerzaam. TC is een mooi programma en Ruud legt het allemaal perfect uit. (y)
Soms is het wel eens lang zoeken naar oplossing maar meestal vind ik het antwoord wel in een van de video's of experimenteer ik zelf zo nu en dan.
Ben nu bezig met een lastig "probleem". Nadat een trein een bepaald blok binnen is gereden en is gestopt wordt hij uit de schedule verwijderd.
Zover ik kan beoordelen zijn het steeds de 2 zelfde blokken waar het gebeurd.
Een trein in dat blok starte dat ook niet meer totdat ik dit schedule opnieuw herstart. ???
-
Ed,
In video 11 op punt 8.35 staat iets over rules in gebruik bij schedules. Wellicht moet je het daar zoeken.
-
Hallo Edwin,
Had ik al gekeken, maar toch bedankt voor het meedenken (y). Alles staat bij mij hetzelfde ingesteld zoals op de video. Ook in simulatie stoppen de treinen in de bewuste 2 blokken en vertrekken niet meer totdat ik het schema herstart. Ben benieuwd wat ik verkeerd doe ;D
-
Ik zal dit weekend ook eens met schedules aan de gang, kijken of ik tegen hetzelfde aan loop. Rij nu nog volledig in automode
-
Ed,
Check bij de Schedule properties het type schedule. Je hebt daar de opties:normal,cycle,shuttle,shunt. Kies voor cycle en dan de repeat count op 0. Dan moet de schedule zich oneindig herhalen.Even start en stop blok ingeven en bij de schedule rules aangeven dat trein ook in een ander blok dan start blok mag starten
Edit 7-11-2015: Uitgebreid getest werkt erg fijn bij mij....:D
-
Weet niet of dit de goede plek is maar vraag het toch.
Ik rij met roco digitaal en bezetmelders/wisseldecoder van rosoft.
Nu heb ik op de kop getikt een draaischijf van Fleishman HO 6652 nu is deze electirsche, wat heb ik nodig om deze met traincontroller aan te sturen.
Er zal een decoder voor nodig zijn denk ik .Nu las ik dat deze voor fleishman is TT-DEC ,werkt dit samen met met het rosoft materiaal of zij n er andere oplossingen/
TT-DEC is prijzige heb wel eens alternatief gezien maar kan dat niet meer vinden(goedkoper)
Met vriendelijke groet,
Harry
-
Een nieuwe TC video is uit over het gebruik van 'momentary' sensors (zoals bijvoorbeeld reed switches) en de 'block occupied' status.
Link naar video Traincontroller 36: Block Occupancy with Momentary Sensors
(https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/12/28/traincontroller-36-block-occupancy-with-momentary-sensors)
(http://up.picr.de/24105440sx.jpg)
-
In de vorige video hebben we een netjes 'occupied' signaal gemaakt op basis van de knipperende momentane sensors (reed switches). De stop marker werd gebruikt om de 'occupied' status weer te lossen. Dit heeft twee voordelen:
1. We kunnen zien of een trein nog rijdt in het blok (occupied = on), of dat ie stil staat bij de stop marker (occupied = off).
2. We kunnen de Schedule Rule 'Smart or upon Entry' gebruiken voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten, wat een snellere opeenvolging van treinen mogelijk maakt.
Deze video laat de verschillen zien tussen enkelen Schedule Rules voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten aan de hand van live beelden op de layout.
Link naar video Traincontroller 37: Block Occupancy and Release Rules (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/01/01/traincontroller-37-block-occupancy-and-release-rules)
(http://up.picr.de/24147013wy.jpg)
..
-
Deze video toont een aantal manieren om een spoorwegovergang te sluiten en te openen, zowel voor enkelspoor als voor meerdere sporen en voor de situatie waar de overweg vlak na een station komt waar de treinen stil staan.
Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/02/traincontroller-38-control-a-gated-crossing)
(http://up.picr.de/25407110ry.jpg)
-
Soms willen we een trein een station binnen laten lopen op een specifiek spoor, bijvoorbeeld de intercity naar spoor 1, de stoptrein naar 2 en de goederentrein naar 3. We kunnen natuurlijk voor elke gewenste situatie en trein (groep) een apart Schedules aanmaken, maar het kan vaak ook gewoon met 1 Schedule plus een klein beetje logica in de 'Conditions' van de blokken.
Deze video laat een drietal situaties zien:
1. Treinen rijden binnen eerst op spoor 1, dan 2, dan 3, enz.
2. Specifieke treinen gaan naar specifieke sporen. Dit kan eenvoudig via de 'Trains' tab in de blokken of de routes, waarmee we ze bereidbaar voor slechts de gekozen treinen maken. Maar gewoon voor de lol doen we het nu eens met 'Train Descriptions'.
3. Passagierstreinen gaan naar spoor 1, of naar spoor 2 indien 1 bezet is. Goederentreinen precies omgekeerd.
Link to the video (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/07/traincontroller-39-guide-trains-to-specific-blocks)
(http://up.picr.de/25461870gi.jpg)
..
-
Het is gemakkelijk om treinen volautomatisch te laten rijden door het gebruik van shuttle- en cycle schedules en door de optie om een of meer opvolgers te starten bij de finisch van een schedule.
Een andere mogelijiheid is om gebruik te maken van een 'timetable'. Beide methoden kunnen ook door elkaar gebruikt worden.
Een timetable is een lijst van schedules en macro's die gestart worden op hun opgegeven datum / tijd. De mogelijkheid een datum op te geven betekent dat feitelijk 365 verschillende tijdtabellen klaargezet kunnen worden. Welke tabel gedraaid wordt, wordt gekozen in het datumveld van het timetable window. Dit is een fictieve datum, de 'datum op je layout' zogezegd, die los staat van de werkelijke datum.
Link naar video Traincontroller 40: Timetables (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/20/traincontroller-40-timetables)
(http://up.picr.de/25611508tl.jpg)
-
Op sommige modelbanen wordt het laden of lossen van bulkgoederen gesimuleerd. De taak die uitgevoerd moet worden is het oprijden van de trein met de eerste wagon nauwkeurig onder de silo, dan een tijdje wachten voor het laden / lossen, dan precies 1 wagonlengte oprijden ... enzovoort tot alle wagons aan de beurt geweest zijn.
Vaak wordt een sensor (lichtsluis of reed-switch en magneten onder de wagons) gebruikt om de loc te stoppen. Wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan dan is deze sensor niet nodig en kan een eenvoudiger oplossing gekozen worden, gebaseerd op een vaste snelheid en rijtijd.
1. De loc rijdt soepel met constante snelheid.
2. De samenstelling van een trein wijzigt niet tijdens een rijsessie.
Deze video gaat over het gebruik van een timer. Tests wezen uit dat dit meer dan nauwkeurig genoeg is. De volgende video gaat over het gebruik van een wagondetectiesensor (3x woordwaarde).
Link naar video Traincontroller 41 - Loading Wagons Based on a Timer (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/22/traincontroller-41-loading-wagons-based-on-a-timer)
(http://up.picr.de/25628549ib.jpg)
-
De vorige video ging over het laden van wagons, waarbij de trein telkens een wagonlengte verder rijdt gebaseerd op een vaste snelheid gedurende een bepaakde tijd (in ms). Dit is nauwkeurig genoeg als de loc stabiel rijdt (load compensatie aan) en als het aantal wagons in de treinen tijdens een rijsessie niet wijzigt.
Als aan een van deze voorwaarden niet is voldaan, dan kan gebruik gemaakt worden van een sensor waarmee de volgende wagon gedetecteerd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld een lichtsluis zijn die reageert op de ruimte tussen de wagons, of een reed switch tussen de rails en magneetjes onder de wagons, of een heel kort stukje (1 cm) stroomdetectie en een weerstand op een as van elke wagon. Als binnen een bepaalde tijd geen nieuwe wagon gedetecteerd wordt, dan wordt aangenomen dat dit het einde van de trein was.
Link naar video Traincontroller 42 - Loading Wagons Using a Sensor (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/29/traincontroller-42-loading-wagons-using-a-sensor)
(http://up.picr.de/25709207bp.jpg)
..
-
Tijdens de Dutch Technology Week is het programma Traincontroller ingezet voor de besturing van de tentoonstellingsbaan in het kader van het project "Kijken, spelen, leren ... en maken" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66984.msg3221663221.html#msg3221663221).
Bezoekers konden zelf de treinen besturen mbv Traincontroller.
Het viel op hoe makkelijk jonge kinderen de bediening ter hand namen.
Gr, Hans
-
Traincontroller 43 - Kadee Couplers
De laatste dagen een beetje zitten spelen met Kadee koppelingen. Ik vond de officiële Kadee magneten nogal 'bulky'. De Kadee koppelingen blijken (voor mij) voldoende betrouwbaar te werken met kleine Neomybium magneten naast de rails. Het is niet moeilijk om de loc via Traincontroller automatisch of handbediend een beweging te laten maken om te ontkoppelen.
Twee video's. Een over de Neomybium magneten en een over Traincontroller aanstruring.
Op de foto's ook een 'Kadee hand-ontkoppelaar'. Plaats de vork over de koppelingen in de ruimte tussen twee wagons heen en je bent los.
Link naar video Kadee Couplers with NeoMybium Magnets (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/01/15/kadee-couplers-with-neomybium-magnets/)
Link naar video Traincontroller 43 Kadee Couplers (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/01/17/traincontroller-43-kadee-couplers/)
(http://up.picr.de/28082422ae.jpg)
(http://up.picr.de/28045135fm.jpg)
-
Hi Ruud,
Via een vriend met Traincontroller hier terecht gekomen.
Heb nog geen beslissing genomen welke Software ik ga gebruiken.
Je draadje is voor mij erg interessant.
Zelf zoek ik voor mijn grote BW, dus software, om vele stoomloc's achter elkaar in een BW te laten "doorschuiven".
Je hierboven beschreven manier lijkt mij erg interessant.
groet
Harald
-
Hoi Ruud, ik heb afgelopen dagen heel wat video's van je aandachtig zitten bekijken, hulde voor zoveel werk en de duidelijke uitleg, echt geweldig.
Heb wel een vraag; ik ben een schaduwstation aan het ontwerpen, en ik sta in dubio over hoeveel blokken ik per opstelspoor moet nemen. Ik heb de neiging om het hele spoor 1 blok te laten zijn, met op het einde extra een korte stopmelder van bijv. 12cm (n spoor). Het idee is de verhoogde bedrijfszekerheid, maar... is dat wel zo? Aangezien het een digitale baan is, zal zo'n stopsectie niet stroomloos zijn, dus ALS er iets mis gaat met een melding die niet doorkomt, rijd de lok toch wel door, of je nou 1, 2 of 12 stopmelders hebt...
Of is er toch een mogelijkheid om die extra stopmelder op 1 of andere manier te forceren om de lok hoe dan ook te stoppen? Zo niet, dan is er eigenlijk geen nut voor een stopsectie? Dan is het gewoon het hele spoor als blok pakken, alle loks goed inmeten, en met de markers op de juiste plekken en lengte een ramp maken zodat de trein langzamer gaat rijden en daar waar de stopmelder zou zijn, gewoon stil staat.
-
Iemand anders die dit weet? ??? Weet iemand of Ruud nog bereikbaar is voor vragen over Traincontroller?
Ik zou bijv. ook een random wachttijd willen hebben als een trein het schaduwstation in rijd. Dat hij bijvoorbeeld tussen de 1 en 5 minuten wacht, random, voor hij verder gaat. Hoe doe ik zoiets?
-
Ruud al een PB/mail gestuurd?
Werkt mogelijk beter dan hier reageren.
-
Ja, heb ik toevallig net gedaan (y)
-
@Jowi,
Er van uitgaande dat een spoor maar in een richting bereden wordt kun je gewoon met één blok(= 1 sectie) met stopmarker volstaan.
Een aparte stopsectie is niet nodig.
Rij je wel in twee richtingen dan zet je twee stopmarkers in één blok, voor iedere richting één.
Een brake marker met ramp heb je dan volgens mij niet echt nodig. In een schaduwstation mag je gerust vrij abrupt stoppen (en weer wegrijden).
Je kunt ook overwegen om Infrarood detectie te gebruiken (in alleen het schaduwstation).
De lengte van de stopmarker is dan nul en je weet exact waar de trein stopt.
Het is volgens mij niet mogelijk om een random tijd te wachten alvorens weer te vertrekken.
Nico
-
Thanks Nico. Het random wachten heb ik inmiddels denk ik wel gevonden; je kunt bij het stoppen (en starten etc) van een schedule een actie opgeven, zo'n actie kan ook een macro zijn. Als je dan een nieuwe macro maakt, kun je daar weer ergens kiezen uit control flow en dan 'random delay' en dan stel je bijv. 5 minuten in. Ik begrijp echter van het freiwald forum dat er een bug in die random functie zit, waardoor hij niet echt goede random pauzes maakt, dat zou opgelost gaan worden...
-
Dat is dan een optie in versie 8.
Zelf gebruik ik versie 7. Daar zitten wel macros in, maar niet die control flow
Nico
-
@jowi
Er is in TC geen nut voor een stopsectie. Als je 1 sensor in het blok hebt en TC ziet hem … dan zal ie de trein afremmen en stilzetten binnen de cenmtimeters die je hebt opgegeven (mits goed snelheid geijkt). Ik heb zelf geen slechte ervaring met het niet aankomen van een sensor signaal. Maar als je meer zekerheid wilt hebben dat het sensor signaal altijd aankomt zou je op kritische plaatsen naast de stoomdetectie een tweede sensor (een magnetische of optische detectie) kunnen gebruiken. Als je die qua hardware schakeling zo uitvoert dat beide hetzelfde sensor adres triggeren dan moeten er al twee sensors weigeren wil het fout gaan.
Wat betreft de hoeveelheid blokken per spoor … ik zou net zoveel blokken in serie zetten als je treinen achter elkaar wilt opstellen. Als de voorste vertrekt zullen degenen die erachter staan automatisch doorschuiven. Als je maar 1 blok hebt waar je 2 of meer treinen in toelaat dan wordt het automatisch 'doorzetten' lastig / onmogelijk.
-
Hi
Nu wil ik een BW bouwen met meerdere stoomloc's (per spoor) achter elkaar.
Als ik het dus goed begrijp zal ik dan meerdere bezetmelders moeten maken dus.
b.v. voor 5 loc's dus met 5 x bezetmelder van b.v. 30 cm.
Schuiven dan steeds door en uiteraard de snelheid ook goed geijkt.
Is hier iemand die ook een BW met veel loc's gaat bouwen of al heeft.
groet
Harald
-
Ik heb een schaduwstation met 16 sporen, aan de voorkant rijden de treinen er uit, rijden via een paar blokken en een keerlus weer terug naar de achterkant van het schaduwstation, en rijden daar naar een willekeurig vrij spoor. Dat geheel zit in een schedule, die zichzelf als successor heeft.
Dat werkt op zich goed, maar ik merk dat als ik de schedule start, deze maar voor 1 trein aan de gang gaat. Ik moet dus blijkbaar voor iedere trein in het station, het schedule starten. Dat lijkt me niet de bedoeling... ik heb nu 6 treinen opgesteld staan, ik moet dus 6x hetzelfde schedule starten om alles in beweging te krijgen.
Hoe kan ik het schedule éénmalig starten zodat alle treinen die er aan voldoen, er mee aan de gang gaan?
-
Een schedule is altijd gekoppeld aan een trein (en staat in de trein-lijst genoemd achter de trein). Om meerdere treinen op hetzelfde schedule te laten rijden moet je inderdaad het schedule meerdere keren starten. In dit geval even vaak als het maxmum aantal treinen in het schaduwstation.
Je kan op het switchboard een drukknop of aan/uit schakelaar aanmaken en in de operations tab meedere keren het benodigde schedule zetten, dan vergt het starten van meerdere treinen slechts 1 actie.
-
Ja, dat doe ik nu ook, maar als het aantal treinen uitbreidt moet je er weer 1 schedule bijzetten etc. Of ik moet er gewoon inderdaad standaard 16x het schedule alvast inzetten ook al heb ik er nu maar 5 of 6 nodig... Je zou denken dat er een elegantere oplossing is :)
-
Hangt er van af hoeveel treinen je tegelijkertijd op hetzelfde schedule wilt laten rijden, dat hoeft niet per se 16 te zijn. Doordat het schedule als eigen successor zichzelf weer opstart (eventueel met geforceerde treinwissel) blijft het verkeer doorstromen (met variatie), ook al start je het initieel niet 16x.
Kan ook zijn dat je verschillende schedules wilt starten, dan kan je die elk een aantal keer onder de knop zetten.
In de schedule 'Rules' 'train may stay in start block' aanvinken. Ook kan je 'only select trains in start blocks' uit zetten, dan pakken ook treinen elders op de route het schedule op.
-
Als ik het schedule 1x opstart, dan pakt het schedule 1 willekeurige trein en gaat daarmee rondjes rijden. De rest komt nooit aan de beurt. Als het schedule dus zichzelf aanroept, blijft het schedule maar als enige actief, zelfs als hij van trein wisselt. Er zal dan dus maar steeds 1 trein rijden ipv 3 of 4.
Ik zit te denken om voor elk blok in het schaduwstation wat bezet is (dus voor elke trein) een actie oid te maken die het schedule start als dat blok bezet is. Die 16 acties of macro's hang ik dan onder een knop. Als er dan bijv.5 treinen in het schaduwstation staan worden er ook 5 schedules opgestart. Helaas nog steeds met random treinen, maar uiteindelijk wel alle 5.
Er is niet een soort for-each loop ofzo te maken in traincontroller?
-
Je kunt 1 schedule maken, met de 16 blokken van het station als start- en eindpunten, een 'normal' schedule, met zichzelf als successor.
Dit schedule kan je 4x starten dmv de operations tab in een schakelaar op het switchboard. Vaker starten hoeft niet, want als er 4 blokken tussen start en eind zitten kunnen er niet meer dan 4 treinen rijden.
Geef de blokken in het station een geplande wachttijd van minimaal 1s, dat verzekert je ervan dat de trein stopt en een andere start. Geef bij het schedule op dat de successor een andere trein start, dus niet 'keep'.
Als je specifieke trenen wilt starten,bijvoorbeeld personentrein of een goederentrein, dan kan je meerdere schedules aanmaken, de allemaal we dezelfde blokken bevatten,maar waar je inde 'trains' tab de treinen opgeeft die je wilt. Op het switchboard maak je dan meerdere schakelaars, bijvoorbeeld 'start personentrein' en 'start goederentrein'.
Misschien kan je proberen te omschrijven wat je wilt bereiken qua rijgedrag, want ik begrijp momenteel denk ik niet goed wat precies het issue is.
-
Nu zijn het nog maar 4 blokken, omdat het schaduwstation pas gebouwd is en als test een keerlus heeft meteen weer terug het station in. Later komen er natuurlijk tientallen blokken bij als de helix en de daadwerkelijke baan ook gebouwd zijn.
Ik heb als test elk opstelspoor een schedule gegeven om 'naar buiten' te rijden naar het eerstvolgende blok, en vanaf daar 1 algemeen schedule die rond rijd en terug het station in gaat, random naar 1 van de 16 sporen. Dat werkt wel netjes; zo kan ik die 16 startschedules allemaal onder 1 knop zetten, (desnoods met een conditie die checkt of er uberhaupt wel een trein op dat spoor staat) of ik zet een button op de sporen om specifiek het schedule voor dat spoor te starten, zoals ik ook in je video's zie.
-
Als het werkt, dan werkt het. :) Het klinkt alleen nogal omslachtig.
Wat gaat er mis als je 1 schedule hebt en het 16x start?
-
Op zich niets; maar het idee dat je iets start wat niet nodig is, staat me niet aan... ;D zal wel komen omdat ik in de IT zit denk ik ;)
-
Sinds september 2017 is versie 9 van Traincontroller uit. Tijd voor een paar nieuwe videos over de nieuwe functies die TC9 biedt.
De eerste video gaat over de nieuwe user interface en over de visual styles waarmee je de software geheel naar eigen smaak kan instellen.
Link naar demo downloads, user manual, meer info en de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/12/10/trancontroller-44-tc9-new-user-interface/)
(http://up.picr.de/31190623ab.jpg)
...
-
Rudy, er zit bijna geen geluid bij ???
Je klinkt heel zachtjes...
-
Een van de nieuwe features van TC9 zijn de 'Pins' die op het switchboard geplaatst kunnen worden. Er zijn drie soorten pins:
1: Dr. Railroad pins. Met Dr. Railroad kan je de layout doorlichten, hij geeft een lijst van alle issues waar iets vergeten is of waar iets niet klopt. Het handige van de DR. Railroad pins is dat deze grafisch op het switchboard aangeven waar het issue zich bevindt. Dat scheelt een hoop zoekwerk.
2: System pins. Deze zijn handig als je Schedules hebt gemaakt en ze doen niet precies wat je had verwacht. De System pins geven aan waar op de route het Schedule 'gehinderd' wordt, en waar het Schedule reserveringen maakt.
3: User pins. Dit zijn 'sticky notes' die je zelf kunt plaatsen om iets te onthouden. Handig als je een test doet en een maand later niet meer weet wat je veranderd had, of als je tijdens de bouw een paar 'To Do' punten wilt onthouden voor de volgende keer als je weer tijd hebt om verder te gaan.
Link naar de video. (https://www.youtube.com/watch?v=blI20Gr1XBc&feature=player_embedded)
(http://up.picr.de/31250578dm.jpg)
-
Hi Rudy,
Weer bedankt bekijk het met veel interesse al worstel ik nog steeds om een keuze te maken.
groet
Harald
-
Switchboard Windows zijn nieuw in TC9. Er was wat verwarring bij bestaande gebruikers, omdat de oude plek in het TC8 menu om een nieuw switchboard aan te maken in TC9 geen switchboard aanmaakt, maar een switchboard window.
Het werkt hetzelfde als met een train window ... je open een window en in een dropdown kan je kiezen welk switchboard je in dit window wil tonen. Zeer flexibel. Maar ... hoe maak ik nu in TC9 een swichboard aan?
De video toont hoe:
- meerdere switchboards aan te maken
- switchboards een naam geven
- switchboard windows openen en sluiten
- een switchboard verwijderen
Link naar de video (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/12/24/traincontroller-46-switchboards-and-switchboard-windows/)
(http://up.picr.de/31324945iy.jpg)
...
-
In TC9 kunnen we HTML (Hyper Text Markup Language) gebruiken in tekst velden. Dit betekent dat we een mix van stijlen met betrekking tot font, kleur, borders en meer binnen een en hetzelfde tekst veld kunnen maken. Hiermee kunnen we onze layout op het scherm meer eye-candy geven.
HTML is de taal die gebruikt wordt om www pagina's weer te geven. Het is gemakkelijk te leren en er is veel studiemateriaal beschikbaar, zoals bijvoorbeeld deze geweldige website w3schools (https://www.w3schools.com/).
Als je de voorkeur geeft aan een code editor ... notepad++ (https://notepad-plus-plus.org/) is gratis en is prima.
Link naar de video (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/12/30/traincontroller-47-html-in-text-fields/)
(http://up.picr.de/31379731xb.jpg)
...
-
De mogelijkheid om variabelen te gebruiken is een van de fraaie nieuwe addities in TC9. In een variabele kunnen we informatie opslaan, wijzigen, weergeven, of gebruiken om de volgorde van instructies in een Operations tab wijzigen.
Deze video gaat over het gebruik van een numerieke variable om een counter te maken. Hiervoor zijn 3 dingen nodig:
1: Aanmaken van een numerieke variabele.
2: Verhogen / verlagen van de waarde van de variabele in een Operations Tab van een item op het switchboard.
3: Weergeven van de variable in een tekst veld.
Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/01/02/traincontroller-48-use-a-numerical-variable-as-a-counter/)
(http://up.picr.de/31409411pf.jpg)
…
-
Nu het met TC9 mogelijk is om HTML te gebruiken in tekstvelden kunnen we allerlei soorten graphics maken met behulp van ‘style’ commando’s. Laten we kijken hoe we de counter van de vorige video de ‘look’ van een een LCD display kunnen geven.
Allereerst hebben we een LCD font nodig. Dit is niet standaard aanwezig op een PC. Via Google zoeken we een free lcd font (http://lmgtfy.com/?q=free+lcd+font). Download en installeer er een die je mooi vindt, en vanaf dat moment is ie beschikbaar in het TC tekstveld onder de ‘font’ knop.
Vervolgens maken we de HTML code. De video laat zien hoe we interactief tot een resultaat kunnen komen dat ergens op lijkt. Info over HTML tags en styles is te vinden op w3schools (https://www.w3schools.com).
Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/01/16/traincontroller-49-use-html-to-simulate-an-lcd-display/)
(http://up.picr.de/31543002xd.jpg)
-
De inhoud van tekstvelden kan veranderen op basis van gebeurtenissen ergens op de layout, als we een variabele gebruiken.
1. Maak een globale variabele aan: Menu Windows > Explorer Window > Variables > right click > New Object > Variable
2. Plaats een tekstveld op het switchboard en zet de variabele er in: typ %V … TC voegt [?] toe. Dubbel klik %V[?] en kies de variabele die je wilt tonen uit de lijst.
3. In een element dat Operations kan bevatten (push button, switch, flagman, sensor, signal, schedule start or –finish) voeg toe: Control Flow Operations > Access to Variable > change > selecteer de variable > =(Assignment) > typ de tekst die je wil tonen.
TREINNAMEN TONEN
Op het Freiwald forum was discussie over het weergeven van treinnamen in tekstvelden. Helaas kunnen we de namen die we de treinen hebben gegeven bij het aan maken niet overnemen in een variabele. Er zijn enkele mogelijkheden om toch treinnamen te tonen … de video toont twee opties.
Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/01/23/traincontroller-50-change-the-content-of-a-text-field-by-using-a-text-variable/)
(http://up.picr.de/31614223se.jpg)
…
-
Versie 9 heeft een aantal nieuwe elementen voor gebruik op het switchboard:
A: Crossover. Voorheen kostte een dubbele oversteek tussen twee sporen 4 wissels. Met het nieuwe 'Crossover' element is dit gehalveerd naar twee dubbele wissels. Elk element heeft twee decoder adressen on de twee wissels te bedienen. Dit bespaart ruimte bij het tekenen van een layout.
B: Gate. Dit element kan gebruikt worden om bijvoorbeeld garagedeuren te besturen. Het element wordt op een bestaand spoor geplaatst. Het heeft een decoderadres en het werkt, zonder verder iets te doen, volautomatisch: als de track actief wordt dan openen de deuren, is de track weer vrij dan sluiten de deuren.
C: Crossing Gate. Dit element kan worden gebruikt voor het bedienen van een AHOB. Ook dit element wordt op een spoor geplaatsts en werkt dan direct volautomatisch. Bijzonder is dat het ook uitgerekt kan worden zodat het meerdere sporen omspant. Ook dan werkt het volautomatisch: sluiten zodra minimaal 1 spoor actief is, openen wanneer alle sporen vrij zijn.
Besturing van Gates kan verder verfijnd worden met condities en/of met aansturing vanuit 'operations' in andere elementen.
Link naar de video (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/02/08/traincontroller-51-new-switchboard-elements-gates-and-crossovers/)
(http://up.picr.de/31763710um.jpg)
-
Dit is een leerzaam draadje en ik blijf dit zeker volgen voor mijn baan in aanbouw .
met welke digitale systemen kan dit progamma werken bv ook met digi kreijs?
edwin
-
Hier staan de ondersteunde systemen genoemd:
http://www.freiwald.com/pages/hardware.htm
Digikeijs staat niet specifiek genoemd, maar werkt door in TC Loconet te selecteren.
-
Dank je Rudy voor je antwoord
Ik heb met veel plezier je filmpjes van traincontroller bekeken en vind ze leerzaam.
edwin
-
In de ‘Functions’ tab van een loc kan je de functies die de ingebouwde DCC decoder ondersteunt definiëren. Vanaf TC9 is het ook mogelijk een lijst van ‘Operations’ op te geven onder een loc functie toets. Dit geeft leuke mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het afspelen van een sound-file, waardoor een gewone decoder ineens een soort van sound decoder wordt.
Een andere nieuwe ‘Operation’ is de ‘Short Distance Move’. De loc rijdt met kruipsnelheid een opgegeven aantal cm voor- of achteruit. Dit kan handig zijn wanneer je wagons wilt aankoppelen, of om de loc naar een automatische ontkoppelaar te rijden.
Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/02/28/traincontroller-52-new-engine-functions-list-short-distance-move/)
(http://up.picr.de/31965219gb.jpg)
-
TC9 heeft de optie om een extern meetapparaat te gebruiken tijdens de 'engine speed profiling'.
Het voordeel is dat het proces veel korter duurt. En behalve dat is het ook best leuk om te doen.
Mocht je geen meetapparaat bezitten en ook niet van plan te zijn er een te kopen ... instructies zijn aanwezig om er zelf een te bouwen ... de kosten zijn circa € 6,-.
Volg deze link (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/03/29/speed-profiling-an-engine-in-traincontroller-9-using-an-external-device/) voor de video en voor de stap voor stap instructies om een snelheidsmeetapparaat te bouwen.
(http://up.picr.de/32259361vn.jpg)
-
Traincontroller 9 heeft de optie om stations te definiëren. Een station is een verzameling blokken die we er aan toekennen. Zijn stations eenmaal gedefinieerd, dan zijn er diverse mogelijkheden om ze te gebruiken. De video toont er vier:
- Minimum en maxmum aantal treinen dat in het station mag zijn: zo kan je zorgen dat een station nooit helemaal leeg is, of dat er altjd een spoor vrij blijft voor passerende treinen.
- Een lokale Spontaneous-Run: de trein zal nooit meer dan 1 block wegrijden van het station. Handig voor het laten rijden van een lokaal pendeltje.
- Autotrain-by-Drag-and-Drop heeft nu extra station-iconen: op het start station wordt een random trein gekozen, die vervolgens rijdt naar een random spoor op het eindstation.
- Het aantal treinen dat aanwezig is op een station wordt door TC automatisch bijgehouden, we kunnen deze waarde gebruiken in een variable.
Er zijn meer mogelijkheden, zie hiervoor het hoofdstuk over Stations in de Traincontroller 9 handleiding.
Link to the video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/04/24/traincontroller-54-stations/)
(http://up.picr.de/32492078uk.jpg)
…