BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 29 May 2015, 01:56:28
-
Zoals in het draadje "Nieuwe aanwinsten" al aan gekondigd, zou ik de verlichting van de 1145 nog gaan aanpassen.
Wat wordt er aangepast:
- Sluitlichten op F1 richting afhankelijk, alleen aan als de verlichting aan is.
- ESU Lopi V4 (54611) Aux3 en Aux4 via een versterker toegankelijk maken.
- Front lichten geel bij kleuren
- Rangeerlicht op F2 en ook op F3(rangeerstand)
- Slim mappen van voor genoemde functies
Eerst de kap er maar eens af, daarbij eerst de voetplaten boven de buffers aan de onderkant van de kap los drukken zodat ze niet breken bij het verwijderen van de kap.
Dan de decoder er uit halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6713.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6713.jpg)
Even een cocktailprikker in de bus (kan hij niet dicht lopen met soldeer ;) ) en dan een stuk groene decoderdraad met een 4k7 weerstandje aan de bus solderen (Aux1). De losse violette draad is Aux2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6730.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6730.jpg)
Nu eerst even wat doen aan de te witte frontlichten. Hiervoor wippen we eerst met een pincet even de zwarte driehoek van de beide printjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6714.jpg)
Zo, die zijn er af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6715.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6715.jpg)
Wat slecht te zien, maar ze zijn best wel erg wit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6716.jpg)
Dan een likje Conrad gele lampen dompellak (een gele marker doet het ook wel) over de front leds.
Ook niet zo best te zien op de foto, maar er is echt wel verschil, het is nu een stuk geler.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6717.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6717.jpg)
Nu de printjes gelijk aanpassen om er rangeerlicht bij te maken. Op de plaats van de oranje streep, snijden of dremelen we de koperbaan door. Aan de weerstand, die nu aan één kant los ligt, wordt op de ene print een groene (Aux3) draad en op de andere print een violette (Aux4) draad gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6718.jpg)
Door dat ik eerst wat heb geklooid, heb ik een draadbrugje moeten leggen, maar dat was niet nodig geweest als ik eerst beter had nagedacht en het onderste printspoor niet had door gesneden ;D.
De ene print wordt dan zo....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6734.jpg)
De andere kant komt er dan zo uit te zien.....(ook daar is weer de onnodige draadbrug en onderste printspoor onderbreking nog te zien).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6736.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6736.jpg)
Hierna kunnen de zwarte driehoeken weer op hun plaats over de leds. Let op dat je draden die aan de weerstand gesoldeerd zitten niet over de gaatjes in de printen lopen waar de zwarte driekoeken in geprikt moeten worden ;). Ook nog gelijk een kleine uitsparing gemaakt met de dremel zodat de draad er netjes in kan liggen net zoals aan de linker kant van het printje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6738.jpg)
Nu nog twee rode smd 0508 leds voor de sluit verlichting. Één per kant is genoeg. De ene met een groene (Aux1) en een blauwe (plus) draad eraan, netjes onder het midden van de lichtgeleider gefrot. Blijft goed zitten (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6739.jpg)
De rode smd led voor de andere kant krijgt een blauwe en een violete (Aux2) draad met een weerstandje van 4k7 (bij de groene draad zat deze weerstand al aan de decoderbus gesoldeerd!).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6741.jpg)
Dan nog een stukje zwarte tape erover tegen het strooilicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6742.jpg)
De draden van de rangeerlichten aan beide kanten sluiten we aan op het fet versterkertje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50650.msg813321.html#msg813321), met dat verschil dat er op beide uitgangen slechts één gele led met serie weerstand zit.
Dan is de Lokprogrammer weer aan de beurt. Heb je die niet, kun je toch de software installeren (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453542.html#msg3221453542), de settings programmeren en de CV's uit draaien zodat je deze kunt programmeren met bv de multimaus. Dit is wat je moet programmeren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1145_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1145_7.jpg)
En dan nog even voor de sluitlichten: CV32=2, CV394=0, CV410=0, CV362=8(of 4 indien de verkeerde kant brand) en CV378=4(of 8 indien de verkeerde kant brand)
Dan nog even het resultaat, Sluitlicht....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6743.jpg)
Frontlichten......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6744.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6744.jpg)
En tot slot, het rangeerlicht (brand aan beide kanten tegelijk, waarbij ook de sluitlichten uit gaan).......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6745.jpg)
Verder heb ik de sluitlichten en de frontlichten nog wat gedimd ;).
Met deze handleiding moet het ook voor anderen te doen zijn om het aan te passen ;).
-
Mooi werk hoor! En een duidelijke uitleg. Wie weet ga ik het ooit nog eens proberen in de toekomst :).
Groet,
Chris
-
Beetje (te) late reactie, maargoed: het rangeersein is niet conform de werkelijkheid, omdat er in de stuurstanden een schakelaar is voor de beide onderste frontseinen en eentje voor het middelste. Dat laatste is dus het enige mogelijke correcte rangeersein voor een 1100 met botsneus: het middelste frontsein brandend aan beide zijden.
-
Ok, dat is nog wel aan te passen hoor (y).
Dan zal dit de aanpassing op de printjes moeten gaan worden. Één extra printbaan doorsnijden, verder het blauwe draadbrugje solderen en de groen/violette draad op de middelste los gesneden weerstand solderen en dan moet het juist werken ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe__5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe__5.jpg)
Foto volgt dan nog.
-
Beetje (te) late reactie, maargoed: het rangeersein is niet conform de werkelijkheid, omdat er in de stuurstanden een schakelaar is voor de beide onderste frontseinen en eentje voor het middelste. Dat laatste is dus het enige mogelijke correcte rangeersein voor een 1100 met botsneus: het middelste frontsein brandend aan beide zijden.
Dat lijkt op dezelfde situatie als bij de Hondekop.
Van oorsprong (toen van het derde frontsein nog geen sprake was, en de topseinen laat ik hier even buiten beschouwing) waren er twee schakelaars: een voor de linker frontsein en een voor de rechter frontsein.
Toen het derde A-frontsein werd toegevoegd werd hiervoor geen nieuwe schakelaar in de stuurstanden bijgeplaatst, maar een van de al bestaande twee schakelaars ging nu beide lage frontseinen schakelen en de andere het nieuwe derde frontsein.
Dus in de tijd van voor het A-frontsein konden wel de beide lage frontseinen individueel geschakeld worden, in de tijd daarna niet meer. (Er was ook geen noodzaak toe, voor het laten branden van slechts een frontsein zoals bij het rangeersein, volstond het enkel branden van het middelste frontsein).
-
(y) Nuttige info (y) en .............aangepast ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6747.jpg)
Precies zoals bedacht op de vorige foto :). Verder nog de frutsels aangebracht en een likje rode verf op de luchtkraanhandels om het af te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6748.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6748.jpg)
Ziet er zo een stuk beter uit, ik ben weer helemaal tevreden met deze mooie aanwinst ;).
-
Leuk, ziet er goed uit!
-
Hoi,
Ik heb nog een vraagje over de aansluiting van de groene of paarse functie aansluiting.
Ik kan deze toch ook gewoon solderen zoals op de foto?
De Led's zijn toch diode? Dus alleen het top licht brandt als ik een functie uitgang activeer?
Dave
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6715_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn6715_1.jpg)
-
De 3 leds staan met hun serie weerstandje eraan parallel op de uitgang. Wil je er dus maar één latan branden, zul je deze uit de parallel schakeling moeten halen en hem apart moeten schakelen...............en dat is nu precies wat er hier gebeurt. Zal niet anders gaan ;).
-
Hoi Ruud,
En als ik de baan dan onderbreek? De rest doen we in functiemappen?
Dave
-
Yep. Heb je een ESU Lokprogrammer? Dan kan ik je het project mailen.
-
Ruud,
Nee die heb ik niet, ik zet groen op de ene kant en paars op de andere zijde.
Sluitseinen en binnenverlichting vallen af, de loc heeft niet echt een cabine en alleen sluitseinen voor losse loc of mee in omloop vindt ik te ver gaan
Een machinist is genoeg daarbinnen.
Er zit een Lokpilot 3 ingebouwd.
Dave
-
(y) Ben je snel klaar ;).
-
Zou zo iets kunnen worden met een Lopi 3.0DCC:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_44.jpg)
CV141 = 5
CV144 = 10
CV147 = 0
CV150 = 0
CV153 = 0
CV156 = 0
CV159 = 12
CV162 = 12
-
Merci,
Ik hou je op de hoogte.
Dave
-
Hoi,
Het ging makkelijker dan ik dacht, alleen de kleurcode van de aansluitingen op het printplaatje brengen je even op het verkeerde spoor. Kleur blauw vooral!
Ik heb de middelste weerstand aan de onderzijde losgemaakt en daar de draad van de functie uitgang op gesoldeerd.
Een stukje papier of iets dergelijks eronder zodat er geen contact is met de bestaande aansluiting.
Nu had ik groen en paars verkeerd aangesloten, maar dat kan ik verhelpen (omdraaien) in het programmeren.
Maar is er een mogelijkheid om als je F3 activeert (rangeerstand) dat dan F0 uitschakelt?
Dave
-
Met een Lopi v4 wel...........met v3 niet helaas ;).
-
Hoe ga ik dat weten?
Ik heb de loc digitaal gekocht en vermoed dat er een LP3 inzit.
CV 8 gaf 151 aan, maar verder?
Dave
-
151 is inderdaad een ESU....
LokProgrammer ;D.
Open maken en vergelijken met ESU plaatjes ;).
-
Ja ja ;)
Ik heb net iets gelezen van CV7 bij lopi 4 is dat 255 en bij lopi 3 iets in de 84.
Ik kijk dat straks wel eens na.
Dave
-
Hallo,
Wat is dit weer super leuk bedacht.
Nu zou ik graag mijn 1145 alleen van de middelste rangeerpit willen voorzien. Is iemand genegen daar ook een beschrijving van te maken?
Gr. Silvester
-
Ik heb de middelste weerstand aan de onderzijde losgemaakt en daar de draad van de functie uitgang op gesoldeerd.
Een stukje papier of iets dergelijks eronder zodat er geen contact is met de bestaande aansluiting.
-
Hier zie je de het duidelijker.
Dus het weerstandje in het midden aan de onderzijde lossolderen en iets opheffen.
Daar een stukje papier of iets onder.
op de weerstand soldeer je rechtstreeks de groene of paarse draad.
Let niet op de groene en paarse lijnen in deze foto!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6718.jpg)
-
@ Silvester ???. Waar gaat dit hele stukje dan over ;). Je laat gewoon de sluitlichten weg ;).
-
Bedankt voor de uitleg!
@Ruud, ik snapte het niet helemaal met de paarse en groene draad.
Dit is echt super bedacht. Als ik het goed begrijp, corrigeer mij als ik het mis heb.
Aan de linkerzijde (voorzijde cabine 1) groene draad en aan de andere zijde de paarse draad.
Wil je rijden met 3 pitjes zul je altijd het topsein dus F1 of F2 (afhankelijk vam de rijrichting) moeten schakelen.
Ik hoef verder geen losse weerstanden aan te monteren en banen doorhalen is ook niet meer nodig i.v.m. het weerstandje dat je een beetje los soldeerd van onderste poot? Ik neem aan dat de draad dan aan de weerstand waar deze is losgesoldeerd is moet worden vastgezet.
Bedankt voor de uitvinding, ook maar eens gaan rommelen (y)
-
@Silvester: Kan zoals Dave deed, kan zoals ik het doe ;). Met slim mappen kun je het toplicht laten branden in de rijrichting, samen met de frontlichten (bij een lopi4 tenminste) en bv in de F3 aan beide zijde, waarbij ook nog het frontlicht (en sluitlicht) dooft. Moet je er de "not" mogelijkheden bij gebruiken. Best leuk (y).
Zie bv deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62524.msg3221530195.html#msg3221530195).
-
Hoi,
Hier ook nog een variant:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15093.0.html
Dave
-
Ik heb net iets gelezen van CV7 bij lopi 4 is dat 255 en bij lopi 3 iets in de 84.
Klopt. En daarnaast kan je nog product ID en firmware versie uitlezen.
Voor je gaat uitlezen eerst de register CV's instellen!
CV31=0, CV32=255.
Versie nummer firmware:
Major version: CV 288
Minor version: CV 287
Built-Number: ( CV 286 * 256 ) + CV 285
Product ID:
ProId = (CV264 * 16777216) + (CV263 * 65536) +(CV262 * 256) + CV261
Waarbij de waardes kunnen zijn:
33554495 (0x0200003F) = LokPilot V4.0
33554498 (0x02000042) = LokPilot V4.0 DCC
Timo
-
Dit ook eindelijk gedaan bij mijn Roco 1145, dank voor de tutorial Ruud (y)
Het lukte mij niet om zo'n versterkertje werkend te krijgen, dus ik heb maar een LokPilot 5 er in gedrukt die ik over had... Licht werkt goed maar LokPilot 4 rijdt mooier :( (vandaar dat ik de LokPilot 5 over had :P )
Mvg,
Robert
-
(y), dat is precies waar ik het voor doe en waar het forum voor is bedoeld ;).