BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RickZero op 27 May 2015, 21:46:11

Titel: Fast Tracks code 55 en code 80, ervaringen en kosten gevraagd
Bericht door: RickZero op 27 May 2015, 21:46:11
Hallo Medespoorders,
ik las een draadje in N-spoor forum over Fast Tracks en laat ik nu net van de week op de site van fast Tracks beland  zijn. In het begin begreep ik er geen zak van tot het muntje viel en ik in de gaten had dat het hier om de real stuff ging namelijk zelf maken van rails en wissels. ik ben erg enthousiast over code 80 en code 55 doch zou wat meer willen weten over ervaringen van anderen met dit fabrikaat. met name de vraag hoe  bevalt het tot nu toe en wat kost een beginners set voor het maken van een wissel en/of een rechte/gebogen rails in H0 en N spoor.
hoor het graag.
groeten,
Rick

Titel: Re: fast tracks code 55 en code 80
Bericht door: guest7823 op 27 May 2015, 21:57:25
Gewoon doen ;-). Hooguit kiezen voor code 40 ;-)
Titel: Re: Fast Tracks code 55 en code 80, ervaringen en kosten gevraagd
Bericht door: RickZero op 27 May 2015, 22:36:52
Paul,
Dank voor reactie, maar waarom zeg jij kiezen voor 40 dat is toch geen N?
Titel: Re: Fast Tracks code 55 en code 80, ervaringen en kosten gevraagd
Bericht door: guest7823 op 28 May 2015, 07:43:46
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50092.0.html

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56917.0.html

Er zwerft hier op BNLS ook nog ergens een draadje over mijn code 40 railbouw, alleen dat kan ik nu even zo snel niet terug vinden
Titel: Re: Fast Tracks code 55 en code 80, ervaringen en kosten gevraagd
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 May 2015, 09:51:10
.... maar waarom zeg jij kiezen voor 40 dat is toch geen N?
De N slaat alleen op de schaalverhouding van 1:160.
Eén van de zwaarste railprofielen die in Europa worden gebruikt is UIC 54. De spoorstaafhoogte daarvan is 159 mm, zeg voor het gemak 160. Delen door 160 geeft 1 mm. Code 40 = 1,016 mm. Dat komt dus erg dichtbij.
Code 80 is twee keer zo hoog als de werkelijkheid, en zelfs code 55 is te hoog.
Met code 40 heb je wel een probleem dat je met normale railbevestiging niet uitkomt, omdat de flenzen te hoog zijn. Je kunt code 40 dus niet spijkeren, maar moet je op de bielzen solderen of lijmen.

(http://i00.i.aliimg.com/img/pb/822/856/405/405856822_239.jpg)