BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MTV op 26 May 2015, 20:37:14
-
Šarišské Michaľany, I. čast - Inleiding
Een nieuwe lente en een nieuw geluid, zoals Herman Gorter al dichtte:
ik heb me aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland, waar ik ook de ruimte heb om Slowaaks te bouwen, en na ook nu weer veel te hebben nagedacht ben ik begonnen met het bouwen van twee modules als aansluiting op een derde, die ik van de club heb gekregen. Het idee is simpel: Šarišské Michaľany (uit te spreken als Sjarisjskee Michaljanie) is in het echt slechts een Zastávka (een halte) aan de enkelsporige spoorlijn van Prešov naar de Poolse grens (lijn 188). De spoorlijn wordt druk gebruikt door goederentreinen van de Poolse ertsmijnen naar de staalfabrieken in Košice (gereden met Slowaakse of Poolse dubbellocs), het personenvervoer bestaat uit slechts één Osobny vlak (stoptrein) per uur. Het stationnetje had een losweg, die is buiten dienst, maar voor de leuk bestaat de losweg op de modelbaan nog wél. En ik heb nog wat meer dingetjes toegevoegd: op de modelbaan gaat ook een IC rijden, terwijl die in het echt slechts tot Prešov rijdt. Om de losweg te bedienen heb ik ook de Manipulačni vlak (buurtgoederentrein) heringevoerd. Ook rijden er nog de Rychlik (sneltrein) en EC van respectievelijk Bucuresti en Budapešt naar Warszawa, deze twee diensten zijn in 2007 opgeheven, en daarmee ook het internationale personenvervoer over de lijn.
De omgeving van het station is vrij simpel: aan de achterkant van de baan kijk je in de achtertuinen van het dorp, aan de voorkant van de baan beeld ik links de rivier de Torysa af, rechts is de losweg te zien. De spoorlijn loopt aan beide zijden van de baan weg tussen akkers, aan de rechterkant op een helling en aan de linkerkant op een baandam.
Maar goed, genoeg (teveel? :)) geschreven, jullie willen natuurlijk ook foto's zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaart_spoorwegnet_Slowakije_BNLS.png)
Het spoorwegnet van Slowakije. De zwarte stip aan trat' (spoorlijn) 188 is Šarišské Michaľany.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_7.jpg)
Het stationsgebouw van Šarišské Michaľany.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sarisske_michalany_luchtfoto.jpg)
Šarišské Michaľany vanuit de lucht. Rechtsbovenin ligt het station, de spoorlijn loopt naar linksonder weg.
En dan nog de inhoudsopgave, opdat men de weg vindt, als het nog eens iets wordt, dit draadje... ;D
1. I. čast - Inleiding (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64884.msg3221572220/topicseen.html#msg3221572220)
2. II. čast - Onderbouw? (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64884.msg3221573502.html#msg3221573502)
Groet,
Matthijs
-
Lekker saai (y)
-
Ah, kijk aan, ik wilde je al eens aan de jas trekken over dit projectje, want ik vond het allemaal veel te stil. Benieuwd hoe het wordt, en mocht het zo ver komen, dan heb ik hier nog wel wat speelgoed (PKP, ZSR) dat wil worden uitgelaten (rijdagje?).
mvg Bjorn
-
Korte samenvatting: hoe je van een doodsaai stukje spoor toch een mooie module met indrukwekkend treinverkeer kan maken. ;)
Klinkt hartstikke goed, ik ga volgen.
-
Ik ben benieuwd ! leuk project.
dan heb ik hier nog wel wat speelgoed (PKP,) dat wil worden uitgelaten (rijdagje?).
mvg Bjorn
Ik heb hier ook nog wel wat leuks dat uit gelaten moet worden , wanneer kan ik me bij jou in roermond melden ? ;D
Arjan
-
Ik ben bang dat je eerder bij Matthijs terecht kunt dan bij mij, tenzij je je spul wilt voorzien van 1520 mm-draaistellen en SA-3-koppelingen ;D
mvg Bjorn
-
Korte samenvatting: hoe je van een doodsaai stukje spoor toch een mooie module met indrukwekkend treinverkeer kan maken. ;)
Klinkt hartstikke goed, ik ga volgen.
Lekker saai (y)
Precies, kan ik mijn modelbouwkunsten op alle gebieden ontwikkelen zonder dat ik eerst een ton uitgeef aan rails! ;)
Ik ben benieuwd ! leuk project.
Ik heb hier ook nog wel wat leuks dat uit gelaten moet worden , wanneer kan ik me bij jou in roermond melden ? ;D
Arjan
Ha, als het rijdt zijn jullie van harte welkom! (y)
Danku voor de bemoedigende opmerkingen! :)
Groet,
Matthijs
-
Šarišské Michaľany, II. čast - Onderbouw?
In de meivakantie was ik dus vol goede moed begonnen aan de onderbouw. Er moesten nog twee bakken gebouwd worden in aansluiting op één die ik van de VSZ gekregen heb, zoals ik in deel 1 schreef. Het bouwen duurde echter langer dan verwacht en op gegeven moment werd het een haastklus, met als resultaat dat er nu één bak bijna af is; en ik ben er niet tevreden mee.
Wel ja, "uithuilen" en opnieuw beginnen dus. Het is immers al weer bijna zomervakantie en dan heb ik drie weken de tijd om te klussen. (y)
Eerst even wat plaatjes van de huidige modulebakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5170004.jpg)
Bak 3, die ter linkerzijde van de VSZ-bak moet komen; duidelijk te zien is de rivier (of althans, de houten bedding ervan ;)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050336_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050336_1_1.jpg)
VSZ-bak 2, duidelijk te zien is de bedding voor het hoofdspoor en rechts daarvan het losspoor.
Achter deze bak komt nog bak 1, waarop ik het losspoor doortrek.
Het zal dus tot na de zomervakantie duren totdat ik weer serieus verder kan met o.a. rails leggen, elektronica aanleggen en ballasten.
In de komende weken zal ik eerst een aantal keukentafelhulpstukken maken, die mij het mogelijk maken de modulebakken secuur en precies in elkaar te zetten. Ook begin ik misschien met het stationsgebouwtje of waag ik me op het "zelf" bouwen van materieel met dit (http://leptanemodely.sk/muv-69_2---stavebnica-univerzalneho-motoroveho-voziku-%28h0%29) grappige werkvoertuig.
U ziet bovenstaande vanzelf verschijnen! ;)
Groet,
Matthijs
-
De tweede foto doe't nie!
mvg,
Johan
-
Nu wel, ik was 'm vergeten up te loaden :o
Ik zie nu trouwens ook dat je je nek moet verdraaien om iets te zien, na ja.
Groet,
Matthijs
-
Nu kan je je nek weer rechtzetten. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050336_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4050336_1_1.jpg)
-
Hoezo??
:D
-
;D (y)
Groet,
Matthijs
-
Hoi Matthijs,
Helaas is mijn Pools/Tsjechies niet om over naar huis te schrijven. Maar inderdaad een grappig en interessant voertuig. Koop je die in gebouwde staat voor € 16,00 thuis of moet je die zelf in elkaar solderen. Wordt er niet wijs uit.
-
Ik heet geen Matthijs, maar weet wel het antwoord: Het is een bouwpakket(zonder motor), dus je moet hem zelf in elkaar solderen.
mvg,
Johan
-
Precies, kan ik mijn modelbouwkunsten op alle gebieden ontwikkelen zonder dat ik eerst een ton uitgeef aan rails! ;)
Dat is juist de kunst, met minder meer doen ;)
-
Hoi Matthijs,
Helaas is mijn Pools/Tsjechies niet om over naar huis te schrijven. Maar inderdaad een grappig en interessant voertuig. Koop je die in gebouwde staat voor € 16,00 thuis of moet je die zelf in elkaar solderen. Wordt er niet wijs uit.
Je Slowaaks blijkbaar ook niet... ;) ;D
Inderdaad,
Ik heet geen Matthijs, maar weet wel het antwoord: Het is een bouwpakket(zonder motor), dus je moet hem zelf in elkaar solderen.
mvg,
Johan
Zodoende. Het is een opstapje naar veel grotere projecten, zoals een dubbelloc, serie 131, waar ik alleen nog maar een bouwtekening van heb... 8)
Als het mag kaap ik even een plaatje van het internet van dit werkvoertuigje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zsr_muv_692.jpg)
Bron (http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?id=401&sort=&page=2)
Groet,
Matthijs
-
Ach ja, laat ik maar direct duidelijk zijn. Ik ben niet op de hoogte met welke Balkantaal dan ook. Ik ben geen taalwonder. ;D
Daarnaast kan ik wel een beetje Russisch hardop lezen, alleen weet ik dan meestal niet wat de betekenis is. Rara. Misschien toch een beetje een taalwonder? ;)
-
Slowakije en de Balkan is ook zowat. Lang geleden was ik er eens, 1 keer doorheen gereden de Donau volgend. Er is eerlijk gezegd weinig van blijven hangen. Ook een goede reden om een draadje te volgen.
Groet, Sicco Jan
-
Šarišské Michaľany, III. čast - Een baanplan
Pfff, eindelijk vakantie. Tijd om te klussen dus, maar daar ga ik pas over berichten als dat min of meer af is.
Als het zo warm is als afgelopen week kun je ook niets anders doen dan in de tuin zitten (of zelfs binnen) en een definitief baanplan tekenen. Tussen elke potloodstreek 20 min pauze, het is natuurlijk wel vakantie! :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7070002.jpg)
Wat zien we hier?
Allereerst linksboven een tweetal schetsjes, voor de beeldvorming. De bovenste van het stationsgebouw en spooraansluiting, de onderste van de omgeving van de baanwachterswoning.
Onderaan dus het definitieve baanplan. Vrij simpele constructie, 4 modules van 50x100 cm. Ik wilde het geheel eerst in een flauwe boog leggen, maar dat betekent heel veel stukjes hout pas schuren / zagen op 87,5 graad, en daar heb ik het gereedschap niet voor... ::)
Net zo goed recht.
Van links naar rechts op het baanplan:
- De voormalige baanwachterswoning waar ik maar één mager plaatje van heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_671.jpg)
- De ingedijkte rivier Torysa
- Het stationsgebouw met perron. Naast het stationsgebouw staat een telefoonmast, waarom zou je ook niet? ??? In het stationsgebouw een wachtruimte en een bagagedepot, jawel, dat op werkdagen 's ochtends van 7:00 tot 9:00 geopend is!
- Achter het station de achtertuintjes van de eerste huizen van Šarišské Michaľany
- De overweg en brug
- De losweg, waarschijnlijk wordt het iets met suikerbietenverlading
- Daarachter twee akkers op een heuvel
- De Torysa stroomt verder door een bos, met een boswachtershut en een voetgangersbrug over de rivier: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_torysa.jpg)
Ik denk nog over een vijfde module, deze zou dan de brug in L'ubotin (https://www.google.nl/maps/@49.266664,20.872402,3a,75y,253.52h,82.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1sD8GBicUH5BOQrj99KaCQWA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl) moeten bevatten en misschien ook wel de overgang naar dubbelspoor (https://www.google.nl/maps/@49.270657,20.870376,3a,75y,250.16h,73.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIZG167nx7Ib3zVIsXYsYPg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=nl) (eigenlijk splitsing) daar.
Het jaargetijde van de baan wordt late zomer tot mid-herfst, gewoon omdat ik dat mooi vind. Vanzelfsprekend zijn de landbouwgewassen bijvoorbeeld daar ook op aangepast.
Nu de temperaturen weer aangenaam zijn ga ik weer verder met de onderbouw.
Groet,
Matthijs
-
Šarišské Michaľany, IV. čast - Baanbesturing
Jaja, baanbesturing dus...
Daar zit ik wel heel erg mee in mijn maag. :(
Wat ik me voor ogen heb:
LocoNet, dat is immers Fremo- én VSZ-standaard. Dan zou je zeggen: bouw een FREDI en je kunt rijden. Maar alleen bij een Treffen of op de club, want er hangt geen centrale onder. En ik wil ook thuis een beetje pielen, of iets uittesten.
Óf je zegt: koop een Intellibox, dan ben je meteen klaar.
€300 is voor mij teveel. Ik hou het liever onder de €100.
En toen kwam ik op de DigitalDirect-mogelijkheid. Ik heb hier nog een oude laptop liggen, RocRail met DCC232 erop, en dan een ORD-3 onder de baan. Maar op de RocRail-wiki (http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ord3-cs-en) staat dan: ORD-3_V2 can be used for DCC232 OR LocoNet, but not together!!!!!
Weten jullie waarom dit is? En nog wel belangrijker: wat is er de oplossing voor?
Of heeft er iemand misschien iets anders dat LocoNet aanstuurt en niet al te veel geld kost? Veel zelfwerk is geen probleem, integendeel, bij de VSZ en ook hier is er genoeg hulp voorhanden en dan leer ik nog iets. Bovendien kost het dan meestal minder geld. ;)
Alvast bedankt!
Groet,
Matthijs
-
Hoi Matthijs,
Ik denk dat dat niet mag om dat loconet normaal of railsync of +12V op pinnen 1 en 6 heeft staan. De ORD-3 gebruikt die railsync als input en dat zijn dus ook de pinnen waar DDX op moet worden aangesloten. De loconet data zelfs gaat over pinnen 3 en 4 met 2 en 5 als ground en daar blijft de ORD-3 verder van af, maar je wilt ten alle tijden voorkomen dat de railsync of de +12V op dezelfde pinnen komt als het DXX signaal. Als dat wel gebeurt gaat één of de twee zeker stuk.
Maar toch kan het wel, maar dan moet je een kabel gebruiken naar loconet waar pin 1 en 6 niet zijn verbonden en naar DDX waar alleen 1 en 6 zijn verbonden. Als je dan in een “echte” loconet omgeving rijdt kun je een normale loconet kabel gebruiken, maar dan _moet_ de DDX niet verbonden zijn.
Dan moet je bij thuis gebruik nog ergens een loconet signaal vandaan halen, ik heb op basis van arduino een loconet-buffer gebouwd (zie https://github.com/mrrwa/LocoNet (https://github.com/mrrwa/LocoNet)).
Mijn setup bestaat uit een MRDDC-II die het DCC en Motorola signaal genereert, maar verder ben ik dezelfde setup aan het bouwen. Getest is het nog niet allemaal, maar hopelijk kom ik daar vanavond aan toe. Als het werk ga ik eens een degelijk beschrijving van mijn systeem schrijven en bij de buren op 3rail posten (daar heb ik al een elektronica draadje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39586) lopen vandaar).
Groeten,
Dirkjan
-
Hartelijk dank voor het antwoord, Dirk-Jan! Dit helpt me een hoop verder! (y)
Ik neem aan dat de LocoNet-buffer aan de computer moet? En zo de computer dus het LocoNet (RailSync)-signaal genereert?
En waar moeten dan de DDX-pin 1 en 6 naartoe? Niet naar de computer, want die is met de ORD-3 verbonden via een RS232.
Ik zal straks een tekening zoals ik je uitleg heb begrepen uploaden, dat maakt het hopelijk helderder.
Groet,
Matthijs
-
Loconet met een DCC centrale voor het rijden is mogelijk voor minder met een Uhlenbrock daisy 2 of met een Digitrax Zephyr. Voor thuis ruim voldoende.
-
Ik zal het overwegen, €200 is nog steeds meer dan Digital-Direct.
Maar bedankt voor de tip! (y)
Groet,
Matthijs
-
Die pinnen 1 en 6 zijn op de loconet aansluiting, dat zijn 3 en 5 op de RS232. De loconet buffer sluit je inderdaad ook aan op de PC, die genereert het loconet signaal tussen pinnen 3/4 (genaamd loconet) en 2/5 (GND). Railsync (pinnen 1 en 6) is eigenlijk geheel onafhankelijk van loconet en het is een kopie van het signaal dat ook op de baan staat (zie ook dccwiki (http://www.dccwiki.com/LocoNet#The_Digitrax_RJ12_LocoNet_Wiring_Standard)). Normaal zet de centrale die ook loconet regelt dat railsync signaal erop, maar in jouw geval is dat dus de DDX omdat je geen echte centrale hebt.
Ik zag dat de V2 van de ORD-3 een extra RS232 poort heeft. Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen:
Thuis:
RS232 tussen je ORD-3 en je DDX computer en de loconet kabel in de loconet buffer.
In Fremo verband:
RS232 verwijderen. Loconet buffer niet aansluiten. Loconet van naburige module in de ORD-3 en de rest van je baan.
Wat dus essentieel is dat er nooit tegelijk een loconet kabel in de voorkant en een RS-232 in de zijkant van de ORD3 zit. Daarom staat die opmerking op de website.
Succes ermee, ik blijf het volgen,
Dirkjan
-
Hoi Dirkjan,
een heldere uitleg! Zoals beloofd de tekening, van de thuissituatie in dit geval:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8140001_1.jpg)
Wat ik me nu afvraag: kun je de ringleiding dan niet weer in de LocoNet-kabel stoppen? Omdat RailSync hetzelfde is als de digitale spanning? Of begrijp ik dat verkeerd?
Groet,
Matthijs
-
Hoi Matthijs,
Jep, dat schema zal helemaal werken. Theoretisch zou je inderdaad ook de ringleiding bij loconet in kunnen stoppen, maar dat zou ik niet doen. De spanning die je bij H0 op de baan is iets hoger dan de loconet specificatie geeft en de stroom die de ORD3 kan leveren zou behoorlijk wat schade doen aan de loconetkabels als er kortsluiting optreedt in die kabel.
Je hebt dan wel geen railsync op je loconet staan, maar dat is alleen van belang als je er andere boosters aan wilt hangen en voor dat geval zou ik zeggen bouw een ORD-5. Die produceert wel een loconet compatible railsync en dan kun je meteen meerdere boosters aan je RS232 hangen. Die laatste oplossing gebruik ik inmiddels (sinds gisteravond) en dat werkt prima tot nu toe (2 boosters en 4 treinen te gelijkertijd). Die ORD5 komt dan tussen je laptop en de booster, of parallel aan je locobuffer tussen laptop en loconet. Enig nadeel is dat de onderdelen voor de ORD5 wat lastiger te krijgen zijn.
Groeten,
Dirkjan
-
Dus dan is de ORD-5 de booster, die zijn stroom uit de computer trekt? Of moet er wel een ORD-3 tussen?
Ik vind m ook wel een beetje klein voor een booster...
Heel erg bedankt voor de heldere uitleg! (y)
Groet,
Matthijs
-
Tja, die ORD-5 is een beetje een booster, maar wel een miezerige. Uit mijn hoofd kan de chip zo'n 1.5 amp leveren, maar dat zou ik zonder stevige heatsink niet proberen. Verder is de spanning maar 12 V. Echt bedoeld om het signaal van de RS232 poort (dat meestal nogal zwak is) een beetje te versterken zodat er meerdere boosters mee kunnen worden aangestuurd. Stroomvoorziening komt uit een 12 V adapter.
Groeten,
Dirkjan
-
Šarišské Michaľany, Va. čast - Boompjes draaien
I'm hopping on the trend, bros... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB200005.jpg)
En in de primer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB200014.jpg)
Drogen maar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB200016_1.jpg)
Vier keer jonge aanplant, weet niet zo goed welke soort, 't zouden berken kunnen zijn, en ergens dacht ik ook aan populieren, maar die zie je niet in CH:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/JPEG_3361.jpg)
Foto van Oscar Baars.
Ik ben deze vier namelijk aan het bouwen voor de VSZ, waar we Visp nabouwen. Als het een beetje wil lukken begin ik aan wat groters voor mijn eigen modules, quid est twee lariksen, en daarna drie populieren die pal voor het stationsgebouw staan. Die drie zijn echte blikvangers, dus die vereisen een beetje oefening, én daar ga ik MiniNatur pappellaub voor gebruiken. 'T kost een ton, maar het is wel mooi... :o
Houtwerk is a continuing story, maar het schiet goed op. Kerstvakantie en het is wel klaar, denk ik zo. (y)
En o ja, ik heb ook contact met een vriendelijke Slowaak die in de buurt van Šarišské Michaľany woont en die graag een sh*tload aan foto's voor mij wil nemen. Dat soort mensen moet je hebben! :) (y)
Verder is dit het eerste weekend in tijden waar ik aan iets anders kan werken dan school (of soms het houtwerk, bij de VSZ), ik heb het nogal druk... Dat gaat nog wel even door, in ieder geval tot aan de Kerstvakantie. Verwacht dus vooral geen updates meer tot die tijd (maar dat deden jullie toch al niet... ::) :P).
Groet,
Matthijs
-
Šarišské Michaľany, VI. čast - Een kerstkaart
Deze mag in mijn eigen draadje natuurlijk niet ontbreken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kerstkaart2015_slowakije_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kerstkaart2015_slowakije_1.jpg)
Kocúr 742.398-1 in Poprad-Tatry, mei 2014, staat klaar om de rijtuigen van Os 7816
uit Košice naar de tuin te rangeren. In één van deze rijtuigen was ik eerder die dag
aangekomen in Košice met EN 445 Slovakia.
Iedereen dus fijne feestdagen en een goed 2016 gewenst! (y)
Meanwhile...
is mijn camera stuk en heb ik dus geen plaatjes van mijn boomgeknutsel en ook niet
van de inmiddels-toch-best-wel-richting-af-gaande-modules. :-\
Daarnaast heb ik het ongeloofelijk druk :o, gelukkig is het nu eventjes vakantie, en heb
ik dus tijd om een beetje te knutselen.
Maar... ik hoop jullie dus de komende week weer iets te laten zien! :)
Groet,
Matthijs
-
Allo allo,
beetje druk afgelopen half jaar, eindexamenjaar en daarnaast probeerde ik op het conservatorium binnen te komen -
dat is helaas niet gelukt, na ja, dan niet.
Eindexamens komen eraan en dan heb ik twee maanden de tijd om te modelbouwen! :angel:
Langzaam aan druppel ik hier dus weer wat verslagen binnen,
maar ik heb nu eerst een vraag: ik heb deze site ontdekt, http://odlitkymodely.cz/ (http://odlitkymodely.cz/)
die gegoten kappen van allerlei obscure Slowaakse locs en treinstellen uit polyurethaan verkoopt.
Zoudt u mij raad kunnen verstrekken over hoe om te gaan met dit spul? Schilderen, lijmen, messing extra onderdelen, de hele troepzooi dus.
Groet,
Matthijs
-
Heb hier nog een aardige bak van dat soort bende liggen. Het is misschien handig om te melden met wat voor dingen je aan de slag wilt, dat is wat makkelijker adviseren. Een paar dingen kan ik alvast melden: bij rijtuigen en motorwagens eerst eens aan passende ramen zien te komen. Gewoon met kap in de knuistjes naar houten en schuifmaat mee en bij allerlei bende kijken of er iets passends bij zit. Sommige ramen moet je wellicht alsnog zelf maken... Dan eens kijken naar draaistellen, eigenlijk dezelfde methode: uitzoeken wat eronder hoort aan de hand van tekeningen en foto's en iets zoeken dat erop lijkt. Als aandrijving van motorwagens of draaistellocs gewoon op zoek naar goedkope locjes, tweedehands of hobbymodelletjes die een beetje netjes lopen en draaistellen hebben met de goede asafstand.
Dan een onderstel bouwen van enigszins stevig styreenplaat, koppelmechanieken dr onder (ribu, symoba), wat interieur (zelf maken of verzagen uit tweedehands bende), elektra erin en karren.
Nog wat algemeens qua resin: lijmen met secondelijm. Plasticlijm werkt niet. Pas op met mooi rechte net gespoten kappen even op de verwarming zetten om te drogen, warmte laat de boel nogal eens krom trekken. Kun je ook gebruiken om kromme kappen minder krom te maken. Wat verven betreft, kap eerst goed afsoppen voor je ermee aan de gang gaat. Pas weer op met warmte (geen warm water). Resin kan wel vrij veel hebben qua oplosmiddelen, afpoetsen met thinner kan weinig kwaad bijvoorbeeld, bij plastic hoef je dat niet te proberen. Een resin kap een nacht in thinner laten weken moet je dan weer niet doen, dat gaat vaak wel fout. Veel soorten resin kun je prima schilderen of spuiten met modelbouwverf zonder primer eronder.
Goed, hopelijk heb je hier wat aan, heb je specifieke vragen dan hoor ik het wel.
-
En als je de gelegenheid hebt, in Praha is iedere maand een modelspoorbeurs waar ze allerlei kapjes (messing en resin), onderstellen, onderdelen en decals verkopen. Erg de moeite waard. Op de site van Pragomodel (http://www.pragomodel.cz/burzy.htm) is de agenda te vinden. Begint om 8 uur s'ochtends en is tegen 12 uur afgelopen. Vroeg komen is mijn advies.
Ernst-Jan
-
beetje druk afgelopen half jaar, eindexamenjaar en daarnaast probeerde ik op het conservatorium binnen te komen -
dat is helaas niet gelukt, na ja, dan niet
Jammer. Chinees dan maar?
Leuk spul en inderdaad resin spul. Als je op resin google't dan kom je genoeg tips en truuks tegen.
-
Heren,
dank u wel voor het advies, dat helpt mij al een stuk op weg.
Floris, voor mij gaat het nu eerst om de 131'er en de naaimachine reeks 830.
Ernst-Jan, als ik ooit weer in Praha kom ;D ga ik zeker, dank voor de tip!
Marc, nee, helaas idd geen conservatorium, ze vonden het ook niet nodig om hun keuze te beargumenteren. Even achteraan met een mailtje. Ik had het eerlijk gezegd ook niet verwacht, het was pas de voorronde. Volgend jaar inderdaad Chinees, en dan over één of twee jaar nog een keer proberen.
U hoort van mij!
Matthijs
-
oke, die lijken me beide wel oplosbaar. Die dubbellok past zo op een piko-onderstel lijkt me, die motorwagen gaat m denk ik niet worden qua kant en klare ramen dus dat wordt zelf wat knippen. Ik vind zo gauw geen maten van de draaistellen maar aangezien ze verschillend zijn is er vast wel iets te vinden dat met het ene of met het andere draaistel overeen komt.
-
Bedoel je deze (http://marnan.eu/piko-96363-h0-pkp-dubbellok-et41-152)?
Beetje jammer hier is dat maar één helft aangedreven is, ik wil er wel 40 Eaos'en achterhangen...
Groet,
Matthijs
-
nee, ik bedoel deze:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21138
nieuw vrij duur maar soms heb je mazzel in de tweedehands...
-
Wat ook heel leuk past in de resin kapjes zijn Zwitserse roco loks ,en wel de re 4/4 met cat nr 04178 a t/m d en [er zijn ook nog nieuwere versies] heeft ook spaak wielen [weet niet of het aantal spaken klopt] maar de rest zo goed als juist.
voor mij een zeer betaalbare optie.En komen regelmatig voorbij op div 2 hands sites
Bert.
-
die draaistellen zijn wel een stuk korter hoor...
http://www.trainweb.org/re2/Plan_Re2_2.gif
http://i41.tinypic.com/2s8l56u.jpg
voor een laminatka kan een re4/4 dan wel weer prima
http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/230/vykres.jpg
-
Floris het roco cat nr dat ik opgaf is een Re 4/4 IV die heeft een radstand van 2900 weet je hebt 3200 nodig maar de as afstand middelste twee assen is wel goed .dat is nog 3,4 mm verschil in de rad stand maar wel een zeer betaalbare, gemiddeld betaal je €45,- voor zo'n lokje ,en dan wil ik de draaistel zijkanten wel aanpassen en ziet niemand het .
en voor de laminatka zijn volgens mij de wielen te groot en die heeft geen spaakwielen toch?!
-
Ah, je bedoelt dat ding! sorry, ben wat roestig qua zwitsers spul (heb nooit ook maar iets met dat land gehad)
De laminatka heeft trouwens gewoon 1250mm-spaakwielen hoor, net als de 131 en zo.
http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/230/vykres.jpg
http://www.finnmoller.dk/rail-cz/cdcargo230089.jpg
Maar goed, voor zulke prijzen een oogje dichtknijpen lijkt me zeker te overwegen hoor.
-
Kijkkijk, wat een tips! :o Dankuzeer.
Weten jullie toevallig of er RP25 onder die Piko-180 zit?
Ik neem aan dat het niet onder de Roco zit, dus dat zou nog wel een reden kunnen zijn om toch voor de Piko te gaan.
En anders moeten er toch Luck-wielen of iets anders onder, mét spaken.
Groet,
Matthijs
-
uh nee die piko heeft zeker geen rp25. Maar of met de kwaliteit van veel van die gietkappen rp25-wielen zinvol zijn...
-
Hmm, oké. Goed om te weten. Maar ik ben het verplicht om er RP25 onder te zetten, aan mijn eigen standaards en ook aan de Fremo-norm.
Ik heb tot nog toe niet het idee dat het matig gegoten kappen zijn, we zullen zien.
Dank voor de tips!
Groet,
Matthijs
-
oh, er zijn veel manieren om de stap naar RP25 te maken. Als je zover bent, meld je je maar, dan regelen we dat wel. Een beetje Tsjechisch tijdens een bijeenkomst kan geen kwaad :)
dirkjan
-
Thanks Dirkjan!
Mmm ja, hier gebeurt nog steeds niet zo veel, eindexamens hè... Nog drie, aanstaande vrijdag gaat het goede leven beginnen.
Ondertussen langzaam bezig om de houtbouw af te ronden, dan kan ik eindelijk rails gaan leggen. Dat blijkt toch nog een nare klus te zijn, dan ben ik weer niet tevreden met het kopschot, aargh... Hoezo perfectionisme? :-[
Ook is vandaag de Fremo-meetman langs gekomen en die heeft een mooie tekening gemaakt. Vanaf nu kan ik dus ook meedoen aan Treffen, ware het niet dat er nog niets te rijden valt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MVer5154.jpg)
Vinnik toch best gaaf, een eigen tekening. :)
Groet,
Matthijs
-
Mooi, tekening is er, nu de module nog af. Ga je ermee naar Riesa? Bij vragen over de bouw gewoon posten, niet gaan gokken😎😉
Dirkjan
-
Goed Bezig! en leuk om je bouw draadje te zien :)
-
Denk dat qua saaiheid ons beider baantjes niet voor elkaar onderdoen ;)
-
Och, jij heb er tenminste nog een kleine slinger in liggen, dat recht langs de bakrand is zooooooooooooooooooooooooooooooo saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai :P
-
Mooi Steef! 'T lijkt mijn plan wel, alleen dan een stuk minder saai... ;)
Precies Martin! ;D
Dankje, Mikey!
Dirkjan, nee, helaas ga ik er niet mee naar Riesa. Dat was eerst de planning, maar de kans dat ik het niet werkend krijg voor september is te groot. Aan Gieterveen doe ik wel mee!
Wat betreft de bouw: overmorgen ga ik er weer mee verder, ik word al goed geholpen bij de VSZ, da's het probleem niet. Maar ik zal dan een paar foto's schieten, zodat jullie je mening kunnen vormen.
Verder sprong ik afgelopen week een gat in de lucht. 8) Beeldmateriaal van het grote voorbeeld is namelijk extreem schaars, als er al foto's zijn van het station is het allemaal van dezelfde kant... Maar wat vond ik nu? Nou, dit:
https://www.youtube.com/embed/5GkF1n6MmqE (https://www.youtube.com/embed/5GkF1n6MmqE)
Een video waarop, in de laatste minuut, het dorpje én de kant van het station te zien zijn waarvan ik nog geen foto's had!
Groet,
Matthijs
-
Nou dan kom ik zondag wel even kijken wat je aan het doen bent :P
Ik ben zelf veelste druk bezig met een module en Oberried wil ik ook wel opknappen
Groetjes en tot zondag,
Mikey