BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Automatic-rock op 24 May 2015, 11:02:59
-
Is er hier toevallig iemand met verstand van de codering van NS bollenwagens?
Ik weet dat deze er in 3 versies waren, met een inhoud van 14m3, 15m3 en 17m3 per bol. En qua codering kom ik van alles tegen; U, Ucs, Ubcs, Usc-y, Uds-v, Uces. Maar ik vraag me af welke codering hoort nu bij welke versie?
Ik wordt van google helaas niet wijzer... :-\
-
De codering zegt voor niks over de inhoud van de wagen. In de encyclopedie staat een uitleg maar de b en e worden niet genoemd in combinatie met U.
-
Ik heb wel wat voor je, je hebt een pm.
-
ik heb een aantal bollenwagens van Marklin
(http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/3railforum/zolderspoorbaan/7dec2011_033_zpse678b7ee.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/frank103/media/3railforum/zolderspoorbaan/7dec2011_033_zpse678b7ee.jpg.html)
Voor deopschriften / typeaanduiding zie http://frank1202.blogspot.nl/2011/12/nr-7-de-bollenwagensset-46623.html (http://frank1202.blogspot.nl/2011/12/nr-7-de-bollenwagensset-46623.html)
-
In het boek van o.a. Hans Nahon over Treinen in Nederland (o.i.d.) staat de info wel. Maar dat ga ik nu niet meer opzoeken.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img516.jpg)
-
In Eisenbahn Amateur 5-2006 vind ik voor de U:
(tu = Lastgrenze C (Radsatzlast 20 t) in t)
(lu = nutzbare Länge in m)
Sonderwagen
nicht unter die Gattungen F, H, L, S oder Z fallend
mit 2 Achsen (ohne a/aa): tu 25-30
mit 3 Achsen: tu 25-40
mit 4 Achsen (mit a): tu 50-60
mit 6 Achsen oder mehr (mit aa): tu 60-75
Gelenkwagen oder Wageneinheit mit Achsen und 2 Elementen: tu 22-<27
a = mit 4 Achsen (bei Gelenkwagen: Drehgestelle)
aa = mit 6 Achsen oder mehr (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
c = mit Entladung unter Druck
d = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, wahlweize zweiseitig, hochliegend
dd = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, wahlweize zweiseitig, hochliegend (er staat hochliegend, maar zou best een fout kunnen zijn en tiefliegend moeten zijn)
e = mit 3 Elementen
ee = mit 4 Elementen oder mehr
f = für den Verkehr mit GB geeignet
ff = nür für den Ärmelkanaltunnelverkehr mit GB geeignet
fff = nür für den Färhverkeer mit GB geeignet
g = für Getreide
i = für den Transport von Gegenständen eingerichted, die auf Wagen der Regenbauart verladen das Lademass überschreiten würden
(Bei Wagen mit Kennbuchstaben i wird der Kennbuchstaben n nicht angeschrieben)
k = 2- oder 3-achsig: tu <20; 4-achsig tu <40; 6-achsig oder mehr: tu <50 (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
kk = 2- oder 3-achsig: tu 20 - <25; 4-achsig tu 40 - <50; 6-achsig oder mehr: tu 50 - <60 (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
l = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, gleichzeitig zweiseitig, hochliegend
ll = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, gleichzeitig zweiseitig, tiefliegend
m = Ladelänge mit 2 Elementen: lu >= 27
mm = Ladelänge mit 2 Elementen: lu < 22
n = 2-achsig: tu > 30; 3-achsig: tu > 40; 4-achsig: tu > 60; 6-achsig oder mehr: tu > 75
o = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, mittig, hochliegend
oo = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, mittig, tiefliegend
p = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, mittig, hochliegend
pp = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, mittig, tiefliegend
q = mit Zugsammelschiene für alle Spannungsarten
qq = mit Zugsammelschiene und Heizeinrichting für alle Spannungsarten
r = Gelenkwagen
rr = Wageneinheit
s = für eine Höchstgeschwidigkeit von 100 km/h geeignet
ss = für eine Höchstgeschwidigkeit von 120 km/h geeignet
-
Het grote verschil tussen deze en die van mij is niet alleen dat de talen verschillen, maar ik mis ook bv, de -y en de -z in het duitse verhaal. En daar ging het geloof ik over!!
-
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?
-
Het grote verschil tussen deze en die van mij is niet alleen dat de talen verschillen, maar ik mis ook bv, de -y en de -z in het duitse verhaal. En daar ging het geloof ik over!!
Het toevoeging achter het streepje is landspecifiek. In de Eisenbahn Amateur staan alleen de toevoegingen voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, niet die van Nederland.
-
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?
Lossen onder druk doe je met perslucht, en lossen dmv zwaartekracht gaat vanzelf door het openen van stortkleppen...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2683.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2683.jpg)
Heel lang genomen in vld c.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bollenwagensPhotoScan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bollenwagensPhotoScan_1.jpg)
Hoi,
Hier heb je alle bollenwagens uit periode 4.
Andere benamingen duiden op andere wagens.
De info is afkomstig uit "het goederenmaterieeel in nederland"
door Hans Nahon.
Ook verdere info over de wagens is daar te vinden.
groeten jandcargo
-
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
Dat zijn de 3 eerste cijfers van de technische code die de NS gebruikte voor de wagens
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?
Een Ucs is een bollenwagen (in dit verhaal, er zijn andere bouwtypen), een Uds is een omgebouwde Talbot onderlosser met de karakteristieke uitloopopeningen aan de zijkant met een dak voor rasoriet- en sodavervoer.
dirkjan
-
De spinkorrel-wagens hadden dacht ik ook de code Uds.
Lijken op de bollenwagens, maar de silo's zijn niet helemaal bol.
Huub
-
De Terlenka-wagens waren Udds, laagliggende lossing ipv de schuiven van de Talbots. En ik ken maar 1 iemand die er een model van heeft, de Uds is door Roco wel al (heel) lang gemaakt
dirkjan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03111_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03111_8.jpg)
-
Hallo,
Ik heb ook deze markante wagen in model(1:87) gemaakt.
Echt wel een beetje lastig op de draaibank om de ketels te maken.
Toch wel gelukt.
groet jandcargo