BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: kawaaad op 23 May 2015, 21:56:22
-
beste forumleden, is er iemand die mij kan vertellen wat de onderlinge afstanden tussen deze palen zijn?
mvg aad
-
Aad,
Bedoel je naar Duits voorbeeld? Ik vond wel informatie over deze palen, maar nergens zie ik iets over de onderlinge afstand. Afgaande op foto's zou ik echter zeggen: zo'n 30 meter. Via deze link vind je niet het antwoord op jouw vraag maar wel veel waardevolle informatie over telegraaf/telefoonpalen:
http://www.modellbahn-online.de/index.php?id=telegrafenmasten
Ben
-
In de buurt van de spoorlijn Gouda-Utrecht zijn nog wegen met zulke palen er langs. B.v. in de omgeving van Papekop en langs de Opweg bij Hekendorp.
Misschien kun je via streetview inschatten hoe ver ze van elkaar staan. Verder zou ik er niet zo moeilijk over doen. Gewoon iets proberen, en als het er goed uitziet, dan is het goed.
-
hallo, alvast bedankt voor de reacties. Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat ik bouw naar duits voorbeeld per. III
mvg aad
-
Ik heb een artikel toegestuurd gekregen van Ajean uit een Miba tijdschrift uit 1978 .Hier staat eigenlijk alle uitleg in die ik zocht. De DB houdt max 50 mtr tussen de palen op vlak terrein en in gebergte gaan ze terug naar zo,n 25-30 mtr. voor de modelbaan wordt gesproken over zo,n 28-30 cm tussen de palen.
mvg aad
-
Houd er erg in dat bij een bocht de afstand kleiner word. Bij een oversteek
naar een woning kan er ook nog een paal aan de andere kant van de weg
staan. Dijk op staan ze ook erg kort op elkaar. Evenals langs de bosrand
zoals bv in Scandinavie. Daar staan ze gerust op 15m ivm de takken van de bomen.
-
Bij tijd en gelegenheid zal ik eens de drie delen "handboek spoorwegtechniek" uit de kast trekken. Volgens mij staat daar ook e.a. in
-
Handboek Spoorwegtechniek (deel II):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_05_26_HW_01_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_05_26_HW_01_PB.jpg)
-
Hé Paul, dank voor je bijdrage. Als meelezer heb ik deze ook maar even opgeslagen voor de correcte plaatsing van mijn toekomstige palen langs de baan.
-
hallo Paul, bedankt voor je graafwerk, lijkt wel een stuk uit de tijd dat mijn opa nog jong en wild was. http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/grin.gif
mvg aad
-
Gezien het feit dat ik een datasheet heb uit 1927 waar nog iets meer met naamvallen gesmeten wordt
schat ik het eerder uit de tijd dat je vader nog jong en wild was. (Ja, onze mooie taal verloedert snel :P )
-
Ik kan in Handboek Spoorwegtechniek geen jaartal qua druk vinden. Echter ....... er wordt verwezen naar een aanvulling / verbetering op een boek van de B.A.N.S. ( Bond van ambtenaren in dienst van de Nederlandsche Spoorwegen) uit 1919 en de oorspronkelijke eigenaar van mijn exemplaren heeft een datum van "april 1935" op het voorblad gezet.
Dus e.a dateert van tussen 1919 en 1935.
Ik ga voor "mijn opa" ;D
-
Mag de broer van mijn opa ook? ;)
Die was namelijk conducteur bij de NTM in Lemmer. Dichterbij dan dat kom ik niet wat betreft spoorwegen tramwegen.
-
NTM: nog beter "echt tram" (y)
Helaas zal de volgende SHM replica waarschijnlijk geen Hoki Poki / Maffei zijn maar weer een theelepeltjes locje
-
O ja, die Maffei's. Mooiste stoomtramloc ooit naar mijn mening.
-
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar voor de Britse OO-schaal is hier (http://brian-lambert.co.uk/Hints%20&%20Tips.html#Telegraph) wat te vinden over de afstand tussen telefoon- en electriciteitspalen langs de modelbaan.
Grzz, Hans