BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rienk op 23 May 2015, 11:28:39
-
Hallo,
Ik ga een diorama bouwen met als onderwerp de brug bij Wijnjewoude. Ik heb het idee gekregen om dit na te bouwen door een aantal prachtige foto's dat in het boek 'Diesellocomotieven in Nederland' staat in het hoofdstuk NS 450. De NS 450 deed namelijk dienst op dit stuk. De foto waar ik vooral naar op zoek ben is onderstaande foto, alleen dan in kleur. Deze foto staat dus wel in kleur in het boek. Ik heb het hele internet al rond gezocht, maar ik kan deze foto niet in kleur vinden. Ik heb het boek al een paar keer bij de bieb geleend, echter is het daar niet meer te lenen. Ik ben van plan om het boek zelf aan te schaffen, maar ik heb zin om vandaag meteen aan de slag te gaan met de bouw van het diorama. Daar zou de foto waar naar ik op zoek ben erg handig bij zijn, op die foto is namelijk heel veel te zien dat ik wil nabouwen. Aan de hand van zwart-wit foto's kan ik toch minder goed een beeld krijgen van hoe de situatie in de jaren '60 was. Dus, wie zou voor mij die pagina in kunnen scannen en naar mij op kunnen sturen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/692_22009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/692_22009_1.jpg)
Bron : http://bng0021.home.xs4all.nl/WS/ntm/ntm1/692_22009.htm
Groeten,
Rienk
-
Zie PB.
Hans
-
Geweldig om binnen tien minuten al geholpen te zijn. (y) Bedankt Hans.
Groeten,
Rienk
-
De brug ligt er heden ten dage nog:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#user=6806837&with_photo_id=69585800&order=date_desc
weliswaar zonder ns 450. Dat had je toch denk ik wel een aardig eind op weg geholpen.
Hmm bij nadere beschouwing is de brug zelf anders.
-
Bedankt, ik ken de foto al, maar het helpt zeker dat er relatief weinig veranderd is de afgelopen 50 jaar.
Groeten,
Rienk
-
Brug Wijnjeterp ligt er nog steeds, met.... De railstaven nog steeds in het brugdek :P
-
Ideaal om wat foto's te gaan nemen en wat meetwerk te gaan doen.
-
https://www.google.nl/maps/@53.035363,6.174832,3a,75y,130.57h,80.17t/data=!3m4!1e1!3m2!1sv-2gkAUeZOm-lhl3EZxaZg!2e0!6m1!1e1?hl=nl
Werkt dit zo, een link van google maps ?
Zoek anders eens op straatnaam : Wijnjeterpverlaat
-
Hoewel het oude NTM-brugsein (niet vergeten dat na te bouwen ;) ) op onveilig staat kan de 453 met tram T4020 de brug over de Opsterlandsche Compagnonsvaart veilig passeren. Het is een mooi fotopunt. Als knipoog naar deze scenery is (zoals op Google is te zien) met klinkers een imitatie spoor gelegd in de weg die aansluit op het originele brugdek; de laatste plaats in het Noorden waar nog een klein stukkie originele tramrails ligt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/453_brug_Wijnjeterp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/453_brug_Wijnjeterp.jpg)
-
Brug Wijnjeterp ligt er nog steeds, met.... De railstaven nog steeds in het brugdek :P
Brug is wel wat gewijzigd dwarsverbindingen bijv. zijn rond geworden ipv profiel
-
Ja, zo te zien is het hele bovenraam (of hoe dat ook heten mag) een keer aangepakt. Is nu gelast in plaats van geklonken.
-
Klopt, de bovenbouw is in 1984 vernieuwd.
Later zou ook het brugdek worden vervangen (waarbij de rails zou sneuvelen), maar dat is gelukkig niet uitgevoerd. De bewoners van de tramwoning waren maar wat trots op hun stekkie, zoals in 1995 in de Leeuwarder Courant stond te lezen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LC_1995_trambrug_Wijnjeterp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LC_1995_trambrug_Wijnjeterp.jpg)
grtz,
Wim
-
Leuk object, grappig om te zien dat er heden ten dage een maximale aslast van 2,2ton is
gesteld voor deze brug en dan te bedenken welk materieel er vroeger over reed ::)
Gr,
Robbert Jan.
-
ja de spoorstaven zullen wel precies op de liggers geschroefd zijn, die kunnen wel wat hebben, maar de plankjes eromheen...
-
@ sneek : Ja, ik zag het toen ik het vorige week in Google maps opzocht, wel erg leuk inderdaad dat het brugdek met rails gebleven is. Ik ga ook zeker dat sein nabouwen. De brug is een aantal keren gewijzigd, de eerste keer was in 1953, toen het brugdek ook geschikt werd gemaakt voor wegverkeer, daarna in 1984, las ik al inderdaad. Ik ga de brug nabouwen met de versie na 1953, dus met brugdek met railstaven en geschikt voor wegverkeer. Ik heb inmiddels al contact gelegd met iemand die in 1990 al van plan was deze situatie na te bouwen en diegene heeft heel veel bruikbaar materiaal zoals bouwtekeningen van de woning en brug. Het is dus nog even wachten op dat materiaal voordat ik kan beginnen met de bouw van het diorama. Leuk krantenartikel, bedankt daarvoor. (y)
@ Stedahult : Ja, dat zou ik zeker eens kunnen gaan doen, alleen ik ben afhankelijk van het ov en dan wordt het toch lastig voor mij. Ook hoop ik binnenkort de bouwtekeningen te ontvangen en dan bouw ik de brug en woning vanaf de tekening, aangezien er een aantal dingen veranderd is en de tekeningen sowieso kloppen.
@ Calimero : Bedankt voor de link, ik had de situatie op Google maps al gevonden.
Groeten,
Rienk
-
Het brugdek met originele rails? Nee hoor, zoals op mijn site is te lezen:
"In de zomer van 2004 is een compleet nieuw brugdek gebouwd, zodat er van de brug nu nauwelijks meer iets uit de tramtijd stamt, wellicht nog de vergrendeling van de brug en delen van de de slagbomen, alle uit 1953. Het nieuwe brugdek is in de eerste week van augustus geplaatst. Op het brugdek liggen brede en smalle RVS-strippen die de groefrails suggereren, maar helaas hebben die slimmeriken er een spoorwijdte van zo'n 1340 mm van gemaakt, dus ongeveer 100 mm te smal. Met dank aan de brugwachter voor de assistentie bij het opmeten."
http://noordwolde.jellejan.de/index.php?page=tramnet_wijnjeterp_2004.htm (http://noordwolde.jellejan.de/index.php?page=tramnet_wijnjeterp_2004.htm)
Er staat ook een foto op die pagina met de brug omhoog. Dan zie je mooi dat recht onder de "spoorstaven" helemaal geen langsbalk zit, die zitten op andere afstanden van elkaar! Lekker historisch verantwoord uitgevoerd allemaal.
Ook wel "leuk" om te weten: De ingenieur die een en ander eind jaren '80 reeds wilde laten renoveren, besefte zich niet hoe zwaar zo'n trambrug eigenlijk is. Hij regelde een veel te lichte hijskraan. De brugwachter (dezelfde als die mij in 2004 hielp bij het opmeten) was wat slimmer en waarschuwde de mensen nog, maar de ingenieur was niet te overtuigen. Gevolg: de kraan kwakte om.
Groeten van Jelle Jan
-
Ik had 15 jaar geleden al eens een klein stukje van de tekeningen ingescand. Dit om te laten zien dat tijdens de bouw flink van de tekening wordt afgeweken. Na de bouw wordt dan ook een revisietekening gemaakt. Ik heb van de woning beide in mijn archief. De revisietekening lijkt aanzienlijk meer op de werkelijkheid. Desondanks is het goed om altijd de werkelijke bouwsels te bestuderen en d.m.v. stenen tellen de echte verhoudingen te bepalen. De revisietekeningen van de NTM wijken namelijk aangaande de exacte plek van de kozijnen toch nog wel eens wat af van de werkelijkheid. In geval Wijnjeterp ziet het er gelukkig wel aardig realistisch uit. Links de bouwtekening, rechts de revisietekening:
(http://www.jellejan.de/forums/wijn_wn.jpg)
Ik ga voor je op zoek naar de tekeningen om ze nu volledig te scannen (tenzij intussen iemand anders dit ook aan het doen is, dubbel werk heeft geen zin).
Groeten van Jelle Jan
-
Hoi Jelle Jan,
Bedankt voor de tekening, dit zal het bouwen erg vergemakkelijken. Deze tekeningen met het fotomateriaal samen zal het bouwen zeker heel dichtbij de werkelijkheid komen. Ik kijk uit naar de komende tekeningen.
Groeten,
Rienk
-
Dag Rienk,
Ik heb zojuist de complete bouwtekening van de klapbrug in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen opmetingen uit 1988. De woning volgt binnenkort op gelijke wijze. Daarna komen nog detailfoto's van de originele landhoofden, gemaakt enige tijd na de "crash", toen het brugdek op de wal lag.
Groeten van Jelle Jan
-
Dag Rienk,
Ik heb zojuist de complete revisietekening van de woning in stukjes ingescand en naar je gemaild, plus eigen baksteentellingen.
Groeten van Jelle Jan
-
Ideaal om wat foto's te gaan nemen en wat meetwerk te gaan doen.
@ Stedahult : Ja, dat zou ik zeker eens kunnen gaan doen, alleen ik ben afhankelijk van het ov en dan wordt het toch lastig voor mij. Ook hoop ik binnenkort de bouwtekeningen te ontvangen en dan bouw ik de brug en woning vanaf de tekening, aangezien er een aantal dingen veranderd is en de tekeningen sowieso kloppen.
Fiets mee in het OV, of een OV-fiets, het is iets meer dan een uurtje (https://www.google.nl/maps/dir/Wijnjeterpverlaat/Heerenveen/@52.9674269,5.9895333,12z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c845bbbf5c9e3d:0x9f6270d4d384953c!2m2!1d6.1600497!2d53.0302158!1m5!1m1!1s0x47c85ee652a81e8b:0xf772ce415dcb8040!2m2!1d5.915522!2d52.960694!3e1?hl=nl) fietsen. Kan je ook de sfeer snuiven, geeft ook inspiratie en ideeën ;)
Groet,
Michel
-
de laatste plaats in het Noorden waar nog een klein stukkie originele tramrails ligt!
Nou ja, indien niet in Wijnjewoude, dan toch wellicht hier: kop van de Peizerweg in Groningen. Start van de NTM-tramlijn Groningen - Drachten. Eindigt nu al rap bij het stootblok, liep vroeger vrolijk door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_14.png)
En aan de andere kant van de A7 bij Peizermade ligt naast de Peizerweg nog steeds de oude NTM-brug, helaas zonder spoorstaven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2.png)